Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Medieballade og hollandsk kritik af Leif T
Forfatter: 
Dato:  28-09-2017 16:43
Indsat fra nyheden Medieballade og hollandsk kritik af Leif Tørnblad:

Den femstjernede danske FEI dressurdommer Leif Tørnblad, er havnet i en medie-ballade, som følge af sine udtalelser om træningsmetoder til det australske hestemagasin Australian Horse Magazine. Det hollandske rideforbund har følt sig ramt, og har i pressen kritiseret Tørnblads udtalelser, som de anser for uetiske. Der er tillige indgivet en officiel klage over Tørnblad til FEI. Leif Tørnblad tager nøgternt til genmæle

 

Medie ballade om Leif Tørnblad interview til australsk hestemagasin

Den hollandske landstræner Rien van der Schaft har offentligt fremsat kritik af den danske femstjernede FEI dressurdommer Leif Tørnblad, på baggrund af hans udtalelser om træningsmetoder og konkrete navngivne eksempler på ryttere i et interview til det australske magasin Australian Horse Magazine.

 

Det hollandske rideforbund klager til FEI

Efterfølgende har det hollandske rideforbund indgivet en officiel klage til FEI over dommer Leif Tørnblad, for uetiske udtalelser i interviewet til det australske magasin Australian Horse Magazine, hvor Tørnblad bl.a. kommenterer de hollandske træningsmetoder og konkrete rytteres anvendelse af metoderne, i det de ikke mener at den femstjernede dressurdommer på baggrund heraf vil være i stand til efterfølgende at bedømme rytterne uden forudindtagede holdninger.
[[outstream]]

 

Leif Tørnblad - femstjernet EFI dommer

Leif Tørnblad behøver vist ingen nærmere introduktion. Han har en karriere som international FEI femstjernet dressurdommer, er tidligere holdleder af det danske dressurlandshold og selv aktiv rytter. Han fungerer tillige som rådgiver og er i øvrigt gift med den tidligere meget succesfulde danske dressurrytter og OL-Sølvmedalje vinder Anne Grethe Tørnblad.

 

Nu har den respekterede FEI dommer kommet i modvind hos sine hollandske kollegaer som følge af sine udtalelser i et interview til det australske blad Australien Horse Magazine, hvori Leif Tørnblad udtaler sig bl.a. om diverse træningsmetoder og forskellige navngivne rytteres anvendelse af disse.

 

Voldsom kritik fra den hollandske landstræner Rien Van der Schaft

Den hollandske landsholdstræner Rien van der Schaft, tager afstand fra Tørnsblads udtaleler om 'den hollandske måde at træne på', på baggrund af Leif Tørnblads udtalelser i et interview i det australske magasin Australian Horse Magazine.

 

Det er især udtalelserne om Anky van Grunsven's heste, somTørnblad ifølge den hollandske landstræner har omtalt som anspændte, tillige med udtalelser om at det ikke var nogen god ide at Edward Gal skulle afholde en clinic i Danmark, henvisende til den i sidste weekend afholdte clinic i Frederiksborghalen i Hillerød, under Hillerød Horseshow (se omtalen af clinic'en her).

 

Den hollandske landstræner Rien van der Schaft har især bemærket følgende passager fra interviewet, som han opfatter som stødende:

 

Om Anky:

Horse Magazine: (Bonfire) wasn't quite so tense as Salinero?
Leif Tornblad: "I thought he was the same in a way. In some senses I quite liked Salinero, of course he was a better horse than Bonfire. She's a very good rider, Anky and she presents the horses well, but there are problems with the whole Sjef Janssen way of training?"
HM: It was awful?
Tornblad: "That's your point of view, I think Anky did ride quite well, but I think the ones that tried to copy her, didn't cope. Anky could actually ride them deep and whatever, but when they came into the arena, they were looking okay."

 

Om Gal og hans planer om at afholde clinic I Danmark

[den omtalte clinic blev netop afholdt i den forgangne weekend i Frederiksborg centeret i Hillerød]:

HM: No, it is not a subjective thing, we have a standard of riding and of how horses should go, and this has been recognized since at least the 1936 Olympic Games, and riders in chair seats with ultra-tense horses, are not good dressage riders, and you can see how many of their horses break down?
Tornblad: "That's your opinion, it is also my opinion, but that's not everybody's opinion. Next month, Edward Gal comes to Denmark to make a clinic."
HM: That's not a very good idea?
Torblad: "No, but he still does, and attracts a crowd. If you go anywhere in Holland, or some parts of Denmark, they disagree with you and me."

 

Om træningsmetoder som Roll-kur

Endvidere omtaler Leif Tørnblad specifikt brugen af den omdiskuterede roll-kur trænings metode i Holland som et middel til at opnår særligt ekspressive bevægelser hos hesten.

HM: The person I spend the most time with in Holland, is Johan Hamminga, and his training is like the good trainers in Germany (...).
Tornblad: "But he's the old fashioned one. What happened when Anky came out with the deep Rollkur, they actually managed to get more drama, and more higher movements, more fantastic piaffes and things. They did manage to do that - you call it tension - but people in general thought it was fantastic."
HM: I thought it was just ugly, and it was always irregular because if the horse's front leg is swinging twice as far as the diagonal hind leg, then one is going faster or the other slower but the rhythm is gone and that is the first building block and the way horses show their tension?
Tornblad: "But it is not everybody who thinks that. Look at the results."
HM: But if someone says to you, the earth is flat, I don't say, that's your opinion so it is a valid way of looking at the world?
Tornblad: "But like I said, the pendulum swings, and all of a sudden it was accepted and now it is not accepted again."
HM: Let's hope the pendulum stops swinging for a while?

 

Den hollandske landstræners kritik af Tørnblad

I sin kritik fremsætter Rien van deer Schaft følgende kritik af Leif Tørnblads udtalelser til det australske hesteblad:

"Hvis jeg læser artiklen korrekt, så er jeg enig med Tørnblad på det tekniske niveau, men det forekommer mig temmelig upassende for en dommer at udtale sig på denne måde om konkrete ryttere. Jeg kan ikke se, at han kan indtage en ikke forudindtaget holdning, næste gang han skal bedømme Edward Gal eller Hans Peter Minderhound i ringen!".

 

Van der Schaft er også kritisk og skeptisk overfor, måden hvorpå Tørnblad ifølge den hollandske landstræner idoliserer sin egen hustru Anne Grethe Jensen's karriere på, mens hun red den legandariske Marzog. "Jeg har ofte set hvorledes Marzog blev bøjet igennem af hendes tidligere ægtemand Toni Jensen i forberedelse til en konkurrence senere samme dag. Dengang var den type øvelser imidlertid tilladt. Det havde intet med lethed at gøre, hvis man skal sige det pænt". udtaler Van der Schaft, i uddybelse af sin kritik af Tørnblad.

 

Rien erkender, at det naturligvis er hans rolle som landstræner, at forbedre træningsniveauet i Holland. Om dette siger han: "Jeg arbejder på sagen, men det er ikke en opgave man kan klare på et øjeblik. Men den måde hvorpå Tørnblad nedgør den hollandske dressur elite på, er helt uacceptabel. I mine øjne diskvalificerer Tørnblad herved sig selv som international dommer!"

 

KNHS sportsdirektør indgiver officiel klage over Tørnblad

Ifølge det hollandske hestemedia Horses.nl, har det hollandske rideforbund KNHS nu indgivet en officiel klage til FEI over Leif Tørnblads på baggrund af hans udtalelser til det australske magasin.

 

KNHS' sportsdirektør Maarten van der Heijden, der selv er FEI niveau 4* dommer, er den person, der eftersigende officielt har indleveret klagen over Leif Tørnblad. Han udtalte i forbindelse hermed følgende: "Vi forventer en høj etisk standard hos niveu 5* dommerne. Hvordan kan dommere give udtryk for sådanne holdninger, og efterfølgende bedømme de hollandske ryttere uafhængigt og objektivt, uden at være påvirket af forudindtagede holdninger?"

 

Leif Tørnblad tager til genmæle

I forlængelse af de verserende beskyldninger i pressen, tog on-line mediet Eurodressage umiddelbart kontakt til Leif Tørnblad, for at få den danske FEI dommers eget syn på den hollandske kritik af hans udtalelser i artiklen og de verserende forlydender om en officiel klagesag i FEI regi.

 

Leif Tørnblad tager roligt og nøgternt til genmæle og indikerer at KNHS forsøger at manipulere og hindre de frie meningsudvekslinger om træningsmetoder og god adfærd:

"Jeg finder det interessant, at de tilsyneladende ikke rigtig har læst den artikel, hvor jeg faktisk forsvarer Anky, og understreger at der eksisterer forskellige opfattelser af den hollandske træningsmetode (og andre)" kommenterer siger Leif Tørnblad."Mit budskab er, at vi har behov for en mere samstemmende holdning til, hvad vi [som dommere] accepterer og ikke accepterer".

 

Leif Tørnblad finder det tillige interessat, at det hollandske rideforbund tilsyneladende (igen) forsøger at forhindre dommerne i at give udtryk for deres holdninger til udviklingen i sporten: "Jeg finder det virkelig interessant at det hollandske rideforbund tilsyneladende igen prøver at påvirke hvem der dømmer hvad" udtaler Leif Tørnblad til Eurodressage. "Vi har set nok af det i fortiden. Dommere skal ikke udvælges på baggrund af deres præferencer. Jeg er ikke specifikt imod Holland eller noget andet land for den sags skyld, og alle og enhver kan blot kaste et blik på Stickland statistikkerne [bedømmelses statistikker for de enkelte dommere] for at tjekke hvordan jeg dømmer!".

 

Med denne bemærkning afslutter Leif Tørnblad sine foreløbige kommentarer til sagen.

 

Læs hele den omdiskutterede artikel med Leif Tørnblad fra Horse Magazine her

 

Læs mere om den hollandske kritik af Tørnblad's udtalelser på det hollandske online hestemedie Horses.nl. her

 

Læs artiklen fra Eurodressage her

 

Billede

 

Den internationale femstjernede FEI dressurdommer Leif Tørnblad er havnet midt i en medieballade med det hollandske rideforbund på baggrund af et interview danskeren har givet til det amerikanske hestemagasin Australian Horse Magazine og KHNS har antageligt indleveret en officiel klage over Tørnblad til FEI

0
0
Svar på denne tråd
 
 Leif Tørnblad under kritik
Forfatter: 
Dato:  29-09-2017 12:55

Det er faktisk rigtig rart, at en international dommer lufter egne holdninger, og nok også det eneste rigtige, hvis udviklingen i dressursporten skal vendes til det lidt mere "hestevenlige" :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

6
1
Svar på denne tråd
 
 Enig ... og for den sags
Forfatter: 
Dato:  29-09-2017 21:35

 

skyld også hollandske dommere, måske specielt andre end de direkte involverede. Det kunne også være rart at vide hvad de menige hollandske dressurryttere mener om "deres" dommere (udover de 3 kommentarer som jeg gætter mig til hvad betyder).

1
1
Svar på denne tråd
 
 Uetisk
Forfatter: 
Dato:  30-09-2017 08:51

Jeg er så ikke enig,

jeg synes det er meget problematisk, at en international dommer generaliserer en bestemt Nations træningsmetoder.

Jeg synes også, det er uetisk, at han udtaler sig kritisk om navngivne pt aktive ryttere og påstår, at deres ridning er årsag til at hestene bryder sammen.

 

Jeg undrer mig så over, at han bl.a. Forsvarer sig med, at han ikke afviger fra gennemsnittet i sine bedømmelser af rytterne, når nu han er så kritisk overfor dem (jeg har dog ikke kunne finde de omtalte statistikker).

 

Så jeg kan godt forstå, at Holland er sur!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes, nu
Forfatter: 
Dato:  03-10-2017 18:03

At han udtaler sig meget pænt- lidt for pænt faktisk. Men det sete (og læste) afhænger af øjnene, der ser.


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider