Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Versus pindsvin
Forfatter: 
Dato:  20-09-2017 23:58
Vi har (mindst) et pindsvin, som bor i vores have.

Det er da meget sødt. Altså bortset fra, at hunden tydeligvis mener, at pindsvin er noget dybt unaturligt noget. I ved, form som en halv fodbold, men lugter af levende og lopper og selvom den er nok så boldformet kan man altså ikke bære den i sin mund! Meget, meget unaturligt.
I mangel på bedre, så prøver hun at blæse den væk med sin gøen!
Dette trick opstartes evt allerede når hunden om natten halvt I søvne hører pindsvinegrynten udenfor, man kan sagtens mave sig ud fra under sengen og halse samtidig.
Fik jeg sagt, at om natten sover hun under min seng? Lige under mit hoved?? Der er 20 cm mellem hendes flab og mine ører.


Jeg er på vej i seng.
Saga har faktisk lige haft narret mig til, at vi skulle i haven under påstand om fyldt blære, bare for at gø pindsvinet ind i øret.
Fik jeg sagt, at jeg er top motiveret for at løse problemet?

Hunden er min soul mate og ledsagerske, så hun bliver og pindsvinet skal væk. Men hvordan gør man lige det i et parcelhus kvarter?
1
4
Svar på denne tråd
 
 Pindsvin og hunde
Forfatter: 
Dato:  21-09-2017 09:57

Det lyder ellers hyggeligt med pindsvin i haven, og tænk på alle de snegle der bliver spist af det.

Pindsvinene går snart i vinterhi, og så falder hunden nok til ro. Jeg ville væbne mig med tålmodighed og håbe på et koldt efterår, så dit pindsvin hurtigt går i hi.

 

Lene


Courage is being scared to death but saddling up anyway.

 

3
1
Svar på denne tråd
 
 Pindgøen
Forfatter: 
Dato:  21-09-2017 10:09

Få hunden opdraget og glæd dig over, at din have kan huse noget af den stadigt svindende pindsvinebestand.

 

Som Lene sige, går de snart i hi, men det er nok sandsynligt, at hunden finder noget andet at gø af i vinterhalvåret.

 


Nu med skovtursquarter

 

6
1
Svar på denne tråd
 
 Pindsvin
Forfatter: 
Dato:  21-09-2017 10:34

Nu har jeg så et par hunde, der unden problemer bære på pindsvin.

De bliver pænt afleveret på terressen, værsågod mor - det er til dig....

 

Det er et par jagthunde, der er trænet, så pindsvinet lider ikke overlast, eller bliver bidt.

 

Mine hunde bliver sendt ind, hvis der er pindsvin i haven! Og det er så det.

 


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

3
0
Svar på denne tråd
 
 At vente er afprøvet
Forfatter: 
Dato:  21-09-2017 18:00
At vente er afprøvet.

Hunden er 2 år, og mønsteret er at pindsvinene er ekstra aktive om efteråret. Og de grynter...
Og hunden reagerer på det.

Generelt, hunde gør af og til, og normalt kan min mand gå ud og sige "hvor mor" og så løber hun ind til mig (hunden har lært at løbe til mig på kommando) og så er gøeriet jo afbrudt. Alternativt går jeg ud,siger nej med rolig, fast stemme ,stiller mig evt foran hende og hunden bliver afbrudt. Så generelt siger hun kun vov et par gange i træk, for ellers bliver hun afbrudt hvis hun bliver ved længe nok til at vi reagerer.
Normalt gider hun ikke vågne for at sige vov, hun sover bare videre.
Generelt handler hendes gøen mest om at hun hilser på gadens børn (og når de hører hun er hjemme kommer ind i haven og leger med hende), naboen har håndværkere eller hun gør når andre hunde gør.
Men lige pindsvinene? Her virker standard metoden ikke.

Øj, de får noget op i hende...hendes brystkasse er et effektiv resonansrum!
Hun reagerer selv i søvne ved at vågne og gør, og jeg kan ikke reagere på forhånd og stoppe hende i opløbet, når jeg selv sover... autobelønningen er godt i gang når jeg vælter ud af sengen. At gø af pindsvinene er meget tilfredsstillende for en hund.

Siden det ofte er noget der sker mens vi sover, så kan jeg ikke påvirke hunden på forhånd - Men hvis pindsvinene kan holdes væk fra baghaven er det også en løsning.

1
2
Svar på denne tråd
 
 dilemma
Forfatter: 
Dato:  21-09-2017 22:32

som de andre siger så er det jo fantastisk at pindsvinet gerne vil bo i jeres baghave :)

 

måske nogle af jeres naboer drømmer om pindsvin i haven? - så hvis de får indrettet et pindsvine venligt rode hjørne med et pindsvinebo???

 

Man plejer jo at sige at pindsvin ikke er glad for en strømlignet have......

 

Ville da gladeligt ligge have til sådan en sneglespiser :) :) - så vi prøver hvad vi kan for at gøre det attraktivt at være pindsvin i vores have....

Adgang til gennesteder og friskt vand bl.a. :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hundevenlig = pindsvinevenlig?
Forfatter: 
Dato:  21-09-2017 23:57
Jeg har aldrig tænkt over, at hundevenlig er identisk med pindsvinevenlig.

Men ja, vandskål til hunden. Af og til fodres hun ved at foder spredes I græsset og vi har 15 kvadratmeter 2 meter høj staude i hjørnet, fordi.. Det er en livskraftig plante og livskraft er godt. Det er måske også meget pindsvinevenligt.

Anyway.
Så jeg kan ikke "stoppe ulykken i opløbet" ved at afbryde gøen før hun kommer helt i gang,da jeg ofte sover når pindsvinene grynter mest.
Så, hvis jeg tager konsekvens af at jeg har hund, og indrettet ikke efter Bo Bedre men efter to og firbenede, som lever her, må jeg indrømme at der er bivirkninger ved at min stil favoriserer biodiversitet... Men jeg ønsker ikke at sterilisere haven

Hvad mangler vi at tænke på?
Problemer er til for at blive løst
1
1
Svar på denne tråd
 
 Pindsvin er fredede
Forfatter: 
Dato:  22-09-2017 02:32

Så du må aldeles ikke flytte det nogen som helst steder hen.

 

Hvad med at opdrage din hund i stedet for? Lære den, at den ikke ubetinget skal gø af alt muligt, det må da også være irriterende at høre på?

 

Giv den en godbid, når ikke galper ad det stakkels pindsvin fremfor, at flytte problemet, det løser det jo ikke.

 

Pindsvin er svær tilbagegang i disse år, muligvis pga sneglegift, men det er ikke sikkert. Et pindsvin bruger ca. 7 tdl land (det er meget for så lille et dyr).

 

Hvornår har du sidst set et udsplattet pindsin på vejen, for mit vedkommende er det nok ved at være 10 år siden, så de er klart gået tilbagei de senere år.


Mvh

Tine

4
1
Svar på denne tråd
 
 Hunden galper ellers ikke?
Forfatter: 
Dato:  22-09-2017 08:52
Pointen er, at hunden ellers ikke galper ad alt og intet.

Hun hilser på venner der går forbi.
Hun gør med, når kvarterets hunde gør.

Men normalt, hvis der er ting, hun vil informere om ved at sige vov, så siger hun ét til to vov, og så har hun sagt det hun ville.

Men så er der lige pindsvin...

Jeg forventer ikke at folk ville foreslå jagt. Ja, de er fredede og så fremhævede jeg at vi bor i parcelhus kvarter, netop for at lukke den vinkel på forhånd.

Jeg er bare helt flad for ideer.

Jeg kan ikke helt se, hvordan vi kan opdrage os ud af det.
Målet er at hun ikke gider gø til at starte med.
Som sagt, normalt afbryder vi gøen ved at bede hende udføre noget helt andet eller simpelthen sige nej.
Men her er pindsvin jo aktive når jeg sover, og jeg bliver vækket af gøen, som starter før hunden er kommet ud fra sengen.
Desensibilisering ved at lade hende se pindsvin, afbryde gøen og rose i samme sekund hun stopper er ikke muligt, (læs: hvordan kan man tillade sig det?).
Var det i dagtimerne kunne man gå ud med hunden, rose hende til skyerne når hun ikke gøede og afbryde hende hvis hun startede igen. Men der er jo larm I den metode, og det kan jeg ikke byde naboerne.

Forresten, haven er lukket nok af til at holde vores kat inde. Men det holder ikke hunde ude
1
1
Svar på denne tråd
 
 århh jeg kan blive så træt af
Forfatter: 
Dato:  23-09-2017 10:28

de der tommler.

Heste-nettet skriver:

Det er ikke Heste-Nettets ønske, at alle brugere hermed skal være enige med hinanden om alt! Uenighed, mange forskellige synspunkter og erfaringer er det, der skaber den gode og spændende debat.

 

Der er tydeligvis en del der har en mening til emnet, men debat bliver det altså ikke, ved at man klikker på en opadvendt eller nedadvendt tilkendegivelse.

Det er jo ikke en afstemning, trådstarter har lavet, men et spørgsmål hun stiller, for at få andres råd og erfaringer. Muligvis andre betragtninger, der kan rykke på perspektivet.

 

Muligheden for at give en tommel op eller tommel ned, burde altså betinges af et svar. De kvæler altså debatten, når de får lov til at stå alene. Jeg håber ikke at de der beklager sig over aktivitetsniveauet herinde, bruger disse overfladiske tilkendegivelser og lader dem stå alene, for så klinger det hult i mine øre.

 

Hvis man er uenig, så fortæl dog hvorfor. Måske bliver trådstarter klogere. Måske gør andre. En ting er sikkert. Ingen bliver klogere af .

 

Nå, det kom vist ud på et sidespor.

 

Trådstarter.

Jeg er ikke hundemenneske, men har fået en i tilgift, så jeg kommer nok ikke med de store guldkorn.

 

Det er min opfattelse at du træner meget med hunden. Kan du ikke træne hende i skumringstimerne, når pindsvinet går igang. Måske lige tage en snak med naboerne om at det er et problem og at det forhåbentlig kun er for en periode, at denne træning vil stå på, på ikke hensigtsmæssige tider? Selve træningen er vel ikke anderledes end træning af lydighed og spor, og forhåbentlig noget hun hurtigt fanger.

Jeg ved at min ægtemand har taget disse udfordringer, når de har været der, hvilket i perioder har krævet ændring i døgnrytme, for at træne det i situationen, men det har været godt givet ud. Da vi flyttede på landet, endte vi op med en voksen hund, der fra hvalp af, havde lært at blive på sin pude ved siden af sengen, fra vi gik i seng til vi stod op, slet ikke kunne rumme de to staldkatte vi fik, og alt det vildt der pludselig passerede forbi vinduerne. Så hun løb rundt, hoppede op af vindueskarmene og bjæffede, hvilket var ekstremt forstyrrende for vores nattesøvn. Han trænede hende til at blive på sin pude (igen, for hun var jo trænet fra hvalp af til det) men det var tydeligt at hun var frustreret over at blive på puden, når der gik noget udenfor, og det ændrede sig ikke gennem 6 måender, hvorfor vi endte op med et kompromis der tilgodeså både vores nattesøvn og hendes drifter. Vi kunne jo heller ikke rose hende, når hun undertrykte hendes drifter, for så sov vi jo. Kompromisset er blevet at hun sover ikke længere sammen med os, men er i resten af huset, så hun har muligheden for at følge med i alt det spændende. Til gengæld gør hun ikke længere af dyr. Jeg tror at det er et større afsavn for min ægtemand, end for hende, at natten ikke bruges sammen.

Måske du kan tage et par uger, og tænke at det ikke er anderledes end hvis du havde et kolikbarn, efter barslen er endt, og så er en smule mere træt i den periode. (og jeg har ikke haft et kolikbarn, så burde sikkert heller ikke udtale mig om det ).

 


Hilsen Nana

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hundeskole
Forfatter: 
Dato:  23-09-2017 12:25

 

Det er rigtigt at problemer er til for at blive løst. Jeg syntes personligt ikke at du løser hundens problem, ved at forlange din skønhedssøvn!

 

Hund hører en lyd og reagere på det. God hund.

 

Du skal lærer hund (og hund skal lære dig) lyde der er no go og lyde der SKAL reageres på.

 

Tænker så lige at du har fået flættet næber på vovsen og så går der ild i huset (gud forbyde det sker!) men så ligger hund og brænder inde med ÅHHH hun vil sove og jeg må ikke vægge hende... men det er sq forkert det her-følelse!!

 

 

En af grundene til at vi har hund, er at jeg godt kan li' den tryghed det giver at den altid sover med et øre på vid gab. Kommer en fremmed kat forbi eller en vinduskikker (jo har prøvet) så gør hund og hund kommer ud asap! Når de kommer ind så skamroses de. hund er stolt og vi går alle glade i seng og sover videre.

Indbrud har vi aldrig haft, det har flere af naboerne tilgengæld, men de har så heller ikke hund.

 

Nu var jeg faktisk til træning en gang, hvor jeg lærte en god øvelse. Hvis hund gøer ubelejliget så kunne man lære hund at hviske! Så hvis din hund er lidt kvik i pæren, så skulle du nok kunne lære den, at når den hører pindgrisen, så siger den hmm-uf.

 

Ørepropper, til jer begge er selvfølgelig en anden mulighed indtil pindgris går i vinterhi og så kan du planlægge en anden taktik til det bliver forår igen.

 

 

Ps: Trine A: Jeg så en udsplattet pindgris så sent som i går. Det er ikke noget særsyn her på egnen.


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træning
Forfatter: 
Dato:  23-09-2017 21:18
Hej Nana.
Ja, jeg træner og motionerer hende relativt meget.
Hun er en muskuløs dame på 26 kg af samme grund, og på udvalgte punkter rimelig velopdragen.
Hun har ikke et generelt forbud imod at gø - man må da gerne sige et vov eller to. Det er vedvarende gøen der får os ud af sofaen og afbryder hende, så det gør hun sjældent.

Hvis nu de pindsvin var høflige nok til at være vågne på menneskelige tidspunkter, kunne jeg tage hende ud i snor, og stille mig blokerende foran hende indtil hun tav - og skamrose hende når hun holdt op med at gø.
Det er bare ikke realistisk kl 02 om natten.

Shagya.
Jeg er enig i, at problemerne er til for at blive løst.
Saga kan du dog ikke låne som vogter.
Her den anden dag afleverede en kollega nogle ting i haven, mens min mand var borte.
Min kollega fortalte at vi har en nuttet vagthund, den stod klar bag havedøren med en bold og ville lege!

Det er ret specifikt med de pindsvin.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider