Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvilken race? Arbejds- og skovturshest
Forfatter: 
Dato:  15-08-2017 15:59

Hej alle!

Min kæreste og jeg har nu længe gået og overvejet hvilken hesterace, der ville være den ideeel for os, når vi, om ikke så længe, får brug for at investere i sådan en.
Vi har ikke kunnet finde den ideelle endnu, så vi håber, at nogen kan hjælpe.

Vi er begge meget høje mennesker, på over 1.80. Derfor har vi også brug for en hest med en smule højde.
Hesten skal primært bruges til markarbejde, og derudover som skovturs- og kørehest.

Vi vil gerne undgå de helt store heste som Shire og Clydesdale, da de bliver for store, ift. vores behov.*

Vores tanke var en mellemsvær koldblodshest - som for eksempel Fjordhest eller Nordsvensk Brugshest - men de bliver ofte for små, og ville måske se uharmoniske ud til os.

Vi håber i kan hjælpe! :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Boulonnais
Forfatter: 
Dato:  15-08-2017 18:21

Mit bud ville være Boulonnais, en fransk race som i mine øjne er fantastisk. Der er vidst ikke så mange her i landet men mon ikke man kan finde dem hvis man vil


Hvis man ikke lærer en ny ting hver dag, har man ikke gjort det godt nok.

0
0
Svar på denne tråd
 
 De gamle knabber
Forfatter: 
Dato:  15-08-2017 19:11

 

kunne også være et bud, men jeg er ikke rendt på svære avlere siden måske '05-'07 så jeg ved ikke om de stadig laves? Men gør de, kan de fås i +160 (og næsten samme bredde ) og tit med rolige og lærenemme sind.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Oldenborger
Forfatter: 
Dato:  15-08-2017 19:26

Eller hvad med en renstammet Oldenborger? De er stærke og robuste, og meget venlige

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 Spændende!
Forfatter: 
Dato:  15-08-2017 20:15

Tak for input!

Boulonnais er et spændende bud - men kan dog være svær at finde i Danmark.

Oldenborg er også spændende, men er den efterhånden blevet for dressurpræget? Eller vil den stadig kunne klare et hårdt job med markarbejde?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Oldenborg
Forfatter: 
Dato:  16-08-2017 07:33

Ja, mange oldenborgere er blevet lettere og mere ridehesteprægede - men jeg henviser til den renstammede oldenborger. Den uden fuldblod, med hove som tallerkener og en stor, blød mule der kan fylde en spand De er stadig stærke og robuste og helt fantastisk elskværdige i temperamentet - og de KAN stadig fåes.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 Shire...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2017 12:13

Nu er jeg selv den lykkelige ejer af en shire Selvom du nævner, at den ikke ligger indenfor kriterierne grundet størrelse, så fåes de jo altså også omkring 170 cm i stg. De er stærke, robuste, rolige og et mere fantastisk sind fåes ikke!

Min er så 190+ i stg og jeg bruger den til dressur men helt fantastisk race, - det er det i hvert fald!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, Shire
Forfatter: 
Dato:  16-08-2017 12:37

Hej My

 

Du har ret - Shire er en helt fantastisk flot hest, som vi også har overvejet!

 

Dog faldt vi fra den, da den angiveligt skulle være svær at fodre på. Ved du, om der er noget om det? :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Irish Cob?
Forfatter: 
Dato:  16-08-2017 17:11
Hvad med Irish cob?
De store af dem lægger på 160 eller umiddelbart derover.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Irish Cob
Forfatter: 
Dato:  16-08-2017 17:34

Irish Cob er vi også meget begejstrede for!

Dog synes det at være meget svært, at finde så høje Tinkere i Danmark - desværre.

Men ellers var det et rigtig godt bud!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Percheron
Forfatter: 
Dato:  16-08-2017 23:24

Jeg ved ikke om Percheron heste er tilgængelige i Danmark, men tænker at den også kunne være en mulighed...

 

Mange hilsner
Melina


Rid & Rejs

www.ridogrejs.dk
Oplev verden på hesteryg

Facebook: www.facebook.com/ridogrejs

YouTube: www.youtube.com/user/RidogRejs

0
0
Svar på denne tråd
 
 Denevindeligeoverskrift
Forfatter: 
Dato:  17-08-2017 17:21

Hvad med en jyde? der er gerne lidt under de 160 og både stærke nok til ploven og brede nok til en rytter på 180.

Og så er de som regel ikke voldsomt dyre i indkøb.

 


Nu med skovtursquarter

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bonderøvens
Forfatter: 
Dato:  17-08-2017 17:52

Schleswiger?

Det virker som rolige stærke heste, der er gode i knolden. Hvordan de er som rideheste ved jeg ikke. Men ham Jørgen, der kommer med sit tospand og pløjer, og som også overtager det første hingsteføl, må vel kunne findes.


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder da som oldenborg
Forfatter: 
Dato:  18-08-2017 16:00

 

Og ja der er desværre flest af dressurmodellerne (DV-look-alike) efterhånden. Men du får lige det du søger, hvis du går efter mange procent oldenborg . Prøv at søg på Arne Frey, han har nok lige den type I søger.


...100% Oldenborg ... 100% hest...

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Svære koldblods?
Forfatter: 
Dato:  18-08-2017 16:37

Hvis der ikke ønskes svær koldblod, så tænker jeg, at både jyde, schleswiger, bollounais og percheron er udelukket. Medmindre man vil importere fra USA - så er det stadig en svær koldblod, men dog i den noget lettere ende. Det samme gælder, hvis man får sig en amerikansk belgier. Men går ikke ud fra, man vil ud i sådan en import (og de er så heller ikke mindre i højden end shire og clydesdale).

Percheroner har vi ikke mange af herhjemme - og de er kun marginalt lettere end f.eks. belgieren, og kun hvis man vælger af de letteste typer. Forskellen på en belgier og en percheron er cirka som forskellen på en jyde og en belgier - de er ikke ens af statur, men det er bestemt samme type hest.

 

Jeg tænker, at noget norsvensk måske ikke er helt ved siden af, hvis man kan finde en med lidt højde på. Det samme gælder irish cob.

Og ellers ville jeg kigge mod de tyske "lokale" koldblodsracer, hvis ellers i er villige til at tage derned at købe hest. Tyskland har rigtigt mange forskellige koldblodsracer (en jeg har et godt øje til er f.eks. schwarzwälder fuchs, men de bliver nok også for små til jer).

Og vil man køre til Tyskland, så kan man også få percheron og bollounais, hvis de alligevel skulle hhave interesse.

 

Men overvej engang, at en hest med god masse, ikke behøver være helt så høj for at give en harmonisk ekvipage - selvfølgelig vil det nok se fjollet ud med f.eks. en nordsvensk på 145 cm, men selvom I er høje, så tænker jeg faktisk en på måske 156-158 ville kunne gøre det.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske en blanding?
Forfatter: 
Dato:  26-08-2017 23:49
Hej,

Jeg tænker umiddelbart, at der f.eks. i England avles blandinger af sværere racer som f.eks. Shire og lettere racer, der ofte er meget anvendelige til alsidigt brug. Jeg har set fine eksemplarer af blandinger med fuldblod eller hannoveraner, der giver en hest af jagttype, som er stor (men ikke 2 meter), stærk uden at være tung og både flotte og rolige. Jeg har selv importeret en hest og kender andre der har gjort det samme. Markedet er simpelthen et andet i England. Men det kræver selvfølgelig at man har mod på at tage derover en uges tid og storme rundt og kigge på emner. Det kan man nu få meget fornøjelse af 😊

Det var bare en ide. Måske fås blandinger også herhjemme.

Mvh
Jette

Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 helt klart
Forfatter: 
Dato:  27-08-2017 22:46

i skal have en FRIESER ! det er en skøn stærk hest, kan bruges for vogn, til markarbejde og ridning. Meget robust og der er stor forskel på at sidde på en Frieser på 165-170 i stg. og så en varmblods med samme højde. Du har SÅ meget mere hest under dig i frieseren. Kig efter den gamle type, og min erfaring er at de hopper og vallakker der "kun" er kåret i stambog, oftest er bedst i hovedet, hvor ster-hopperne godt kan være lidt mere varme.

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang hest
Forfatter: 
Dato:  26-10-2017 09:17

Kan klart anbefale en jyder eller oldenborg, selvfølgelig renstammet oldenborg af den gamle type, og der er en del avlere af dem stadig.

 

 

selv har vi både oldenborg og jyde.

 

vores jyde bruges til let ridning, kørsel og markarbejde, og kan nemt bære en rytter på 180 cm uden det er dumt ud fordi han er bred.

 

vores oldenborg 2 2 forskellige typer, en af de ædle dressurpræget, og den anden er noget mere kompakt, men stadig dressurpræget, men trods det regner jeg stadig med at tilkøre hende, samt prøve lidt markarbejde med hende.


 

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Shireracen
Forfatter: 
Dato:  15-12-2017 16:13

Hej vi avler shire og jeg kan afkræfte at de skulle være svære at foder på, men når det så er sagt, så skal man huske at en voksen shire spiser ca. 25 kg hø om dagen så hvis de ikke får nok at spise så er de jo svære at fodre på. Vi har shire fra 170 og op til 195 i stang, så de findes i mange størrelser. Jeg kan varmt anbefale dem da de kan bruges både til at ride og som køreheste både for vogn eller i marken. De har et fantastisk roligt sind og er meget samarbejdsvillige. I er velkommen til at komme og se vores heste og få en snak om racen, hvis i har brug for mere viden.

 

Hilsen Henriette. Lønborg Shire

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad med
Forfatter: 
Dato:  17-12-2017 08:22

Frederiksborg hest?

de kunne være et godt bud til det i ønsker

 


 

----------------KATJA-----------------

Ejer af Fredriksborg vallak Junker Søndergård :-)

Os 2 for altid, du vil altid være i mit hjerte...R.I.P. min ven <3

 

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider