Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Rideangst
Forfatter: 
Dato:  16-06-2017 12:58

Hej nu må jeg ud med det hvad pokker gør man ved sin rideangst, nu giver jeg snart op

Har haft rideangst i flere år, prøvet Tankefelterapi psykolog hypnose coach kurser mm og lige lidt hjælper det, nu må jeg høre for jeg kommer simpelthen ikke afsted.

mine tanker er det værste jeg tænker på det 24/7 og vil så gerne men så blæser det køerne er ude hvad ned naboens hund O.s.v

jeg syntes egentlig det går rimeligt i skridt på banen og alligevel sidder jeg og tænker tænk hvis en fugl letter i træet et dyt kommet frem fra rabatten o.s.v og hesten er skiftet ud med en mere sikker

jeg har ikke angst i andre sammenhæng og er egentlig en stærk person men har gennem de sidste 3 år haft et par uheldige episoder som har sat sig fast, jeg har ingenting i forhold til håndtering fra jorden.

hvad er næste træk medicin eller ?

Det eneste jeg nok ikke har prøvet er et besøg hos lægen måske det er den vej jeg skal gå

Nogen der har et bud

Jeg har efterhånden kastet så mange penge efter det så jeg snart har det sådan at jeg må have garanti for jeg ikke poster flere penge i noget der ikke giver poter

0
0
Svar på denne tråd
 
 Glemte Lige
Forfatter: 
Dato:  16-06-2017 13:00

Har haft hest og redet i 40 år

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2017 15:57

Min erfaring er - hvis knuden/isen (eller hvad man nu kalder sin angst) i maven IKKE er der - så er det noget lettere, at skyde frygtprægede tanker væk eller hvert fald holde dem på et minimum.

 

Og så ville jeg forhøre mig hos lægen om jeg kunne få piller til hjælp.

Ikke nogen til at tage resten af mit liv - men for at tage toppen, indtil gode erfaringer trænger helt ind og ersatter de trælse.

 

Alt mulig lykke og held!!!


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-06-2017 20:47

Tak ja jeg tror jeg prøver lægen denne gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rideangst
Forfatter: 
Dato:  18-06-2017 09:20

Har du prøvet mindfulness? Måske lytte til det inden du skal ride? Eller have det i ørerne imens du rider? Ligeledes være meget opmærksom på din egen vejrtrækning, når du sidder på hesten. At den er rolig og du trækker vejret helt igennem. Jeg er glad for at have musik i ørerne, når det blæser. Så slapper jeg og hesten ;-) mere af.


Er de fleste de bedste eller bare de fleste?

Avler af grandprix hest :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-06-2017 10:12

Hej.


Har du prøvet med en "hjælperytter"?

Jeg red for nogle år tilbage en islænder, som ejeren var blevet rimelig bange for at ride. Hun var først med os på gåture, derefter rideture, hvor hun gik ved siden af og så, at hesten opførte sig pænt. Derefter skiftedes vi til at ride og jeg gik ved siden af, klar til at tage tøjlen. Hun red et par dage om ugen og ellers trænede jeg hesten, så den blev ved med at være "artig", når hun skulle ride. Det gav nok også hende en ro at vide, at han havde været ude at galoppere dagen før :)

Efterhånden red hun ud på ture, hvor der var andre ryttere med og begyndte langsomt at turde selv - hvor hun i starten ikke engang turde gå en tur med ham... :)

Bare en idé :)

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kender det godt...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2017 10:45

Kan se du allerede har været ved hypnotisør, men vil alligevel fortælle om min oplevelse..

 

Jeg havde en hest engang, som satte mig noget voldsomt af nogen gange. Det udviklede sig til rideangst og i 5 år, kæmpede jeg mig igennem hver ridetur.

Han blev solgt og jeg købte jordens mest pålidelige hest.

Efter 14 dage begyndte jeg også at blive bange for ham!

 

Så tog jeg ind til en hypnosør.

 

Det var den mest underlige oplevelse i hele mit liv( har før fået hypnose og er modtagelig)

Det var en "vågen hypnose" og han fik fremkaldt angsten omkring 5 gange før jeg fik sluppen den.

Jeg lå og græd i hypnosen og følte at jeg blev smidt af hesten igen og igen og igen. Hver gang kom frygten, angsten og jeg kæmpede alt hvad jeg kunne for at komme væk, men hypnosen holdt mig fast.

Det var en ubehagelig fornemmelse, da jeg havde gået og gemt på angsten i så mange år.

Men inderst inde ville jeg have det løst selvom det var en hård behandling!

 

Efter behandlingen kørte jeg hjem, sadlede hesten og red. Min angst var væk. Den lavede et hop et par dage efter, hvor jeg kunne mærke at min krop spændte, men angsten ikke kom.

 

I dag rider jeg stævner, undervisning, i skoven og alene. Jeg har fået alt rideglæden tilbage, men er stadig påpasselig.

Det er de bedste 1200kr jeg har givet ud.

 

Så her var løsningen - ny hest og hypnose...

Håber det bedste for dig:-)


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

se mere på

www.staldlauenborg.dk

www.lauenborgfys.dk

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-06-2017 14:59

Jo jeg har prøvet hypnose 3 gange tankefeltterapi terapi 2 gange lyttet til mindfulness, kurser psykolog coach Bach blomstermedicin

skiftet hesten og alligevel kører tankerne 24/7 vil helst ride alene men nu tænker jeg meget er prøvet så nu prøver jeg lægen

jeg syntes det går rimeligt når jeg kommer op men bliver så træt i mit hoved om myldertanker om hvad der kan gå galt

0
0
Svar på denne tråd
 
 helt frivilligt
Forfatter: 
Dato:  19-06-2017 08:05

Det er altid forskelligt hvad der kan hjælpe den enkelte person, men vil komme med mit forslag.

 

Ridning er jo ikke et "must". Det er helt frivilligt og du kan lade være med at ride resten af dit liv. Slå det helt fast over for dig selv.

 

Hvis du havde angst for at køre bil, men var dybt afhængig af det, for at udføre dit job fx, så var situationen en helt anden. Her var du tvunget ud i at komme over den angst.

 

Men her står du med et "problem" som ikke har nøde at være et problem, for du kan helt selv vælge at lade være med at ride. Det gør altså en forskel i mit hoved. Jeg er ikke tvunget, jeg kan lade være.

 

Så spørg dig selv: "Hvor vigtig er det her for mig? Er det så vigtigt at jeg tager risikoen med, den risiko der er for at falde af fx.?". Er det ikke vigtigt, så drop ridning og gå tur med hunden, gå til dans osv osv .........

Husk dig selv på igen og igen at du helt selv vælger om du vil sætte dig op på hesten.

 

Sørg også for at være "fit". Øv dig i at hoppe hurtigt af hesten, så du kan hoppe af, hvis du synes situationen bliver ubehagelig.

Sørg for at have en god balance, så du ikke lige falder af ved mindste sidehop osv.

 

Og held og lykke, uanset dit valg fremover.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-06-2017 11:22

ja det kan du have ret i men nægter indtil videre at give op jeg har redet hele mit liv!og tænker der må findes en udvej, det eneste jeg ikke har prøvet endnu er lægen, så det ser jeg i morgen hvad han siger.

Jeg er en følsom person og det er både godt og ondt, godt fordi man passer på sig selv og andre og knap så godt fordi man tænker for meget over tingene.

Håber på at kunne få styr på det så de to heste jeg har gående kan blive rørt og omvendt er det jo også på hestene jeg finder ro og overskud, hvis ellers jeg kan ride uden bekymringer :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 der er som oftest en vej
Forfatter: 
Dato:  20-06-2017 23:16

jeg har hjulpet en del ængstelige ryttere (både børn og voksne der havde haft temmelig voldsomme oplevelser med heste) med at komme op på hesteryggen og føle sig tryg (igen).
Med en blanding af trænede heste, afspænding af rytter, viden om traume og hestekommunikation, samtale og aktiv lytten og måske et stærkt nærvær selv.
Det er en proces, og nogen gange et skrit frem og 3 tilbage andre dage omvendt :-)
Held og lykke med a t finde din vej frem :-)
-Nanna


Hestekundskab for børn og begyndere

Afspænding - få løsnet hestens kranie, kæbe og over/underlinie

Dyrekommunikation, clairvoyance og healing til dyr og mennesker

www.facebook.com/heste-theisen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Angst...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2017 19:42

...er jo en svær ting.

 

Jeg prøver at dele det op i, hvad jeg reelt er bange for, sandsynligheden for, at det sker - og hvad jeg har af exit strategier. Hvordan kan fx komme ud af en potentielt farlig situation?

 

Personligt har jeg haft nogle rigtigt trælse oplevelser med en hest, jeg købte og kæmpede med i et par år. Jeg har aldrig været nogen modig rytter, og den var simpelthen en stor mundfuld.

 

Sideløbende har jeg de sidste 18 år haft en hoppe, som nu er 23, og hende stoler jeg rigtigt meget på. Hun er altid styrbar fra jorden - og jeg kan sagtens blive siddende, selv om hun skulle springe til siden, vende om eller bukke.

 

Hun er en glo-ko - men hun er tryg at være på.

 

Efter et par år blev min problematiske hest skiftet ud med en unghest af samme race som den gamle. Den unge er en yderst speciel hest, som kræver en meget konsekvent håndtering - og som potentielt kan være meget voldsom.

 

Den har stejlet med mig, smidt mig af og smidt sig med mig. Den er lynhurtig, bukker som ind i helvede - og ja, en meget stor mundfuld, når det tager den.

 

Når den ikke er solgt, skyldes det, at den har rigtigt mange andre gode sider - og jeg er rigtig glad for den, når den fungerer. Den er meget ridelig generelt og ikke særlig moody.

 

Jeg har fået meget hjælp af min søster, som er en væsentlig bedre og mere sikker rytter. Når tingene går galt, spørger jeg mig selv, om det nu også er det værd?

 

Så længe, det er det, sætter jeg mig op.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 1"23456
Forfatter: 
Dato:  21-06-2017 22:02

Gik en tur i dag med ham problemet er en hælspore som forhindre mig i gå ture, så resten af dagen var noget op ad bakke.

tror jeg ser om jeg kan cykle med ham, lægen sagde i dag han ligger hovedet i blød til næste torsdag så ser vi hvad vi kan finde på.

Han sagde jeg absolut ikke må give op, han forstår mit frirum med hestene og at det er vigtigt for mig

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke give op
Forfatter: 
Dato:  23-06-2017 09:48

Jeg tror du misforstod.

 

Mente ikke at du skulle give op, men at du skal fortælle dig selv igen og igen at ridning er noget du VIL og ikke SKAL. Der er en kæmpe forskel i "hjernen".

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kognitiv terapi?
Forfatter: 
Dato:  23-06-2017 16:35
Prøv at læse om kognitiv terapi.

Det er, kort fortalt, at man træner med hvordan man tænker. Ens tanker har ofte nogle vane baserede "veje", og kognitiv terapi er en effektiv måde at arbejde med dette.
Hvis jeg husker rigtigt er det især effektiv i forhold til tillærte fobier og angst problemer.

Jeg tror ikke at du kan få tilskud til psykolog mhp behandling for ride angst, og psykologer er dyre. Men det er billigere at gå efter metoder med dokumenteret virkning, I stedet for at afprøve metoder, der ikke kan dokumenteres...
Og din læge er nok den person, som ved mest om hvilke kompetente psykologer, der findes i området.

Forskellen på alternativ behandling og "traditionel" behandling, er at traditionel behandling skal kunne dokumentere effekten... Så, jeg havde klart afprøvet kognitiv terapi i dit sted!
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-06-2017 06:44

Jeg vil læse om det og tænker også det skal være en anden vej jeg går nu, jeg har prøvet psykolog men han sagde jeg skulle tvinge mig selv for at bryde cirklen en rundet skridt en runde trav osv men det hjælper ikke når jeg ikke er der endnu.

Jeg tænker jeg vil starte helt forfra op på hesten og ned, helt ned i små bidder og så er jeg begyndt at gå med ham fra jorden så vi bygger noget godt op sammen og jeg ser hans reaktioner fra jorden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske kan
Forfatter: 
Dato:  24-06-2017 07:09

Hej.

Hvis du bruger facebook, så prøv at finde siden Rytterfokus el hjemmesiden rytterfokus.dk måske du kan finde hjælp og inspiration der.

 

Vh Jannie

 


.

0
0
Svar på denne tråd
 
 "tryghedscirkler" og komfort zone
Forfatter: 
Dato:  24-06-2017 08:27
Hej Lene.

Jeg husker ikke det korrekte ord, så.. Jeg bruger tryghedscirkler.
Forestil dig at du står i midten af tre koncentriske cirkler, ligesom cirkler på en målskive til Bueskydning. .

1) Du står måske lige nu i midten af den inderste cirkel og er 100% tryg.
Det er rart at være der, fordi man er tryg men man udvikler sig ikke.
2) Du skal ud i den næste cirkel. Der presser du dig lidt, er ikke helt tryg ved det, men til gengæld kan du udvikle dig. Hvis du har modet til at stå i udkanten af den næste cirkel, så udvikler du dig hurtigst.
3) Hvis du kommer udenfor den anden ring, er du derude hvor du ikke har kontrol over hvad du indlærer, du kan indlære gode ting, eller få uheld/tilbagefald fordi du ikke har styr på hvad du gør. Eller, bare bruge mere energi end strengt nødvendigt.

Men du må ikke blive stående inde i den inderste cirkel.
Du skal derud hvor at angsten gerne vil kradse lidt i maven. Angsten er som en doven hund, der tigger efter opmærksomhed. Først stikker den bare snuden frem. Får angsten en lille godbid (du begrænser dig i hvad du gør) så sover angstens køter igen.
Men hvis den er vant til at få noget, men du ikke giver den noget, vil den intensivere tiggeriet. Den laver STORE brune hunde øjne, tigger virkelig. Savler på dine fødder. Virker det sgu heller ikke, begynder den at pive, give pote, kradse på dine ben og til sidst gør den rigtig ubehageligt.
Men, angsten ER en doven møghund, og når der bliver ved med ikke at komme godbidder går den pludselig hen og lægger sig til at sove.
Når angstens køter har prøvet ovenstående nogle gange, så gider den slet ikke tigge hos dig mere.

Hver gang at angstens køter gør lidt af dig, men du opdager at den holder op for en lille godbid, så lærer DU at du kan få et hurtigt fix, du har magten til at stoppe angst ubehag øjeblikkeligt hvis du undgår de aktiviteter, som aktiverer angst. Fx at ride. Men ofte bliver området du skal undgå større og større med tiden, og du begrænser dig mere og mere.


Jeg håber at du kan lide min lille metafor.
Men pointen er, at når du gør noget som giver lidt angst, men bliver i aktiviteten, vil følelsen i starten intensiveres. Indtil den pludselig går over indtil næste gang. Det bliver ikke mere behageligt at føle angst, men du bliver bedre til at gå igennem følelsen, fordi du begynder at opdage at du kan og der skete jo ikke noget. Til sidst forstår du dybt inde, at det var squ ikke farligt, og du kan ikke være bange for noget du har opdaget ikke er farligt.
Hvis du undgår ting du er angst for, så kommer en lettelse når du forlader aktiviteten. Det er også trygt ikke at skubbe til sin angst, overhovedet. Uden at ville det træner du dig i at overholde angstens grænser, ligesom en hest der giver anspring til galop, fordi den belønnes af, at presset fra rytterens ben forsvinder hver gang.

Så du skal vælge. Frihed ved at arbejde dig gennem angsten. Eller tryghed i undgåelsesadfærd.

Du kan ved kognitiv terapi ikke tage nogle blomsterdråber og passivt modtage en kur. Det er sådan set dig selv, som skal arbejde dig til at aflære hvad du tidligere har fejllært.
Så ja, du skal sikkert også ud at trave en masse, til knuden giver op. God arbejdslyst.
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-06-2017 09:23

Tak jeg tænker også jeg skal igang, har også tænkt på af tage det i små bidder og måske gå ud og ride hjem.

Det jeg oplever er også at når jeg rider så glæder jeg mig til næste gang men så når dagen kommer så svigter modet, og for første gang har jeg oplevet at jeg måtte hoppe af igen ret hurtigt.

problenet er også at jeg rider alene det havde været rart med en der gik ved siden af i starten, og netop det at være alene da det gik galt har jeg prøvet men heldigvis havde jeg ringet til en som ringede efter en ambulance, så de ringede mig op fra alarmcentralen og blev hængende til jeg hørte de kom.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rideangst
Forfatter: 
Dato:  24-06-2017 09:47

Jeg ved ikke hvor du er fra, men jeg har før hjulpet en der var angst for at ride, ved at gå med ved siden af. Og gradvist gjort det mindre og mindre og det hjalp.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-06-2017 10:03

jeg bor på Fyn jeg har tænkt her i herien jeg vil se om jeg kan lokke min søn til at gå med

jeg tænker ikke det er så lang tid jeg har brug for en ved min side

0
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  27-06-2017 22:57

Jeg ved ikke, om jeg kan hjælpe. Men jeg har det ret meget ligesom dig. Bortset fra, at jeg nærmest altid har været nervøs ved at ride, lige siden jeg startede til ridning som barn. Det gode har dog altid opvejet det dårlige!

 

Jeg kender bare alt for godt det med at være super glad efter en ridetime og se frem til næste dag - og så bare være total forladt for mod, når den oprinder.

 

Jeg har fundet ud af, at der er et system i, hvilke heste jeg er nervøs ved. Det er ikke et system, der giver så meget mening. Men det har givet mig en bevidsthed omkring, at min angst kan gøres værre eller bedre - og det er en god erfaring at gøre sig.

 

Fx er der stor forskel på, om det er min egen hest eller en "fremmed". Jeg kan slet ikke tåle det ansvar, der følger med at have egen hest. Hvad hvis den løber ud på vejen når jeg trækker ind fra fold - hvis den pludselig stejler med mig - hvis den bliver skadet - hvis den stikker af - alle de bekymringer har jeg kun, hvis hesten er min egen. Med andre heste er der ligesom ikke så meget på spil. Hvis den gør noget, jeg ikke bryder mig om, kan jeg jo bare lade være med at ride mere på den. Det er som om, det fjerner en rigtig stor del af angsten.

 

Så er der nogle heste, som jeg bare er tryg ved, nærmest uanset hvor fjollet de opfører sig. Det er her, mit system ikke giver så meget mening, for det er ikke altid de sindrige, sløve typer, der vækker min tillid. Jeg har slet ikke noget problem med at ride en varm hest. Jeg har selv ejet en hest, som var super rolig og sløv på banen. Når han så endelig blev bange, eksploderede han virkelig - vendte bare rundt og stak af. Det var en meget stor kontrast fra hans normale jeg, og jeg fandt ham meget lunefuld. Så foretrækker jeg en hest, der tripper og laver lidt krumspring i det daglige.

 

Mit råd til dig må være, at jeg synes du skal forsøge at finde ud af, om der er forskel på, hvilke heste du omgåes, og hvad du reelt er bange for under ridningen. Er det, at du selv kommer til skade? At hesten kommer til skade, at andre gør? Så kan du måske bedre forstå, hvad det handler om. Det kan være, du kan bruge en på forhånd fastlagt periode på bare at være sammen med dine heste med aktiviteter, der ikke trigger din angst. Derfra kan du se, hvad du har lyst til, og hvad du formår. Husk, at heste er dit frirum og din glæde.

 

Og ang. psykologer og piller: Ift. kognition og angst er det rigtigt, at man taler om eksponering, altså at du skal udsætte dig selv for det angstfremkaldende og med tiden vil det blive bedre. Eksponering hjælper dog kun, hvis man er bevidst om, hvad der foregår, og hvorfor man har det, som man har det. For eksempel kan du starte med at anerkende, at angst for ridning faktisk er rationelt, da ridning er en farlig sport. Derfor er det OK at bekymre sig. Hver gang, du alligevel sætter dig op på hesten, kan du træffe et bevidst valg om eksponering i følgende steps: 1) ja, jeg løber en risiko, 2) jeg har valgt at gøre det alligevel, ligesom så mange andre farlige ting her i livet og 3) derfor bliver jeg lidt nervøs, men jeg gør det alligevel, FORDI JEG HAR LYST.

 

Jeg synes virkelig ikke, du skal tage piller. Jeg har den holdning, at angst er en naturlig tilstand hos mennesker, og det er bedre at lære at acceptere+håndtere den, end at gemme den væk i piller.

 

Held og lykke :-)

 


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  28-06-2017 00:01

Hvis bare jeg var så langt, jeg har kun redet mine egne heste og det er også et problem er godt nok ked af det

jeg har været så heldig at et par søde venner som har nogle absolut rolige heste har tilbudt mig at komme med på tur hvor jeg kan se om jeg hvis jeg ved at hesten er 100 % sikker så kan gøre det og samtidig mærke efter om jeg kan få rideglæden tilbage.

Der vil jeg også se om det er bedre for mig ikke at skulle ride alene, som jeg gør nu

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forskellige metoder...
Forfatter: 
Dato:  28-06-2017 12:01

... passer til forskellige mennesker. Men jeg er enig med Dr. Who i at man skal presse sig selv lidt - men ikke gå så meget uden for sin comfort zone at man bliver så nervøs at man ikke får en god oplevelse.

Jeg kan se at du har prøvet hypnose - det har jeg også - og for mig virkede det. Ingen mirakler, og jeg tror også at jeg skal have en tur til snart for at tage det næste skridt.

Måske det kan hjælpe dig at høre min oplevelse med det

Jeg var bange for at springe (hvor er det fedt at kunne skrive VAR). Jeg faldt ned i en lille bitte okser engang for efterhånden 18-19 år siden og brækkede et par ribben - og så gik der 17 år før jeg overhovedet prøvede at springe igen.

De år har forstærket oplevelsen og angsten - i en periode havde jeg det så jeg nærmest fik tårer i øjenen bare der lå en bom på jorden - for tænk nu hvis jeg faldt af og landede på den.

Så begyndte jeg at ride trec - og blev lidt træt af at jeg ikke turde springe de små forhindringer der er med - hæk og træstamme ofte omkring 30-40 cm! (vi skridtede over - og det var slemt nok)

Så jeg valgte at blive hypnotiseret.

Jeg var MEGET mistænksom først - jeg er en person der holder meget fast på min selvkontrol - så det at lade en fremmed "plante ting" i min underbevidsthed var mig meget imod.

Men jeg gjorde det!! (det var trin 1 til at overvinde angsten)

 

Et par dage efter sprang jeg et par ganske små forhindringer - det var trin 2 - og jeg var slet ikke bange!! Derefter fik Baloo en lille skade så der gik en vinter før jeg kunne prøve igen.

Sidste år valgte jeg så at melde mig til et springstævne! Jeg startede med min hjemklub hvor jeg meldte mig til 2 ture på Bom på jord. Jeg var MEGET nervøs - og varslede overfor alle at jeg nok aldrig kom videre end bom på jord.

Efter 1. klasse ommeldte jeg min 2. tur til 30 cm! Til min egen og andres store begejstring!

Og jeg overlevede!!!

 

Vi har ikke den store mulighed for at øve derhjemme (har kun 3 bomme) - så min "træning" har været stævner. Jeg endte med at tage til en DEL stævner sidste år - allesammen på 20-30 cm!

I år startede jeg med at melde mig til 30 og 40 cm - men ved første stævne var bunden tung (og et par andre undskyldninger) og jeg valgte at kravle tilbage til min comfort zone - 2 x 30 cm.

Ved næste stævne lod jeg mig "lokke på afveje" - den laveste klasse var nemlig 40 cm (ud over en rideskoleklasse med bom på jord) - og jeg meldte mig til at ride den 2 gange.

Indrømmet - der stod en okser på opvarmningen - Og tanken om at de kunne finde på også at have sådan en på banen, var lige ved at resultere i et gensyn med morgenmaden.

Men jeg sprang den!!! (ikke kønt, men over kom vi)

Heldigvis var der ingen oksere på banen - det hjalp lidt. Men jeg indrømmer blankt at jeg stadig havde kvalme af nervøsitet da jeg red på banen til første tur.
Som gik fremragende!! Baloo elsker at springe og hverken stopper eller render udenom.

Ved 2. tur rev vi en enkelt bom ned - men vi kom igennem banen - og jeg overlevede!!!

Jeg var høj i flere dage efter!!

Men lige de første par dage, var jeg dog sikker på at "jeg gør det aldrig igen" - for det VAR angstprovokerende!

Men forleden greb jeg mig selv i at sidde og kigge på Go og tænke at "der startede jeg sidste år, det var en venlig bane uden oksere (i 30 cm klassen)- så jeg kan jo prøve at melde mig til 30 og 40 cm der..."

Så det har virket at presse mig selv lidt!!

Det kan dog godt være at jeg vælger at tage en tur forbi hopnotisøren igen før næste gang jeg springer 40 cm - bare for at min underbevidsthed lige bliver bekræftet i at jeg kan - og at der er en ret stor overlevelseschance!!

 


Jeg håber at du finder den vej - eller de veje - der kan hjælpe dig til at slippe angsten og få rideglæden igen!!


£isbeth & Baloo


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider