Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Bøjeprøve
Forfatter: 
Dato:  29-05-2017 07:28

 

Nogle gange har jeg over årene oplevet at folk som har købt hest her, selv har foretaget bøjeprøve eller talt om at det plejer de selv at gøre.

 

Nu kom jeg forbi en artikel om bøjeprøve og kom til at tænke på, hvor hensigtsmæssigt det egentlig er at en amatør bøjeprøver hesten.

 

Ville i tillade at køber, selv foretog en bøjeprøve?

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 bøjeprøve..
Forfatter: 
Dato:  29-05-2017 08:30

enhver kan bøje en hest halt hvis man gør det forkert eller for hårdt..

så jeg vil ikke være super vild med at evt. køber bøjeprøver hesten... selv dyrlæger kan bøje dem halte..

 

jeg har oplevet at hvis hestene begynder at stå uroligt under bøjeprøven så medfører det ofte at de halter bagefter..

men jeg har lidt svært ved at vurdere om den bliver urolig fordi den ikke bryder sig om at blive bøjet så meget fordi der er noget eller om de bare ikke gider..

 

har oplevet heste der er rene i røngten aldrig halte eller fejlet noget bare ikke kan gå igennem en bøjeprøve..

Der er jo også en grund til at man ikke skal gøre det på heste i vækst...


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bøjeprøver bør kun ses som vejledende
Forfatter: 
Dato:  29-05-2017 09:49

Hej

 

Der er mange meninger omkring bøjeprøver. Jeg synes, de bør bruges som vejledende. Ikke afgørende.

 

Vi have engang en dyrlæge ude ifb. med salg af en hest (Cimone). Det var helt tydeligt, at dyrlægen, i det samme, han kom ud, ikke kunne lide hesten. Han hev og sled i benene på hende og bøjede hende for langt op, ergo, hun var uren i bøjeprøven.

 

Hun har klaret sig godt. Cimone som er vist herunder til højre, brugte vi i mange år til studenterkørsel i Aalborg. Hun går sammen med Anja, hendes mor. Cimone vandt også Hubertusopløbet i Skive, både min mand og jeg rider jagt og vi har redet mange jagter på hende i tidens løb.

 

Nu står hun med to lækre føl efter Crelido. Jeg tror derfor ikke altid, dyrlægen har ret, man skal se helheden - er hesten sund og velfungerende osv. Hvad skal man bruge hesten til, samt tør man løbe ricikoen ved at få skrevet "uren i bøjeprøve" på i et handelsdokument som der så trækker ned, hvis der bliver noget med forsikringen.....

Billede

 

______________________...__________

 

Vi har også haft en anden hest i bøjeprøve for mange år siden. Den blev også kendt urentgående i bøjeprøve og dyrlægen frarådede den. Men det var en dejlig hest, faktisk synes jeg, den klarede sig godt. Den opnåede at blive A hest og gik steeplechase og military, Dansk Varmblod, i ind og udland.

 

Vi red jagter med den og den blev hele 27 år hos os. Her, vist til højre, manden og jeg rider jagtridning.

Billede

 

...........dengang var der ikke meget fokus på kiropraktor og diverse udstyr til hesten og bevægeapparatet. Dengang kørte vi hestene til først for harve, så sadel på, og så ud i terrænet med den erfarne hest. Det var nogle andre tider dengang.

 

Men tilbage til bøjeprøven.....jeg synes nogle dyrlæger slår for hårdt ned, de skal se helheden, men i dag er der også et hype og hysteri omkring det der står på papiret frem for at se på selve hesten og hvad den skal bruges til.

4
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  31-05-2017 20:11

Man kan godt bøje dem halte, ja.

Når dyrlæger uddannes i dag, lærer de at man IKKE bare bøjer for fuld kraft, men holder benet tilpas bøjet og støtter hesten.

Og som en anden skriver skal man altid se helheden. En bøjeprøve siger ikke alt, og kan alene ikke altid dømme en hest inde eller ude.

Der er ofte mange penge og følelser på spild, når noget vedrører heste, og derfor er hestedyrlæger de dyrlæger, der sagsøges allermest i disse tider. Og det er f.eks. i forbindelse med handelsundersøgelser. Køber ønsker jo at vide, om hesten er sund og rask, og fortsat kan gå godt til købers brug de næste mange år. Det er dyrlægens opgave at give en vurdering af, om dette kan lade sig gøre. Og derfor er der meget opmærksomhed på, hvad der står på papiret i dag.


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

0
0
Svar på denne tråd
 
 bøjeprøve
Forfatter: 
Dato:  01-06-2017 23:15

Jeg har (heldigvis) aldrig hørt om nogle der selv bøjeprøver hestene. Men det undre mig ikke, der findes jo også stadig fjolser der mener de selv kan ordne hovene på dem...

 

Men jeg har heldigvis aldrig stødt på det, men gjorde jeg så nej, de måtte under ingen omstændigheder selv bøje hesten. Heller ikke selvom det ville betyde et salg gik i vasken.

 

Handelsundersøgelse og bøjeprøve skal udføres af dyrlæge. Køber må mønstre lige så tosset de vil og se den på både blød, fast bund osv. Men man kan let bøje en hest halt også så den for men efterfølgende. Så nej, det må de ikke...


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider