Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Rengørings-rutiner: Årsplan
Forfatter: 
Dato:  23-05-2017 07:14

Hej,

 

Vi har i 8 år levet i et gammelt faldefærdigt hus og ventet på, at vi fik råd til at rive det ned og bygge et nyt. Nu har vi i 2 år boet i det nye hus, og efter at vi ikke længere har muk på væggene og mus i køkkenskabene, så synes jeg også, at jeg gerne vil holde en rigtig god rengøringsstandard. Når nu huset er nyt, så har det virkelig stresset mig, at jeg ikke har følt jeg havde ordentlig tid til at holde det. Vi har haft travlt med at rive det gamle hus ned, lave have osv., og nu går vi så småt igang med at renovere staldbygninger. Så det har lange udsigter, før hele byggeprocessen er rigtigt overstået og jeg får for meget fritid (som om...).

 

Som sagt, så stresser jeg ret meget over rengøringen, og vi blev derfor enige om, at vi laver en årsplan (oh yes) over, hvad der skal ske hvornår. For så slipper jeg for hele tiden for at gå og tænke "jeg burde også...." eller "jeg kan da også lige..." - for så at overbelaste mig selv, eller gå med evigt dårlig samvittighed.

 

Så: Hvor tit gør I hvilken slags rengøring, inde såvel som ude (det gælder også fx fjernelse af ukrudt)? Ikke de der ting, man gør hele tiden, som fx at tømme opvaskeren og slå græsset, men de der lidt større projekter som at rengøre køleskabet og støve hele huset af. Jeg tænker også at indlægge vedligeholdelsesopgaver i planen, altså fx at gøde græsset en gang årligt osv., og faktisk også at vande blomster fast hver mandag, for det får jeg bare aldrig gjort...! Så altså ikke de der ting, der giver sig selv, fx fordi maskinen er fyldt, men mere de der ting, man skal huske at få gjort. Giver det mening..?

 

Min plan er at jeg så skriver det hele ind i en kalender og streger ud når det er gjort. Og tidshorisonten skal være realistisk. Det nytter ikke noget at tro, at jeg får vasket vinduer en gang om måneder, hvis det pt faktisk kun sker hvert halve år. Så er det bedre at gøre det to gange årligt, gøre det grundigt, når det så sker, og så leve med god samvittighed resten af tiden, fordi jeg har lagt en plan, som dur.

 

Jeg synes, det er lidt manisk at lave en årsplan - men jeg planlægger mit arbejde med denne metode, og det giver mig bare så meget ro at vide, at der er taget hånd om alting og lagt en plan for, hvornår tingene skal ske. Så kan jeg nemlig også meget bedre håndtere alt det, som man ikke kan planlægge sig ud af (og som 95 % af min tid går med...). Og bare ved at vi har taget beslutningen om dette, har jeg allerede fået mere overskud :)

3
0
Svar på denne tråd
 
 Plan A eller B
Forfatter: 
Dato:  28-05-2017 11:30

 

Jeg syntes det er en rigtig god idé. Nyt bliver jo ikke véd med at være nyt og slet ikke uden vedligehold og knofedt.

 

Nå, men jeg tør egentlig godt komme med et bud på hvad du kan gøre. Nu er vi jo heldigvis forskellige og gør ting i forskelligt interval.

 

Nu er der jo feks. bøger om årets gang i haven og jeg tænker at der også er en om årets gang i huset. Måske Emma Gad....

Den her sådan set fin som udgangspunkt:

www.plantorama.dk/havekalender

Du nævner ukrudt, fang det mens det er helt småt. At gå i gang med en jungle og blive angrebet af brændenælder og dræbersnegle, kan skræmme enhver havemand m/k.

Høns er gode til at holde ukrudt væk. Win win.

 

Alternativ så kan du købe en af de her evigheds kalendere og skrive ind hvad du vil have gjort og i hvilken uge eller på dato. Sæt også et falg på de datoer hvor der er en fødselsdag, bryllupsdage og lign, du skal huske så du kan købe en gave, sende blomster, kort eller ?

Så vil jeg lige benytte lejligheden til at slå et slag for at 'man' begynder på pakkekalenderen til børnene eller besteforældrene i god tid, altså RIGTIG god tid. (Personligt så begynder jeg lige omkring 1/1 ) Det resultere bare i nogle nemmer, mere spændende, brugbare (og billigere) pakkekalendere!

Eller lav måneds lister på pc'en og print hver måned ud og hæng op et passende sted, måske bag en skabslåge der åbnes ofte.

 

Måske også en idé, hvis der er flere som deltager i projektet. ;-)

 

- skift batteri i røgalarmen

- rengøring af krukker

- rengøring af drivhus

- forspiring af tomatplanter, majs, græskar, ærter (eller ? )

- læg kartofler

- Klippe hæk

- klippe græs

- vask af vinduer

- rive gårdspladsen

- fjern visne blomster

- vinterdæk på bilen (tilsvarende sommerdæk)

- chek af olie på bilen

- skifte vand i akvariet

- vaske hundens tæppe, madskål (og kattens)

- hæng små tæpper og skind ud når det fryser meget om natten.

- vaske gardiner og bruseforhæng

- afkalk kaffemaskine

- afkalk vaskemaskine

- skifte sengetøj

- bestille halm / hø

- vaccination af hund, kat og / eller hest.

- smed

- send dækken til vaskeri

- kalk bygninger / stald

- pluk bær, blommer til fryseren

- sylt rødbeder

- lav budget

- aflever børger på biblioteket, eller andet der er lånt

- høst æbler og pærer og opbevar dem frostfrit

- sæt krukker ind inden der kommer frost

 

 

Indkøb

- når du tager den sidste eller næstsidste så skriv det på huskesedlen (hvis manden lærte det, så løb vi aldrig tør for kaffe.. )

- bestil foder til hund / kat on-line inden du løber tør

- bestil tøj, sko osv. on-line i god tid. Feks tilpasset tilbud perioder.

- Ryd op og smid ud, forær væk eller sælg det der ikke er brug for mere!

 

Ting der skal gøres om og om igen hver uge kunne du jo lave på en ugeplan som skift håndklæder, gulvvask, feje, rense brændeovn, vaske tøj osv.

 

Husk også
- nyd huset, hinanden og det i har opnået. :)

- alene tid

- kæreste tid

- veninde tid

 

Er du elektronisk aktiv så findes der sikket en app ellers kan du lave en så du får en reminder når noget er aktuelt.

 

 

Nå, det blev lidt langt, men du fangede sikkert idéen om at det bare drejer sig om at tilpasse en sådan liste til egne behov.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider