Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Døde heste
Forfatter: 
Dato:  03-05-2017 13:16

Hej allesammen.

Det er flere år siden jeg har været her da jeg synes det var for svært efter jeg måtte af med mine heste efter en rygskade. Nu har jeg dog hørt - og set - noget foruroligende fra en bekendt ved Hjøllund ved Hampen. På en tur med sin hund fandt hun en død hest, udfra hvad jeg kunne se på foto må det have været en plag. De bruges til naturpleje og denne her lå nedenfor en skrænt ved et vandhul. Hun har så forsøgt at finde ejeren, men fandt en bekendt til denne istedet. Han fortalte hende at det var den 3 døde hest der var fundet for nyligt - og det synes jeg er meget foruroligende. Tilsyneladende bliver hegnet ødelagt af krondyr hvorefter hestene slipper ud. Men da de jo er flokdyr går de jo ikke ret langt fra folden - den sidste lå også tæt på. Så manden (som jeg har fået navnet på, men kender ikke adr) ville jo nemt kunne få dem ind igen, men mistænker at han ikke tjekker eller tæller sine heste ret ofte.

Hvad synes I man skal gøre i denne situation? Jeg har snakket med min bekendte da jeg gerne vil hen og se hestene og indhegningen og have undersøgt hvor manden bor. Da de bruges til naturpleje formoder jeg at det er islændere og de må jo gå ude året rundt uden skur. Men hvordan er det reglerne er i dag mht tilsyn? Er det lovpligtigt at se til sine heste dagligt? Og tror I at dyreværnet vil tage sig af sådan en sag når jeg ikke kan fortælle hvordan de andre heste ser ud endnu?

 

håber I vil holde en pæn tone og respektere at jeg ikke straks er sprunget i bilen og kørt derhen, men er i behandling for brystkræft og er ofte ikke i fysisk stand til flere timer udenfor. Jeg blev klar over forholdene sent i går aftes og trods min egen tilstand vil jeg gerne have dette undersøgt så hurtigt så muligt

 

Mvh Laura

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke to
Forfatter: 
Dato:  03-05-2017 13:27

Har lige tjekket min messenger. Det var 3 døde heste der udover denne var fundet for nyligt

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-05-2017 14:38

Det undrer mig faktisk en del - udbindingsperioden for naturpleje i det område er fra 15. april og frem til sidst på efteråret, så der burde bestemt ikke være heste der om vinteren.

 

Mvh


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-05-2017 02:07

Der er noget, der ikke hænger helt sammen, så jeg ville nok prøve at finde hoved og hale i historien, før jeg satte det helt store apparat i gang.

Evt. henvende mig til f.eks. Hestens Værn og sige til dem, at jeg ikke helt ved, hvad der foregår, men spørge dem, om de vil se på det.

 

Din ven har fundet en død hest. Det sker, at heste dør.

MMåske er ejer klar over det, og den ligger der kun, til DAKA kan komme forbi og hente den.

 

En bekendt af ejer siger, at han har mistet 3 heste mere indenfor et ikke nærmere defineret tidsrum. Er det noget han ved, eller bare noget han har hørt? Måske er der noget galt, måske er hestene døde af naturlige årsager. Alderdom, lynnedslag, aflivning pga. sygdom eller et brækket ben etc.

 

Så er der det ødelagte hegn. Det skal selvfølgelig repareres. Men en hest dør ikke nødvendigvis, fordi den render ud af folden. Hvordan hænger de to ting sammen?

 

Ja, det er lovpligtigt at tilse sine heste dagligt.

 

Jeg synes, at der er fornuftigt, at du ikke bare farer afsted med bål og brand, du ved jo reelt ikke, om det overhovedet er en dyreværnssag, eller om der er en god forklaring, og der rent faktisk er styr på hestene.

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

2
0
Svar på denne tråd
 
 det skal helt sikkert undersøges
Forfatter: 
Dato:  04-05-2017 15:24

jeg ville kontakte hestenes værn, og politiet, der foregår noget der ikke burde, og dyerne kan ikke selv tale.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Svar på
Forfatter: 
Dato:  06-05-2017 07:55

Tak for svar - Jeg må hellere få opdateret lidt. Hesten lå ikke i indhegningen, men neden for en skrænt udenfor - ikke et sted til afhentning af Daka. Personen der fortalte dette til min bekendte er personen der tjekker hegn for ejer, så han burde vide det. Hun fandt frem til ham og ikke ejer, og han ville så sige det videre da der jo ikke må ligge døde husdyr I naturen. Stykket hestene går og laver naturpleje på er den del af Hjøllund der ikke blev solgt med og hører ikke under den nye skovfoged så vidt jeg ved.

Man kan se på foto at der er hestepærer tæt på kadaver - lægger det lige under mine billeder. Den ser ikke afsindig tynd ud og den lå nær et vandhul, så den kan ikke være død af tørst. Det er lidt underligt det hele, men vil prøve at tage kontakt til nogen på mandag.

Hestenes værn er dog ikke de rette, da jeg for nogle år siden tog kontakt til dem med heste i nærheden som ikke blev tilset og grimen var begyndt at vokse ind i kæben på en af dem. Der skete nul og niks, om det var fordi det var lykkedse mig at få grimen af den pga den på det tidspunkt sad løst efter den havde tygget, ved jeg ikke, men vil synes den burde have haft dyrlæge :/.

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-05-2017 10:32

Hvis det er det, du kalder naturpleje - så er det statens ejendom. Og det hidrører under den skovfoged, der er ansat i området at ministeriet.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-05-2017 10:34

Og overordnet set hører døde husdyr i naturen nok mest ind under miljøministeriet eller politiet.

De levende under andre organisationer, der evt. kan varetage deres tarv.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lyder bestemt ikke godt
Forfatter: 
Dato:  22-05-2017 08:58

Jeg ville tage kontakt til Vestjysk Hestevelfærd, de skal nok få tjekket op på tingene

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider