Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Øm i bækken ved ridning - gravid
Forfatter: 
Dato:  17-04-2017 11:29

Hej alle sammen :)

 

Jeg er blevet gravid og har haft det håb om at kunne ride så længe mulig i min graviditet, som det var mulig og behageligt.

 

Jeg er nu gravid i 18 uge, og er begyndt at få smerter i bækkenet ved ridning. Jeg rider max 3 gange om ugen pga arbejdstider osv.

Jeg er øm også efter ridning og dagen efter ved alimindelig gang og når jeg ligger på ryggen.

 

Det er begyndt at blive lidt værre, så jeg får ondt ved løb eller bare en lille ting som et hop. Føler mig virkelig ynkelig (er jo ikke engang særlig langt henne, det næsten pinligt), for jeg er ellers en aktiv pige og vil jo gerne kunne forsætte med at passe mine ting (har også hestene hjemme, så der skal jo ordnes lidt stald og fodring osv).

Men mit spørgsmål er... Om i andre ride kvinders erfaring mht ømheder, graviditet og ridning, hvor meget ømt må det blive? Jeg har ikke prøvet dette før (at være gravid) og har svært ved at sige om det bare er "alle gravide er lidt ømme i bækkenet, lad være med at piv", altså om det er ok og helt normalt :) Eller om det er advarselstegn man skal tage til sig og skåne sig lidt mht ridning og andet fysisk arbejde. ?

Det skal lige siges at jeg skal til jordmoder i næste uge, hvor jeg også vil forhøre hende ad, men det kunne bare være rart at høre fra andre der har været/er gravide og rider samtidig, om det er helt normalt :)

 

Vh Ditte :)


Besøg gerne min facebookside: https://www.facebook.com/bettefarm

 

 

En side om mit lille liv på mit lille landsted 

 

 

VH Ditte :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridning
Forfatter: 
Dato:  17-04-2017 14:59

 

Først tillykke med baby på vej.

 

Dernæst, hvis du har smerter, så skal du stoppe med at ride!

 

Jeg har været heldig med mine 3 børn at jeg har kunnet ride næsten til termin, men det må absolut ikke gøre ondt eller give smerter.

 

Er det begyndende bækkenløsning du har? Pas nu på dig selv og bebs så er du hurtigere tilbage på hesteryg igen.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

Top lækker fjordHEST sælges.

Pb, for info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-04-2017 15:39

Tag dine smerter seriøst. Du er ikke pjattet.

 

Nogen kan ride til termin, andre må nærmest holde op i det øjeblik de bliver gravide. Og så er der alle dem i midten. Graviditeter er individuelle.

 

Jeg red selv til uge 30, men den sidste tid var absolut ikke rar og jeg kunne nærmest ikke gå (eller køre hjem fra stalden) for smerter når jeg havde redet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-04-2017 11:51

Hej.

 

Du må nok desværre indse, at du ikke kan ride længere i din graviditet. :( Det lyder præcis som de smerter, jeg har. Dem fik jeg omkring uge 25 og ligesom dig, ignorerede jeg dem også. Jeg tænkte hele tiden, at det nok skulle gå væk, men når jeg havde ladet som ingenting bare én dag, var jeg helt handicappet dagen efter. Det skulle virkelig gøre ondt, før at jeg fattede, at jeg ikke rigtigt kunne noget mere. Er nu gravid i uge 41 og kan stort set ikke gå længere - kun i væmmelige smerter!

Det er desværre den vej, det går. Når man er gravid producerer kroppen en masse af hormonet relaxin og det gør, at ledene bliver slappere - hvilket er praktisk til fødslen, men ikke undervejs. For nogle uheldige resulterer det i decideret bækkenløsning, hos andre (f.eks. mig) er det kun ét af leddene i bækkenet, der bliver påvirket.
Selvom du måske ikke har bækkenløsning, så vil jeg alligevel råde dig til at se på de øvelser og tiltag, der findes, for at formindske smerterne - det hjalp virkelig mig, der også havde siddende kontorarbejde (det er også hårdt for kroppen, synes jeg). Man skal f.eks. altid rejse og sætte sig med samlede ben og sådan. De tiltag reducerer de daglige smerter og det betyder måske, at selvom du ikke kan ride, kan du stadig være i stalden :)

Heidi

1
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2017 18:56

Hej og tak for jeres svar :)

 

 

Jeg har i dag været til jordmoder, og forklarede hende mine 'skavanker'.

 

Indtil videre skal jeg ikke gå i stå, men holde øje med mine smerter, så det vil jeg gøre. De må ikke blive værre..

 

Men er glad for at i ville give jer tid til at svare :)


Besøg gerne min facebookside: https://www.facebook.com/bettefarm

 

 

En side om mit lille liv på mit lille landsted 

 

 

VH Ditte :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 et vink...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2017 09:15

Ja, min læge sagde til mig, når det gør ondt er det et vink med en vognstang, og så skal du lade være.... Jeg kender det, jeg fik også tidligt meget ondt...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smerter..
Forfatter: 
Dato:  27-04-2017 10:10

Det jeg skriver nu, er bestemt ikke for at skræmme dig..

 

Men hver lige lidt opmærksom på, om det er starten på en bækkenløsning..

 

Jeg havde samme smerter i min sidste graviditet. De startede lige som dine, men blev værre, og 4 mdr før termin måtte jeg sygemeldes fra mit job, for at hverdag og det hele kunne hænge sammen.

 

Så pas lidt på dig selv, smerterne er der af en grund, og de er ikke til at spøge med.

1
0
Svar på denne tråd
 
 hej alle.
Forfatter: 
Dato:  07-05-2017 10:04

og tak for dem der har brugt tid på at svare :)

 

Det er kun blevet værre desværre. Har redet kun meget lidt, kun skridt ture, men sidst kunne jeg den første time efter turen, næsten ikke gå. Som om der sad noget i klemme i den ene hofte. Så min kæreste måtte sadle af for mig. Så nu... ingen ridning.. Måske min underviser vil låne min ene islænder... Så skal jeg da ikke have dårlig samvittighed over det :)

 

Mit arbejde giver mig også smerter, dog kan jeg stadig gå, skal bare sætte mig ned nogle gange og hvile min ene hofte :) Men skal stå op mellem 8 og 10 timer på job. Det begynder at kunne mærkes.... Så tænker jeg ringer til lægen i morgen tidlig og håbe det er relevant nok i hendes ører.

 

Det er bare øv npr man gerne vil nogle ting :(


Besøg gerne min facebookside: https://www.facebook.com/bettefarm

 

 

En side om mit lille liv på mit lille landsted 

 

 

VH Ditte :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stop med at ride desværre
Forfatter: 
Dato:  07-05-2017 13:42

Jeg vil anbefale dig at tage smerterne seriøs og stoppe med at ride til du har født.

Kroppen er bygget til at affjedre stød fra underlaget og op til hjernen. Først optage anklerne stødene, derefter knæene, hofterne og tilsidst ryggen.

Men idet du sidder i sadlen, kommer stødene direkte i bækkenet. Når man bliver gravid løsner ligmenterne sig stille og roligt indtil fødslen. Det præcise forløb kan jeg ikke huske, da jeg ikke har behandlet, så mange gravide.

 

Men processen kan give kroniske problemer, hvis du ikke passer på.

Ridning er tit godt for ryggen, men kan være skadelig for hofter, knæer og ankler, hvis man ikke sidder korrekt eller som i dit tilfælde har " svagt" bækken.

 

Jeg tænker, du vil få mere gavn af træning i vand? Der belaster du ikke dine led, men kan samtidig træne musklerne.

Jeg er som skrevet ikke gyn. Fysioterapeut, men du kan med gavn opsøge sådan en og få råd og vejledning.

 

Kan godt forstå,det er frusterende ikke at kunne ride, men i den givne situration er det bedst at vente:-)

 

Håber det bedste for dig og at du får styr på smerterne :-)

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

se mere på

www.staldlauenborg.dk

www.lauenborgfys.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider