Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvem har ret til udbudt andel?
Forfatter: 
Dato:  17-03-2017 23:17

Hej HN'er

 

I vores andelsboligforening er der opstået et tvist: en af de store og mere attraktive lejligheder er blevet ledig og 2 parter er interesserede; lad os kalde dem Alfa og Beta.

 

Første problemstilling:

Ifølge vedtægterne §14 stk. 2a skal andelen først tilbydes "til den, der indstilles af andelshaveren, når overdragelsen sker til en person, med hvem han er beslægtet i lige op- eller nedstigende linie, ved bytning, eller til en person, der i mindst 2 år har haft fælles husstand med andelshaveren."

 

Spørgsmål: Alfa har familie som bor i ejendommen. De er ikke interesserede i at flytte fra deres nuværende andel. Vil Alfas ene forældre kunne købe den udbyde andel og evt. overdrage denne til Alfa?

 

Næste problemstilling:

 

Alfa har været andelshaver i ca. 3 år.

 

Beta har været andelshaver i ca. 9 år.

 

Alfa blev indskrevet på den interne venteliste i 2001 idet Alfa er født og opvokset i ejendommen og der har tidligere været præcendens for muligheden for at opskrive børn af andelshavere på ventelisten. Alfa figurerer ikke på den nyeste version af ventelisten (sidst redigeret i Nov. 2016) og er sidst set i en version fra 2013.

 

Beta har været opskrevet på den interne venteliste siden 2008 eller 2010 (seneste version siger 2010, men ældre versioner siger 2008) men Betas navn figurerer i alle versioner.

 

På foreningens hjemmeside skrives der ift. opskrivning på ventelister: "Der forefindes en intern og ekstern venteliste i Andelsboligforeningen. Bestyrelsen noter løbende navne på den interne og eksterne liste, der henvender sig med interesse for at købe en andelsbolig i foreningen samt deltage i andelsboligforeningens virke."

Vedtægterne indeholder ingen videre information om ventelisteordningen med undtagelse af de i teksten indsatte §§ om overdragelse af andele.

 

Ifølge vedtægterne §14 stk. 2b har "andre andelshavere, der er indtegnet på en venteliste hos bestyrelsen, har dernæst fortrinsret [til udbudte lejligheder i foreningen] efter tidspunktet for indtegningen."

 

 

Hvem har ret til den udbudte lejlighed - Alfa eller Beta?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 da jeg solgte andel
Forfatter: 
Dato:  18-03-2017 17:08

Hej,

Kan det virkelig passe i kun har 2 § i jeres vedtægter vedr. overdragelse og salg af andel i jeres forening? Står der ikke noget mere?

 

Ift. problemstilling 1, så vil det godt kunne lade sig gøre, men det vil være en "større" omlægning. Som jeg forstår det, så er sælger af andelen ikke i familie med Alfa. Ergo passer jeres §14 stk. 2a ikke på overtagelse af andelen til Alfa.

Skal man gå ad denne paragraf, er det som du selv siger, én af Alfas familiemedlemmer(mor/far) der skal købe den udbudte andel, for derefter at sætte den til salg, med henblik på at overdrage andelen i nedstiende linie.(altså gøre brug af §14 stk. 2a). Dette indebærer dog, at andelen skal udbydes til salg af Alfas forældre, og at der derfor også skal forekomme ny andelsvurdering. Alt efter hvad der står i jeres vedtægter, kan dette blive en ret dyr omgang for Alfas forældre og Alfa.

Er der istedet ikke mulighed for forældrekøb? Så kan Alfas forældre købe lejligheden mhp. forældrekøb til Alfa?

 

Din anden problemstilling er straks sværre at svare på, når man ikke har foreningens fulde vedtægter . Som udgangspunkt er det bestyrelsens nuværende venteliste der er gældene. Andelen skal som udgangspunkt tilbydes til alle på ventelisterne, og derfra er det ellers "først til mølle". Eller dvs. navnet øverts på listen, har førsteret til at sige ja eller nej til andelen. Så hvis Alfa står øverts på listen, er det ham/hende der har "ret" til lejligheden.

Medmindre andet fremgår af jeres vedtægter, vil jeg mene det foregår som ovenstående.

 

Da jeg solgte andel, var det i vores vedtægter således salget af andelen blev prioriteret:

 

  1. Andelen udbydes til salg til foreningens øvrige medlemmer/beboere. Disse skulle have en vis tid til at give svar på interesse for min lejlighed(dette tog 4 uger i min forening)
  2. Andelen udbydes til salg til alle fra den interne venteliste. Denne var bl.a. forbeholdt til familiemedlemmer til beboere i foreningen, og ligeledes venner og bekendte af beboerne. (dette tog ligeledes 4 uger)
  3. Andelen udbydes til salg til alle fra den eksterne venteliste. Dette var for "udefrakommende", der ikke boede i foreningen, og ej havde familie/bekendte deri, som ønskede at blive skrevet op i foreningen.
  4. Hvis der ikke var interesse for andelen af nogle af de ovenstående punkter, kunne lejligheden derefter udbydes til salg, til offentligheden.

 

Jeg solgte min andel til en interesseret på den interne venteliste. (et vennepar af bestyrelsesformanden). Jeg meddelte bestyrelsen i september måned ønsket om salg af lejlighed og jeg kunne først i start februar året efter skrive under på en salgskontrakt med køberne. Det tog ialt bestyrelsen fra september til februar at udbyde min lejlighed til ventelisterne, så hvis Alfa beslutter sig for at gøre brug af §14, så skal han/hun nok være indstillet på at det kan tage en god rum tid, før andelen officielt er hans/hendes.


♥ Damm ♥

-en engel i forklædning

Hvad du ikke dør af, gør dig stærkere!

-i så fald må jeg være rigtig stærk!
Verdens bedste pony; Thorsen!
-jeg var bare heldig!

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-03-2017 17:32

Hej Damm

 

Tak for svar

 

Der er lidt flere §§ i vedtægterne men jeg mente ikke de var væsentlige for diskussion - men hvis du gerne vil se er de her:

 

Overdragelse af andele.

§14
Ønsker en andelshaver at fraflytte sin lejlighed, er han berettiget til at overdrage sin andel i overensstemmelse med stk. 2. Bestyrelsen skal godkende den nye andelshaver. Nægtes godkendelse, skal skriftlig begrundelse gives.

Stk. 2. Andelen overføres efter følgende rækkefølge, idet opmærksomheden henledes på bestemmelserne i § 20 og § 21:

a) Til den, der indstilles af andelshaveren, når overdragelsen sker til en person, med hvem han er beslægtet i lige op- eller nedstigende linie, ved bytning, eller til en person, der i mindst 2 år har haft fælles husstand med andelshaveren.

b) Andre andelshavere, der er indtegnet på en venteliste hos bestyrelsen, har dernæst fortrinsret efter tidspunktet for indtegningen. Sker overdragelse henhold til denne bestemmelse, overtager fraflyttende andelshaver indstillingsretten til den således ledigblevne lejlighed.

c) Ikke-medlemmer af andelsboligforeningen, der er indtegnet på en venteliste hos bestyrelsen, har dernæst fortrinsret efter tidspunktet for indtegningen.

d) Dernæst kommer andre i betragtning, der indstilles af overdrageren.

6
Stk. 3. Foreningen har ingen pligt til at oprette de i stk. 2 b) og c) nævnte ventelister. Er der oprettet venteliste, har bestyrelsen på begæring af den fraflyttende andelshaver pligt til at anvise en ny andelshaver inden 6 uger fra der er opnået enighed om salgsprisen.

 

Dertil fremgår det på hjemmesiden mht. venteliste:
Der forefindes en intern og ekstern venteliste i Andelsboligforeningen. Bestyrelsen noter løbende navne på den interne og eksterne liste, der henvender sig med interesse for at købe en andelsbolig i foreningen samt deltage i andelsboligforeningens virke. Opskrivning på venteliste er gratis.

Intern oprykning i Andelsboligforeningen går altid forud for ekstern ventelisteordning.

 

Der står lidt mere omkring eksterne på ventelisten men det finder jeg ikke relevant for denne sag da vi slet ikke har fat i den liste.

 

Det er de vedtægter vi har

 

Der har været præcedens for, at børn i afdelingen kan blive skrevet på den interne venteliste men dette er ikke vedtaget i vedtægterne. Ej heller er det oplyst hvordan anciennitet fungerer.

 

God pointe med forældre køb. Jeg skal ikke kunne sige, om forældrerne har råd til dette. Jeg tvivler dog - men man kan jo heller ikke eje 2 andele så ved ikke hvordan den skulle løses.

Det lyder jo også lidt som proforma og det er vel ikke tilladt hvis man gør det i et forsøg på at omgåes ventelisten?

 

Alfa figurerer ikke på den nyeste venteliste (som ikke er offentligt tilgængelig, jeg har haft adgang til bestyrelsens Dropbox hvori denne ligger og derfor kan jeg konstatere, at Alfa ikke har været på en venteliste siden 2013 - samme år Alfa fik overdraget nuværende andel

(Denne ventelisten var dateret januar '13 - Alfa flyttede december '13)

 

Der er eet eksempel på 1 som er flyttet internt op i en større lejlighed. Hans nye adresse er dog ikke blevet opdatetet på ventelisten som spørgsmålet er om det er forglemmelse eller hvad der er sket. Det er vist ret længe siden han flyttede - muligvis mere end 1-2 år men han står stadig på ventelisten med sin gamle adresse.

 

Som det ser ud nu har Alfa, på trods ikke at være påtegnet den nuværende venteliste, blevet tilbudt lejligheden idet bestyrelsen mener Alfa har haft anciennitet siden 2001. Umiddelbart ved ingen, hvorfor Alfa ikke har figureret på ventelisten siden 2013.

Andre er også blevet slettet fra ventelisten men det ligner mere at det er folk som er flyttet fra ejendommen.

 

Så som det ser ud, så fordi bestyrelsen ved at Alfa har været på den interne venteliste siden 2001, har Alfa optjent anciennitet siden da. Også selvom Alfa har fået overdraget en andel i mellemtiden har anciennitten talt videre.

Der er ingen regler eller vedtægter som fortæller hvornår man bliver slettet fra venteliste, om man skal tilmelde sig hvert år, om ens anciennitet frafalder eller forbliver ved overdragelse af andel.

 

Nada

 

Det eneste vi ved er, at Alfa ikke har figureret på en venteliste siden 2013. Der er også en 2014, 2015 og 2016 version (seperate filer) og Alfa står på ingen af dem.

 


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-03-2017 22:53

Det lyder som om bestyrelsen har haft rod i listerne ihvertfald, fremgår det tydeligt, som du også selv skriver, at "ældste" anciennitet fra den interne liste har første krav på andelen.

 

Ifm. forældrekøb, handler det mere om hvorledes reglerne for dette ser ud i jeres vedtægter/boligforening. Siger vi f.eks. at foreningen havde valgt ikke at se Alfa som opnoteret på ventelisten, kunne man gøre brug af forældrekøbet(el. videresalg ml. familien Alfa), hvis én af Alfas forældre var opnoteret på ventelisten.

Dette ville dog stadig kræve at den opnoterede forældre havde længere anciennitet på listen end Beta.

 

Nu lyder det som om bestyrelsen har taget beslutning. Umiddelbart ville jeg også tro det ville være op til bestyrelsen og vurderer, hvorvidt Alfa stadig burde figurere på ventelisten, eller om han/hun har afsagt sin plads ifm. tidligere overtagelse af andel. Jeg vil tro "resultatet" kunne variere meget, alt efter hvilken forening man var del af


♥ Damm ♥

-en engel i forklædning

Hvad du ikke dør af, gør dig stærkere!

-i så fald må jeg være rigtig stærk!
Verdens bedste pony; Thorsen!
-jeg var bare heldig!

0
0
Svar på denne tråd
 
 krav...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2017 23:00

Jeg kan så afsløre, at Beta er gået videre med sagen idet Beta mener, at bestyrelsen har handlet i strid med vedtægterne.

 

Dels pga Alfa aldrig burde kunne være blevet skrevet op på listen til at starte med (altså, uden at have en andel i foreningen) - men der siger bestyrelsen dog, at "der har tidligere været præcedens for, at andelshavere børn godt må komme på ventelisten"

Jeg går ud fra at der blev refereret til den interne venteliste.

 

Beta slår dog hårdest på, at den nyeste version af ventelisten (og i princippet de 3 før den) ikke inkluderer Alfa - ergo mener Beta ikke, at Alfa har fortrinsret til den udbudte lejlighed.

 

Jeg har her til aften hørt, at der er indkaldt til bestyrelsesmøde igen på tirsdag på baggrund af en indsigelse Beta har sendt.


Venlig hilsen

Cecilie A.P.

 

------------------------------------ ----------------

Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider