Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Frieser
Forfatter: 
Dato:  13-03-2017 15:46

Hej jeg skal til og købe Frieser og jeg tænkte om der er nogen vigtige ting jeg skal have med i baghoved? ??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til ... ??
Forfatter: 
Dato:  13-03-2017 19:05

 

Det er en god idé at gøre sig klar over hvad dit behov er og om den race kan opfylde det.

 

Hilsen Frieser ejer gennem 24 år.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

Top lækker fjordHEST sælges.

Pb, for info.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Pas på
Forfatter: 
Dato:  14-04-2017 18:46

Ja for dælen.

For det første: friesere kommer i alle afskygninger i forhold til temperament og kvalitet. Pas på med at købe en som er importeret fra Holland. Gå hellere efter at finde en, der allerede er i DK, evt. danske opdrættere eller gensalg, så du har en ide om hvordan dens fortid har været.

Sørg for at du holder udgik efter en hest med et godt hoved som er kontaktsøgende og som virker rolig. De fleste har en ret effektiv tænd/sluk knap, så lad dig ikke narre af en rolig hest fordi du tænker, at den nok også er doven så. Friesere er meget kloge og knytter sig meget til deres ejer, men de har ikke kemi med alle. Hvis den virker uinteresseret i dig så er det muligvis et dårligt match. Evt. besøg den flere gange hvis du er i tvivl.

Når du har fundet en du synes om så sørg for at få taget røntgen også i ryggen og nakken. De har rigtig tit problemer med tætsiddende torntappe pga deres korte ryg, og det skal du holde dig langt fra.

Jeg har den dejligste frieserpige nu og har ellers altid sagt at jeg ikke ville have en hoppe. Hun er købt hos en dansk avler og meget velopdragen og positiv at arbejde med.

Jeg har også haft en jeg købte helt rå, importeret fra Holland. Det er så der jeg har mine dårlige erfaring fra. Han var en skøn hest, men han fejlede simpelthen så mange ting, så til sidst måtte han få fred.

Held og lykke med købet! Men regn med, at du er færdig med andre racer når du først har haft en frieser. Det er dybt vanedannende at have en så klog og positiv hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-04-2017 10:34

Hej.


Ja, der er nogle ting, man skal være lidt ekstra opmærksom på, når man kigger på friesere. Det fandt jeg selv ud af, da jeg red lidt på en frieser med nogle problemer, som jeg opdagede var generelle for racen.

Hovene: Friesere har ofte svage hove, der flækker og skal have lidt ekstra opmærksomhed.

Huden: Nogle friesere har en tendens til skæl.

Fordøjelse: Friesere kan godt have problemer med fordøjelsen (måske derfor at hud- og hovproblemerne opstår?), så læg nøje mærke til, om den frieser du kigger på, har en god fordøjelse.


Jeg har som sagt kun redet på en frieser, men jeg har kunnet forstå at hans problemer er rimelig generelle for racen.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider