Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Pengegaver til jul
Forfatter: 
Dato:  16-12-2016 15:35

Ja hvad er jeres holdning hertil ?

 

Vi har en håndfuld unge mennesker i familien der kun ønsker sig penge i julegave, og jeg får helt ondt i mit julehjerte ved tanken herom.

Julen for mig handler først og fremmest om at være sammen på en rar måde, og gaver skal komme fra hjertet, være valgt med omhu og jeg synes helt ærligt det bliver SÅ upersonligt med pengegaver.

 

Er det mig der er helt afsporet når jeg synes det er frygteligt materialistisk og "giv-mig-mentalitet" kun at ønske sig penge?

 

Forældrene til disse småforkælet unger forstår ikke min gammeldags tankegang for selvfølgelig skal børnene ha penge hvis de ønsker det. Puha de bliver skuffet når de åbner mine pakker med spændende ting udvalgt efter lige netop deres små særheder og ud fra vores personlige forhold...

 

-mine unger vil også elske at få penge til cykelopsparing og den fede trense, men det får de altså ikke, her må der spares op via fritidsjob og lommepenge.

7
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  16-12-2016 16:03

Jeg kan ikke se problemet i at få penge til noget fornuftigt. Altså ikke bare penge for at få penge, men netop for at kunne spare op til noget.

 

Ikke alle familier er så heldigt stillede at børnene "nemt" kan spare op af lommepenge og fritidsjob, og ting som rejser, computere osv kan derfor være uoverskueligt store at spare op til hvis man ikke får tilskud til det.

 

Tænk jeg synes faktisk det skærer i MIT julehjerte at give dem en gave, som de ikke kan bruge til at få opfyldt en stor drøm hvis denne er nærmest umulig at opfylde ;)

 

Jeg synes det er fint du finder stor glæde i at finde præcis det du synes passer til dem og deres særheder, men hånden på hjertet, så er det jo DIG du så glæder og ikke dem ;), hvis det de virkelig har brug for er tilskud til den uopnåelige trense osv.

 

Julen gælder om at glæde andre og se ud over ens egne behov, og er behovet hos det unge menneske noget der prismæssigt ligger ud over det beløb jeg giver, ja så giver jeg gerne tilskud hertil.

 

Det har i øvrigt reddet min verden mange gange, da vi var i økonomisk krise, at kunne ønske sig tilskud til ferie, lommepenge til ungerne og lignende, ligesom jeg kender en ung dame der kan se på flere måneder uden nødvendig computer på studiet, hvis ikke der blev givet tilskud hertil fra familien til jul.

 

Min familie har altid praktiseret at ønskes penge til noget fornuftigt, så gives der gerne, evt med en mindre meget personlig gave ved siden af. Jeg har så heller aldrig oplevet at penge var det eneste der fyldte, hvis der ikke var grund til det, altså at det ikke var pga et stort ønske, men blot "dovenskab" på ønskefronten :)

 

Så jeg kan sagtens se det fra din side, men også fra den anden side.


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

7
0
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  16-12-2016 18:31

Jeg er en af dem der i år er begyndt at ønske mig penge til jul. ORK jeg kunne finde 1000 ting jeg ønsker mig, men jeg er startet på et sindssygt dyrt studie som tilmed er tidskrævende og dermed ikke efterlader meget tid til fritidsarbejde.

 

Jeg er så presset, at jeg har sagt til mine forældre, at eneste julegaveønske i år er penge til studiebøger.

Jeg kunne ønske mig bøgerne af dem ja, men når de kan fåes brugt i OK stand til 40-50 % af nyprisen, ja så får man mere værdi for sine penge, hvis jeg kan købe 2 brugte bøger for de penge som mine forældre måske ville bruge på én fra helt ny.


Med venlig hilsen Cecilie :-)

4
0
Svar på denne tråd
 
 Hvert år eller?
Forfatter: 
Dato:  16-12-2016 20:26

 

Jeg kan godt forstå, at man nogle år ønsker sig penge, men er det ALTID penge, hvert år og kun penge så er det i min verden udtryk for at være noget asocial eller mentalt handicappet!

 

Der er sikkert også forskellige måder at holde jul på og "regler" omkring ønsker, men nu er gaven, dens værdi, form eller farve vel ikke, eller bør ikke være omdrejningspunktet i en hyggelig jul.

 

 

Jeg kan godt forstå at ts, og de tanker der ligger bag indlæget.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

Happy wife, happy life

3
3
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-12-2016 22:15

Min familie er også sådan, men med omvendt fortegn.

 

Mange i min familie mener de ikke kan overskue hvad "de unge" ønsker sig, eller overskue hvordan de skal købe de ting, der står på ønskelisten.

Dette er begundelse for, at de derfor giver os penge, både til jul og fødselsdag.

 

Altså jeg er selvfølgelig bare glad for at få en gave! Men som TS kan jeg godt savne et lidt personligt touch..

 

Jeg har enkelte gange skrevet penge på ønskesedlen - det har altid været skrevet som "hjælp til ny computer" eller "hjælp til studiebøger".

 

Jeg håber de glade givere så føler, at hvis de giver penge, så går de penge til en specifik ting, som jeg sparer op til.

 

Studiebøger er umuligt for andre at købe. Jeg har fødselsdag 8 dage før jul, men mit studie har nye fag 4 gange årligt. Helt upraktisk at ønske sig bøger én måned om året, og desuden kan der nå at komme en ny udgave.

Jeg finder studiebøger super billigt online, så folk der "donerer" til det formål ved at deres penge hjælper mig rigtig meget med mit studie, og de ved selvfølgelig hvad pengene går til.

 

Ville aldrig skrive bare "penge" på, det synes jeg er kedeligt og upersonligt, og ikke i stil med min idé om jul.

Men jeg skriver gerne "hjælp til..." på ønskesedlen, med henvisning til en specifik ting, der er nemmere for mig selv at købe.

 

MEN folk har rigeligt at vælge imellem ;) jeg har altid ønsket mig en masse forskellige ting i alle prisklasser, så hvis folk giver mig penge (uden formål) er det rent dovenskab.

 

Har aldrig selv givet penge. Højst gavekort hvor modtageren INTET andet ønskede sig.


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uh, de ønskelister
Forfatter: 
Dato:  17-12-2016 00:38

Mine niecer ønsker sig også altid gavekort/penge. De er teenagere nu, begge to.

Jeg er også ud af en familie, hvor det netop er ØNSKElister, ikke betillingslister, og gaver skal helst være personlige og givet med hjertet. Bytning af gaver har været fy-fy. Penge og gavekort giver man kun i yderste nødstilfælde.

Men min svigerinde, og hendes familie, er totalt anderledes! Her er ønskelisten en bestillingsliste, indeholdende både meget dyre ting, mellemdyre ting, en smule billigt ragelse, og penge og gavekort til div. storcentre og kædebutikker. Bytning af gaver er mere reglen end undtagelsen. Hjemmelavede gaver eksisterer ikke, da ingen voksne har skills til den slags.

Nøj, hvor har jeg været i det dillemma mange gange! Mit indre siger "bah, gavekort og penge er kedeligt og upersonligt".

Men!

Ja, det er kedeligt og upersonligt FOR MIG! Tøserne bliver vældig glade for penge og gavekort, og det er jo ligesom dét, det drejer sig om: At gøre modtageren GLAD.

Så jeg har sluttet fred med mit indre, og giver dem gavekort (til Matas! ... af alle kedelige steder...), samt en eller anden lille ting eller noget makeup de også ønsker sig. De bliver glade


Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  17-12-2016 01:35

Jeg ønsker mig denne jul benzin og penge :D

 

Jeg er pt på dagpenge og søger og søger efter job. Så pengene er enormt små pt. Så jeg ønsker mig benzin til bilen og pemge til de personlige ting man ikke rigtigt kan undvære (shampoo, cremer, make up osv)

 

Jeg har dog primært ønsket mig det af mine forældre.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

1
0
Svar på denne tråd
 
 JuleGAVER
Forfatter: 
Dato:  17-12-2016 19:53

Jeg er vokset op i en familie, hvor penge i julegave er totalt no-go. Vi har også altid fået besked på at lave vores ønskesedler så ønskernes pris passede rimeligt med det giverens "budget".

 

Dog kan det komme på tale at ønske sig penge til noget bestemt som koster en del. Feks. ønskede jeg mig et år en airbag vest, så der fik jeg pengene fra både mine forældre, min farmor og mine svigerforældre så jeg kunne købe den.

 

Til mine nevøer og niecer bliver jeg meget stram, når de konsekvent ønsker sig penge. Eller når ønskesedlen kun indeholder ønsker, der er rigtig dyre. Jeg tror ikke på at de slet ikke mangler noget i et fornuftigt prisleje.

 


Mvh

Mette

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ønskeseddel
Forfatter: 
Dato:  17-12-2016 20:56
I min familie har det altid heddet sig, at man skal have 3 juleønsker eller fødselsdagsønsker - ellers får man underbukser!

Min mand afprøvede det et år. Jeps, underbukser!
😊 Det ønskede han sig dog også...
0
0
Svar på denne tråd
 
 altid aflevere ønsker....
Forfatter: 
Dato:  17-12-2016 23:29

Jeg syntes det er ok at ønske penge, hvis man samtidigt aflevere nogle ønsker, så har giveren mulighed for at vælge mellem at give en gave eller spæde til en opsparing til en større ting, og denne større ting er nævnt blandt ønskerne.

 

Her hjemme er det ok at ønske penge til opsparingen til kørekort.

Eller lommepenge til udvekslingsrejse som indsættes direkte på en konto oprettet specifikt til formålet dvs pengene kan først anvendes når rejsen er påbegyndt.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan
Forfatter: 
Dato:  18-12-2016 12:35

også gå "galt" med penge.

For mange år siden da datteren var teenager ønskede hun sig kun penge og/eller gavekort, det fik hun så. Efter et par gaver hang hun noget med hovedet for det var ikke spor sjovt kun at få gaver man vidste hvad indeholdt.

 

At man enkelte år har særligt brug for økomomisk tilskud og derfor ønsker sig penge til store nødvendige ting - ja det kan godt være trensen - viser vel dybest set en økomomisk forståelse du som mor skal være glad for de har.

Så måske skal de også have lærestregen med penge/gavekort, min har i alt fald ikke ønsket sig det siden


Suldudu

0
0
Svar på denne tråd
 
 både og
Forfatter: 
Dato:  21-12-2016 19:01

Personligt har jeg for første gang nogensinde i år ønsket mig "penge" - jeg har ønsket mig tilskud til studiebøger.

 

Men ellers synes jeg også at pengegaver (ikke at forveksle med gavekort) høre til fødselsdagen.

 

I julen køber man små betydelige gaver eller lidt større ting man ellers ikke vil få råd/tid til at købe selv.

 

Dessuden mener jeg også at nogle personer måske egner sig bedre til at modtage penge gaver end andre;) eks. ville jeg aldrig give min lille søster penge i gave selvom hun ønskede sig det, for hun kommer altid til at bruge dem på smøger og en tur i byen, selvom de var ønsket som tilskud til køb af gardiner, nye dyner osv.

 

Jeg vil helst sætte pengene i noget fast så det ikke sker - eks. supergavekortet, hvor beløbet herefter fuldstændig frit kan veksles til et gavekort efter egen smag - og der er alt fra Bilka til toys'r'us til vero moda og computercity.

 

tror grundlæggende på at julen handler om at være sammen - og ikke så meget om hvad og hvor meget der ligger under træet:D


Stritmaner er bare et hit!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Gaver....
Forfatter: 
Dato:  22-12-2016 10:04

Jeg må ærligt sige, at for min skyld må folk ønske sig lige hvad de vil. Og jeg er ikke typen der trodsigt køber noget andet, fordi JEG ikke synes det er et godt nok ønske. Hvis det er dét de ønsker sig, så er det jo dét de ønsker sig, længere er den vel ikke. Siden hvornår begyndte julen at handle om hvad GIVEREN helst vil give? Det har det ihvertfald aldrig handlet om hjemme ved os - her har det handlet om at glæde den, der skal have gaven, ikke den der skal give den.

 

Så ja, hvis folk KUN ønsker sig penge, så får de altså penge. Jeg stoler tilpas meget på min familie til at føle mig sikker på, at hvis de skriver noget på deres ønskeliste, så er det fordi de faktisk gerne vil have det eller har brug for det. Jo, det kan godt føles lidt "fladt" for mig, bare at give penge, men det er jo ikke MIG det handler om. Det er ham/hende jeg giver gaven til, det handler om. Og hvis de bliver glade for det, så bør jeg da - lige netop af respekt for mit julehjerte - da også være glad på deres vegne.

 

Det er fint at give en lille ekstra ting, måske noget der ikke stod på ønskelisten. Men jeg synes helt ærligt det er respektløst, hvis man hårdnakket giver en eller anden gave, som de ikke har ønsket sig og sikkert ikke kan bruge til noget, fordi man SELV synes det er bedst sådan. Det handler jo ikke om hvad man SELV synes, det handler om hvad MODTAGEREN synes.

 

Og ja, jeg synes også det er ok at bytte gaver. ;-) Jeg gider altså ikke have brugt tid og penge på en gave, som bare kommer til at samle støv i skabet fordi vedkommende ikke "må" bytte den. Så hellere at de bytter til noget de kan bruge. Hvis jeg har fået noget, jeg ikke synes jeg kan bruge, så bytter jeg det altså også. Det er da spild af penge og gave, at lade den stå ubrugt.


Stævnebukser, stævnejakke og sadel tilsalg.

2
1
Svar på denne tråd
 
 Julegave
Forfatter: 
Dato:  25-12-2016 14:19

jeg giver dig fuldstændig ret Christina Torp

0
0
Svar på denne tråd
 
 uden filter
Forfatter: 
Dato:  29-12-2016 07:32

jeg syntes det er så dybt upersonligt og give et gavekort i julegave, jeg har selv i år været den "glade" modtager af sådan en fætter, og ovenikøbet til jemogfix.... ej men undskyld mig men det kan jeg simpelthen ikke bruge til noget som helst, meget mere upersonligt kan det vist da blive, i min verden. og jeg blev virkelig frygtelig skuffet må jeg ærligt indrømme... i Vores familie er det NO GO og give penge til jul, men i vores familie handler det heller ikke om gaven, det handler og hyggeligt sammenværd og nærvær. god mad og familie, jeg syntes egentlig at alt det her juleræs er ved at være en del for meget, og det er jeg skal have jeg skal have, NEJ du skal ikke have, du kan være heldig og få det du ønsker dig allermest...


hvor intet vover intet vinder

1
1
Svar på denne tråd
 
 Gaver og så videre
Forfatter: 
Dato:  29-12-2016 19:36

Dem der skriver at julen er nærvær og ikke penge osv. Jeg forstår det ikke? Det er da helt klart det julen er til også selvom gaven ikke er "personlig" og ingen kræver forhåbentlig flere penge af nogen end man normalt giver gaver, fordi man ønsker sig penge?

 

Julen bliver da ikke mere "nærvær og hygge og famile-elskende granduft" fordi gaven ikke består af kontanter?

 

Vil man ikke give et beløb, så står det ved frit for, men det betyder ikke dem der ønsker sig pengene af den grund er mere krævende end de som ønsker sig lysestager?

 

Jeg vil da tusind gange hellere en lille seddel, end end vase jeg alligevel skal ud og bytte, fordi den er købt som "erstatning" for kontanter ;)

 

Min mor som ingen penge har i forhold til andre (førtidspensionist) giver ofte en seddel, fordi hun har svært ved at finde noget i hendes budgetområde til mine unger, som så også har "penge til xxx" på ønskesedlen. Hun vælger så ofte en sjov indpakning, sidst en hænklet hest til min datter, men uanset om den så havde været i en hvid kuvert, så er det da stadig en gave? Og vi sender hende stadig en kærlig tanke på aftenen (vi holder ikke jul sammen), ligesom vi havde gjort hvis hun havde købt en af tingene på ønskesedlen.

 

Jeg kan måske lige følge ovenstående, som får gavekort til et sted hun måske ikke lige havde ønsket sig, MEN ellers kan jeg virkelig ikke se et problem, eller mindre julehygge eller mere "kræveri" i penge end i andre gaver. Skal man i de baner, skal vi jo helt holde op med at give gaver overhovedet ;)

 


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Pengegaver.
Forfatter: 
Dato:  02-02-2017 19:41

For mig er det helt an på hvad de vil bruge pengene til. Min mellemste søn ønskede sig penge til jul da han ønskede sig en ny telefon. En iphone 5s. Den havde vi ikke råd til at give ham selv, så han fik lov til at ønske sig penge i julegave så han efterfølegende havde råd til den. Bedstefar giver dog altid penge i både jule og fødselsdagsgaver, da han bl.a. er dårligt gående og ikke kan overskue alt det der gaveræs. Så syntes det er lidt an på hvem det er? Hvad pengene skal bruges på? For hvis det bare er til snold, så nej.


Bolig søges til leje i nordsjælland. (Gribskov Kommune.) Gerne på gård med heste.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pengegave ja tak
Forfatter: 
Dato:  02-02-2017 21:02

I år har jeg ønsket mig pengegave til både jul og fødselsdag. Vi skal til Equitana om små to mdr. Og alt mit rideudstyr er ved at være slidt.

80 procent af glæden for mig er at shoppe, de ting jeg mangler.

Jeg vil glæde mig over hver ting jeg køber dernede og jeg vil vide hvem, der har givet mig det.

Når jeg så kommer hjem vil både mine forældre og svigerforældre få "gaverne" at se:-) Glæder mig til at vide dem, det jeg får købt:-)

 

Så pengegaver er velkommen hos mig:-)


 

www.staldlauenborg.dk

Salg af smukt designet pandebånd

Smuk palomino hoppeplag sælges ( se profil )

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider