Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Et liv som vegetar?
Forfatter: 
Dato:  13-05-2014 09:28

Jeg spiser næsten intet animalsk længere.........

 

Hvad med jer? Videoer som denne giver mig mange "kødløse dage" med grøntsager dampet el. stegt i vegetabilsk olie og til "cremering"(fornemmelsen af sovs)bruger jeg mest ris- og kokosmælk.... Advarsel! Videoen er ikke pyntet med musik eller afstand fra kameraet: http://youtu.be/7eoF6w7R9oI

 

Jeg er ikke fanatiker- vi har høns i haven, så æg er med på menuen. Nu har vi også flere høner på befrugtede æg, så det bliver også noget med lidt hanekylling sidst på året. Suppe er godt:-) Sæsonens fisk fra havet!! er også på menuen af og til ligeså øko gede- og lammekød når muligheden opstår... Det hele nydes dog i forholdet ca. 2 - 10, hvor urter, kerner og grøntsager udgør det meste.

 

Kan man stole på rimelige opvækstsforhold for de dyr, der leveres som økologisk kød(æg/mælk) i supermarkederne?


Venlig hilsen


Charlotte

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-05-2014 10:05

Har været vegetar for mange år siden, men droppede det igen efter et par år. Dels fordi det var besværligt når man spiste sammen med andre og dels fordi jeg savnede visse former for kød.

 

Jeg er rigtig glad for lyst kød og fisk, så det er siden spist med stort velbehag - men kun fritgående og økologisk. Vi har egen slagter i vores Irma, som selv går op i øko og fritgående, så ham stoler jeg på. Han har gennem årene altid haft gode tilbud på øko kød.

 

Alt frugt og grønt er altid økologisk - undtagen hvis det kommer fra et fattigt land i Langbortistand - så går jeg i Irma og køber danske Fejø æbler.

Sukker, mel, vatpinde, vatrundeller osv bliver købt økologisk.

 

Kosmetik og cremer helst uden de grimme tilsætningsstoffer og alt husholningsaffald bliver komposteret.

 

Spiser som dig meget grønt til kødet og elsker at blande mango, æbler, jordbær, nektariner, citrusfrugter og andet i maden.

 

Synes det der med øko og dyrevelfærd hænger sammen med hele vores miljø.

 

- og nogen gange falder jeg i med begge ben, og indhalerer en kunstig kage eller noget andet skidt med stort velbehag. Men der går lang tid i mellem.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

7
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg undgå....
Forfatter: 
Dato:  13-05-2014 11:57

almindelig konventionelt produceret kød grundet at jeg på ingen måde tror at kød fra dyr der har levet et kort stresset liv med alverdens vækst relaterede sygdomme, kan bedrage med noget positivt til vores organisme. Man hører alle steder at det ikke er sundt for os at spise udelukkende stivelse - men det åbentbart sundt nok for os at spise kød fra dyr der udelukkende er blevet opfedet på stivelse? eller?

 

Jeg har jagttegn, og så har vi 3-4 kuld kyllinger her hen over sommeren der kommer i fryseren, plus vi har 2 slagte-/kælegrise gående og kan købe lam af naboen.

 

Det bliver dog kun til kød 1-2 gange om ugen, men tilgengæld nyder jeg hver bid og føler bestemt min krop har mere energi efter at have indtaget en 4-5 måneder gammel kylling der kun har levet af havens fristelser, end af en 30-40 dage gammel majskylling.... - på trods af at de to har samme størrelse......

 

Hvis jeg ikke havde mulighed for at spise kød fra dyr der kan indtage deres naturlige fødevarer, ville jeg være vegetar!

6
0
Svar på denne tråd
 
 Herligt med ærlige
Forfatter: 
Dato:  13-05-2014 16:26

svar! Tak!

 

Hedder det jeg forsøger på veganer eller vegetar? To- tre gange om ugen i lang tid endnu vil der nok være noget animalsk på menuen, men det er da svært at undgå ALT animalsk og kræver lidt tilvænning/ ændrede indkøbsvaner!?

 

Jeg bor i udkanten af DK, så valgmulighederne er ikke så store.........

 

Vi har en søn, der er træningsfokuseret/ i min optik bodybuilder/ med hang til mange proteiner uden fedt/ det er meget imod min gennerelle indstilling at købe masseproduceret kylling....


Venlig hilsen


Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-05-2014 17:24

I så fald hedder det, at du forsøger på vegetar.

Veganer betyder at alt animalsk produceret er udelukket. Og ja, det er pænt svært at undgå :)

 

Mange der træner hårdt spiser masser af kylling, da det har mange proteiner og samtidigt er magert.

Masseproduceret betyder ikke dårligt - det KAN det være, men ikke nødvendigvis. Så kan ikke helt se pointen, men det er rigtigt at konventionelle kyllinger bestemt ikke har et godt liv..

Men så kan man jo købe de økologiske :)

 

Som alternativ til kød kan din søn drikke protein shakes for at opbygge muskler.


Mvh. Sophie (:

2
0
Svar på denne tråd
 
 Vegetar
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 09:19

Jeg er vegetar og til daglig undgår jeg alle animalske produkter. Men når jeg fx bliver inviteret til middag hos venner nøjes jeg med at undgå kød og spiser fx retter med mælk/ost/æg, fordi det ellers bliver meget besværligt for folk at invitere mig og jeg vil gerne have et socialt liv ;-)

 

Jeg bor også i "udkantsdanmark" og man kan sagtens finde gode, spændende produkter her også :-)


Foredrag om sammenhængen mellem anatomi, biomekanik og adfærd

 

http://www.f-o-h.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har heldigvis.....
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 10:18

hele to gode dagligvarebutikker her på vores lille ø, som begge gør meget i at efterkomme kundernes ønsker Antallet af økologiske varer stiger og stiger, men det kniber gevaldigt på kødsiden. Mange af de frø, kerner og nødder, jeg før købte via nettet, kan nu købes lokalt

 

Min søn drikker skam både Creatin og hvedeprotein opblandet i økoskummetmælk Det har jeg også lidt blandede følelser omkring... Heldigvis kan min egen mad mad nu, efter en periode med stor skepsis fra hans side, godt bruges som tilbehør;-)

 

Veganer bliver jeg så nok ikke i dette liv Alt med komælk har mit tarmsystem det ikke godt med- de få undtagelser er gl.dags kærnet mælk + smør og magert hytteost!? De blåskimlede oste har altid været en favorit som smagsgivere i varm mad, men de fås jo i både gede- og fårevariant.

 

Mel er nu kokos, mandel, ris eller spelt- det fungerer bedre for mig end hvede. Min (sø)mand er væk ca. 3 mdr. af gangen, så jeg kunne eksperimentere mig frem med til- og fravalg uden "at genere andre" med omlægningen..... Alle tre sønner + mand synes stadig at maden smager som den plejer- de spiser bare langt mere kød/ost/æg/brød end jeg.


Venlig hilsen


Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 mindst 15 år uden kød.
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 10:39

og jeg fortsætter. Jeg er ikke vegetar - men på grund af en kraftig madforgiftning - kan jeg ikke spise køde mere og savner det ikke.

Lever til dagligt af fisk, skaldyr og æg - masser af æg i gennemsnit en 4-5 stykker om dagen. (mit kolesteroltal er under normalen). jeg er ikke hellig elsker en god flæskestegssovs.

Når jeg er i byen og spise, nævner jeg ikke noget om, at jeg ikke spiser kød, når det bliver serveret siger jeg nej tak og spiser tilbehøret.

De værste ting jeg har prøvet er, på en restaurent hvor den blev bestilt laks til mig, samtidig med at der blev oplyst at jeg ikke tålte kød - inde midt i de 2 stykker laks lå et stort stykke halvstegt røget flæsk fordi restaurenten mente det gav smag. Og på en anden restaurent til en fødselsdag - glemte de at servere hovedretten til mig selvom der var bestilt laks.

 

Jeg tro heller ikke på økologi - der bruges maskiner etc til fremstillingen og jeg tror ikke på, at nogen er så overbeviste økologer, at de vil betale for at jorden pløjes med heste.

 


Hilsen Per T

 

www.aafoto.dk

 

www.stald-hejbol.dk

 

"Husk at stemme på enhedslisten sammenhold gør stærk"

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror ikke på..
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 11:06

økologi eller at spise mindre kød..

 

Økologiske dyr kan leve endnu være end konventionelle.. Tænk på at der findes økologer der kun er for det den ekstra støtte.!

 

Jeg tror ikke vi redder verden eller os selv ved at spise hverken økologisk eller uden kød, jeg mener at der fokuseres helt forkert når vi ser på CO2 regnskab..

 

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvad det ville betyde for vores CO2 regnskab hvis:

 

- Folk ikke rejste i tide og utide med fly

- Folk begyndte at spise lokalt, altså at vi kunne undvære banener, ananas, appelsiner osv.

- Folk begyndte at fokusere på at mindske madspild

 

Tænk, jeg tror at de to overstående ville betyde meget mere for verden CO2 mæssigt end at vi allesammen spiser mindre kød.! Men jeg kan jo være forkert på den..

 

Jeg mener ikke at vi alle skal fortærre adskellige kilo kød om dagen, men 100-200 gram om dagen er ingen skade til..

 


4
4
Svar på denne tråd
 
 veganer
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 11:19

En bodybuilder kan sagtens være veganer og få de proteiner, han skal have.

 

Det handler om at være omhyggelig med valg af plantemad.

 

Se denne mand, som er bodybuilder og veganer:

 

breakingmuscle.com/crossfit/ed- bauer-the-poster-man-for-vegan- crossfitters

 


KH Esma


Healing

hest og rytter

 

Afbalancering og harmoni

 

 

Psykoterapi

 

Certificeret individuel, par og gruppeterapeut

 

NYHED!

Praksis på fuld tid pr. 1. maj

Hjemmeside på vej: www.life-in-balance.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Vegetar
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 11:24

Hej.

 

Jeg spiser kun økologisk kød og det har jeg gjort i omkring 8 år. I 2 af de 8 år var jeg vegetar, men det blev for besværligt, da jeg fik en kæreste.

 

Jeg vælger at tro på, at økologiske dyr har det bedre. Det er selvfølgelig svært at vide, hvordan det præcis foregår i de økologiske stalde, når man ikke selv er landmand. Jeg har dog læst reglementerne for de økologiske landmænds husdyrhold og ud fra dette, mener jeg, at det giver mening at støtte økologien.

Der er sikkert økologiske landmænd, som kun har valgt at omlægge, for at få støtte og som altid vil springe over, hvor gærdet er lavest og der da sikkert også nogle kontrollører, som ser igennem fingre med det.

Jeg forstår dog ikke den mistillid til de økologiske landmænd, som der generelt har hersket de sidste mange år. Den irriterer mig faktisk temmelig meget, for den insinuerer at alle økologiske landmænd ikke overholder reglerne, at det røde Ø er værdiløst og at vi idealister er naive, ja faktisk dumme, forbrugere.

 

Jeg vælger dog at tro på, at det gør en forskel for dyrevelfærden at købe økologisk. Det bliver jeg nødt til.

Derfor bliver der heller ikke spist meget kød her og når der gør, så er det økologisk og smager bare fantastisk.

Heidi

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Men økologer,,
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 11:44

er jo ikke bedre end os der ikke tror på det røde Ø..

 

I tror jo fast og holdennt på at konventionelle dyr lammetæves dagligt, går under kummerlige forhold og stopfodres med sprøjtet mad.!

 

Vend den lige om og overvej og verden virkelig er så sort/hvid.?

 

Kunne det rent faktisk være at der findes konventionelle landmænd, som behandler deres dyr godt.? Til det spørgsmål kan jeg med ro i sindet svare ja, det gør der..

 

En konventionel landmand kan jo i dag være konventionel og imorgen økolog, uden at have ændret det mindste personligt eller i forholdene i stalden.. Forskellen ligger i foderet og medicin.!

 

Fordi jeg íkke tror på det røde Ø, betyder jo ikke at jeg ikke ser på dyrevelfærd og menneskesundhed og jeg har ingen mistillid til økologiske landmænd, de overholder helt sikkert de regler de skal og får også mere kontrol af netop den grund at der skal være tillid til de røde Ø..

 

Jeg tror bare ikke på at økologi er bedre end konventionel.!

 


3
5
Svar på denne tråd
 
 Tak for linket Esma...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 11:51

det viser jeg min søn :-)

 

Det økologiske kød jeg spiser er Fanølam- altså herfra! Fårene går på og vokser op på store, indhegnede hedarealer i den sydlige ende af øen- naturlig hedepleje uden brug af maskiner. De får vadehavshø om vinterne høstet med traktor og vogn dog........

Gedekød må jeg desværre stadig have tilsendt fra fastlandet- en thermoboks, der genbruges igen og igen, pendler frem og tilbage.

Gården, hvor gedekødet kommer fra er 100% økologisk og dyrene har masser af plads: www.ged-gront.dk/gedekoed.html De laver også oste

 

Jeg tror også på antimasseproduktion, og at det kan lade sig gøre via et mere begrænset indtag af bl.a. kød............


Venlig hilsen


Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Veganer
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 12:06

Selv tak, Lotte Fanø. :-)

 

 

Jeg er veganer.

Jeg vil ikke støtte nogen som helst udnyttelse af dyr, og endvidere spiser jeg ikke lig! Nogle vil føle sig stødt, men for mig er det lig.

 

At spise et lam, hvordan kan man det? Har du set hvor kære de små er. Det skærer mig i hjertet.

 

Om dyrene er fra et konventionelt landbrug eller økologisk er for mig ikke afgørende. I de økologiske landbrug står køerne også inde hele vinteren uden mulighed for at røre sig, som de vil. Uden frisk luft.

Deres kalve bliver taget fra dem umiddelbart efter fødslen, for at vi kan få mælken. Køerne lever kun få år, for når mælkeproduktionen går ned, så slagtes de. Jeg kan ikke lide den måde at udnytte dyr på.

 

Det er en af de bedste ting, jeg har gjort for mig selv at blive veganer. Det mærkes bare rigtigt ift. mine værdier. Desuden har jeg et godt flow i kroppen og bedre fordøjelse, efter jeg er blevet veganer.

 

Samtidig kan det være rigtig bøvlet, når jeg f.eks. er på café eller restaurant, særligt fordi jeg bor i en by, hvor der ikke er et vegansk udbud på menukortet. Men det tager jeg med.


KH Esma


Healing

hest og rytter

 

Afbalancering og harmoni

 

 

Psykoterapi

 

Certificeret individuel, par og gruppeterapeut

 

NYHED!

Praksis på fuld tid pr. 1. maj

Hjemmeside på vej: www.life-in-balance.dk

1
2
Svar på denne tråd
 
 Et par tanker...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 14:31

 

Livskilde....

- et lig er en betegnelse for et dødt legeme, og går udfra det er de færreste der spiser lam mens de stadig er spræl-levende Forstår slet ikke det stødende her - det er da langt mere stødende (i min verden), at indtage endnu ikke døde dyr?!

 

At det skulle være mere eller mindre ok at spise et dyr, alt efter hvor kære de er? - det giver da heller ingen mening! Er godt klar over det er sådan det fungere ude i den virkelig verden, at jo mindre "cute-heds-faktoren" er, jo mindre rettigheder, men.......

 

Kan godt høre at min store hængebugs orne lige ville være en snack for dig - han er nemlig både spræl-levende og tude grim

 

 

Angående økologisk landbrug, så synes jeg ikke man kan være bekendt at dømme det ude, hvis man ikke har sat sig grundet ind i reglerne og hvordan der holdes opsyn. Da jeg boede på et økologisk landbrug synes jeg de tjek vi havde var meget grundige, og der er mange ting man hele tiden skal overholde. De tjekkede også vores private dyrebestand, som var heste og høns, så man kan altså ikke bare "gemme" ting og snyde sig udenom. Desunden er støtten altså ikke så atraktiv, når man tænker på hvor meget dyre alt indkøb er, plus der kræves en del mere plads for samme udbytte, og så er der alt dokumentation......

 

Men derfor holder jeg mig dog stadig kun til vores hjemmedyrkede kød, grundet mine tidligere argumenter....

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jullebassen..
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 14:36

uden at ligge for meget ud om hvad jeg laver til daglig, vil jeg blot påpege at jeg udemærket ved hvor lidt og hvor meget kontrol både konventionelle og økologer landmænd får..

 

Jeg stiller heller ikke spørgsmålstegn ved om de overholder reglerne, for de gør det helt sikkert (Begge grupper endda)..

 

Jeg tror bare ganske enkelt ikke på at økologi er sundere og bedre end konventionel mad.!

 


0
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 14:39

Annemette: "I tror jo fast og holdennt på at konventionelle dyr lammetæves dagligt, går under kummerlige forhold og stopfodres med sprøjtet mad.!"

 

Undskyld, hvem gør det? Det har jeg godt nok aldrig hørt nogen sige før. Jeg vælger økologisk når jeg kan, men jeg tror ikke at de fleste konventionelle landmænd er onde ved dyrene. Faktisk har jeg mødt flere af slagsen, og de holder skam af deres dyr.

 

Så den holdning du lige pådutter os "økologer", kan du godt sluge igen :)

 

Desuden ved jeg ikke hvad der menes, når man ikke "tror på økologi". Der er ikke noget at tro på?

Det er ikke magi eller trolddom, det betyder bare, at der er minimumskrav for dyrenes plads og adgang til berigende elementer, samt at foderet ikke indeholder sprøjtemidler, samt at dyrene ikke får medicin (i store træk).

Det er ikke noget med at tro eller ikke tro, det er bare sådan det er?

Og så må det være op til den enkelte, om de vil købe øko eller almindeligt.

 

Personligt køber jeg øko, hovedsageligt pga. dyrevelfærden er forøget. Konventionelle dyr kan SAGTENS have lige så gode forhold som øko-dyr! Sagtens sagtens. De må bare ikke kalde sig økologiske, fordi de ikke anvender økologisk foder.

Grunden til jeg stadig vælger øko er, at ved øko er du garanteret, at dyrene har minimum de her (bedre) forhold.

Ved konventionel kan du ikke være sikker. De kan både have øko-forhold og ikke-øko-forhold. Så derfor.


Mvh. Sophie (:

4
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tror..
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 14:55

ikke at økologisk mad er sundere end konventionel og jeg tror ikke på at vi udleder mindre CO2 ved at drive jorden økologisk..

 

Dyrerne må fodres med en hvis procentdel konventionelfoder, jorden må gødes med en hvis procentdel konventionelhusdyrgødning og traktoren bruges ligeså meget, hvis ikke mere end på konventionelle brug..

 

Det er det jeg mener med at tro på økologi..

 

Mange bruger dyrevelfærd som argument for at spise økologisk og at konventionelle landmænd ikke tænker på dyrerne, men på penge.. Deraf den første sætning du har citeret.. Det er sat på spidsen korrekt.. Men I mener jo at konventionelle dyr har det skidt og det er altså ikke mere korrekt end at økologiske dyr har det godt..

 

En økologisk dyr kan have et rigtig kummerligt liv, til trods for økologisk mad og mere plads..

 

Og tilsidst må jeg sige at bare fordi jeg ikke køber ækologisk er det jo ikke ens betydning med at jeg køber buræg, kyllinger der er fedet op på 40 dage og billig kød i køledisken..

 

Der er jo dyr, der lever frit uden at være økologiske..


0
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 15:04

Annemette - hold da op hvor ved du meget om hvad andre tænker og om forskellen på dyrehold.

 

Og det du skriver her:

 

En konventionel landmand kan jo i dag være konventionel og imorgen økolog, uden at have ændret det mindste personligt eller i forholdene i stalden.. Forskellen ligger i foderet og medicin.!

 

Værre sludder skal man da lede længe efter.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

0
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 15:21

Annemette: ah, tak fordi du lige forklarede :)

Forstår bedre hvad du mener nu.

 

Nej, vi kan faktisk ikke vide om det er sundere med øko-mad.. Medmindre der ligger et studie jeg ikke har læst.

Jeg vælger dog at tro på, at det er sundere, men jeg kan sagtens forstå man ikke gør, sålænge det ikke er videnskabeligt bevist.

 

Jeg er også enig i, at et øko-dyr godt kan leve et dårligt liv. For mig er det dog det 'bedste alternativ', indtil jeg flytter ud på en gård og får mine egne dyr, når jeg er færdig med at drøne rundt herinde i byen :)

Jeg har ikke lyst til at droppe kød, så sådan er det.

 

I øvrigt, på en anden note, så synes jeg man burde sende alle de der folkeskolebørn ud og se landbruget, jeg tror det er sundt at se hvor maden kommer fra. Så kan man nemmere tage stilling til om man vil spise det eller ej, men oplysning er vejen frem.


Mvh. Sophie (:

1
0
Svar på denne tråd
 
 Annemette....
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 18:18

kan udemærket følgende dig i din tro på at økologisk mad ikke er sundere end konventionel, da dette jo også til dels er min egen tro. Om en kylling bliver stop-fodret med øko majs eller almindelige majs - det handler jo i begge tilfælde om mest udbytte hurtigst muligt....

Synes bare nogen af dine kommentarer, får det til at lyde som om du også satte spørgsmålstegn ved overholdelsen af regler, men kan nu forstå på dig at det ikke var din hensigt - så tror egentlig vi er rimelig enige

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sandheden om billigt kød.....
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 20:27

Og hvad folks skattekroner går til.

 

www.farmageddon.co/ money?utm_campaign=far...dium=email

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 vegetar
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 20:34

Jeg er vegetar og har været det i 24 år. Jeg er vegetar pga. etiske overvejelser og traf den beslutning da jeg var 12 år. Alle undskyldningerne med at det er for besværligt kan jeg ikke genkende, det er jo hvad man gør det til og hvor vigtigt det er for en det man tror på.

 

Min mand spiser kød, men vi køber fortrinsvis fra private opdræt hvor vi kender dyrenes forhold og køber vi i almindelige butikker så er det udelukkende økologisk.

 

Mælkeprodukter er ligeledes økologiske og vores æg har vi fra naboens høns der vimser rundt i det fri.

 

Jeg begriber ikke dem der ikke køber økologisk både i forhold til dyrevelfærd men også i forhold til miljøet, og jeg græmmes når jeg ser folk købe buræg (eller fiks dækket til med navne som brunchæg osv). Det gamle gas med økonomi er noget fis for det er bare at spare en dags kød væk eller en plade chokolade.

 


venlig hilsen signe
2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider