Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 helgstrand dressag
Forfatter: 
Dato:  12-04-2014 21:09

 

Jeg vælger og skrive dette indlæg selv om det nok kan ramme en del mennesker, og kan gi mig selv en spand @!#$ i hovedet, men det klare jeg nok også, men jeg skal ha luft.
Jeg kørte i dag den lange vej fra fyn til helgstrand dressage,for og se hingste og salgs heste,.
Jeg var græde færdig over det jeg oplevede, ikke en hest var optimal redet i min verden,3 års heste der var over rede 4 års hest der blev redet i overdrevet holdning og en enkelt påbegyndt piaff øvelser,værest var de 7 års og ældre heste på kandar de gik alle med åben mund, en med meget svingen hale føring, en enkel bløde ud af munden og Akim Foldager var dækket af skosværte et langt stykke på begge sider for og skjule kraftig slid fra spore, samt hans tunge var blå, men men værst af alt var publikummet, hvordan kan en bunke mennesker bifalde den form for ridning, jeg forstår det simpelhen ikke, her er ikke tale om en hest men en bunke heste der i min verden var redet grotsk .
Jeg er ingen helgen har intet imod 3 års sadle kåringer, samt at vi presser vores heste en smule, men når det pres vi laver går så langt som det var tilfældet i dag er der i min verden kun et ord der dækker og det er ganske simpel kort og godt dyrmishandling. Havde ellers overvejet Franklin til min hoppe men jeg vil aldrig støtte den mand med så meget som med 25 øre. De småpenge betyder intet for ham i det store regnskab, men jeg håber andre kan se hvor forkert en udvikling den mand drejer sporten, for vi må jo erkende han og hans far er små konger i den her heste verden.

 

41
1
Svar på denne tråd
 
 Helgstrand.
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 10:33

Uden at have været tilstede på hingstedagen vil jeg erklære mig enig med dig, TS.Og så deler vi bare de verbale tæsk, der måtte komme .

 

Det er længe siden, jeg begyndte at gå en stor bue uden om Helgstrand og hans sponsorer.

Han kan ikke uddanne en hest, og han kan som rytter ikke få heste - uddannet færdig af andre - til at fungere. Det er hvad jeg ser, hver gang jeg ser Andreas på en hest .

 

Han har uden tvivl øje for kvalitetsheste, og hans undervisning til erfarne ekvipager er helt sikkert guld værd, men han formår ikke selv at udføre det på hesteryg.


Cirkelinemus :-)

 

13
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 12:02

Er HELT enig!! Jeg kommenterede for et par år tilbage på nogle billeder taget ved VM i dressur i Bernstoffsparken, hvor jeg også selv var! Skrev at jeg synes de heste jeg så på billederne og live, tydeligt ikke havde det behageligt, og at det var synd at se overbøjede heste og åbne skummende munde med lyserøde blod i...Blev skudt ned af at billeder jo lyver i forhold til hvordan tingene er live... Nu er jeg selv fotograf og ved godt at nogle billeder kan blive taget i fjollede øjeblikke.. Men disse billeder løj ikke! Mig og min veninde ville ind og se de smukke dyr og smuk dressur, men synet der mødte os var noget helt andet! Opvarmningen var lagt i midten af det hele for alle at skue.. Men det stoppede ikke flere ryttere i at udøve, hvad der også i mine øjne er mishandling i ridning... Overbøjninger af heste uden ryggen med... Kroppe der var super spændte over ubehag, fordi de blev krøllet ind med åben mund, for at "løsne" dem inden konkurrencen, som en tilskuer forklarede en anden!

I ganle dage var dressur noget smukt! Noget der handlede om at få rytter og hest til at danse.. Til at sammenarbejde...

idag er det tvang... Selvfølgelig er der gudskelov stadig mange dygtige ryttere derude der formår den svære deciplin på hestens præmisser, men tendensen er blevet at de har for travlt.. Hestene bliver tilredet tidligere og tidligere...

Som du nævner, er Andreas, i mine øjne en af dem der har glemt at have hesten med i sit arbejde... Han gør det for ham...

så en video på nettet af en helt igennem FANTASTISK unghest, han havde i træning.. Andre kan nok også huske den! Han blev høvlet ned og andre forgudede ham! Hesten var blot fyldt 3 og gik på niveau som en 7-8 års... Fik så ondt i hjertet over at se så smuk en hest, uden kræfterne til det, gå på så højt niveau og tydeligt være besværet...

så ja.... Jeg ser desværre også at udviklingen i mine øjne går den helt forkerte vej... Og det er så synd!


"The Future Belongs To Those Who Believe In The Beauty Of Their Dreams"


Freelance Fotograf

www.bergerphoto.dk

mille_berger@hotmail.com


Lykkelig ejer af:

Valhallas Jesse James

Lukas & Donwell Aros

8
0
Svar på denne tråd
 
 Dette er et avlsforum
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 12:25

Hej

 

Tror lige vi skal finde en god tone og ikke lade det gå ud over en person som åbenbart lige er Helgstrand, dette er et avlsforum, hvorfor tager i det ikke over i trænnings forum?

Jeg var også til stede hos Helgstrand igår, og jeg må indrømme jeg ikke så noget jeg syntes var mere forfærdeligt end hvad man ser til alm. stævner rundt omkring, bevares det var glade unghingste med spræl i som man jo er nødt til at tage lidt ved, for de ikke skal løbe helt væk.

Jeg syntes den kvalitet af de heste man så, var rigtig stor, og hvis man vil være med i toppen af dressur sporten, er det klart at det er den type heste, der er vejen frem, de hingste havde virkelig WAUW faktor.

Det jeg godt kan være lidt betænkelig ved, er at de heste der kommer ud af produktet ikke kan være til gran prix ryttere allesammen, jeg kan være lidt bange for at temperamentet ikke altid er for ametørryttere, det er heste der kræver lidt mere end en alm. D-C-stævne rytter kan magte.

Syntes det var en rigtig god og lærerig dag på en anden måde, et rigtig godt arrangement.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

5
34
Svar på denne tråd
 
 helt enig med Merete
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 13:18

Dette er avlsforum, hvor det er hestene og ikke rytterne og ridningen der skal debateres!

Jeg fulgte med via webstream på clipmyhorse :-) Synes også det var super lærerigt at Morten Thomsen live viste, hvordan de arbejder med hestene fra jorden også :-) Dette bruges jo meget mere i Tyskland end herhjemme - så for mange var det nok nyt.

 

Jeg hæftede mig især ved, at de mange gange nævnte de hurtige bagben :-) Det har jeg også altid kigget efter - de der spjættende forben er ikke lige min stil!!

 

Jeg tror også at man skal bruge disse hingste, der står så højt i tænding, med omhu. For hvis nu det ikke bliver en stjerneafkom med GP-potentiale, kan en almindelig rytter så magte opgaven? jeg lægger meget vægt på ridelighed og hestenes sind overfor mennesker, så det er ikke alle der ville passere nåleøjet ;-)


hilsner

Sussie

Stutteri Følholm



Følholm avler Haflingere og Varmblod.

2
7
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 13:51

helt enig i at dette er et AVLSforum - men kan ikke lade hver med at tænke på at hvis TS synes hestene blev redet så frygteligt hvorfor rejste du dig så ikke og forlod Helgstrand dressage??

 

jeg så det "kun" fra sofaen af da jeg er højgravid,og ikke kunne tage turen derop. men så ikke helt det ts har set.


venter føl efter sezuan den 22/5/2014

 

SAFEMATE FOLE ALARM MED GMS MODUL UDLEJES

1
8
Svar på denne tråd
 
 hvordan
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 16:56

Hvis jeg var taget hjem var det det samme som og stikke halen mellem benene lukke øjnene for det jeg havde set, for så ville denne tråd ikke være saglig korekt, da jeg jo så ikke ville ha alle agumenter i orden, så jeg blev og ved hvad jeg så.

Det nemmeste ville klart ha været og lukke øjnene,men hvad ville det gavne.

Jeg syntes det er møje ærgelig når dk bedste rytter og pengstærke hingsteholder har mistet jord forbindelsen, ville ønske Andreas en dag vågner op og bliver den pæne harmoniske rytter han var og se på engang i stedet for at skulle prøve og komme til det perfekte resultat på den halve tid, taberene er hesten, og hesten kan ikke tale for sig selv det kan vi.

Forstår godt han gerne vil ha halv sindsyge heste, de siger ikke nej tak, de er helt spittet af inden de er færdige.. men er de stærkere, nej det tror jeg ikke

20
1
Svar på denne tråd
 
 TS, hvor er jeg enig
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 17:31

Jeg bliver så ked af at se at heste ikke længere bliver behandlet som levende følsomme væsner. De er sidestillet med produktionsdyr ligesom grise o.s.v. Hvordan kan man behandle dyr sådan ???? Iøvrigt også grise !!!!

MEN det kan jeg heller ikke holde ud at se på det. SÅ jeg holder mig væk, for jeg kan IKKE gøre noget ved det. Føler mig magtesløs, og den følelse er uudholdelig. Men mit hjerte bløder også for de stakkels dyr.

Nej, DE SKAL IKKE BARE PRÆSTERE !!!! Den sætning har jeg hørt om og om igen, og den er lige til at kaste op over. Hvad er det for en tankegang !!!! ????? Det er et dyr vi taler om. Et dyr som skal samarbejde med en rytter !! Men der er altså ikke meget samarbejde i det mere. Nu er det total TVANG !! Uhyggeligt.

Betragt dog hesten som et levende væsen !!! Jeg fatter ikke den mentalitet og jeg skammer mig over at jeg var stor FAN af Andreas Heglstrand tidligere. Nu føler jeg mig bare MEGET skuffet og trist over de stakkels hestes skæbner.

 

Karen

 

18
0
Svar på denne tråd
 
 Det er simpelthen
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 17:49

utroligt SÅ dygtige ryttere og uddannere, der er her i DK !! Alle ved meget bedre end en af verdens bedste til at sælge dyre dressurheste - hvordan alting skal gøres ??

Tænk at være så veluddannet ;-)

 

jeg skriver ikke, at jeg er enig i alting, hvad der foregår i sådanne store uddannelses-stalde, men jeg kunne da aldrig drømme om at tale så nedværdigende om andre - og slet ikke, når det ser ud til, at det giver en plads i eliten! At mange vælger eliten fra - enten pga manglende evner eller lyst, det er jo fair nok. men uden elite ingen bredde - og så sandelig også omvendt!

 

Jeg synes det er fedt at se så talentfulde unge heste. Om vi stadig ser dem om 5-6 år, det ved ingen nu. Der kan ske meget - og mange af dem bliver jo solgt til knapt så optimale ryttere, som bare har rigtigt mange penge. Og sådan er det bare - om man kan lide det eller ej!

Jeg har ingen ambitioner om at komme til at ride på højt niveau - men jeg elsker at se gode heste :-)


hilsner

Sussie

Stutteri Følholm



Følholm avler Haflingere og Varmblod.

5
21
Svar på denne tråd
 
 ?????????
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 19:06

Gode heste, som er under tvang hele tiden ?????? Er det dét du syntes er ok ?? Og nej, jeg tænker på dyret. Ikke på noget som helst andet !!! Det er ikke maskiner. Det er levende følsomme væsener !!!!

 

Nej, så hverken kan eller vil jeg følge med mere. Heste er MEGET følsomme dyr, som skal rides efter deres psyke. Dét gør Andreas altså ikke. Og iøvrigt heller ikke Edvard Gal. Øv hvor bliver jeg trist når jeg læser hvad du skriver. Og som jeg kan læse er du avler. Øv Øv Øv !!!

Men det er jo i bund og grund hos avlerne det hele starter. I tllader alt for at bevise at jeres avl er GOD. Stakkels heste siger jeg fortsat.

 

Karen

 

17
1
Svar på denne tråd
 
 sikken en tankegang
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 19:13
Karen. Sådan et indlæg der kom, ja så beviser det bare at der for nogen mennesker betyder vej til målet intet. Sørgelig tankegang
12
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, sikke en tankegang
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 19:35

Jeg er ligeså trist som dig Tina.

Alle de stakkels smukke heste med hver deres sind og psyke. Det lader man hånt om. Øv !!! Penge styrer verden. Trist og grimt at tænke på !!!

Karen

 

10
0
Svar på denne tråd
 
 Karen og Tina
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 20:02

I overså hvis lige den sætning her:

"jeg skriver ikke, at jeg er enig i alting, hvad der foregår i sådanne store uddannelses-stalde,"

 

Så synes I skulle styre jeres udtalelser lidt!! Og det er absolut ikke hos avlerne at alt dette starter.... det er her det ender, for hvis ikke man producerer den vare, som køberne vil have, ja så har man ikke et salgsbart produkt!

 

Til jeres beroligelse, så avler jeg pt ikke varmblod - måske pga at jeg ikke er enig i den trend der er i dressuravlen !!

Men derfor synes jeg stadig ikke det er anstændigt at omtale andre, som I omtaler Andreas! Og I skriver som om han personligt rider hver eneste hest hver dag.... det er så langt fra tilfældet! Men det er hans sted og uddannelses-system, der rides efter - det er klart!

Og så vil jeg samtidig vove at gætte på, at ingen af jer er aktive konkurrenceryttere på B-plan ? Det er jeg heller ikke - men jeg påstår heller ikke, at jeg er klogere end dem som er det (B- og A ryttere).


hilsner

Sussie

Stutteri Følholm



Følholm avler Haflingere og Varmblod.

3
13
Svar på denne tråd
 
 jeg mener ikke.
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 20:53
Jeg mener så sandelig ikke at ansvaret kun er placeret hos avler. Men vi bære en del af ansvaret. Jeg nævner kun ah da det til dags dato er det værste jeg har set, af flere heste på engang. Som jeg også skrev har jeg været i denne verden længe og har set meget @!#$. Men så systematisk grov som det jeg så der oppe satte prikken over i et, Jeg havde ret god udsigt der hvor Jeg Sad, de havde Stole til gang BESVÆREDE og jeg har et Dårligt ben, det Var hel Ved ind og udgangen og helt op til BARRIEREN. og jeg Overdriver ikke det der er beskrevet er det jeg så Ikke mere Eller mindre.
8
1
Svar på denne tråd
 
 svært at avle
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 21:20

Så kan man jo ikke avle, hvis man ikke kan bruge de hingste der bliver fremvist og som måske ikke lige fremvises efer ens smag, Nu skal Højagergård have åbent hus næste søndag og Katrinelund d. 26, og der bliver der nok også redet efter forskellige smag, så kan man heller ikke bruge deres hingste eller hvad? kan man ikke snakke om hingtenes værdier og hvad man syntes om dem avlsmæssig, det andet med ridningen hører til et andet sted.

 


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 Karen (Hundslev) et al
Forfatter: 
Dato:  13-04-2014 21:40

Jeg gav dig en 'like' for dit første indlæg, men måtte altså ryste op med en 'dislike' for dit 2. indlæg.

 

Det er at skyde over målet, at give avlerne skylden for, hvad en rytter gør på hestens ryg.

 

Jeg er stor fan af moderne dressur, og jeg nyder oftest at se dressur - senest EM i Herning var en stor oplevelse.

 

Jeg erkender - og har skrevet - at AH kan spotte kvalitetshesten, og jeg vil ikke udelukke, at han underviser godt.

Jeg synes fx Emma Ahlberg (?) gør et rigtig flot stykke arbejde med de unge dyr.

Jeg accepterer - omend jeg er træt af det - at årets vinder af unghestechampionatet kommer fra Helgstrand Dressage. Og det har selvfølgelig givet stof til eftertanke, at Carl Hester gav dyret så høje karakterer.

Men jeg synes AH i egen person er et søgeligt syn på en hesteryg.

 

At han har lækre hingste - og iøvrigt heste - er helt sikkert, og Jeg kan godt forstå, hvis andre vælger at bruge hans hingste, for de er da helt sikkert guf.

Men jeg vælger at se andre steder hen, for jeg vil ikke med mine små sparepenge være med til at støtte ham.

 


Cirkelinemus :-)

 

14
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 03:12

Hvad den mand foretager sig paa hesteryg er en ren parodi af dressur.

 

De stakkels, stakkels heste.

 


luxmondyfineart.daportfolio.com/

 

 

Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(nogenlunde efter Cato)

 

27
0
Svar på denne tråd
 
 samvittighed
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 09:25
Jeg havde samme holdning inden jeg tog til ah
At han havde nogle særdeles spændende hingste og at jeg så måtte se gennem hans fremgangs måde. Men efter det jeg så så værken kan jeg eller vil jeg bakke op om sådan en forretning. Selvfølgelig er det en forretning bh højager gård og mange af de andre hingste holder vi har her hjemme de lever af og sælge varen men jeg har heller aldrig nogen af de steder set ting der var så frastødende som hos ah. Og så mener jeg at vi som avler har en masse andre hingste og vælge i mellem. Men det er Bare min mening og andre skal gøre hvad deres samvittighed tillader.
12
0
Svar på denne tråd
 
 Essensen ..
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 10:11

 

.. af det skrevne (incl. de tanker der deles i debatten) er netop årsagen til at jeg personligt ikke længere har eller avler varmblodsheste!

 

Det er nok statistisk nemmere at nå "målet" på en varmblodshest end på en anden race; Men det skyldes jo nok at der, %-vis er mange flere varmblodshest (Det er så nok også nødvendigt da der tilsyneladende er rigtig langt imellem de helt store stjerner. ) end racer som konkurrence ryttere normalt går uden om som feks. FB.

 

Måske dét også er en af grundene til at TV ofte går uden om stævnerne? De kan jo godt se, at det ikke er lige kønt alt sammen! .

 

Jeg tænker i den forbindelse også på de mange nye "stjerner på banerne" som kommer frem i sporten og som vi efter ganske kort tid INTET hører til længere.. De bliver IKKE altid solgt til dygtige eller pengestærke ryttere i ind eller udland, mange havner desværre nok i Mariager.... .

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

4
0
Svar på denne tråd
 
 dressur heste
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 09:45

sikken en debat og jeg godt se det fra begge sider.

 

 

Håber i , som var , nød gamle Michellino- 23 år og er nu blevet redet igen hos os- efter en pause på næsten 10 år- han nyder det så meget og har fået ro på sig- han er utrolig smidig og kan alle GP øvelser- gør dem faktisk af sig selv, da vores military rytter ikke lige kender alle de " knapper han har "

Billede

 

Han er passet godt på og kan forhåbenligt holde i mange år og lære os en masse !!!!

Billede

 

Hilsen Helle

 

Danglo- Quality horses


Helle

6
5
Svar på denne tråd
 
 hej helle
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 13:11
Michellino. Er en ener og han ser super godt godt ud. Skønt i tager jer af den gamle halv skøre hest tror han nyder og lave lidt for det med og stå stille i mange sekunder af gangen er ikke lige ham . Stor ros til jer
3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-04-2014 17:38

Jeg vil give Tina ret. For han lavede altså nogle MEGET varme afkom !! Men dejligt at se at han stadig kan bevæge sig !!! Desværre kan mange af hans afkom ikke. Det var virkelig vanskelige afkom der kom efter ham.

Hvordan de er blevet behandlet, ved jeg ikke, men måske lidt som den ridning vi ser nu ??!!! Og den er IKKE køn. Tværtimod. Det er vold og uskønt !!! Trist og ØV !!!

 

Karen

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Billeder
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 15:22

Epona.tv på facebook har lagt fotos ud af Akeem Foldager - så kan I selv se hvad I synes....

 

Vh Lone

7
0
Svar på denne tråd
 
 Grusomt, og helt normal praksis for Hr H
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 15:37

luxmondyfineart.daportfolio.com/

 

 

Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(nogenlunde efter Cato)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kloge Åge
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 15:41

Kloge Åger er da mange af, men denne tråd slår da næsten alt.

6
33
Svar på denne tråd
 
 mikael.
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 19:26
Mikael. Nu er der jo forskellige måder og betragte klogskab på. Denne tråd handler ikke om klogskab. Det er desværre virkelighedens verden. Om du så bryder dig om det eller ej. God påske
13
1
Svar på denne tråd
 
 billeder
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 22:03

Billede

 

Billede

 

 

 

Billede

 

ER DET DET VI VIL SE. Det er sygt svinsk og han skulle aldrig ha lov og røre en hest mere. Fra åben hus

 

30
0
Svar på denne tråd
 
 FØJ FOR DEN
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 22:12

Der er ikke andet at sige - føj

 

Huller i siden og striber på flanken ... blå tunge ???

 

Det er fan*** grotesk ... stakkels stakkels hest(e) .


www.rawasport.dk

lækre sportsponyer sælges fra 0-3 år

udd. hestemassør

WFH 26 Rawa´s Mojito

Rawa´s Con Dios og Rawa´s Dolce TIL SALG

28
0
Svar på denne tråd
 
 akeem foldager
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 22:15

Undskyld jeg stavede hestens navn er stavet forkert i de andre indlæg, og tak til jer der troede på mig..

12
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 07:54

De billeder siger nok for mig... Er færdig med at støtte AH og Equsana så længe de støtter dyremishandling.

Av hvor gør det ondt i øjnene at se på de billeder.

 

Er glad for at Sezuan er solgt til bedre og mere fair rytter.

 

En skam man ikke kan dele Eponas link på FB. Har prøvet flere gange, uden held... :-(


Mette

 

Elbækgaards A'moon 

 

Sælges:

Ponyvallak kat 1, 6 år

DV hoppe (e. Romanov), 167, 4 år

DV hoppeføl efter Sezuan/Romanov født 10/3-2014

 

RIP Højvangs Lumina 28/8-2013

15
0
Svar på denne tråd
 
 Dressur
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 08:18

For nogle er det så åbenbart nødvendigt, at banke lærdommen ind... Stakkels hest. Det er ikke i orden.

 

Er der nogle politikere eller dyreværnsorginationer som Hestens Værn som har set og kommenteret disse billeder?

 

Dén hest var bedre tjent med Joakim!

varmblod.dk/DK/ELITESKUE/ Nyheder.aspx?newsquery...newsId=666

En verden og en hest til forskel.. .

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

14
0
Svar på denne tråd
 
 Helgstrand
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 08:50

Jeg er glad for at nogen tør stå imod og holde fast i realiteter trods modstand.

Det er ganske enkelt uforståeligt at det er den type mennesker der har så stor succes i hesteverden og som får stående applaus for deres skamridning.

 

tak til trådstarter for at sætte en debat igang, det er vist det bedste vi kan gøre ud over ikke at støtte hans forretning.

 

Hanne


 

Frostsæd sælges: Ulrich Z. 2 strå

 

 

www. holstebrohundepension.dk

 

27
0
Svar på denne tråd
 
 Equsana
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 09:07

Mht Equsana, så læste jeg faktisk i går at de var meget kede af omtalen og ville se nærmere på sagen, jeg forstód det som at de ville tage deres sponsorat op til overvejelse.

 

Akeem Foldager bedre tjent med JT end ,AH? Tjah, der har da gennem årene verseret mindst lige så mange grimme historier om JT som om AH, så hvad der er rigtigt ved jeg ikke.

11
0
Svar på denne tråd
 
 Equsana Udtalelse
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 09:19

Udtalelse, jeg ved ikke om I kan se linket, men ellers er teksten her:

 

På baggrund af den omtale der netop er blevet bragt fra Åbent Hus arrangementet hos Helgstrand Dressage på epona.tv, føler vi behov for at fastslå at Equsana naturligvis vægter hestevelfærd og dyreetik højt, ligesom vi naturligvis forventer at alle vores samarbejdspartnere efterlever disse regelsæt.
I lyset af denne sag, er vi naturligvis nødt til at tage Equsana's fremtidige samarbejdsaftaler op til overvejelse, for at tilsikre at disse efterleves fremadrettet.

7
0
Svar på denne tråd
 
 svar til Tina
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 09:29

Michellino har nok heller ikke haft det bedste liv- men helt ødelagt er han ikke.

 

han er så utrolig følsom , at mange nok ikke kan/ kunne ride ham !!!!!

og stå stille , ja DAMP har han. svært at tage stillestående billeder er svært.

 

vi var ved at tænke på at vise ham under vores rytter, men Niels synes ikke det var en god ide !!!


Helle

3
0
Svar på denne tråd
 
 Equsana
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 10:49

tja.. det er da fint med en udtalelse fra dem, men der er stadig langt fra overvejelser til handling. Det kan vel også være for at ligge lidt ro på den negative omtale de får.

 

Må indrømme at jeg også var pæn træt af at se ham longere de unge hingste i Herning, sådan som han konstant rykkede i dem. Det så rigtig trælst ud. Og jeg er nu ellers ikke sart.


Mvh Tina

med Diva efter Electric boogie/Johnson. Og hestene Felix, Cindy, Dawina og Viktor

9
0
Svar på denne tråd
 
 12345678910
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 11:08

Lidt fra det "virkelige liv"

Der er ingen tvivl om at det er hårdt at være topdressurhest ikke mindst når man skal vises i en "heksekedel" på gansk lidt plads. Speakeren til åbent hus hos Andreas gjorde sit, for at gøre det svært for hestene.

 

Joachim T og Akeem Odense 2012

 

tbilisitube.com/en/video/ EiWc9Acjd5s/Akeem-Foldager

 

Andreas og Akeem 2014

 

www.topdressage.tv/phpBB3/ viewtopic.php?f=190&t=...deb1de1d7d


Giv mig styrke til at acceptere de ting, jeg ikke kan ændre, mod til at ændre de ting jeg kan og visdom til at se forskellen.

 

4
2
Svar på denne tråd
 
 ikke for noget
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 12:10

ikke for noget men kunne der ikke laves et forum specefikt til sådan nogle ride/håndterings problemer, det hører jo egentlig ikke til herinde under avl?

Noget andet er at det nok ikke kun er AH, der har et problem med hvordan man behandler heste, men generelt er det nok de "gode" ryttere der presser citronen lige lidt mere end godt er.

Grunsven, Hester bruger roll kur, ja jeg ved andre kendte ryttere herhjemme som kaldes grimme ting, m.v. men tror bare det er rideforbundet mfl. der skal lave nogle andre regler med hvordan opvarmning må foregå m.v.

Syntes bare at det her skal over i et andet forum.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

3
9
Svar på denne tråd
 
 merete
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 12:34
Merete. Du ved du jo hvad indlægget drejer sig om. Så kunne du jo lade vær og læse det, det står dig jo frit for og trykke ind på mit indlæg. Og jeg syntes da det høre til her inde da det var til hans hingste dag det skete, og at longearbejdet i herning jo må siges og høre under avl og hingste. At der er andre end ah er ikke en grund til ikke og starte en debat. Og jeg syntes personligt at det han bliver ved og lave er det værste jeg har set. Og nu er det jo langt fra første gang det er sket. jeg forstår dig slet ikke ud fra de billeder du kan forsvare ham.
13
0
Svar på denne tråd
 
 Tina jeg tror
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 13:40

Jeg trykkede ind imellem alt det her kommer der faktisk også noget reelt snak om avl med de hingste der blev fremvist hos Helgstrand, Tina jeg tror du efterhånden kun bruger tråden til at hakke på AH, er der kun ham du syntes rider grimt?

Var din mening med tråden kun at snakke ridning så er det jo en forkert forum den er i også selvom det er avlshingste der rides.

 

 

Men jeg syntes virkelig det er fine hingste der blev fremvist, også oldenborg hingstene.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

3
14
Svar på denne tråd
 
 Helgstrand Dressage.
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 15:46

Temaet for åbent hus hos Helgstrand;
"HVAD ER DET, DER SÆLGER"

 

www.helgstranddressage.com/ index.php/da/nyheder/903-abent-hus- med-temaet-hvad-er-det-der-saelger

 

Forhåbentlig har Equsana indset at det IKKE er den slags "ridning" der sælger deres produkter..

 

Gad vide om resten af hans sponsorer er tilsvarende kvikke?

Billede

 

15
1
Svar på denne tråd
 
 Forbandet svineri er det
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 16:00

Uanset hvad man kalder det. Jeg vil da gøre mit for at brede budskabet om, at man ikke støtter ovenstående sponsor.


Gå ud i verden min ven - jeg har sendt min engel i forvejen.

14
2
Svar på denne tråd
 
 Ej nydeligt!
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 17:23

Jeg er ked af at må hoppe med på vognen "Ej nydelig ridning af Team Helgstrand"... Ked af det fordi det ikke burde kunne ske, ked af det fordi avlere der bruger hingste der hører til på Møgelmosegård bliver "stemplet" som værende imod hestevelfærd, ked af det fordi man som bruger af Equsanas produkter har været/er med til at støtte denne form for omgang med heste...

 

Jeg var taget derop efter en lang nattevagt og have faktisk glædet mig til at se de superfine heste, se stedet og få snakket lidt med folk...

 

Det første der skete var at starten blev udskudt godt 20 min - det er bare at tage @!#$ på folks tid!!! Ingen forklaring kom ud af højtalerne...

 

Det næste der skete var at man så den ene stressede hingst efter den anden - og ja, i min verden er det såmænd ok at unge rideheste bliver lidt småstressede til sådant et arrangement - men det er dælme op til rytter/speaker/publikum at holde stressniveauet så langt nede som muligt! De kunne læe en del af den måde BH griber det an på...Det er SMAGLØST at speakeren den ene gang efter den anden opmuntrer alle til at "give den noget gas"... Jeg var ihvertfald glad for at jeg sad på langsiden og ikke blandt dem på kortsiden - at de undgik at få 600 kg på skødet må vist kun tilskrives rytternes evner udi damagecontrol og simpelt held!

 

Jeg har faktisk ikke så meget imod ridningen af de unge hingste - heste af den kvalitet KAN fra naturens side bare stå det højere i nakken end en gennemsnitlig brun 3-års musse og stadig takte afsted som en drøm - at jeg så hellere havde set dem i normalt tempo og lagt lidt dybere er MIN mening...men jeg vælger at tro på at de i den daglige ridning ikke får lov til at at rende sådan rundt, så på den baggrund tror jeg såmænd ikke det giver dem varige fysiske skader...

 

Det var en fornøjelse at se den måde Morten Thomsen greb træningen an på - at det så kun blev set udført når han stod på banen var jo trist...

 

Personligt synes jeg AH og Akeem er kommet tættere på at "arbejde i samme retning" - men der er lang lang lang vej endnu - for det billede af den skosværte malede hest med blå tunge så jeg fra 1. parket - jeg tager hatten af for at Equsana nu tilsyneladende tager deres sponsorat til op til overvejelse!

 

Noget helt andet jeg undrede mig over var at man vælger at give Michi sin fortjensmedalje i Guld på HD og ikke i Herning! Det undrer mig også RIGTIG meget at Per Vintersbølle ikke nævnes en eneste gang det var jo trods alt ham der fik Michi til landet og havde ham til for nogle få år siden...

 

Så alt i alt - er jeg nok ikke at finde til Åbent Hus på møgelmosegård igen...men jeg vil stadig forbeholde mig ret til at spare op til en bedækning af en af de helt fantastiske hingste på stedet!

 

Trine (Faxa)


18
2
Svar på denne tråd
 
 Helgstrand Dressage
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 17:36

 

Støtter i sponsorer af Helgstrand Dressage??

www.helgstranddressage.com/ index.php/da/sponsorer

 

Billede

 

20
2
Svar på denne tråd
 
 Se på billedet
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 23:35

Ikke fordi jeg gider blande mig, men for mig lugter det lidt af at man bare må hakke på AH, fordi man kan. Kunne det tænkes at Akeem havde fået tungen over bridon bidet og så under stangen. Det giver blå tunge, har selv prøvet dette på min gamle hest.og det er det som jeg syndes at jeg ser på billede. Stop nu med at køre hets på AH og vis at i er størrer mennesker end dette.

 


Hilsen Anne

 

PS: jeg forbeholder mig retten til at stave forkert.

 

Til hverdag og fest, rider jeg frederiksborghest.

3
36
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-04-2014 23:48

Hvis man ser ved stangen i munden, kan man jo se, at tungen er mast HELT flad og ud fra det blå udseende har været det i noget tid. Hvis man er nødt til at tage så hårdt ved en hest, er den jo ikke klar, til det man forlanger.

Jeg er ikke modstander af bid eller noget, men hesten på billedet har MANGE smerte udtryk. Den åbne mund, den spidse mule, det løbende skum(kan ikke synke), den afklemte tunge, de antrukne næsebor, de anstrengte øjne med trekantet fremtoning. Alle disse ting er af dyrlæger slået fast som smerte udtryk fra heste specielt i samspil.

Hvordan kan det overhovedet blive ok....? Ville man nogensinde mene det var iorden at give en hund et værktøj i munden, der maste dens tunge HELT flad, og i så lang tid at den blev blå. DErudover satte man en dims om ryggen på hunden, hvor man manuelt kunne prikke hunden i siden med sår til følge, når den ikke lige reagerede nok. Det ville aldrig gå. Man ville blive dømt til dyreplager på stedet. Men fordi nogle er vant til, at sådan er det man ser "gode" heste/ryttere, og det er jo dem der vinder til stævner mv, så er det pludselig iorden.........?

Hvis man selv prøver at mase sin egen tunge lige så flad med et stykke metal, som hesten på billedet og lige så længe som denne hest har været på, så vil de fleste opleve hvor ens koncentration er henne. Ja det er jo ikke fordi, man i den situation er klar til at lytte til nogen, eller ligefrem lære noget nyt.

Hverken mennesker eller dyr er i stand til at modtage læring, eller udføre "fornuftig" adfærd under sådanne smertepåvirkninger. Hvorfor er det så, nogle mener hesten kan det...?

 

32
0
Svar på denne tråd
 
 uden bid og sporer
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 07:56
http://m.youtube.com/watch?v=JwyHqmsAXRs

Det er vel denne form vi alle stiler hen mod :)

Hilsen Sussi



Hvis man ikke satser, vinder man ikke!

9
1
Svar på denne tråd
 
 For pisk og spore
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 08:26

Sussi - det er præcist sådan et ridt jeg synes er målet, dog med med det forskrevne udstyr, som vi har idag.

Måske en undren over hvorfor jeg gerne vil have udstyret på også, men grunden er simpel.

 

Jeg ser, det som en stor sværhedsgrad at ride med udstyr, som "forstærker" signalere, så meget som både Kandar og spore gør. Ikke tvangsmidler, som det i denne tråd bliver brugt.

 

Det stiller netop endnu større krav til os ryttere at ride hesten i samhør og afslappet form, når vores signaler bliver så forstærket.

 

Og det er ved at være en sjældenhed at se idag i vores elite, synes jeg.

Der er faktisk kun en topryttere jeg kan komme i tanke om som jeg synes mestre det (der er sikkert flere)

 

For mig at se er det ikke udstyret der fejler - det er rytteren!


staldlauenborg.dk

Opstaldning tilbydes med ridehus- ledig bokse pt.

 

23
0
Svar på denne tråd
 
 enig med
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 12:51

jeg er helt enig med stald lauenborg.

Jeg synes også ham her fortæller det godt www.youtube.com/watch?v=e-Lc440xQkc og viser den gængse opfattelse af hvornår og til hvad, man bruger de tydeligere hjælpemidler.

 

Alt kan jo misbruges i de forkerte hænder og det er her mange topryttere desværre fejler idag. Om det er for at opnå meget på kort tid ved jeg ikke, men jeg synes ikke det er iorden, når der ses så tydelige smerteudtryk og skader på hesten.

 

god påske

3
0
Svar på denne tråd
 
 Helt enig
Forfatter: 
Dato:  18-04-2014 19:43

www.youtube.com/ watch?v=JwyHqmsAXRs&sns=em

 

stald Lauenborg,

 

jeg faktisk ganske enig med dig i at der ikke er noget galt med udstyret. Jeg har hverken noget imod kandar, sporer, eller andet udstyr ;)

 

Min pointe er bare, at de er og skal bruges som en HJÆLPER, og ikke en forudsætning. Og hvis man kan ride sin hest uden, så er der forudsætning for noget rigtigt godt.

 

Min personlige kæphest er at man efterhånden desværre tit, ser at heste ikke bliver redet frem til biddet, men at biddet bliver trukket tilbage til hånden, og at alt for mange lader deres heste gå bag lod!

 

Ikke at jeg selv er en super rytter, faktisk rider jeg meget sjældent efterhånden, men jeg ved hvordan det skal se ud, og hvordan det ihvertfald ikke skal se ud;)


Hilsen Sussi



Hvis man ikke satser, vinder man ikke!

4
0
Svar på denne tråd
 
 Helgstrand Dressage
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 00:18

"Ved et arrangement i forrige uge er den kendte dressurrytter Andreas Helgstrand fotograferet på en hest, der tydeligvis rides med brug af tvangsmidler, hvilket er ulovligt iflg. §26 i Lov om hold af heste.

Hestens tunge er blå og opsvulmet på grund af for kraftig brug af kandarbiddene, som har medført at hestens tunge er blevet blå. Den blå tunge tyder på, at blodtilførslen til hestens tunge har været afbrudt i en periode. Desuden viser billederne tydelige sår på hestens bug, som skyldes for kraftig brug af sporer. Sårene er forsøgt skjult ved hjælp af farve. Sår af denne type er smertefulde for hesten, og hesten bør ikke rides i den tilstand.

"Det er særdeles beklageligt, at en førende dressurrytter som Andreas Helgstrand i den grad tilsidesætter hensynet til hesten og benytter sig af smertefulde tvangsmetoder, som det fremgår af billederne. Andreas Helgstrand bør være bevidst om sin rolle som forbillede for en stor del af Danmarks ca. 200.000 ryttere", udtaler dyreværnsinspektør Jens Svenningsen, Dyrenes Beskyttelse."

www.dyrenesbeskyttelse.dk/dyrenes- beskyttelse-i-skarp-kritik-af-dansk- eliterytter



13
0
Svar på denne tråd
 
 Statuer et eksempel
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 10:21

Jeg har før holdt mig ude af diskutioner om AH, da han bare er en ud af mange. Men der må altså være grundlag for en sag mod ham nu. Jeg mener ikke at sponsorer, Dyrenes Beskyttelse, Hestenes Værn, DRF og Politi kan lukke øjnene længere.

Jeg håber, håber, håber at der bliver statueret et eksempel nu. At det så lige er AH, der trækkes frem, er han i mine øjne selvforskyldt i.

Chancen er der nu for få ridset reglerne op for, hvad der er acceptabel ridning. Jeg håber, at de griber den og ikke bare lader det glide ud i sandet.

 


Med venlig hilsen

 

Mia F.

 

 

Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!

 

20
1
Svar på denne tråd
 
 "Efterlysning"..
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 11:12

..der bar frugt.

 

Hesens værn er gået ind i sagen, hvilket glæder mig.

Det er dog kun at læse på deres FB side og ikke på deres web.

www.facebook.com/ hestensvaern?fref=ts DB, giver jeg ikke 5-potter @!#$ for! . (og for dem der ønsker at vide mere så send pb!)

 

Nu mangler vi bare at TV2-Nord kommer på banen.

De har jo før været ude og filme hos AH (alle de fine forhold og dyre heste.. ) Vis nu det reelle billede af stedet ~ Det er ikke alt guld der skinner!

 

 

Sussi/ Det er godt nok et FLOT klip du linker til. . . . Det viser jo at det KAN lade sig gøre, HELT uden tvang. Det er sådan et ridt der rører mig helt ind i hjertet. (glædeståre!) . Ja, selv min mand kom tilfældigt og så ridtet og blev rørt. .

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

2
0
Svar på denne tråd
 
 En skam
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 11:40

at der versere 3 forskellige tråde om samme alvorlige emne.

 

www.heste-nettet.dk/forum/14/ 1123790/1123790/

 

www.heste-nettet.dk/forum/4/328296/ 328296/

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

1
0
Svar på denne tråd
 
 Helgstrand Dressage
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 12:02
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dit link
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 12:10

Dit link er ikke til BT. :-)

Er det dette du mener?

www.bt.dk/danmark/dansk-stjerne- rytter-lagt-for-had-paa-facebook


Med venlig hilsen

 

Mia F.

 

 

Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 ang billeder
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 12:55

hm selvfølgelig skal der gøres noget for de billeder er på ingen måde ok..

 

Men som jeg har skrevet før så var det ik li det billede jeg syns jeg så da jeg så det live..

 

Men selvfølgelig så jeg heller ik opvarmningen af hesten og det kunne jo ha stammet derfra..

 

Håber godtnok ik for AH at dette er en måde der går igen af ridningen af hans heste(har ofte tænkt før i tiden at der var visse ting jeg kunne lære af ham og andre ting jeg ikke kunne..men hvis dette er en del af det så er jeg på ingen måde enig med ham i hans måde at træne hans heste da jeg ALTID har prøvet at gøre det sådan at mine heste har syntes det er sjovt at ha mig som rytter selvom jeg selvfølgelig har forlangt ting af dem når de har kunnet klare det fysisk og psykisk og min ridning har ofte givet det indtryk af at jeg bare tullede rundt på mine ungheste men så når de har set dem efter nogle år så har jeg ofte hørt "er det den og den hest" for så har jeg haft heste som det har været meget nemmere at lægge øvelser ind i da de så har haft styrken til det selvom det selvfølgelig tar længere tid at komme derhen end det som en alm trænigsplan ser ud fra en profs synspunkt)

 

Hvis jeg som dyrevelfærdsorganisation eller sponsor fik en opringning om sådan et problem så ville jeg uanmeldt komme og se med egne øjne om den fremsatte påstand var rigtig eller om påstanden var fremsat af en der havde et had til pågældene rytter..(det har jeg oplevet ved nogle folk indenfor ridesporten hvor der intet har været når man går anklagerne efter i sømmene)

 

Men som sagt så ville jeg undersøge det med det samme og ikke lade der gå flere dage før jeg får konstanteret om det passede da både sporemærker(så vidt jeg kunne se på billederne var der ik hul) og piskemærker nemt forsvinde i løbet af et par dage og så var man lige vidt hvis vedkommende skulle ha haft et klap over nallerne (og hvis billederne var udtryk for den normale tilgang til heste og ridning så ja det skulle man helt sikkert give en sådan)

 

Ja Akeem så mere afslappet ud under AH da den kom ind i hallen end den nogensinde har gjort men at jeg så hellere så den under Joachim er noget helt andet..

 

Men nu er det desværre ik Joachim der har haft så pengestærk en sponsor bag ham..

 

Så nej jeg er på ingen måde enig i AH ridning af pågældene hest udfra billederne da ingen hest skal gå med en blå tunge..

 

men lad os nu se hvad undersøgelserne siger som forhåbentlig er sket dagen efter vedkommende er blevet anmeldt

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 13:28

Der har været en del indlæg fra folk som mener at man ikke kan ride på "det niveau" uden at hesten trænes og rides som den gør... Sikke noget fis siger jeg bare.
Her et par eksempler på hvordan man kan ride uden næsebånd og kun med "kandar" alene sådan som det er beregnet til at blive brugt.
Husk at skrue op for lyden så i får "heksekedlen" med ;-)
Der er bare ikke nogen undskyldning for at ride som AH gør. Manden er inkompetent så det batter...

www.youtube.com/watch?v=fXXfPTqW55M

En klog mand har sagt at hvis ens hest ikke gør sådan som man vil have den til, så er det fordi man spørger den forkert. AH er et blændende eksempel. Hvis ikke hans hest reagere på at blive hevet og sparket - så skal man da bare hive og sparke noget mere - eller hvad?

Der er rådne æbler indenfor alle discipliner, men hvis ikke vi almindelige amatørryttere siger fra, så sker der ingen forandringer. AH verden er styret af presseomtale og sponsorers velvilje. Brug jeres magt. Bliv væk fra deres arrangementer og lad være med at købe sponsorernes produkter. Så simplet er det, der er masser af andre steder man kan købe sit foder end hos Equasana og sine sko end hos Ecco...


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

16
0
Svar på denne tråd
 
 Helgstrand Dressage
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 14:31
0
0
Svar på denne tråd
 
 mere...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 14:40

ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ article2264710.ece

 

 

hvordan er det lige med hjulspore ? er det forbudt eller hvad ?



1
0
Svar på denne tråd
 
 dyrene er altid taberne
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 14:47

når der går prestige og penge i det.....sørgeligt at falde ned på det plan

2
0
Svar på denne tråd
 
 anja n,,,
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 15:16

Nej anja n - det ville også være dumt.
Hjulene er der for at sporen kan rulle over siden af hesten og ikke for at gøre den mere brutal... men alt kan selvfølgeligt misbruges.
Jo større hjul jo mildere er sporen.


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

1
0
Svar på denne tråd
 
 Estella.
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 16:07
Estella .Det der er på de billeder er også det der blev vist i hallen. Du overså måske også den anden hest der bløde ud af munden. Godt der er fokus på akeem men de andre salgsheste blev også urimelig redet. Intet den dag var pænt. Undre mig morten thomsen ikke valgte og forlade det cirkus frem for og bakke det op.
10
1
Svar på denne tråd
 
 Det sete afhænger af øjnene, der ser
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 16:13

Det sete afhænger af øjnene, der ser - sådan lyder en velkendt talemåde. En udbredt formulering af det fænomen, at mennesker ikke erkender verden på samme måde. Vi ser alting forskelligt og forstår det, vi ser, forskelligt. Men hvorfor ser øjnene lige nøjagtigt det, de ser? Hvordan formes dette særlige syn?

 

 

jacobmosgaard.dk/ densocialekonstruktion.html


1
1
Svar på denne tråd
 
 Helgstrand Dressage
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 17:06
1
1
Svar på denne tråd
 
 Billeder lyver ikke
Forfatter: 
Dato:  19-04-2014 18:10
Så er det godt at billeder ikke lyver. For lige meget hvad man ser så kan alle vel se den tunge er blå hesten er sparket op i begge sider. Tror det der skete ved ah den dag blev overskygget af af der blevet pisket en stemning op af kommentatoren og folk glemte hvad de så for og være en del af den stemning.
14
1
Svar på denne tråd
 
 Svar på vet.undersøgelse
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 06:49

 

Fantastisk avlshoppe sælges:

Mor til to FEI-ponyer

Mor til ÅRETS HINGST 2006

Mor til en Bronzemedaljehoppe

Udnævnt til ELITEHOPPE

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bom bom
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 08:28

cysterne er ikke forårsaget af sporerne.....hold nu op.

 

Jeg synes at Andreas skal opppe sig, komme med en ordentlig undskyldning for hans ringe måde at ride på og behandling af hesten.

 

Hans far sidder i DRF - er det lig med at det er ok at øv ride sine heste?? For så er man beskyttet?

Spørgsmålet her er om Ulf burde sidde i DRF efter denne episode?

 

øv bøv.....Ridesporten i den højde handler kun om penge og det er helt ude i hampen.

 

 

11
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 09:04

Nu har jeg set billederne, og jeg må sige, at det simpelthen er det grimmeste, jeg længe har set.

Hvis de buler i skindet på hestens side ikke er forårsaget af sporene, ja så ved jeg ikke, hvordan en hest ellers skulle få sådan nogle. Og det med stangbidet, der maser tungen flad og giver kæbesmerter = Føj!

 

Det er utroligt, at det egentlig nærmest er accepteret, at mennesker/ryttere kan være direkte onde ved deres heste, når en landmand vil få en kæmpe bøde, hvis nogle af hans mink kom op at slås og fik sår.

 

Det er lidt som om, at grænsen for voldsridning hele tiden rykkes i den forkerte retning. Og der bliver ikke gjort noget, sålænge det er topryttere, der gør det, og hestene er mange penge værd.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

11
0
Svar på denne tråd
 
 Fandt denne.
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 09:06

Faldt over denne facebook side:

www.facebook.com/groups/ 236955513176816/

 

Der kommer mange gode ideer frem, så det behøver ikke at slutte her.

Blandt andet arbejder de på valget til DRF's bestyrelse. Det er vist sidst i april ved repræsentantskabsmødet.

 

Ved ikke lige, om linket har været præsenteret før?


Cirkelinemus :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 09:42

Så hut jeg visker, var AH (og hans far) også i søgelyset for nogle år tilbage, igen pga grim ridning - og farens holden hånd over sønnen...

 


/Angel

 

Qvicunque bene bibit, bene dormit

3
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 10:11

Det er absolut ikke pæn ridning, men jeg synes faktisk at dyrlægerapporten er god nok.

Dyrlægen kan ikke konkludere anderledes end han gør. Hvis hesten har cyster andre steder på kroppen, er det sandsynligt at den på siden ikke nødvendigvis skyldes sporerne.

Min veninde har haft en hest, der havde en bindevævssygdom, der gjorde at huden løsnede sig, det lignede faktisk det, man kan se på billederne. Hendes havde også hævelse, der sad lige bag schenklen men den skyldtes heller ikke hendes ridning, den sad bare "uheldigt"

 

Til gengæld er det helt på sin plads, at dyrlægen påtaler den blå tunge og ømheden i munden, så må vi bare håbe, at den gode Andreas lærer at give lidt efter på tøjlen.....


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

9
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 11:07

Jeg synes så til gengæld det er en vattet dyrlæge , hvorfor forsøge at skjule en cyste med skosværte ? Hvorfor ride en hest med kraftige sporer som rammer lige der hvor cysten sidder ? Og ydermere er det da tydeligt, at der er gammel sårskorpe på "cysten" så hvis der er en cyste, så rammer han den da med sporerne når han rider, er det så ok bare fordi det er en "cyste" ?

Og den med at kandaren ikke var sat rigtig på, den tror jeg simpelthen ikke på, en professionel rytter som ikke ved hvordan en kandar skal side ??? Arhhhhh !!!

13
2
Svar på denne tråd
 
 Stakkels hest
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 11:33

 

OK, der har været en dyrlæge forbi, Akeem Foldager. Bestilt og betalt af DRF, hvor AH's far er formand.. .

 

Hvorfor blev striberne på røven ikke omtalt??

Hvorfor blev hår og blod på sporene ikke omtalt??

Hvorfor blev andre heste på stedet ikke undersøgt??

 

Er Akeem den eneste hest det går ud over?? Næppe. Hvorfor var den rolig og venlig under undersøgelsen? Tjaaa, det er de fleste vel når de møder en venlig sjæl. .

 

Var det en landmand som blev afsløret i halebid, mink-bid, skuldersår, brok-grise eller lign. så betød det omgående sanktioner og træk i støtten.. .

 

 

Spørgsmålet er vel hvilke sanktioner der bør ramme rytteren (når nu træk i støtten ikke er muligt, med mindre han søger EU.)

 

Jeg vil personligt mene, at han bør udelukkes fra ALT stævnedeltagelse (kåringer, rideprøver osv. osv. i ind og udland) i 12 måneder, incl. heste og ryttere fra hans stald.

Hvad mener i?


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

22
2
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 11:38

Jeg må sige at jeg finder det betænkeligt at dyrlægen ikke påtalte muligheden for at cysterne muligvis kom fra et fysisk traume. Det er velkendt at f.eks sadeltryk kan give netop denne type skader i huden fordi huden løsnes og ikke gror fast igen.


En anden ting der undre mig er at der ikke er taget en serie røntgenbilleder af kæbe og nakke for at se om der er sket skader på knogler og led efter langvarig "træning".

 

Det er klart at dyrlægen skal forholde sig sagligt til det der ses, men det betyder ikke at der ikke er mulighed for at lufte forskellige muligheder og årsager i raporten inden konklusionen præsenteres.


Bare mine $0.02


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

23
0
Svar på denne tråd
 
 helgstrand Dressage
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 11:43

& DRF

Billede

 

7
3
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 11:57

Dyrlægen kan vel kun stå inde for, hvad der er observeret, da han kiggede på hesten. Hvis ikke han har kunne se skosværte på siden af den, kan han jo ikke skrive det. Det er jo ikke hans opgave at konkludere på de i øvrigt MEGET grimme billeder, men at beskrive og vurdere hesten i den tilstand, som han er blevet præsenteret for den i.

 

Jeg er enig i, at det ville have været hensigtsmæssigt såfremt hesten var blevet tilset af dyrlæge samme dag og ikke flere dage senere.

 

Jeg er også enig i, at det er uhensigtsmæssigt at Ulf Helgstrand har den placering i DRF som det er tilfældet ift. denne sag, men jeg vælger stadig at tro på systemet og tror på, at dyrlægen har været uvildig i sin vurdering.

 

I øvrigt håber jeg, at billederne taget til dyrlægeundersøgelsen bliver offentligtgjort (går ud fra at det var fotografens funktion ), således at de kan være behjælpelige, altså understøtte dyrlægens vurdering.

 

13
0
Svar på denne tråd
 
 Xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 12:22

Nu må I altså stoppe!!!

 

Det er helt OK, at I hader AH, men hold Jer til facts....

 

Striber på røven????

Blod og hår på sporerne ????

 

hvor i Himlens navn ser du det, på de billeder???

 

Er dyrlægen vattet??? Eller som jeg har læst i andre tråde - småkorrupt....

 

Helt ærligt, så synes jeg det lyder til at der har været en meget grundig gennemgang af hesten. At den er rolig, fordi den møder en venlig sjæl... Det er jo ren Disney... I øvrigt står der i rapporten, at AH var til stede. Er det ham der er den venlige sjæl:-)

 

Jeg mener ikke at have læst i rapporten, at trensen var forkert tilpasset, men at biddene blev anvendt forkert, hvilket jo ligesom er det vi alle er enige om, i og med hesten har blå tunge = alt for stort tøjletræk.

 

På billedet set fra siden, kan man tydeligt se hvor cysten befinder sig.. Jeg tror helt ærligt ikke at schenklerne ligger deroppe særlig tit. Jeg udelukker ikke, at de ligger der ved visse øvelser, men det er da en helt ukorrekt schenkelhjælp, hvis sporerne havner helt deroppe og så langt bagud...

 

Jeg ved ikke om hesten har været smurt ind i skosværte eller hvorfor den er mørkere i det pågældende parti.. Jeg har selv en hest der har en tydelig mørk plet. Heldigvis ikke på siden :-)

 

Jeg er - ligesom alle andre - pisse sur over den måde der bliver trukket i tøjlerne. Det er ret tydeligt på billederne, at det er højst ukorrekt...... Men det er vist også det eneste vi kan udlede af de få billeder.. Findes der andet materiale fra eventen jeg ikke har set, hvoraf de andre ting fremgår, ja så synes jeg selvfølgelig også at det skal påtales....

 

Men jeg ville sådan ønske, at folk ville lade være at gå i selvsving, bare fordi det er deres ynglings hade objekt. Det gavner faktisk ikke en saglig diskussion og kommer aldrig til at være hestene til gavn.. Lad os nu være objektive og påtale det der rent faktisk er bevis for. Det andet kan jo ikke bruges til noget.. Og at beskylde alle inden for hestesporten for at holde hånden over hinanden, er lige groft nok. Jeg holder ikke hånden over nogen, men jeg prøver af al magt at være objektiv, både ved dem jeg kan lide, altså ikke holde hånden over og ved dem jeg ikke kan lide. Ikke at kritisere, bare for at kritisere...

 

Nu er det AH der har været skydeskive denne gang, men det kunne vel lige så godt have været pigen på tinkeren, der til et trec stævne hev biddet næsten gennem munden på hesten, fordi den skulle dreje, så hun kunne åbne en låge???? Er det hende der skal gennem hele mediemøllen næste gang???? For det er vel det samme ????

 

15
19
Svar på denne tråd
 
 mere fra
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 12:39


3
0
Svar på denne tråd
 
 Godt skevet Anja. D
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 12:41

Godt skrevet, Anja D.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 13:57

At ridehestes sporten skulle være domineret af en lille inderkreds og i høj grad afhængig (høj høj grad) af sponsorer der alle har personlig interesse i div. ryttere, samt "korrupte" dyrelæger, der lever lykkeligt i rampelyset af kendte ryttere, er da en helt vanvittig tanke. Alle ved da at det er styret af ærlige objektive mennesker med en passion for heste samt sporten.

 

Jeg ser ridesporten "udefra", ligesom størstedelen af landet gør, jeg ridder ikke rideheste (længere) jeg følger ikke med på div hjemmesider/magasiner/hestekanaler, jeg får stortset udelukkende min viden Om hvad der pt forgår i hestesporten, gennem de almindelige medier. (Aviser og nyhederne/sporten) og udfra det synspunkt kan jeg konkludere at Andreas Helgstrand må være totalt elendig til det der med markedsføring, for det eneste vi nogensinde hører er at han mishandler heste, snyder kunder og underbetaler ansatte "fordi han kan". Han burde ansætte sig en spindocter. Enten det ellers så ER han måske god til markedsføring, det er jo endnu værrer for i så fald må det virkelige billede være endnu værrer.

 

men jaja, måske en som Andreas med så rige mennesker i ryggen, ikke behøves bekymre sig om noget så trivielt som markedsføring. Så burde han måske vælge at holde en lille privat konkurrence stald frem for en trænings/salgsstald.



For where your treasure is, your heart will be also.

 

4
1
Svar på denne tråd
 
 ang ah
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 15:15

anja lige mine ord..

 

jeg bifalder heller ik det som billederne viser og dejligt der nu bliver holdt øje med hest og rytters tilgang til tingene..

 

men ja om det er ah eller en amatørrytter på lille musse til et d-stævne så er det ik ok og det er det vi har en td til i sådanne tilfælde..

 

men ja du udtrykte lige det jeg tænkte..

1
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 19:03

Jeg er græsk katolsk om det er AH, eller en anden rytter, men det der er noget svineri i mine øjne.

Jeg har aldrig før ytret mig om nogen dressurrytter herinde, men de her billeder giver mig ærlig talt kvalme.

 

jeg synes dressursporten er kommet alt for langt væk fra sin oprindelse, fra at vise samarbejdet mellem rytter og hest, er det blevet til : hvem kan knække nakken mest på sin hest, mens den spjætter med forbennene, så skide være med at det gøres med tvang.

10
1
Svar på denne tråd
 
 Man kalder det dressur
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 19:38

Men når dressuren fejler tager volden over....

 

Hvorfor er det lige, at de "uregerlige" ungheste kun må rides med "bløde" bid, og jo længere og højere hestene bliver uddannet, jo skarpere bid må man ride med ?

 

Kandaren med stang og kæde, er et levn fra gamle tider, hvor hestene var af en hel anden kraftig kaliber, end vores moderne lette rideheste.

Ikke fordi, at jeg ikke har siddet på ryggen af en lille let fuldblodshest, som IKKE kunne administeres uden et MEGET skarpt bid, og som ville "skide" på mine gode intensioner om rigtig dressurkunst.....

 

Dressursporten HAR et problem.

Man ønsker heste, som gerne vil fremad, men rytterne er for det meste ikke i stand til at administrere det, uden at benytte sig af skarpe bid.

Avlerne retter sig selvfølgelig ind, og avler heste med kort lunte. Pengene taler.

 

FEI har et stort ansvar for dyrevelfærden,når de udstikker reglementet for deres konkurrencer.

I min verden er de IKKE specielt gode til det.

Inden for dressursporten kunne de i det mindste starte med, at ryttere som rider med to eller tre delt bid i M og S, får et antal ekstra point fra start. Sværere er det ikke...

 

mvh

 

8
3
Svar på denne tråd
 
 ah opsagt af equsana
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 21:02

www.facebook.com/equsana?fref=ts

 

så har equsana opsagt samarbejdet med ah.


Lifewave er fantastik :D

19
0
Svar på denne tråd
 
 Denne sag bør straffes med fængsel
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 21:39

det er helt uhørt at behandle dyr på den måde og vidner om en mand som mangler rytter evner, empati og iq for at kunne falde ned på sådan et plan mod levende dyr som kæmper for ham

 

Tænk hvad den hest har måttet igennem af smerter og så samtidig forsøge at koncentrere sig for ikke at få hjulsporen i såret samt jernet i munden spændt mere..... han fortjener at få fradømt alt omgang med dyr , udelukkelse af alle stævner samt ind og ruske og tænke over hvad der gik galt for ham..

 

føj for helvede , han er en skændsel for danmark og racen mennesket

6
1
Svar på denne tråd
 
 Bedre sent end aldrig
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 21:46

....men lur mig om ikke en anden fodersponsor står parat .

 

Mht. blå tunge og sporersår så ved eller burde AH om nogen vide, hvordan man undgår dette.

 

Der er derfor ikke tale om manglende viden og kunnen, men udelukkende holdning og moral.

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

9
0
Svar på denne tråd
 
 Invitation
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 22:06

jyllands-posten.dk/sport/andensport/ ridesport/ECE6655113/dansk- stjernerytter-beklager-hest-i- smerter/

Kommer i og kikker?

 

Noget andet bemærkelsesværdigt er, at Heste Nettet ikke har omtalt sagen med ét eneste ord! . Hvorfor?

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

10
0
Svar på denne tråd
 
 lille musse
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 23:49

eksemplet med en amatør pige på sin tinker ved et trec stævne er jo god, men..... hvis der kun tages hårdt for at dreje hesten, slippes der vel i det mindste igen og derved når tinker hestens tunge vel næppe at blive blå. Prøv at mase jeres egen tunge lige så flad som på foregående billeder med en metal pind, start derpå et ur og vent på jeres tunge bliver lige så blå/grå som på billedet. Når den langt om længe har opnået korrekt kulør, stop da uret og se hvor længe jeres tunge skal have været flad.

Nu har flere kunne gemme sig bag dumme øjebliks billeder, som jo altid vil kunne tages, men når tungen har den kulør, er det ingen hemmelighed, at det ikke kun har været "mens han lige skulle dreje". Desuden har omtalte rytter haft en del sager gennem tiden, så nu må der altså ske noget. Ikke mindst fordi en elite rytter (endda ol), burde vise noget der er langt mere korrekt end en hygge rytter.

Der lægger trods alt også viden bag omtalte rytters uheldige måde at fremvise heste. Han ved jo reelt set godt, at han skader dyret. Han er bare ligeglad og det gør det i min verden endnu værre, fordi en "samtale" ikke vil kunne ændre ham og give ham hverken sympati eller empati for de dyr han arbejder med. Laver en alm hesteperson noget øv et øjeblik og folk en dag viser vedkommende en lettere vej for hesten og derved rytteren, så sker der som regl en aha oplevelse. Langt de fleste folk jeg har mødt med heste på fritidsbasis, ønsker ikke at skade deres heste. En rytter af omtaltes kaliber VED jo godt hvad han gør. Det ER med fuldt overlæg. Det er her filmen virkelig knækker for mig.

 

19
0
Svar på denne tråd
 
 anette...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 09:17

Du skal bare kikke på DRF side og se hvad formanden hedder,så har du svaret.

Jeg personligt hader alt koruption (hvis jeg altså ikke selv har fordel ved det)


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

6
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 10:24

Selvfølgelig har hesten det godt i stalden, der har den jo ikke en klaphat på ryggen.

hvad med han inviterede til at komme og filme hans træning fremover, det var da virkelig noget som ville batte, hvis han vil modbevise anklager om mishandling/dårlig ridning.

8
0
Svar på denne tråd
 
 ang hest
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 10:56

tja nu har jeg set diverse amatører behandle deres heste lige så slemt som det jeg her har set på billederne..(hiven og flåen i munden på hest/pony er for mig at se ligeså slemt som at tungen på denne hest er blevet blå..)

 

så jeg vil sige at uanset om man er udlært berider eller om man er amatør så berettiger det ikke til at man behandler ens hest eller andre dyr på en sådan måde at det er til skade for den..

 

Så jeg tager hatten af (så langt) for ah at han erkender der har været ting som ik er ok og han nu vil rette op på disse ting..

 

Han ved jo godt han vil miste kunder og derved hans forretning hvis ikke han gør dette..

 

Så selvfølgelig skal han ændre nogle ting nu men det er lige så godt hvis vi som observerer ting ved den daglige brug af de heste vi som amatører omgiver os med får taget hånd om på en ordentlig måde så at fremtidens ryttere lærer at behandle ALLE vores dyr med værdighed..

 

men glæm ikke at vi før har set såkaldte proffer som har fået bøder og ligende før i tiden som vi nu betragter som nogle der rider på en måde vi gerne selv ville ønske vi kunne ride(også vedkommende som vi er mange der gerne så akeem ved)..

 

så folk kan altså godt ændre sig med alderen og blive klogere.

 

tænk sig det kan ah nok også I HOPE.....

 

4
2
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 11:22

Jeg tænkte det samme, selvfølgelig kan de se fine ud i stalden, også selvom jeg syntes de ser bedst ud på en fold, hvor skimlerne er blevet sort/grøn broget.

Men hvis han mener det var udstyr der passer dårligt (hvilket IKKE var det dyrlægen sagde) burde han så ikke bare selv streame AL træning der foregår på stedet?

 

Det er jo ikke første gang man ser grim ridning fra ham, og det bliver heller ikke sidste gang.

 

Grunden til at gå efter AH og ikke hyggerytteren, er at så længe det er måden at vinde i toppen, er det svært at fortælle pigen på lille musse, at hun ikke må ride sådan, da det er forkert.

Så man skal først have styr på rollemodellerne!

Jeg vil lige påpeje at repræsentanten fra DRF der var med ude, bestemt IKKE går ind for de træningsmetoder!

 

Der skal statueres et eksempel, at det pt kan ligne at det bliver AH, hvis ikke han retter ind nu, er gangske tilfældigt, da der er nok ryttere i toppen, der ikke kan håndtere det de har i hænderne.

Men tilbage i 80'erne/90'erne var der også rigtig mange grimme træningsmetoder i springning (som vi heldigvis ikke ser så tit mere) Retsagen mod Paul Schockemohle satte en stopper for det. Nogle fortsatte metoderne, men dem er der heldigvis ikke mange tilbage af. Og i lyset af det hele, valgte DRF at fjerne alle metoderne der hed noget med D (amerikaner springning, hvor man får 1 fejl for at røre en bom)


 

Midtjydsk Jagtrideklub

www.midtjydskjagt.dk

jagtprogram for 2014 kan findes på siden

Besøg MJJR på facebook

 

11
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 11:46

Selvfølgelig er der også grim ridning blandt amatører, men jeg har aldrig rigtig forstået det argument med, at fordi andre rider grimt, så retfærdiggør det at toprytterne gør det.

Burde de netop ikke vide bedre, og burde de netop ikke være gode forbilleder for amatørrytterne ?

 

Som Apollo skriver, så er det da nemmere at lære unge ryttere at behandle hesten ordentligt, hvis deres forbilleder gør det.

 

8
0
Svar på denne tråd
 
 total grinagtigt
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 11:48

at der på hjemmesiden står at de holder åbent hus hvor de finder ud af hvad som sælger!

 

han er da kørt helt af sporet...jeg håber at der ikke er nogen vej tilbage og butikken lukker...de heste har fortjent bedre

 

han bør aldrig respeteres i ridesporten fremover og hver gang hans billede eller navn dukker frem så er det Akeems pinsler folk har i mente.

4
1
Svar på denne tråd
 
 Vigtigt at skelne
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 11:55

En amatør plager ofte hesten fordi de mangler viden og evner, det gør en toprytter (og dem der gerne vil være det) ikke. De gør det derimod med fuldt overlæg for at skyde genvej til penge og resulater.

 

Forskellen er meget stor, dog selvfølgelig ikke for hesten.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

25
0
Svar på denne tråd
 
 AH og Akeem
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 15:53

Jeg tænker, at AH nok har fattet budskabet nu.

At Equsana har trukket sig som sponsor efter at have set de omtalte fotos samt læst dyrlægerapporten har den betydning, at AH nu mærker konsekvensen af den hårde måde, hvorpå han redet Akeem.

 

-Håber inderligt, at han i sit hjerte mærker at det var forkert - og at det ikke kun vil være grundet ny ønsket succes, at han ændrer på sin ridning!

 

Jeg ønsker ikke for ham, at han skal lukke og slukke.

Mit ønske er, at han nu og fremover rider på en måde, der er med respekt for hestens behov og grænser!!

At han behandler hesten som et levende væsen og ikke som en ting!

 


KH Esma


Healing

hest og rytter

 

Afbalancering og harmoni

 

 

Psykoterapi

 

Certificeret individuel, par- og gruppeterapeut

 

NYHED!

Jeg starter praksis op på fuld tid pr. 1. maj

Du og din hest er velkomne

 

10
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 16:32

DJensen, det er bare så korrekt skrevet kan ikke være mere enig !!


Showtøj fra hobbyhorse sælges jakker og slinkye.

kontakt Jette Dawson

 

http://granlyarabians@mail.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Farvel til endnu en sponsor
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 16:49

Endnu en sponsor har trukket sig

www.facebook.com/ linsmark?hc_location=timeline

 

Ærgeligt at det er nødvendigt at ramme vore "top-ryttere" på penge-pungen før de fatter, at man skal behandle dyrene ordentligt i dagens Danmark


Hilsen Anne





Jeg vil ikke komme til livets afslutning, og finde ud af at jeg kun har levet det i sin fulde længde. Jeg vil også have levet det i sin fulde bredde.

10
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 17:33

Jeg er helt sikker på at AH er ked af det der er sket og at det har vakt sådan en opstandelse.

Desværre er jeg ikke sikker på om det han er ked af er; at han har redet sådan, eller om det er fordi han bliver straffet for det...


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

17
1
Svar på denne tråd
 
 Strafet
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 17:36

Jens, jeg er helt enig. Er desværre nok tilbøjelig til at mene det sidste


Hilsen Anne





Jeg vil ikke komme til livets afslutning, og finde ud af at jeg kun har levet det i sin fulde længde. Jeg vil også have levet det i sin fulde bredde.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hetz og skyld
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 18:26

Først og fremmest; ingen tvivl om, at AH har sin skyld i denne sag, og jeg kan på ingen måde sætte mig ind i, hvordan man kan hive så hårdt i en hest, så den får blå tunge. Faktum er, at livet som proff ridehest i langt de fleste tilfælde er hårdt på alle leder og kanter, uanset om man vil det eller ej. Det er trist, og jeg vil nødig holde hest som de proff gør det.

 

Noget, der dog virkelig kan gøre mig træt og trist, er en tur på HNs markedsplads for salg af heste. Det er muligt, at AH og andre overskrider grænsen for etisk korrekt behandling af heste, men man skal godt nok ikke kigge mange annoncer igennem for at konstatere, at amatørrytterne absolut ikke gør det bedre! To annoncer nåede jeg igennem, så droppede jeg at sidde og kigge rundt, fordi jeg ikke kunne holde ud, hvad jeg så; en 6 års dressurhest som var krøllet sammen i en rollkur-agtig holdning på halvdelen af billederne, og en 3-års hest som stressede rundt på videoen og slog med hovedet velsagtens fordi den var trukket så rigeligt op i nakken og i øvrigt slet ikke blev redet på en måde, som var passende for en hest i den alder. Jeg kan altså hurtigt finde en håndfuld tilfælde ved en tur på markedspladsen, hvor DRF og dyrlæger også ville have god grund til at komme forbi og konstatere, at der ikke blev trænet ud fra hverken god etik eller hestens tarv. Og det kan virkelig gøre mig træt at tænke på, at der går så mange dyr rundt under dårlig behandling som følge af rytternes manglende evner og viden.

 

At AH står i skudlinjen i kraft af sit arbejde giver sig selv, og han af alle bør behandle sine heste ekstra godt, ligesom at politikere ikke må lave det mindste fejltrin før de bliver smidt ud af partiet eller ministerposten. Men jeg synes ærligt det er synd, at mange hestefolks vrede over andres inkompetence i den grad bliver rettet mod AH - for dette har jo været under opsejling i årevis, fordi han har stukket næsen frem og sagt sin mening, som vi f.eks. så det til bag-ved-lod-foredraget i Herning for et par år siden. Forhåbentlig ligger AH sin træningsstil om til noget, som går mindre ud over hesten og handler noget mindre om at trække hovedet af dyret, men jeg håber godt nok også at nærværende sag får amatørrytterne til at passe på, også at huske at feje for egen dør først. At gå efter een mand på een hest gavner ikke problemet i resten af verden, desværre.

9
2
Svar på denne tråd
 
 Den værste blandt mange slemme
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 19:25

Det er så ikke fordi, han har sagt sin mening, at det går ud over ham, men fordi han blandt mange toprytter, der rider grimt, er en af dem der rider aller grimmest!

 

 



7
2
Svar på denne tråd
 
 6 tegn...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 20:51

Helgstrand og DB udtaler sig:

 

 

http://www.tv2nord.dk/video/47083

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 20:59

Øhh..... hvad hjælper det at sælge netop denne hest, som han udtaler sig om??? Hvis manden ikke kan finde ud af at bruge kandaren korrekt, uden hestene får ondt i kæben, hvad skal der være godt for hvis det så bare går ud over alle de andre heste????

 


 

 

Dit liv er som en tegning du selv tegner.

Du har bare ikke noget viskelæder

6
2
Svar på denne tråd
 
 Han ejer den ikke alene
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 21:27

www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/ SeNyhed/?ID=16464

 

Måske de andre ejere ikke bryder sig om den negative omtale. Man vil jo for altid forbinde denne hest med den her kedelige sag.

 

Men det er korrekt at det ikke hjælper at sælge hesten, når man har solgt ud af sin etik, holdning og moral .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

6
1
Svar på denne tråd
 
 Cyste...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 21:39

Men det er da korrekt, at det er en hævelse og ikke et sår den har på siden. Har aldrig set sådan en skyldes sporene?


 

 

Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.

2
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 22:47

Mettebo, hvis du læser om cyster, vil du faktisk kunne læse at en sådan kan opstå af gentagen mekanisk påvirkning af vævet.

8
2
Svar på denne tråd
 
 helgstrand Dressage
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 00:06

Jens Svenningsen gør det eneste rigtige: Han bruger en undskyldning til at lukke en debat han ikke kan vinde, fordi bevismaterialet så at sige er gået til. Samtidig viser han troværdighed og integritet. Den blå tunge er rigeligt, og dominobrikkerne er i fuld gang med at vælte. Hvis folk kan holde fokus her, kan det få enorm betydning for dressursporten (og hestevelfærden, ikke mindst). Men hvis det hele går op i et skænderi om, hvorvidt Epona havde ret eller ikke ret ang. sporemærkerne, risikerer det hele at løbe ud i sandet.

 

6
2
Svar på denne tråd
 
 ikke første gang
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 08:53

Cyste eller ej: det er vist sådan han rider. Denne artikel er fra AH blev disket i 2012

www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/ SeNyhed/?ID=15056

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 sagens kerne !
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 09:32

jeg vil påstå at sagens kerne handler om relationen imellem menneske og hest.. helt grundlæggende. Det handler om rideskoler og tradition , uvidenhed og især ANGST. Om at mennesket i alle mulige sammenhænge, hvoraf en er ridning opdrages til at tro at kontrol er løsningen på angst. En hest er et stort dyr med en masse kræfter. Noget af det mest hjerteskærende på disse billeder, er at se at hesten prøver at samarbejde .. den KUNNE smide ham ad helvede til... men den gør det ikke.

 

Det starter på rideskolen første dag, hvor eleven lærer at trække hesten i kort snor. Hvor hesten når den strigles bindes i begge sider af grimen, så den intet valg har. Således står den som regel også når den får smed og sadles op.

 

Alt sammen baseret på mistillid og en fejlagtig tro på at "naturen " skal betvinges for at vi får vores vilje.

 

Stramt tilbagetræks næsebånd håndteres af små piger, som strammer ind for at hesten ikke skal åbne munden

 

Sporer og pisk er næsten obligatoriske som signal forstærkere.

 

men har alle ikke lagt mærke til AT EN HEST KAN MÆRKE EN FLUE !!

 

Der trænges til en revolution af den måde hesten forståes og ridning. Det bør handle om kommunikation ! Børnene har en naturlig adgang til non-verbal kommunikation - De skal blot ledes af en som forstår og som har forfintet kommunikation imellem menneske og hest.

 

Med simple midler og i respekt vil hesten følge dig , af egen fri vilje. Den vil stå helt stille ved opsidning, ved smed, opsadling mv.

Det kræver kun at man samarbejder og lærer at lytte og tyde hestens signaler. Ridning idag er alt for meget præget af at tvinge en hest til at adlyde rytterens signaler

 

Når man arbejder fra jorden med en hest og lærer den af vige for tryk, der hvor schenklerne er, så vil den meget snart vige blot du PEGER, uden af røre. Hvilket enestående dyr de er !

 

Tænk hvis undervisning handlede om at forfine mere og mere denne kommunikation. Til en grad hvor rytteren oplever at hesten faktisk reagerer på tanker?

 

Tænke sig at se en dressur konkurrence hvor den som vinder er den som bruger de mindste, signaler og hvor hest og rytter bliver virkelig et ?

 

Tænk hvad det ville betyde for hestevelværden og faktisk for mennesket.. som kunne få lov til at opleve at øget kontrol ikke er løsningen på angst.. men forståelse og kommunikation er -

 

Denne oplevelse ville ikke kunne undgå at påvirke andre livsituationer, hvor vi lærer at forfine vores "lytten " i ordet bredeste forstand - og lære at udvikle og bruge vores iboende evne til intuativ forståelse.

 

Videoen herover af en som rider dressur uden trense, Ute Lehman m.fl viser vejen. Hvis dette kunne danne grundlaget for "rideundervisning " så ville en dressur konkurrence være noget helt helt andet end demontration af rytterens kontrol med hesten og istedet en demonstration af menneskets samabejde på det højeste plan med disse fantastiske dyr. Hvor de i alle henseende VÆLGER at gøre det vi ønsker istedet for tvang.

 

Det vi har set på videoen af AH er en konsekvens af vores grundlæggende misforståelse -

Reel forandring skal komme fra bunden. Fra den allerførste kontakt med hesten og ALLE vil vinde hver dag !

18
0
Svar på denne tråd
 
 supaya
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 09:53

Tak Sypaya. Du siger lige de rette ord og jeg er så fuldstændig enig med dig.

Din beskrivelse af, hvordan hesten så gerne vil samarbejde, giver tårer i øjnene, når man samtidig har en masse tvangs-billeder på hornhinden.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 helgstrand Dressage
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 10:00

Det her handler IKKE om rideteori!

DET HANDLER OM DYREVELFÆRD!

Det er meget vigtigt at holde sig den del for øje, hvis vi ikke ENDNU en gang skal ende med en forsvarstale fra AH omhandlende virkelighedsfjerne nordbakke-ryttere..

 

11
0
Svar på denne tråd
 
 SavaLou
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 12:05

Jeg kunne ikke være mere enig. Uanset hvilken gren af ridesporten man dyrker så kan det koges ned til at vi hygger os med at lære hestene kunster på den ene eller anden måde.
Der er måske en håndfuld hesteejere i DK der bruger deres heste til et egentligt praktisk formål og endnu færre der kan sige at de ikke kunne udføre dette arbejde uden heste. Ridning er ikke en nødvendighed.

Jeg røg i en debat på Facebook omkring hvad man kunne gøre og hvad der bliver gjort. I den forbindelse er det oplagt at dommere og ansvarshavende til ridestævner tager hånd om hestevelfærd.
Forandringen må komme oppefra. Både fra DRF og de beridere der underviser "nordbakke-ryttere".

Her er det interessant at læse i dommervejledningerne og de etiske retningslinjer fra DRF. Retningslinjerne og reglerne er der - man kan bare undres over at de bliver fulgt så løst...

Jeg tillader mig at indsætte de etiske retningslinjer fra Dansk Rideforbund herefter:

1. Indenfor al ridesport skal hensynet til hesten prioriteres over alt andet.

 

2. Hestens velfærd skal gå forud for avlerens, trænerens, rytterens, ejerens, hestehandlerens, stævnearrangørens, sponsorens og officials interesser og ønsker.

 

3. Omsorg for, og den veterinærmedicinske behandling af hesten, skal alene have til formål, at fremme dens sundhed og velbefindende.

 

4. En god foderstand, hygiejne samt overholdelse af forsvarlige sikkerhedsforskrifter skal til stadighed tilstræbes. Det er ejerens pligt at drage omsorg for

a. at hesten holdes i god foderstand og har fri adgang til frisk vand. I rideklubber påhviler dette ansvar for de på klubbens faciliteter opstaldede heste tillige bestyrelsen samt den daglige leder.
b. at drage omsorg for, at hestens hove beskæres jævnligt og korrekt.
c. at hesten bliver undersøgt og eventuelt behandlet mod orm.
d. at hesten jævnligt får tandeftersyn med eventuel behandling.
e. at hesten motioneres dagligt ved udlukning på fold, ved skridtture eller ved træning i et omfang, der som minimum opfylder gældende lovgivning.

 

 

5. Under transport af heste skal der sikres god renligholdelse og ventilation i transportvognen, og hesten skal hyppigt fodres og vandes.

 

6. Det er af stor betydning til stadighed at forbedre uddannelsen i træning og håndtering af hesten, samt at fremme veterinærmedicinske studier.

 

7. Rytterens personlige ridefærdighed, hestefaglige viden og kunnen skal udvikles, da disse faktorer er af stor betydning for hestens trivsel og velfærd.

 

8. Enhver form for ridning og træningsmetoder skal tage hensyn til, at hesten er et levende væsen, og må således ikke omfatte fysisk eller psykisk vold overfor hesten. Det er ejerens pligt at drage omsorg for, at hesten ikke udsættes for fysisk eller psykisk vold. I rideklubber påhviler ovennævnte ansvar for de på klubbens faciliteter opstaldede heste tillige bestyrelsen samt den daglige leder. Ved fysisk og/eller psykisk vold forstås

a. rykning/flåning/savning med bidet i munden
b. anvendelse af pisk ud over hvad der karakteriseres som korrektion og/eller irettesættelse
c. uhæmmet anvendelse af sporer
d. anden vold der har karakter af afstraffelse

e. Rollkur og hyperfleksion forstået som bøjning af hesten under tvang

9. Enhver klub under Dansk Ride Forbund, og alle medlemmer af disse klubber er forpligtet til at respektere hestens ret til omsorg, pleje og god behandling. Hesteejeren er forpligtet til at drage omsorg for, at hestens staldforhold opfylder gældende lovgivning, eksempelvis at boksen har den fornødne størrelse og loftshøjde, at stalden har fornøden udluftning og lysindfald, samt at madrassen holdes tør og ren. I rideklubber påhviler ovennævnte ansvar for de på klubbens faciliteter opstaldede heste tillige bestyrelsen samt den daglige leder.

 

10. De reglementariske bestemmelser indenfor ridesporten vedrørende hestens behandling, velfærd og sundhedstilstand skal overholdes ikke blot under deltagelse i stævner, men nok så vigtigt under den daglige træning. Nævnte reglementariske bestemmelser skal kontinuerligt revideres, for at sikre hestens velfærd.


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

4
0
Svar på denne tråd
 
 joh joh
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 12:23

Skal dette her nogensinde ændres så SKAL vores indstilling til heste som konkurrence redskaber ændres og det skal gøres på de steder som underviser i "ridning " Begynderen kan lære at handle i forhold til hesten, således at den selv VÆLGEr at følge dig, stå stille, eller at vige for den mindste tryk. Den lytter helt af sig selv - fordi det er dens natur. Den aflæser dine følelser, dine spændinger mv. Mennesket har samme muligheder. Et barn gør det. Blot er det tit blevet afkodet, når vi bliver voksne

 

 

Der er 1000 vis af AH derude på alle planer.Mest fordi de tror det handler om kontrol - og de er tit døve for hestens signaler. Den har bare at adlyde.Og der er flere og flere midler til kontrol, hvor, hvis mman ser på det, hesten ikke har noget valg til at gøre det "rigtige " helt af sig selv. Den tvinges med indspænding, roll-kur, stramme næseremme mv.

Hvis man brugte de første mange timer, som nybegynder på jorden, med at iagttage heste, så vil det komme 10 fold igen. Se på hestens kropssprog, dens ørespil, mulen, halen , hvordan den reagerere i flok, i forhold til at være leder eller følger. Lær af læse hesten- som den læser dig.

 

Det er en hel anden form for rideteori end den der praktiseres idag. Så jo, det handler i høj grad om rideteori.

 

Skal det gøres må mange erfarne ridelærer selv lære på ny, slippe indlærte metoder og åbne sig for at forstå kommunikation imellem menneske og hest på en hel ny måde.Og så MESTRE det, så de kan lære det videre..

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 vi må gribe
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 15:02

vi har nu en chance for at åbne debaten for alvor og på et helt andet plan, hvor ryttere og deres bagland på internationaltplan tvinges til at lytte. Det kræver, at man holder debatten, som flere også er inde på, i et videnskabeligt dokumenteret lys fordi det er et sprog alle forstår. Jeg er helt med på, at der foregår alt muligt andet, men for de mere "hårdkogte" hestefolk og for baglandet, vil det at vise dem "hele billedet" på en gang blive meget forvirrende. Forvirre man folk, er det lettere for folk som omtalte rytter og hans forsvar, at komme med modargumenter der lyder lettere at forstå. Sker dette, taber hestene også denne omgang. Så fokus må/skal holdes. Selvom vi ønsker, kan vi ikke bygge rom på 1 dag.

Som regl kommer der ikke noget større resultat ud af tvang, som supaya også har skrevet, men det gælder jo sådan set også på mennesker. Her tvinger vi jo bla. omtalte rytter. I hans tv udtalelse, er det jo tydeligt at denne tvang på ham ikke flytter hans moral. Han er bare ked af omtalen og de tabte sponsor aftaler, ikke af hans omgang med heste. Men stoppes skal han/de jo, men om de nogensinde forstår hvorfor "de skal plages" .....?

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 19:25

Også passier stopper sponsoratet til Helgstrand

 

Kopieret fra Passiers facebookside:

 

Official statement on the accusations against Andreas Helgstrand

We at G. Passier & Sohn are shocked at the kinds of training methods of which Andreas Helgstrand is accused from many quarters. These are incompatible with our understanding and our company philosophy, and we formally distance ourselves from them. We had our lawyers examine our sponsoring contract over Easter. The contract is in abeyance until the matter is finally clarified. The wellbeing of the horses has utmost priority for our company - and we only support riders who feel an obligation to ethical principles and responsibility towards the horse.



/Line

Fuldblod, hesten med xx faktor!
 

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Det her
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 19:42

kommer virkeligt til at ramme ham på pengepungen - jeg synes, at det er en dejligt sund udvikling, at sponsorerne trækker sig, så man kan se noget KONSEKVENS, når nu DRF et al. ikke ønsker at straffe ryttere, der bruger grove metoder.

 

til de forbrugere, som har truet sponsorerne med boykot - det nytter noget at reagere!

 


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

11
1
Svar på denne tråd
 
 Gad vist...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 21:18

Gad vist hvad sådan en dyrlægerapport viser, hvis man går en tur i en almindelig stald?? Ja jeg kan da godt komme i tanke om mange andre steder, hvor dyrlægen ikke kunne nøjes med at finde smerte i en side af kæben... Det er virkelig trist, og jeg håber at hele denne sag ender med noget GENERELT på landsplan eller større, så AH ikke bare bliver brugt som syndebuk, men så der rent faktisk sker ændringer i sporten, også helt ud til de små private stalde, hvor tingene absolut ikke er rosenrøde. I mine øjne er det vand, hvad tophestene bliver udsat for kontra amatørrytternes ynkelige bestræbelser. Trist, trist, trist.

7
4
Svar på denne tråd
 
 se her et
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 22:15

billede af Akeem med forhenværende rytter: dressurstaldwillumthomsen.dk/images/ newssystem/cd012ed0-56e2-42e6-bb95- 102f2e5a3a2f.jpg

 

Han har tydelig et hævet, mørkt område hvor Joachims spore rammer. Jeg tror ikke det er AH der har introduceret den hest for hård ridning og jeg tror ikke AH er den hårdeste, han er bare den mest kendte.

 

Gå efter bolden og ikke den ene mand.

 

Ullan

8
2
Svar på denne tråd
 
 Nu må nok være nok
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 22:16

Selvfølgelig skal man behandle sine dyr ordentligt, som de fleste heldigvis også gør.Og det er jeg sikker på Andreas også gør.Det man tror man har set i dette tilfælde, har jo vist sig ikke at være helt rigtig,og rigtig mange truer med bål og brand uden at have undersøgt sagen til bunds først som adskillige gange før . I dette tilfælde er der helt klart tale om personforfølgelse igen ,igen af samme person.Der findes mange måder at ride på, nogen bedre end andre, og vi er alle kun mennesker,så jeg synes det er rigtig tarveligt og fejt at hænge nogen ud på nettet på denne her måde. Tænk hvis i selv lavede en fejl i lige meget hvad og så blev udsat for sådan noget. Eller er det misundelse og janteloven der er på spil? Tænk hvis i måske kunne risikere at miste job, firma el kunder p.g.a noget i havde gjort forkert og nogen havde lagt det hele på nettet.Gå dog til manden selv. Hvad med at bruge jeres krudt på noget andet.

Der går så mange børn rundt i Danmark , udsat for omsorgssvigt og andre kedelige ting.Hvis i brugte jeres dyrebare tid på at spotte dem og hjælpe dem her i livet , ville det være dejligt.

 

Vi har alle ret til at have en mening og dette var så min

 


Der ingen hemmelighed så tæt, som den mellem en hest og rytter

2
19
Svar på denne tråd
 
 træls sag
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 22:20

Jeg synes egentlig at den personlige hetz i denne sag er gået en del over gevind på mange måder, på den anden side synes det er et rigtig sundt tegn for hestesporten at der reageres og ageres på de billeder der nu engang foreligger.

 

Den blå tunge er bestemt ikke noget, som skal ses på heste, og de bør heller ikke reagere med smerte på ting som bid og lign., men jeg tror som andre også nævner at hvis dyrlægen tager en tur ned gennem en alm. ridestald så vil der findes smertereaktioner forårsaget af ridningen, utilpasset udstyr, forkert brug af udstyr/hjælpemidler.

 

Jeg tror egentlig ikke at AH er en dårlig person, og reelt set synes jeg heller ikke han er verdens værste rytter, men nu er det ham der rammes hårdt her, og mit håb er egentlig at ikke bare han men hele det danske rideforbund og måske endda en smule det internationale rideforbund, reagere og agere på at folk ønsker at se den harmoniske, afslappede equipage på det niveau, at den dansende afbalancerede hest er hvad der skal fokuseres på, og ikke hvilken hest, der kan smide sine forben længst frem eller løfte benene højest i en ellers lidt underlig piaffe, men at god korrekt ridning skal præmieres mere.

 

Jeg håber folk vil projektere fokus over på den generelle ridning istedet for at fortsætte med at fokusere på AH, at hans sponsorer trækker sig, medejere af hans hest måske presser på bagfra også for at se ændringer, selfølgelig skal der stadig være en opmærksomhed på om han nu følger anvisningerne, men fokusset skal bredes ud til at holde på hele ridesporten, lige fra alle andre topryttere(der er andre der har vist ligeså slemme tilfælde som AH) men også på de ryttere på klubplan der i frustration hiver for hårdt, bruger sporen for meget, eller smækker engang for meget med piske, og rideskolerne skal gerne fokusere på at lære de unge ryttere om samspillet mellem hest og rytter, og ikke blot hiv og træk metoden.

 

Jeg er, som rytter, bestemt ikke fejlfri, nogle gange tager jeg for hårdt fat, giver et rap med pisken hvor hesten måske ikke havde fortjent det eller smider den opgivende på stalden fordi den bare ikke fatter hvad det er jeg prøver at forklare den... jeps bliver jeg frustreret stopper dagen der til jeg får tingene tænkt igennem og finder ny måder at prøve at indlære en øvelse.

Og helt ærligt, jeg ser mange ryttere lave fejl, jeg har set heste på stævnebaner, med sår på siderne i mundvigerne, heste der reagerede angst blot en anden rytter flyttede sin pisk, og heste hvor man næste kunne se den krympe sig i forberedelse på den afstraffelse den måske er vant til kommer på hjemmebanen mens som rytteren ikke vil vise på træningsbanen.

 

Så lad os alle blive enige om at uanset hvad skal der ændringer til i hele ridesporten og benytte denne årvågenhed omkring tingene til at være startskuddet og ikke blot en personlig hetz.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag og 2 års hoppeplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

10
1
Svar på denne tråd
 
 Starte et sted
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 23:08

Man skal starte et sted og reagere ud fra de erfaringer man får , i stedet for altid at gemme sig bag at der helt sikkert er endnu værre ting og så skal man have for øje at topryttere sætter standarden og beundres OG kopieres ned igennem systemet og derfor skal disse ryttere også være så gode eksempler for hele sporten, at de er værdige til at blive "kopieret".

 

om rytteren hedder Andreas eller Børge er ligegyldigt , men hestene skal behandles med omtanke og omsorg og ikke bevidst påføres smerte. En rytter i den klasse, bør om nogen vide hvordan udstyret indvirker på hesten.

10
0
Svar på denne tråd
 
 Medie focus
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 23:33

på manden, og ikke på bolden, det er hvad sagen om AH handler om.

Og tak for det.

 

Havde det været fru xxx til et klubstævne at billedet var taget, havde det ikke skabt nogen interesse i det større forum.

 

DRF og FEI er nogle tunge drenge at danse med, og de rykker nødigt før den store offentlighed sætter focus på dem. Og det har hestevelfærden i høj grad brug for, efter min mening.

 

Overgreb og dyremishandling på vores sportsheste, foregår hver dag på ridebanerne, det er der ingen tvivl om, og det skal der løbende rettes op på.

DRF har i år oppet sig, og sat ord på nogle retningslinier på, hvordan hestene skal behandles på sportspladserne. Problemet er bare, at der stadig mangler delegerede med pondus, til at administrere regelsættet.

Der ER så vidt jeg er orienteret, uddannet nye teknisk delegerede, til at varetage funktionen i DRF. Men jeg kan godt forstå, hvis de føler, at de er på en utaknemmelig opgave.

 

Og hvad kan man som publikum gøre, hvis man mener man overværer en dyremishandling på en opvarmningsbane ?

Den er svær. Det er de færreste, som har mod og pondus til at hive fat i rytter eller instruktør, og som oftest ender det med at betragterne går hjem med en dårlig samvittighed, fordi de ikke reagerede.

Det er sjældent at den teknisk delegerede er lige ved hånden til distrikt og landsstævner, og i hvert fald ikke eksisterende til klubstævner.

For mange år siden, havde man stewards til landsstævner i spring, som overvågede at der ikke var nogen som sprang "ulovlige" forhindringer under opvarmning. Det kostede mange mandetimer for den arrangerende klub, og funktionen er i dag nedlagt.

Men det er formodentlig ude i klubberne, hvor man skal tage fat om nældens rod.

I min lokale rideklub, er der opsat opslagstavle, hvor der står retningslinier for hvordan man skal behandle hesten. Men enten kan folk ikke læse, eller så er de skide ligeglade.....

 

 

At ridesportens elite bliver udsat for ekstra opmærksom, er der ikke noget nyt i. At nogle mener, at man går efter manden, når det er negativ omtale, kan jeg ikke forstå. Når det går dem godt, så er der ingen grænser for den positive omtale, og det er der rigtig mange penge i.

 

Eliten skaber trenden, og derfor de skal holdes i stram snor, mener jeg.

 

mvh

 

15
0
Svar på denne tråd
 
 personer
Forfatter: 
Dato:  22-04-2014 23:41

Det er desværre sådan i dag, at der i alle skandale sager i sporten nationalt såvel som internationalt, er én der får bægeret til at flyde over. Der vil altid, være en der starter det hele og bliver den første "syndebuk". Jeg synes det er fint, at flok lægger lidt kræfter her, da det netop (forventer jeg) bør give genlyd i hele dk, også hos de arme skole ponyer m.fl.

Omtalte rytter har flere gange fået advarsler omkring sin ridning og har intet ændret. Derfor er det også ham selv, der har en stor del af ansvaret for at være der, hvor han er nu.

Jeg ønsker, der laves en reel sag på denne baggrund, så der kan komme mere seriøst fokus på området. Sagen skal gå ud på at ændre top sporten i en retning, så blå tunger og skader i den dur, fører til bortvisning fra stævnet omgående og ting i den dur. Sagen skal holdes på generelt niveau, så omtalte rytter kun er starten på en saglig debat og ikke ender med at blive målet.

Måske ender det med, at der må sættes en grænse for hvor meget pres en rytter må have i hænderne, når nu alle er så vilde med videnskab, tal og lighed/ensartethed. Jeg ved det ikke, men noget skal der ske i HELE sporten.

Det kunne sagtens have været en anden højt rangerende rytter det "gik ud over", men nu var det bare her bægeret flød over. De mange tidl. sager har nok ikke hjulpet. Det fortæller også at det ikke bare er EN fejl som nogen nævner. Det her har gentaget sig flere gange uden resultat. Derpå håber jeg, topryttere har større evner og kendskab til korrekt træning end os andre, hvilket også taler imod så mange grelle fejl gennem mange år.

 

8
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil ikke
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 14:35

Ytre mig on A.H ridning, billeder og videoer taler for sig selv og jeg synes det er flovt at en top rytter som ham er blevet så gridsk !

Når det er sagt, så er der ufattelig mange der avler fra hans hingste, vil have bedre og bedre resultat ! Hvis ikke kravene blev større fra avlere omkring, bedre dyr til mindre penge, ville presset så være så stor at man vil være bekendt at behandle hestene som penge??

Må hellere gentage at jeg absolut ikke har noget at sige der ville forsvare hvad han gør, det var bare en tanke det fløj forbi mig.

I min verden burde han få forbud om at holde hest!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 min mening
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 16:28

For mig at se, så handler den her debat langt fra blot om Andreas! Det handler om, at vi er rigtig mange hestemennesker, som gerne ser, at ridning bliver et samarbejde mellem hest og rytter i stedet for en opvisning i tvang.

 

Jeg er egentlig ligeglad om rytteren hedder Andreas, Anky eller Lille Lise, så længe hesten bliver behandlet ordentligt og ridningen er et samspil - i stedet for en konkurrence om hvem der mon kan knække nakken mest!

 

Dette er muligheden for fremadrettet at skabe sanktionsmuligheder til stævnerne, når hesten har blå tunge på omvarmningsbanen, så rytteren bliver straffet!

Det ville klæde DRF at lavet et regelsæt, hvori der gives faste sanktioner for rytteren i tilfælde af denne form for dyremishandling - uanset om det er Andreas eller Lille Lise, som tropper op med en hest med blå tunge!

 

Skal rytteren bortvises fra stævnet? Have en bøde? Skal der være gul kort først og derefter et rødt kort? Og hvad er straffen på lang sigt?

Hvad hvis det er på privat hjemmebane? Bør det have konsekvenser? Og så videre!

Det ville medføre, at rytterne (i hele Danmark) ville være nødsaget til at behandle hestene ordentligt - både offentlig og privat!

 

Nogen vil måske mene, at det er alt for omfattende og "ikke det værd", men hvordan kan det ellers sikres, at hestene behandles ordentligt?

 

Den her sag må åbne op for en generel debat om behandlingen af vores heste på internationalt plan!

 



Salg af avls- og sportsheste med holsteinerafstamning!

Heste skal på fold - hver eneste dag!


10
0
Svar på denne tråd
 
 Line vil du
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 21:05

have overvågnings kameraer på alle ridesteder ?

 

Nej det er ikke realistisk. Og ved du hvad, jeg tror faktisk de fleste ryttere prøver at samarbejde med deres hest.

 

Jeg støtter op om berider/træner uddannelsen fordi det er så vigtigt at der er et fagligt dygtigt menneske på en rideskole, som kan undervise/vejlede.

 

I dag er der jo desværre ikke mange der har deres heste lære barndom fra landet, så desto vigtigere er det med fornuftige trænere af fremtidens ryttere.

 


The grass was greener....

 

Mvh Janni

4
0
Svar på denne tråd
 
 svar..
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 21:37

JLH ?Wannamus? :

Nej, det vil jeg absolut ikke! Jeg forsøger blot at åbne en debat for, hvornår der skal være muligheder for sanktioner - gældende for alle ryttere.

I sidste ende må målet jo være, at ingen dyr skal udsættes for mishandling, uanset om rytteren hedder Andreas eller Lille Lise.

 

For at sammenligne med noget håndgribeligt:

I trafikken er der færdselslove, som skal overholdes af alle. Hvis jeg bliver filmet, mens jeg kører hasarderet, hvad sker der så? Eftersom der er bevis på min handling, kan jeg risikere at blive straffet for den.

 

Det er mere i den dur, jeg gerne vil se, at DRF kommer med nogle tiltag! Hvis jeg bliver filmet, mens jeg tydeligvis rider rollkur, bruger barring, eller har tegnestifter i gamascherne, så bør der vel være en straf uanset om det er på privat grund eller til officielle stævner.

F.eks. kunne straffen være, at jeg ikke har mulighed for at ride stævner under DRF i en periode. Forstår du, hvad jeg mener?

 

Jeg vil gerne have håndgribelig regler for, hvad der er tilladt på hesteryg og i omgang af heste, når man er medlem af DRF. Det jeg nævner er blot eksempler i et forsøg på at skabe en saglig debat på området!



Salg af avls- og sportsheste med holsteinerafstamning!

Heste skal på fold - hver eneste dag!


2
1
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  23-04-2014 21:49

Det er jo een måde at anskue det på.
Hvis der ikke var fartgrænser på landevejene og krav om brug af sele så ville man jo sortere idioterne fra i en tidlig alder ikke?

Jeg tror ikke at man kan lave regler og love der løser de her problemer. Hverken i trafikken eller ved hestehold. Det der skal til er uddannelse og ansvarsbevidsthed overfor dyrene...


Bare mine $0.02


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

5
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Jens
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 07:18

Jeg tror heller ikke på at flere love gør forskel.

 

Problemet er i mine øjne den store grad af ansvarsfralæggelse danskerne udviser: i dette tilfælde undskyldes manden (igen) med dårlige momenter, dårligt udstyr osv. men også kortet med at andre har det værre, børn lider af omsorgssvigt og lignende trækkes frem.

 

Hvorfor skal man ikke længere tage ansvar for egne handlinger? Han vælger selv, ligesom alle andre ryttere at ride som han gør og når det nu er i modstrid med gældende lovgivning, så skal han da tage straffen.

 

Bare fordi andre gør det samme berettiger det jo ikke manden til at ride sådan, at andre kører uden sele eller for stærkt er da heller ikke et validt argument for selv at gøre det?

 

Jeg ser i Dk flere og flere der påråber sig "uvidenhed og dermed uskyldighed" ikke kun i ridesporten men også andre steder, siden hvornår er det blevet et lovligt argument? Behøver man ikke længere sætte sig ind i regler før man påbegynder noget?

 

Det skal siges at det ikke kun er ridesporten men også alm borgere feks dem der ikke betaler skat og påråber sig ikke at kende reglerne (eks min branche hvor der florerer en ide om at man ikke skal betale skat af de første 50 tusind man tjener, da de forveksler skat med moms) en pensionist familie der overtræder Italiens miljøzoner og ,selvfølgelig, derfor får bøde, hvor han citeres for at sige: vi så godt skiltene men vidste ikke hvad det var - og - vi kunne ikke læse lejekontrakten på bilen, da den var på italiensk og derfor kendte vi ikke reglerne. I sidste tilfælde bakkes manden op af medier og en mindre Hetz mod Italien florerede blandt læserne.

 

Det mest skræmmende er dog politikernes tilgang til regelbrud, selvom det ikke helt har noget med sagen at gøre, så alligevel i forhold til at tænken om at bryde regler nu er mere acceptabel. Her tænker jeg på seneste forslag om at man skal kunne skjule pletter på straffeattesten fordi "det kan gøre det svært at få job" i det tilfælde nævnes en mand der har begået socialt bedrageri (som i mine øjne er som at stjæle fra naboen).

 

Vi har fuld frihed til at træffe vores valg! Men af en eller anden grund er konsekvensen af de forkerte valg blevet mindre, det er ikke længere slemt at bryde regler og love, tværtimod undskyldes det. Jeg forstår det ikke, hvis vi ikke længere behøver at tage ansvar for vores valg og tage straffen/konsekvensen hvor ender vi så henne?

 

Man bliver nødt til at se på en sag ad gangen og lade være med at blande alt muligt irrelevant ind i det, feks. er mishandling af børn forfærdeligt, men at vi fokuserer på mishandling af heste gør jo ikke at vi stopper med fokus på børnene?

 

Hvis man ikke tager kampen op fordi der sker værre ting i verden, så er jeg bange for alle kampe er tabt på forhånd, fordi ingen har startet dem...


Med venlig hilsen

Karen

 

Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers

bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010

www.negle-nu.dk

6
2
Svar på denne tråd
 
 Hvad gøres der nu?
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 09:31

~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

1
1
Svar på denne tråd
 
 handling
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 12:51

Jeg vil se handlig fra drf inden jeg tør tro på noget som helst.

indtil videre er det blot møder/snak.

 

3
2
Svar på denne tråd
 
 Handling
Forfatter: 
Dato:  30-04-2014 18:15

Nej, hvor længe skal de stakkels heste vente ??? Ikke mere snak. HANDLING NU !!!

 

Karen

3
1
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  04-05-2014 11:35

Artikel i BT

 

Andreas Helgstrand er nu blevet politi-anmeldt


VH Pernille

 

 

"Only those who attempt the absurd will achieve the impossible." (M.C. Escher)

 

 

I believe in dragons, good men and other fantacy creatures

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Dette skal vel med i denne tråd
Forfatter: 
Dato:  10-05-2014 07:49

0
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-05-2014 08:03

Skallstorp : så skal det vel også lige med, at den mand som nævnes, intet har med eponatv at gøre og at det ind til nu bare er et rygte på en side som støtter Andreas.

3
0
Svar på denne tråd
 
 men,men,men
Forfatter: 
Dato:  10-05-2014 11:25

Hvordan mener de at dette kan renvaske AH og at det vil legge hele saken død? Når DRF har bedt appelludvalget ta sig an saken og vetrinær visserlig fant både blå og ømme områder i kjeven på hesten? Og ved å gå etter Epona.TV med disse beskyldningene så fremstår de jo faktisk som meget umodne og useiøse.

Forstår godt at hestens eier (Patricia Florin) er skremt og sjokkert, men ikke ok å gi andre skylden for hva en åpenbart syk mann har foretatt seg.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-05-2014 11:38

Hector Carmona har intet at gøre med eponatv, og hvis fjolserne som støtter AH i den gruppe var bare en lille smule kilde-kritiske så ville det tage dem 2 klik og en google søgning at finde ud af dette.

 

Syntes simpelthen det er PINLIGT at voksne mennesker kan være så uvidende og kaster om sig med usandheder, og jeg mener virkeligt ikke de gavner AH's sag med disse beskyldelser- mere det modsatte, de fremstår som om de ikke har styr på deres fakta, og mere end det mener jeg faktiskt dette tangerer til bagvaskelse da de spreder information som er falsk.

 

Så inden man begynder at sprede sådan nogle ting, så burda man måske liiiige tjekke sine kilder, istedet for at kaste om sig med løgne

 

Derudover ham Per Jensen, at han har 200 % sikker for han har selv set det, eller noget

 

Pinligt.

 


 

 

Inkarneret dressur rytter

 

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

 

 

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 10:58
PU ha..m sikken en masse man skal holde styr på i denne sag.. jeg prøver at forholde mig kritisk til alle de rygter der er, men som jeg kan se inde på den FB gruppe, så skriver Patricia Florin atpå et senere tidspunkt vil optagelsen med Hector Carmona blive offentliggjort og så kan vi jo alle høre hvad han siger. Jeg ved ikke om det er rigtigt men der henvises også til et blogindlæg hvor Epona tv selv bekræfter at Hector var manden bag deres dækning af EM.. og så må man da sige at han er involveret i deres arbejde. . Jeg kan godt se at der er nogen som bliver skuffede hvis de billeder der blev taget er redigerende eller falske, men lige nu skulle folk tage at slå koldt vand i blodet og afvente hvad der sker i sagen inden de går helt amok både her og på FB..


Mange hilsner fra Dorte

-nu med den skønne Stald Carès Spartacus

0
0
Svar på denne tråd
 
 endnu en gang for prins knud.
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 11:23

Sakset fra fb:

 

"Julie Kaiser-Hansen Taylor Kommentaren er taget fra et billede, vi delte at en artikel i EB. Her skriver vi til Catharina Holm, som er en person, der har arbejdet på Carmonas kampagne for at få danske medier til at tage rollkur op, at deres pres har en effekt. Det kan vi jo mærke, for når folk lægger pres på de store medier for at få dem til at sætte fokus på hestevelfærd, ringer journalisterne ofte til os for at få baggrund. Det var tilfældet her.

Vi skriver så til Catharina at det, de gør, virker. Og hun skriver at det er Hector Carmona, der laver alt arbejdet... det er sikkert rigtigt nok. De journalister, jeg kender, er blevet kimet ned af ham."

 

Så ved ikke lige hvor epona bekræfter han var manden som dækker deres EM arbejde?


 

 

Inkarneret dressur rytter

 

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

 

 

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 12:30

Så er vi igang igen......

 

Nu er en mand anholdt for trusler mod en af Akeems ejere. Jeg har aldrig hørt om manden, men kunne ved at google ham, se at han var meget glad for Epona TV. Det gør selvfølgelig ikke, at han på nogen måde har bidraget med noget som helst til dem, og naturligvis skal der være bevis for at han har været en kilde for dem. Hvad der muligvis også er.

Det jeg synes er lidt tankevækkende, er at folk i stedet for at blive forarget over sådan en klaphat, har mere travlt med at skrive om, at han INTET har med Epona at gøre. Både her og på FB. Og nu skal vi jo være kildekritiske. Ja, Gud skal vi da være kildekritiske. Men det var vist ikke helt det vi var da sagen startede. Så vidt jeg husker, var det på Epona, der var lagt billeder op fra en ANONYM kilde. Det er vist ikke at være kildekritisk.

Jeg har ingen anelse om, hvorvidt Akeem vitterlig havde blå tunge

eller ej. Jeg har set billeder fra arrangementet, hvor han IKKE har og jeg har set billederne på Epona, hvor han har. I øvrigt ved jeg heller ikke hvor længe det tager for en hestetunge at blive blå. Hvis jeg snører noget om min finger, tager det få sekunder, så er den blå. Gælder det samme for en hestetunge. Kan et ganske almindeligt trensebid også give blå tunge. Eller er det kun kandarbiddet? Hvor mange af os får givet vores hest blå tunge ind imellem når vi rider, selvom vi ikke, hverken ønsker det eller tror det?? Og i så fald, hvordan undgår vi det, da det selvfølgelig ikke er akseptabelt. Og ja, jeg ved godt, at vi bare skal ride med blød hånd og let på tøjlen. Til gengæld ved jeg også, at selv dem der mener at de er totalt super duper ryttere og ALTID rider med sæde og schenkler og altid med små fine signaler, sjældent er så perfekte, når man så ser dem i virkeligheden..

Jeg synes denne debat rejser mange spørgsmål, som ville være rigtig dejlige at få svar på, for vores allesammens skyld. ALLE er vel interesseret i, at ridning og håndtering af heste foregår på en for dyrerne akseptabel måde...

Men det kræver nok, at vi er kildekritiske, BÅDE når det drejer sig om AH og andre topryttere og når det drejer sig om det modsatte som Epona TV. Og så at vi selv prøver at holde os lidt mere neutrale og ikke bare forsvare den part vi nu "holder med". Men prøve at være lidt mere objektive..

I al stilfærdiges vil jeg slutte med et citat fra en af damerne bag Epona:

 

- De vildeste præstationer, man ser ved et ridestævne, er når hesten er bange og springer rundt som en gummibold. Det kan man kun få den til, ved at være pisse led ved den, siger Julie Taylor.

 

Det lyder i mine ører ikke særligt sagligt eller objektivt. Men jeg forstår så pludselig, hvorfor en mand som den anholdte, der er meget yderligtgående i sine holdninger til dressur, synes at Epona er fantastisk. For de har da tydeligvis samme holdning og måske også samme mål, nemlig at få nedlagt dressurridning.

 

Jeg kan i øvrigt oplyse, at vores dressurhest, hverken er bange, hopper rundt som en gummibold, i hvert fald ikke på dressurbanen, men kun på tur, hvor der er farlige sten, grene, blade osv, vi er heller ikke pisselede ved hende, faktisk er vi helt vilde med hende og vi elsker hende overalt på jorden og godbidderne bliver hentet hjem i 25 kg sække, da små poser slet ikke er nok. Hun bliver ikke savet i munden, eller har mærker efter sporer. Pisk rider vi aldrig med og hesten går på fold hele dagen i en stor flok med 10 andre heste. I øvrigt går Carl Hesters GP hest på døgnfold nu. Så både ganske almindelige dressurheste og topheste, har altså også gode liv, såvel som nogle har dårlige liv. Dette gælder nok for alle heste også dem udenfor sporten. Nogle har det godt andre har det mindre godt..

8
5
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 16:32

Det der med "nemlig at få nedlagt dressurridning." er simpelthen den værste potte lunkent @!#$ jeg har hørt, de fleste (mig selv inkluderet) elsker dressur ridning, men det skal ikke være en sport hvor man udøver systematisk vold mod hesten, for det er slet ikke hvad dressur handler om. Der findes så desværre mange mennesker som totalt har misforstået dette, og egentligt er ligeglade med hvilke midler der skal til de for at de når medaljerne, og det er ikke iorden. Og det er hvad JEG og mange andre protesterer mod.

 

Jeg kan godt li eponatv fordi de går ind og påpeger hvad der er rådent i vores sport, men jeg er hverken fanatisk og langt fra enig i alt som de mener, men jeg syntes simpelthen denne bagvaskelse af eponatv handler om at team rollkur prøver at fjerne fokus fra problemet (deres måde at ride på og generelt den måde som mange heste behandles på, som faktisk er IMOD drf's egne retninglinjer!) og istedet forsøger få det til at fremstå som om eponatv er nogle vanvittige idioter, som render rundt og truer folk på livet.

 

Om Julie Taylor udtaler det ene eller det andet, er jeg sådan set lidt græsk-katolsk overfor, jeg er ikke enig med hendes synspunkt om man skal være led ved sin hest for at få den til det ene eller det andet. Men jeg syntes den måde som Team Helgstrand (med flere) i mange år har behandlet deres heste på er forkasteligt- (Der findes mange videoer og billeder af dette, så at tro det er et enestående tilfælde, det er det LANGT fra).

 

Hele denne debat handler om at DRF (og i længden også FEI) skal få deres bagdele op af stolene og selv håndholde deres egne regler, og dette gælder så sandeligt også på stævnerpladserne rundt i verden (Overfor ALLE ryttere, lige fra lille lise til AH), men nu er AH blevet grebet med fingrene i kagedåsen igen, og derfor bliver der lagt mest fokus på ham, men jeg mener hele denne debat handler om at det ikke er okay for NOGEN at deres heste bliver behandlet på den måde, og der skal slås HÅRDT ned på den grimme ridning.


 

 

Inkarneret dressur rytter

 

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

 

 

 

10
3
Svar på denne tråd
 
 Gitte D
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 17:30

Bare lige til Info. Nu blev Akeem dyrlæge tjekket og havde smerter en uge efte. Så tror næppe epona har faket den.

 

Jeg er super ked af at det pludselig er blevet en debat om Epona. Jeg bryder mig ikke om deres retorik, men derfor er det bare svært i denne sag, hvor en dyrlæge har undersøgt hesten og fundet fejl, at give dem ret i noget er råddent.

 

Helt generelt ville jeg håbe man kunne tage denne debat mere bredt, men når der er ah følger der konsekvent mener at blå tunge er helt ok, så længe hesten har det godt resten af dagen, så bliver man nød til at holde fast i det eksempel, der er sat.

 


Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

5
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 19:30

Tine har AH sagt, at det ikke gør noget hesten har blå tunge når den bliver redet, bare den har det godt resten af dagen?


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Vicky02
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 21:16

Hvor i Himlens navn ser du, at jeg skriver at Epona har faked. billederne????

 

Jeg skriver, at jeg har set Eponas billeder og set andre billeder hvor der ikke er blå tunge. I den forbindelse, spørger jeg hvor længe og hvor meget, man skal hive i tøjlerne, før der bliver blå tunge. Og om alle bid kan frembringe blå tunge.

 

Og til LT.. Det er altid dejligt med et høfligt svar:-) Igen. Vær sød at læse hvad der står. Jeg skriver MÅSKE har den arresterede mand og Epona samme agenda, selvom de MÅSKE ikke kender hinanden. Dette baserer jeg på det opslag der var om den arresterede mand, hvor han udtaler, at hans mål er at stoppe dressurridning. Og hvad angår Julie Taylors udtalelse, ja så lyder det til at hun hader dressur så meget, at hun MÅSKE vil det samme som ham.

I øvrigt synes JEG, at det er meget vigtigt, hvordan en fagjournalist udtaler sig om emner hun skriver om. Og i det her tilfælde, kan selv ikke den mest positive Epona tilhænger vel sige at det tyder på at vedkommende er særlig glad for dressur.

 

Men jeg er 100% enig med dig i, at der skal ryddes op indenfor alle grene af hestesporten. Og det kan kun gå for langsomt.

3
2
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 22:23

Det er jo som man læser det :) det er jo let at forstå det på en måde selvom det ikke er ment uhøfligt som sådan, dog vil jeg sige at netop dette emne er noget som står mig meget nært hjertet og ibland, så blodtrykket bliver da også hævet når jeg debaterer disse ting ;)

 

Det jeg reagerer mest på er især den med at få dressur nedlagt. Jeg tror virkeligt ikke på det er målet (så burde man jo nedlægge alle former for hestesport, og kun sidde på dem mens de græsser), men nu har vi jo valgt at vi skal bruge hestene til vores sport, og derfor har vi et etisk ansvar for også at behandle dem korrekt, og så hestene ikke har smerter når vi er "færdige med dem" for at sætte det lidt groft op.

 

En ting som jeg tit syntes men hører er "heste er ikke lavet af glas" "det er store dyr, de kan holde til det" og de klassiske "man kan ikke tvinge en hest til noget den ikke vil" og "hesten er ikke død af det endnu, så er det okay" det er jo en helt forkert holdning at have som tilgang til det at have med levende dyr at gøre. Min lille hund kunne nok også sagtens "holde til" at jeg satte stødhalsbånd på ham og sparkede ham lidt rundt, han ville nok ikke dø af det, men ville være et rama-skrig med folk som så det, og der ville da være stortset ingen som ville beskytte en person som gør sådan mod en hund.

 

Hvorfor er det anderledes i hestesporten? Hvorfor er det okay med folk som får deres heste til at bløde, både pga. sporemærker og ud af munden? og hvorfor vil folk beskytte ryttere som har haft så hårdt fast i munden på en hest at en dyrlæge kan se det 1 uge efter? Det kan jeg simpelthen ikke begribe. (et bid er kun så hårdt som hånden der holder i den anden ende, men det er stadigvæk et stykke tykt metal, især et kandar bid, så med en rytter som i den grad har kaje-trukket i biddet, så det har efterladt sådan nogle grimme spor, hvordan kan man forsvare dette?)

 

Igen, dog, hele sagen med AH og DRF handler jo ikke om epona eller hector. Det handler jo netop om vi er mange som er trætte af den grimme brutale ridning (som er imod FEI og DRF regler) så derfor skal dette slås ned på. Som jeg skrev virker det for mig som om gruppen som støtter denne ridning (både fans, amatører og profferne selv) forsøger at få Epona til at fremstå som idioter, så fokus kan komme væk fra problemet med deres behandling af heste og vi istedet for skal fokuserer på at de går rundt og truer folk på livet (som de derudover ikke har gjort). Det som jeg skrev før reagerer jeg på, for det første skal vi ikke have fokus væk fra sagen og for det andet er det ikke okay at sprede falske rygter, for at få alle som er imod uetisk behandling af heste til at fremstå som rablende idioter.


 

 

Inkarneret dressur rytter

 

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

 

 

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 Nye anklager
Forfatter: 
Dato:  12-05-2014 06:07

Med venlig hilsen

 

Mia F.

 

 

Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mudder
Forfatter: 
Dato:  12-05-2014 09:53

Jeg syntes det er meget forkert, hvis AH har svindlet ved flere hestesalg, men samtidig syntes jeg det er lidt trist, at det kommer frem lige nu.

 

Kan godt være lidt bange for, at det mudrer de andre anklager om mishandling, så det hele ender ud i ingenting. Og det må bare ikke ske!

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-05-2014 10:12

Jo LT det handler også om Epona og Hector - BT og EB for den sags skyld.

 

Ganske få ved hvem der sidder og trækker i trådene og ved hvad der foregår. Epona kører der ud af, med anklager mod dressursporten. (Har I nogensinde set travhestene efter et løb? - det har JT og jeg så spring fra Kina igår aftes ) Noget af Eponas anklager er ganske korrekte og andet er ulidelig revolverjournalistik. BT og EB har massere af tabte sager, hvor de har skrevet ikke passende ting om folk. De gider da kun gå ind i disse sager, fordi der er kendte hestefolk indblandet, samt DK rigeste kvinde. Tænk bare på SE&hør - mediefolk skyr ingen midler, for at få en bid af rampelyset på de bedste historie.

Hector har jeg ingen ord for - læs hans FB side og hans Twitter - sikke noget........ Og så har han været anholdt i weekenden for at true Patricia som medejer af Akeem. Det har hun ikke fortjent.

 

Så de der folk der kører en agenda mod AH, har da ret i nogen ting, men de er da selv med til at puste til ilden og måske selv antænde den - hvis det passer ind i deres kram. Tænker her på de originale billeder af Akeem hvor tungen ikke er blå og trudsler mod Patricia.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

0
5
Svar på denne tråd
 
 pony-mor
Forfatter: 
Dato:  12-05-2014 12:24

Her er ca 50 orginale bilder av Aakem: www.dropbox.com/sh/ja78sshiyrrrewq/ AAA0soh1pxcT0i-WCpAeKiMJa

 

 

Og P.Flodin har slettet alle beskyldninger mot Epona? Iallefall de som sto her: www.facebook.com/groups/2398424568/ ?fref=ts

 

Dette hadde aldri vært en sak om DRF hadde håndhevet sine egne regler og retningslinjer overfor ALLE uansett nivå eller ikke. Alt annet er likegyldig, for dokumentasjonen på det som har skjedd er så tydelig og ikke til å komme fra. At det var AH kan ingen andre enn ham selv få skylden for.

Og når DRF selv ser seg nødt til å reagere på bildene så er det bildene viste så govt at det ikke kan unskyldes på noe som helst vis. Og at de så ETTER dyrlegerapport velger å sende det videre til Apelludvalget, så er det litt mer enn rykter og svertekampanje.

Det samme med sposorene som trakk seg i samlet tropp med unntak av en(?). De ville aldri gjort det (uansett press) om ikke AH har gjort nøyaktig det han har blitt beskyldt for i denne saken, og at de syns det var for grovt.

 

På meg virkr det som noen prøver å røyklegge fakta og dreie det hele over til en diskusjon om Epona, Hector Carmona, BT og Ekstrabladet? Og hva har travsporten med det å gjøre?

 

Og jeg er så absolutt for dressur og jeg syns endatil at kandar er ok også, men det som bildene viser har altså INGENTING i dressur å gjøre enten man heter det ene eller det andet.

 

8
0
Svar på denne tråd
 
 Pony-mor
Forfatter: 
Dato:  12-05-2014 12:31

Nej AH har ikke selv sagt det. Men flere af hans følgere har på hans fb side (eller den der er lavet til at støtte ham), skrevet, at så længe hestene er behandlet som konger 23 timer i døgnet, er det ok at skam ride dem den ene time om dagen.

 

Ligesom et par stykkerskriver, at blå tunge er helt ok, da deres heste også får det, af bare at stå på staldgangen med et kandar på.

 

Det er her, jeg står totalt af. Hverken det ene eller andet udsagn vidner om nogen særlig form for empati for hesten som en atlet.

Jeg går selv ind for, at elastikken skal strækkes indimellem. Jeg udvikler mig heller ikke, hvis det ikke gør ondt indimellem.

 

Men det er sjældent jeg kan vise smertereaktion en uge efter jeg har gået til den.

 

Helt generelt:

Jeg håber virkelig ikke det er sandt med det svindleri, for så bliver det en ren person hetz og fokus bliver total fjernet fra det jeg gerne vil have det på: En bedre dressur sport, med rigtige glade atleter!

 


Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

9
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-05-2014 15:45

Persille selvfølgelig har Patricia fået slettet alt, når fjolset er blevet politianmeldt. Så længe en sag køre skal intet lægges ud til offentligheden.

Jeg er enig med dig i at DRF bør håndhæve deres egne regler - men er det ikke det de har gjort, ved at troppe op med en dyrlæge efter det private arrangement hos AH? Der har jo ikke været DRFer tilstede.

 

Tine jeg har intet specielt forhold til AH. Men når han ikke selv har udtalt det, kan han jo ikke lægges til last for noget andre har gjort. Om Akeem er øm efter lige det ridt, er der jo ingen der har udtalt sig om - kun at den er øm.

 

Pengesagen er to år gammel og man skal ikke snyde i en eneste hestehandel - men lad den hestehandler der aldrig har lagt lidt til side til sig selv i en handel - kaste den første sten.


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

2
3
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-05-2014 16:15

Ingen drf'er til stede ?????

Selveste formanden for drf var der da, hvorfor gjorde han ikke noget ?

 

Synes også det er ærgerligt, at den pengesvindel, som egentlig er en gammel nyhed, skal bringes på bane. Det kommer til at dreje debatten fra hestevelfærd, til at fokusere udelukkende på Andreas og det frygter jeg vil gøre, at folk glemmer hvad det hele startede med. Nemlig rigtig grim ridning, af en som skulle forestille at være creme del a creme inden for dressuren !

6
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-05-2014 16:43

Nej i dette tilfælde var det ikke formanden, men en far. Af samme grund har formanden heller ikke noget med AH sagen i DRF at gøre.

 

Hold tingene adskilt, ellers bliver det en værre gang rod - mere end det er i forvejen.

 

Pengesagerne må jo ordnes af rettens vej.

 

AH har jo fået sin påtale og hans sponsor har stoppet leveringerne, så nu må DRF og FEI der må på banen med at overholde deres egne regler ift hestene.

 

Hvorfor blive ved med at forfølge AH?


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

4
5
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-05-2014 18:35

Aaahhh, smart, så kan man bare tage farhatten på og se igennem fingre med det.

Eller man kunne måske have været smart og lige trukket sønnike til side og hviske i øret " din hest har blå tunge min dreng ".

 

10
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-05-2014 21:43

Cooper ved du hvad de har talt om eller hvad de ikke har talt om?


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

1
6
Svar på denne tråd
 
 Pony mor
Forfatter: 
Dato:  14-05-2014 13:51

Hvor siger jeg, det kom fra AH, eller skal ligge ham til last?

 

Jeg skrev netop, at jeg synes det var en usaglig del af debatten.

 

Jeg har på intet tidspunkt i denne tråd, debatteret, hvad AH har sagt.

 

Mest fordi jeg synes det er super ærgeligt, at han har chancen for at fremstå empatisk, også istedet vælger, at give hestepasseren skylden.


Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider