Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 SU vs. kontanthjælp..
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 11:49

Jeg har tænkt lidt den sidste tid over følgende og jeg må heller inde følgende skrives ned, notere at jeg pr 1 januar går fra barsel til at blive studerende..

 

Jeg er 30 år gammel, 4 børn mand og gård, og en af dem som aldrig har været på kontanthjælp eller dagpenge udover barsel..

Jeg har nu valgt at tage en anden uddannelse, fordi jeg på længere sigt ikk kan se mig selv som fodermester- medhjælper på en gård som min egentlige uddannelse er egnet til- Faglært landmand.. Planen er at jeg gerne vil læse til sygeplejerske og skal igennem et forløb med enkelfag på VUC og derefter sygeplejeskolen.

 

Mine tanker drejer sig om de "gamle" kontanthjælps regler og Su en.. (jeg har aldrig været på SU heller)

 

Hva er grunden egentlig til at SU'en er så lav i forhold til at være på kontanthjælp. Jeg syntes det er skræmmende at man får/fik mere end dobbelt ved at "stå til rådighed" på arbejdsmarkedet, end når man har valgt at tage en uddannelse..

 

Jeg er klar over at der nu er ændret i reglerne så der nu skæres ned på kontanthjælp, så den kommer til at "ligne" SU'en, dette vel kun for dem med partner???

 


2
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 12:03

Jeg synes også det var underligt, og ja, jeg tror ikke, der er nogen logisk forklaring på, hvorfor kontanthjælpen var så stor i forhold til SU.

 

Det er korrekt, at kontanthjælpssatsen ændres for unge under 30 (tror jeg), så den minder om beløbet for SU.

 

Der er dog én fast sats, sådan har det altid været, og så er det sådan, at hvis man ejer noget eller bor sammen med sin mand eller en kæreste, så kan man slet ikke få kontanthjælp.

 

Kontanthjælp er slet ikke nogen særlig attraktiv ydelse, selvom den umiddelbart virker høj. Man må ikke have en opsparing på over 10.000 kr, og ikke eje noget af værdi, der kan sælges. Så forventes det, at disse penge bruges først.

 

SU er derimod mere "large". Det kan alle få, hvis de er indskrevet på en uddannelse. Der er mulighed for SU-lån, for at tjene penge ved siden af, at have opsparing, og den påvirkes ikke af ens kærestes/ægtefælles indtægt.

4
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 12:07

Hov... Der skulle hellere stå: Hvis man bor sammen med en mand eller kæreste OG DENNE TJENER OVER EN VIS SUM, så kan man slet ikke få kontanthjælp. Det er de nye regler om forsørgerpligt.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 12:19

Uden at vide det, tænker jeg at baggrunden måske har været at den ene ydelse er et aktivt valg man tager. Du bestemmer selv at du vil påbegynde uddannelse og har mulighed for at planlægge din tilværelse, så det kan lade sig gøre økonomisk. Arbejdsløshed er lidt sværere og planlægge sig ud af.

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 13:28

Den helt store forskel er at du må tjene penge ved siden af SU'en, det er umuligt med kontanthjælpen.

 

Jeg er lige gået igang med en fuld HF som enkeltfag, hvor keg har to Jobs ved siden af. Jeg har to eftermiddagsvagter af 3 timer pr. Gang og derudover er jeg handicaphjælper en weekend om måneden som giver 32 timer oveni. Jeg har tid og overskud til det, men desværre så tjener jeg for meget hver måned i forhold til hvad jeg må for SU styrelsen - hvilket jo er sindsygt.

 

Du du kan vælge at tage HF over flere år og så have deltidsjob ved siden af eller gære som jeg gør med at finde et job der giver rigtig mange timer på en gang og så har du fred i hverdagen til lektier, børn osv.

 

Der er vist noget med at din mand kan søge om et su forsørger tillæg fordi han kort til at forsørge dig og børnene. Det kommer dog an på hvad han selv tjener.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Årsag..
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 13:33

Årsagen er nu meget simpel,det har aldrig været hensigten at en studerene,skulle leve alene af SU,de skulle have studie relevant arbejde ved siden af.

 

På SU må du som sagdt tjene penge ved siden af,du kan optage lån,ingen af de 2 ting,er en mulighed på kontanthjælp.

2
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 13:38

Af uransagelige årsager mener man, at der er studiejob nok til alle studerende - og at alle studerende har overskud til at arbejde ved siden af deres studier.

 

Men det er klart at det er problematisk at der er det skel.


Hilsen Anne

7
1
Svar på denne tråd
 
 Meningen at skulle arbejde ved siden af
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 15:07

At det aldrig har været meningen at studerende skulle levende SU'en? At de skal arbejde ved siden af?

 

overhovedet ikke sandt :)

 

Jeg læser på universitet i Aarhus, og da jeg begyndte, var noget af det første vi fik at vide, at studiet er et fuldtidsarbejde, og at man ikke bør arbejde ved siden af..

Jeg var økonomisk afhængig af at have et arbejde ved siden af, og jeg arbejde og kunne fint få begge ting til at hænge sammen.. Men da jeg senere fortsatte på en anden studielinje, var det ikke muligt.. Tiden var der bare ikke! Og jeg havde ikke engang hest dengang ;)

 

Så meningen er bestemt at man skal arbejde mens man læser.. Studiet er ens fuldtidsarbejde! Mange gør det, men det er selvfølgelig ikke det optimale :)

 

5
1
Svar på denne tråd
 
 Tal på bordet
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 15:43

Lad os lige få lidt tal på bordet - der er så mange myter som florerer når det kommer til mennesker på kontanthjælp, så alle småborgerne i DK rigtig kan sidde og forages, mens de nikker samtykkende til at milliarderne fosser ud af DK og i skattely....

 

På SU må du arbejde og tjene penge ved siden, du må have formue, du må eje bolig m.m. og du kan få alt det du vil af dine forældre og andre uden det giver dig problemer:

 

Su-takterne er:

Kroner per måned (før skat)

Hjemmeboende: 2.860 kr.

Udeboende: 5.753 kr.

 

Forældre på SU Satser for særlig støtte til forældre Støtte Kroner per måned Supplerende SU-lån til forsørgere

1.473 kr.

Forsørgertillæg til enlige forsørgere (før skat)

5.753 kr.

Forsørgertillæg til forsørgere der bor sammen med en SU-modtager (før skat)

2.298 kr.

 

 

Kontanthjælpstakterne - som ændres ved årsskiftet så alle under 30 år kommer på den laveste takst:

 

Alle takster er før skat:

Hvis du er under 25 år
  • og hjemmeboende, får du 3.265 kr. (2013)
  • og udeboende, får du 6.767 kr. (2013)
  • og gravid (mindst 12 uger henne), får du 10.500 kr. (2013)
  • og har egne børn i hjemmet, får du 13.952 kr. (2013)
  • og betaler børnebidrag, får du et tillæg oveni hjælpen, der svarer til det normale børnebidrag på 1.247 kr. (2013)
  • og psykisk syg med egne børn i hjemmet, får du 13.952 kr. (2013)
  • og psykisk syg, udeboende får du 10.500 kr. (2013).


Du kan max få 13.952 kr. (2013), afhængigt af hvor mange børn du betaler børnebidrag til.

Hvis du fx betaler børnebidrag til et barn, vil du være berettiget til 8.014 kr. (Svarende til 6.767 kr. som udeboende under 25 år + 1.247 kr. - normalbidrag for et barn).

Hvis du er over 25 år
  • og ikke har forsørgelsespligt, får du 10.500 kr. (2013)
  • og har forsørgelsespligt, får du 13.952 kr. (2013).
 
Dertil lagt at mange på kontakthjælp har sociale/psykiske/opvækstbetingede problemer oveni og derfor slet ikek har de ressourcer og overskud, som de studerende har - i alt fald de de fleste. Det er jo en HELT anden situation at være under uddannelse og så på kontakthjælp.
 
Andelen af hjemløse unge mellem 18 og 15 er stedet med 80% igennem de sidste 4 år og som følge af den lave kontanthjælpstakst blev indført.
 

7
1
Svar på denne tråd
 
 Øøh - forstår
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 16:02

ikke spørgsmålet..... Man skal da ikke gå på kontanthjælp hvis man er arbejdsdygtig, og det er man vel hvis man kan studere ?

 

Håber det for trådstarter lykkes at nå hendes mål Men selvfølgelig er det hårdt at leve på SU, men jo også en investering i fremtiden.

 

Ps - Søs nej jeg er ikke ligeglad med at pengene fosser ud af vores land i skatteskjul - men det forekommer mig også at der under denne regering bliver gjort lidt ved det....

 

Mvh Janni

3
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 16:55

JLH og søs: Der er dæleme mange på kontanthjælp som er arbejdsdygtige, og unge og raske (søs) - men som ikke har lyst til at tage en uddannelse i stedet.

Og det er dém jeg taler om - absolut ikke psykisk eller fysisk syge, som naturligvis skal kunne leve for deres kontanthjælp!


Hilsen Anne

6
2
Svar på denne tråd
 
 Ny kontanthjælps reform.
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 17:47

Idet du er sammelevende så kan det overhovedet ikke betale sig for dig at komme på kontanthjælp fra 1/1-2014 i det at din sammelever vil få gensigdig forsøgerpligt for dig. Så hvis han tjener over kontanthjælpssatsen så sættes kontanthjælpen ned og forsvinder HELT hvis han tjener 2 gange kontanthjælpssats.

 

Og nej kontanthjælp er ikke kun for syge borger. Men jeg vil så give ret i at man ikke skal udnytte kontanthjælpen, når man kan starte uddannelse på SU.

 

I øvrigt er du fyldt 30 år så det er ikke sikkert du bare får lov til at starte på uddanelse på kontanthjælp. Vil gætte på at de vil sige at du skal søge SU. Ang. kontanthjælp og uddannelse efter d. 1/1 er det nemlig for unge under 30år som de vil have i uddanelse.


Løsdrift til 3-4 ponyere/heste udlejes i Græsted.

 

Round Pen + høhæk med foderplads til folden sælges.

 

Red Lightning XX udlånes til avl el. ridning.

 

Skøn painthoppe udlånes.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kontanthjælp.
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 18:36

Rammer den nye kontanthjælps Reform alle på kontanthjælp, eller kun dem under 30 år?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den nye
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 18:58

kontanthjælpsreform rammer ALLE som modtager eller gerne vil søge om ydelsen.

 

Vi har idag haft lidt undervisning i denne og jeg siger stakkels Jobcenter ansatte som skal begynde at sætte borgerne i de forskellige bokse med de tilhørende ydelser.

 

Og os i Ydelser får et mega hyr med at beregne og omregne kontanthjælp.

 

Der er sågar en ovegangsordning som også skal bruges.

 

Mit bedste råd til alle jer som kan tage en uddannelse:

 

Gør det og tag det SU lån så I kan betale en billig husleje.

For regeringen har sørge for at det ikke bliver nemt på kontanthjælp - og med rette, for ingen burde tage et "sabbat år" på kontanthjælp.

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke helt rigtigt.
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 19:37

Dem over 30år bliver kun ramt hvis man er i et forhold. Ellers bliver du ikke ramt på pengepungen. Dog forsvinder match gruppe 3 som indeholder de syge så har meget svært ved at komme ud. Dog har jeg snakket med min egen sagsbehandler idag og igen siger hun at jeg skal tage det helt stille og roligt da jeg ikke bare bliver sendt ud i alt muligt jeg ikke kan holde til eller overskue. Jeg skal være klar til det m.m.

 

Men økonomisk går det ud over dem under 30år samt ugifte par der nu skal til at forsørge hinanden.

 

De vil dog begynde at lave flere saktioner hvis man ikke møder op til møder, ikke overholder aktivering osv.


Løsdrift til 3-4 ponyere/heste udlejes i Græsted.

 

Round Pen + høhæk med foderplads til folden sælges.

 

Red Lightning XX udlånes til avl el. ridning.

 

Skøn painthoppe udlånes.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Furio....
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 19:37

Alle på kontanhjælp bliver ramt på den ene eller anden måde.

 

Det er ikke kun samboendereglerne og reglerne for dem under 30 der bliver lavet om.

 

Fx. forsvinder matchgruppe 3, dem som ikke skal aktiveres, sådan at alle i princippet skal aktiveres i en eller anden form.

 

Med mindre det er direkte skadeligt for helbredet.

 

Jeg tror der bliver kæmpe kaos i det nye år, tænk bare på alle dem der skal til at flytte fra hinanden og finde bolig så de slipper for den gensidige forsørgerpligt.

 

Og så er der hele digitaliseringen, der kommer en del ældre og svage borgere i klemme der.

 



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 20:01

Bare husk, hvis du går over på SU, så skal du være forberedt på, at de er ved at indføre hurtigere-ud-reformen (den politikerne kalder studiefremdriftsreformen).

 

KU er netop ved at lave regler for, hvordan de har tænkt sig at overholde den nye reform.

Orlov på kandidaten forsvinder helt, mens orlov på bacheloren forkortes fra et helt til et halvt år.

Så hvis du tænker på at tage orlov til fx frivilligt arbejde i fattige lande, forskning eller studierelevant arbejde, så kan du godt glemme det.

Ydermere må du ikke dumpe større fag, for så har du ikke bestået 45 ECTS point om året, og så bliver du smidt på porten. Det er KU's plan, de studerende skal ind og demonstrere mod den her på onsdag. Vi må håbe medierne også snart vågner op.

 

Det er bare lige så du er obs på, at hvis du tager orlov, eller forlænger din studietid, eller dumper et fag (hvilket er ret almindeligt), eller skal have forlænget din studietid fordi det er for svært eller for hårdt (også almindeligt på tunge studier), så kan du risikere at få taget din SU, eller endnu værre, blive bedt om at gå ud af uni's porte igen.

 

Det er blot for at fortælle, at det ikke kun er kontanthjælpsmodtagere, som får strammet rebet om halsen.

 

Med det sagt, så tror jeg altid SU er et bedre valg, da det er en investering i din fremtid (medmindre du læser noget med stor arbejdsløshed, og så piskes til at gennemføre lynhurtigt af regeringen, så du kan komme hurtigt ud og på kontanthjælp). Men det giver trods alt mulighed for at arbejde ved siden af, til et vidst niveau, og så tror jeg heller ikke at kontanthjælps-systemet er specielt rart at være i! Du må ikke eje noget, ikke tjene noget osv. Der tror jeg klart SU er mere mildt.

 

Ved godt du skriver sygeplejerske, men det var bare til hvis du ombestemte dig og valgte noget andet. Adskillige personer fra mit studie er ved at komme gevaldigt i klemme mht denne nye reform, så ville bare advare.


Mvh. Sophie (:

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kontanthjælp
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 20:11

Så kan jeg vist godt "slappe" lidt af pt, lyder til min mand og jeg ikke bliver mere ramt end det vi er nu, hvis jeg fortår det rigtigt :-/

Det er bare ikke til at hitte ud af, med alle de nye reformer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 vedr. KTH reform
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 20:33

Jeg vil lige komme med lidt "pip" i forhold til den nye reform.

 

Gensidig forsørgerplig gælder, hvis du og din samlever er fyldt 25 år. Forsørgerpligten gælder kun med ½ virkning i 2014. Man siger som par, at man skal have 2 x 13.952 kr at lede for. Tjener man over, så vil den der modtager kontanthjælp blive modregnet - men som sagt kun med ½ virkning i 2014.

 

Derudover har man, for dem under 30 år, UDEN en erhvervskompetencegivende uddannelse erstattet kontanthjælpen med uddannelseshjælp i stedet for.

Dvs. at dem der sidder med beskæftigelsesindsatsen (sagsbehandlerne) skal revisiterer dem under 30 år i én af tre grupper:

 

1. Uddannelsesparat

2. Uddannelsesparat inden for et år

3. Aktivitetsparat

 

Dem der bliver vurderet uddannelsesparat kommer ned på SU takst, hvorimod dem der bliver vurderet aktivitetsparat og siger ja til aktivitet beholder deres sats (og dem under 25 der vurderes aktivitetsparat vil faktsik få mere).

 

Dem der er over 30 år og er sammenlevende vil blive ramt. Dem der er over 30 år og IKKE er sammenlevende vil IKKE blive ramt af reformen.

 

Som det også tidligere har været, er der ved visse psykiatriske diagnoser (fx. skizofreni) stadig mulighed for forhøjet takst.

 

Hvis der er nogle som har spørgsmål, vil jeg gerne prøve og hjælpe så godt jeg kan. Jeg arbejder som socialrådgiver på et jobcenter - men som sagt, er det hele jo også nyt for os!

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 20:41

Jeg syntes det er meget spændende læsning, men vil lige pointere at jeg IKKE skal på kontanthjælp, men på SU.

 

Jeg undre mig bare over at jeg på SU får 5750kr ca og i "gamle" dage fik man 13500kr på kontanthjælp..

 

Jeg vælger en uddannelse og vælger SU.

Mange folk på kontanthjælp vælger denne løsning fordi de kan.. Jeg syntes faktisk godt om de nye regler for mht kontanthjælp, da jeg syntes for mange slipper igennem med "fed" fortjeneste for ingenting..

 


5
2
Svar på denne tråd
 
 Uddannelsesstøtte
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 21:36

En anden grund til at SU'en er så lav i forhold til kontanthjælp er nok også, at man får en gratis uddannelse - kvit og frit! - som for de videregående uddannelsers vedkommende koster samfundet i omegnen af kr. 50.000-100.000 p.a. afhængigt af fag.

 

I flere andre lande koster det snildt, hvad der svarer til en lille million at uddanne sig som læge.

 

Det synes jeg, man skal have i tankerne, når man brokker sig over SU vs kontanthjælp.

 


Festen slutter først, når du går hjem...

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 22:21

Kirstine *jenson*

 

Nu er der ingen der brokker sig, men man må vel undres.. Det er for mig en helt ny verden jeg bevæger mig ind i.

 

Det er så mulig at man får en gratis uddannelse, men det er så også noget der kan komme til at gavne mange mennesker på sigt..

 

Nu har det så også kostet i omegnene af 13500kr i mdr at have en pers på kontankthjælp altså ca 160000kr om året... og hva har vi fået for det??? Kan lige hive dovne Robert eller hva han hedder frem.. han har efter hans egen udsagn hygget sig for skattekronerne de sidste 10 år faktisk uden at lave en skid- fordi han gang på gang har ment at hans kompetancer rakte til langt mere end skrubbe toiletter osv..

 

Det har kostet 1,6 mill ca...


5
3
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 22:22

Kirstine: hvem her i tråden brokker sig over SU? Ikke nogen jeg kan se ihvertfald. TS spørger til hvorfor der er forskel, men jeg ser ikke hun nødvendigvis kritiserer det.

 

Jeg er glad for, at vi ikke skal slippe en million for at blive læge, men nøjes med 8-10.000 kr om året på studiebøger. Det er jo ingenting i forhold til en million.

 

Det bedste er, at alle med vilje og dygtighed kan læse på universitetet i Danmark. De lande der tales om, hvor folk siger "se, de har ikke SU!!!", der er det kun de rige, der kan gå på universitetet, og det skaber en frygtelig opdeling af samfundet. Se bare på USA, det er et perfekt eksempel. De fattige forbliver fattige.

 

Men hvis man har lyst til at få amerikanske tilstande i Danmark, så skal man endelig fjerne SU'en og få uddannelsen i sig selv til at koste penge. Det ville da være frygteligt!


Mvh. Sophie (:

4
1
Svar på denne tråd
 
 Økonomi
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 22:54

Jeg siger ikke, at der er nogen, der brokker sig over SU, men at der generelt bliver 'brokket' over SU versus KH - altså undren over, at man får mere på kontanthjælp.

 

Selvfølgelig gavner uddannelse generelt samfundet (det ser i det mindste bedre ud i samfundsstatistikkerne med flere studerende og færre ledige ), men uddannelse er vel kun en gevinst for samfundet i de tilfælde, hvor den uddannede bruger sin uddannelse, og/eller bruger den til at tjene penge i eller for Danmark?

 

Dovne Robert er et oplagt eksempel på en person, som tilsyneladende har været en ren udgift for landet, men hvad med dem, der får gratis uddannelse (+SU) og aldrig bruger den, fx fordi de ikke har behov for at arbejde / de har taget en 'brødløs' uddannelse, eller fordi de straks tager til udlandet for at arbejde og ikke har noget at gøre med Danmark, før de 20 år senere sender deres børn hjem, så de kan få en gratis uddannelse (+SU), som de har krav på, som danske statsborgere?

 

I det mindste er Dovne Roberts kontanthjælp gået til at holde hjulene i gang i lokalsamfundet

 

Undskyld, jeg driller, men nogen gange er det nødvendigt at sætte ting på spidsen...


Festen slutter først, når du går hjem...

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 23:21

Jamen man kan altid generallisere....

 

Det er nok en brøkdel som smutter til udlandet og bruger sin uddannelse der istedet for i DK, men i det mindste bliver den så brugt..

Mht os der har en uddannelse og ikke bruger den (jeg er en sådan) jamen så sker der nogen gange ting i livet der gør at man ikke for evig kan bruge uddannelsen til noget..

 

Derimod syntes jeg at man som samfundsborger burde gøre mere for at gide finde et arbejde istedet for at sige der aldrig er noget.. Tænk man har råd til at være kræsen..

 

Så sent som i morges snakkede jeg med en forældre, som fortalte at hun for 1½ mdr siden var blevet fyret fra hendes arbejde- dvs hun kan ikk vende tilbage efter barsel her d 1 dec. Hun havde søgt et par stillinger indtil manden sagde til hende, at hun behøvede jo ikk gøre noget endnu. for pr 1 dec røg hun på fagforening også kunne hun jo hygge sig med det vinteren over..

 

Helt ærlig så syntes jeg der er mange på kontanthjælp og fagforening som har en meget lad indstilling til livet..

 

I min verden er der arbejde til dem som gider lave noget..

 

Men ak længe leve kontant hjælp..


3
1
Svar på denne tråd
 
 Skrige-skinke
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 23:28

BigWhopper

Dine LA-skrigeskinke-argumenter bliver du nødt til at dokumentere.


0
2
Svar på denne tråd
 
 Mystisk
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 23:44

Hmmm - det forstår jeg ikke. Jeg har lige været med et par stykker på jobcenter (både under og over 25 år) i anledning af at de skulle informeres om den nye kontanthjælpsreform. Begge blev erkendt akvitetsparate, men ikke uddannelsesklar. Den person under 25 får intet ændret vedr.kontanthjælp (stadig samme laveste takst), den person over 25 år får sin kontanthjælp nedsat til under 25 års satsen???

 

Østerhjelm: Du kan ikke sige, at du kun får 5750kr på SU og så sammenligne det med 13500kr på kontanthjælp. Dette har du KUN fået fordi du havde børn. Tilsvarende kan du få forsøgertillæg når du er på SU - så det er ikke 'bare 5750 kr. du får på SU - selvom det ser bedre ud at stille dette regnskab op end det reelle:

 

Hvor meget du kan få i særlig støtte, afhænger af din situation

 

Forældre Satser for særlig støtte til forældre Støtte Kroner per måned Supplerende SU-lån til forsørgere

1.473 kr.

Forsørgertillæg til enlige forsørgere (før skat)

5.753 kr.

Forsørgertillæg til forsørgere der bor sammen med en SU-modtager (før skat)

2.298 kr

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  23-11-2013 00:13

børn og

Jeg forstår ikke helt hvorfor man sammenligner de to tal.

 

Den høje kontanthjælpsats kommer sig af, at man har børn. Og ja, jeg forstår sådan set godt den er på 13.0000 kr. Jeg ved ikke om folk ville kunne holde lejlighed, evt. bil ( som ikke er de 10.000 kr værd eller en man SKAL ha' for at være til rådighed på arbejdsmarkedet ), 2-3 børn og 117 andre ting.

 

Mod folk på SU der OFTE ikke har børn og derfor bedre går med en sats på de 5500 kr. Ligesom man her kan have et arbejde ved siden af, eller tage sig et meget billigt lån. Man har så heller ikke så tit gæld på SU mm. - altså ofte en del mindre udgifter.

Og så vidt jeg husker, så er SU'en forhøjet hvis man har børn.

 

Har været kort tid på kontanthjælp, men det er bestemt ikke fedt.

Kommunen er SÅ tung og danse med, ganske irriterende og virkelig navlepillende grænsende til det latterlige. Virkelig bare et system der nærmest er lavet til at gøre folk skøre og melde sig syge.

Det er ikke særligt fedt. Oven i, så skulle jeg gå ledig 3 måneder = ingen indtægt i tre måneder, før jeg kunne få kontanthjælp udbetalt. Godt for kommunen, at jeg ikke har børn eller andet og at kæresten og jeg kunne klare det. Som plaster på såret så og sige, fik jeg engangsydelse oven i kontanthjælpen.

Kontanthjælp og engangsydelse endte på 8000 kr - hvilket ikke gør sig ud for hvis man ellers havde modtaget kontanthjælp hver måned.

Så nej, jeg kan ikke se hvordna man ØNSKER og være på kontanthjælp og bare er det. Det er virkelig de færreste folk der får lov til at lave ingenting. Især hvis man er under 25 og uden uddannelse, så får man ikke lov til at gå og spankulere rundt der hjemme og hygge sig, til man finder på noget og lave.

 

Men det er en eller anden fordom folk har, fordi de ind imellem hører om nogen der gør - men så glemmer de lige alle de andre, der ikke har lyst til at være på kontanthjælp, men ikke kan andet imens de på livet løs søger job.

 


Nu meget eget ponydyr

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2013 02:31

Dovne Robert er ingen ting, i forhold til indvandre på kontanthjælp.

Det vil man ha læst om, hvis man læser aviser.

De er et overvejende fleretal i den kategori, og mange gider ik engang lære at leve i samfundet og lære sproget.

Jeg vil tro Dovne Robert får satsen for kontanthjælp, men en omtalt gangster indvandrefamillie ka malke kbhs-kommune for 300.000 om måneden.

Så der er nogle der forstår, at udnytte systemmet og andre der bare prøver at overleve.

Og om ik så længe, blir de samlevende med arbejdene kæreste, osse umyndiggjort.

I takt med de ska til at forsøges, og dermed ikke har sine egne penge, til egne regninger.

Mon ik der blir en masse fusk på den konto??

 

Men godt du ska på SU, for så er du da fri til mange ting.


 

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

1
2
Svar på denne tråd
 
 måske det står allerede
Forfatter: 
Dato:  23-11-2013 07:57

Mht. at vi "får" betalt vores uddannelser - så betaler vi jo også alle skat som er med til at gøre vi kan benytte offentlige tilskud.

4
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-11-2013 08:04

Forskellen er vel, at på SU er det meningen (som en anden påpeger), at der er mulighed for studiejob ved siden af. SU er blot en støtte også kan man arbejde sig til flere penge - eller tage et SU lån. Huske også de mange andre goder der er som studerende i form af billig bolig, billigt buskort, rabatter mange steder osv. Dem får en kontantshjælpsmodtager ikke, de skal betale en fuld lejlighedspris frem for en billig ungdomsbolig.

 

Jeg er så også enig i, at nogle uddannelser er mere end fuldtid, så job ikke er muligt. Men så er der jo en hel sommerferie til at arbejde i. Om det så er fair nogle har en arbejdsbelastning med studie på 25-37 og andre på 60 timer om ugen - det er så en anden sag. Men så er det da godt studielånet findes :) Hvis det ikke var meningen der skulle arbejds ved siden af, hvorfor så indføre handicapstøtten til os der ikke kan arbejde ;)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 tra la la lalulalej
Forfatter: 
Dato:  23-11-2013 09:22

Nuwara

 

En fejl i dit oplæg, gensidig forøsgerpligt gælder ikke kun folk over 25, jeg er 22 år, og jeg står til at miste hele min kh og min kærste skal forsøge mig og vores barn fordi vi har boet sammen i over 2 år.

 

Jeg hopper så på su pr 1 januar fordi jeg skal til at studere på hf :)


 

Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Har nu fået helpart på den skønneste og mest vidunderlige hoppe :) <3

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lav SU
Forfatter: 
Dato:  23-11-2013 11:18

 

 

Jamen hvor er det da dejligt, sådan at læse, at jeg både kan få studiejob, billige boliger og hvad vi har - nu hvor jeg er på SU.

 

Er der ikke nogen der er søde, at vise mig alle de ledige studiejobs og billige boliger, i mit område? Og samtidig tag højde for, at jeg er lettere hadicappet, men ikke mere end at jeg ikke er berettiget til tillæg til min SU.

 

Der er godt nok nogen, der her i tråden, får det til at lyde som en dans på roser at være på SU. Ja det er rigtig, at hvis du har børn kan du få et tillæg - jeg har ingen børn så ingen tillæg. Det er rigtig, at du må arbejde ved siden af - det har ikke været muligt for mig, at få et studiejob. Ja det er rigtig, at jeg kan tage et SU-lån - det skal jeg betale af på de næste 30 år. Gider I ikke godt, lade vær med at gøre det så lyserødt ?!!!

 

Jeg er taknemmelig for, at det jeg skal betale for af min uddannelse "bare" er mine bøger. "Bare" fordi det er mange penge, at skulle lægge om måneden på en SU. Men sjovt nok er jeg jo sådan set med til at betale min uddannelse - har I hørt om SKAT ?!

 

Jeg er ved at være dødtræt af at høre, at jeg bare skal tie stille og være glad for min SU - fordi jeg er heldig. Ja bevars det er da heldigt, at jeg med min SU liiige ligger på kanten af fattigdomsgrænsen, og hver måned må spinke og spare - så jeg er sikker på at få mad i munden.

 

Sandheden er, at det ikke er en leg at være på offentlige ydelser - uanset hvad kasse de kommer fra. Der er nogen der kan finde ud af at snyde systemet - og det er de få der ødelægger det for de mange!

 

 

 

 

 

\\ Pernille

6
2
Svar på denne tråd
 
 enig enig enig
Forfatter: 
Dato:  23-11-2013 12:54

Jeg er helt enig, Pernille. Det er heller ikke sjovt at være på SU. Det som trickede mig i denne tråd var, at der blev lavet sammenligning med kontanthjælp hvor mennesker på den så gøres til syndebukke.

 

Men jeg bifalder din konklusion til fulde og den fortjener en gentagelse :-)

 

Sandheden er, at det ikke er en leg at være på offentlige ydelser - uanset hvad kasse de kommer fra. Der er nogen der kan finde ud af at snyde systemet - og det er de få der ødelægger det for de mange!

 

Jeg selv måtte arbejde hver lørdag aften og hele søndagen fra 12-24 for at få tingene til at løbe rundt igennem hele min studietid. Men jeg nægtede også at tage lån - gad ikke hænge på den efterfølgende :-)

 

Jeg havde dog også fri juli til september og igen hele januar. Jeg ved ikke om det er sådan længere - men gud hvor jeg ELSKEDE de lange 'ferier'.

 


2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-11-2013 13:16

Søs: Drop nu din arrogante nedladende tone! Du bliver altid sådan når du er uenig med folk. Jeg kan berolige dig med at jeg ikke kunne drømme om at stemme LA.

 

Hvis du ønsker dokumentation, må du selv søge på google. Jeg har andet at bruge min tid til. Men jeg kender selv folk på KH som ikke fejler noget, men bare er arbejdsløse - og jeg taler da ikke dårligt om dem??

 

Faktisk taler jeg slet ikke dårligt om folk på overførselsindkomst. Jeg svarede blot på TS's oprindelige spørgsmål (som vist ikke handlede om at svine nogen til?)


Hilsen Anne

3
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-11-2013 13:38

Kirstine: det er jeg helt enig med dig i. Dem som ikke bruger sin uddannelse, eller rejser væk, ja det er "spildte" penge.

Spørgsmålet i denne sammenhæng er dog, hvor mange procent det drejer sig om? Som en anden i tråden nævner, så kan der ske uforudsete ting som gør, at man bare ikke kan bruge ens uddannelse.

Super ærgerligt, men det kan man ikke beregne for. Den slags ting sker jo. Personligt ved jeg ikke hvad man "kan gøre ved det", og jeg mener heller ikke at det drejer sig om specielt mange, men der kan jeg tage fejl..

 

Og så må jeg give Nuller ret - billige boliger og studiejobs? Hvorhenne siger i?? alle er ramt af krisen, også de studerende, som må tage mange jobs, og så er der ikke til alle!

Jeg er meget priviligeret at have et studiejob, det var REN tilfældighed at jeg kendte nogen, som kendte nogen som lige havde sagt op, og jeg var derfor hurtig at sende en uopfordret ansøgning. Før det havde jeg søgt vidt og bredt i 1,5 år (ja, også i Netto og andre upopulære steder. Det var ikke fordi jeg var kræsen!).

 

Jeg boede billigt på et tidspunkt - det var på kollegie i Rødovre. Køkkenet var så klamt at det burde komme i karantæne, jeg dumpede eksaminer fordi folk hørte høj musik samt satte brandalarmen i gang midt om natten for sjov, så alle måtte ud og vente på brandvæsenet. Dette var natten før en eksamen, som jeg sjovt nok dumpede.

Jeg blev truet umotiveret af min ene nabo, og følte mig generelt MEGET utryg. Jeg blev bestjålet, både tøj nede fra vaskemaskinerne, hvor folk stoppede maskinen mens den kørte og stjal dit tøj, og så er jeg blevet bestjålet fra selve mit værelse, for en værdi af cirka 2.000 kr.

Der var i øvrigt intet socialt sammenhold.

 

Så billige kollegieværelser - ja de findes skam. Efter et halvt års ventetid kan du få lov at bo sådan et sted. Så kan man se hvor mange år man holder dét ud. Jeg var på kanten til at droppe ud af studiet, da jeg var dybt ulykkelig der, utryg og græd når jeg skulle hjem.

Man skal huske at nogle kollegier er fantastiske, og nogle er rædselsfulde, og det er oftest sidstenævnte der er kortest ventetid på, og derfor dem man får tildelt først. I øvrigt uvidende om hvor slemt stedet er, hvis man er fra en anden by.

 

Nå, det var bare for at sætte det med "billige boliger" i perspektiv :) Jeg ELSKER min SU, jeg ELSKER at kunne arbejde og tjene til mad osv ved siden af, og jeg ELSKER at være studerende! Ingen tvivl om det!

Men det er ikke fordi det nødvendigvis er super sjovt at bo i billig ungdomsbolig og deslige :)

Jeg er meget heldig og er siden flyttet et andet sted hen, hvor der ikke er de samme problemer, skal det lige siges :) så alt er vel nu ;)


Mvh. Sophie (:

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad er det egentlig
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 11:04

der er så svært ved at være på kontanthjælp?

 

Altså ikke at få det, men at være på det?

 

Er det de forpligtelser det indebærer?

 

Jeg har selv været inde om kontanthjælps systemet og synes egentlig jeg fik meget hjælp til at komme videre mod selvforsørgelse og det ordinære arbejdsmarked.

 

Nu har jeg heller aldrig set kommunen som en fjende, men som en allieret der kan hjælpe, i alle fald den kommune jeg tilhører.

 

Jeg ved at jeg er ret priviligeret med mine lejlighedskontakter og jeg har aldrig haft problemer med at finde studiejob i mine studier (heller ikke i 90'erne hvor ungdomsarbejdsløsheden var højere end nu) OG min familie har altid støttet mig og jeg har gode venner der hjælper mig - meget priviligeret i forhold til mange andre mennesker på kontanthjælp, især kontanthjælpsmodtagere i den tungere ende.

 

I min studieordning står der iøvrigt også at det er et fuldtidsstudie hvor man ikke skal regne med at der er tid til at arbejde, alligevel har godt 70% af min klasse studiejob.

 



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
1
0
Svar på denne tråd
 
 generalisere
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 12:13

Jeg syntes man skal ikke generalisere og sige der er mange som er lade, når de er jobsøgende, uanset deres indkomstform (kontanthjælp/fagforening.

Der er jo forskellige årsager til at man kommer på kontanthjælp eller kommer på fagforenings ydelse.

For mit vedkomne, måtte jeg stoppe i et job jeg var glad for, for snart 2 år siden. Desværre havde jeg en Leder, som ikke var en leder alligevel. Jeg var på en kvinde-arbejdsplads, og de var alle ældre end mig. Ikke noget problem i det, men det var sådan, at jeg ikke havde ytringsfrihed som mine andre kollegaer. Der var meget ansvar i jobbet og man havde mange timer alene, hvor man skulle selv tage stilling. Hun gjorde meget forskel på hvordan man blev behandlet. Det endte desværre med, at jeg måtte sige mit job op på grund af stress og depression. Jeg har det stadig svært med det....jeg har fagforening og jobcenterets ord for, at jeg blevet moppet på arbejdspladsen og det der er sket ikke var i orden.

Jeg har fra min fagforening og jobcenter, altid haft et godt samarbejde, da jeg passer det jeg skal i jobsøgningen, men selvom der jobs der bliver opslået, er man jo rigtig mange om budene. Og det er desværre ikke alle jobs jeg kan tage. Jeg lider af slidegigt i mit højre knæ samt har jeg lige fået konstateret at jeg har slidgigt forandringer i ryggen. Ergo kan jeg ikke tage alle jobs, uanset hvor jeg ville. Og selvom man søger jobsene, så er man rigtig mange om at søge job. Jeg har aldrig sparet på mig selv når jeg har arbejdet, så jeg bestemt ikke betragte mig selv som lad ;). I 2008 blev jeg uddannet som Sundhedsservice sekretær, en uddannelse der var lavet for at skulle hjælpe lægesekretærene. Men eftersom uddannelsen er meget mangelfuld, hvilket jeg ikke vidste inden jeg gik igang med den, så er det svært at få job med den uddannelse. Dem jeg kender der er ansat, er kvinder som har en uddannelse inden for sundhedsområdet.

Min kæreste har været selvstændig siden 1998 og ind til 2011. Han er uddannet Driftleder, landbrugsmaskine-smed mekaniker, haft egen maskinstation, svinefarm, men måtte stoppe på grund af det blev for hårdt for ham. Han startede så op som montør/selvstændig og var indlejet i forskellige firmaer. Men gik desværre på tvangsaktion i 2011 fordi kunderne ikke kunne betale osv.

På et tidspunkt, da han gik ledig og fik kontanthjælp havde han op til 10 forskellige på jobkunsulenter på kommunen. Han er blevet snydt for 1 måneds kontanthjælp, fordi man mente at han kunne starte i job lige efter en 4 ugers praktik, men selvom lederen af virksomheden deroppe forsøgte at forklare hvordan det hang sammen, at han først kunne starte i august, pågrund de var igang med at fyrer en medarbejder, der ikke passede hans arbejde, ja så holdt de på jobcenteret på deres, og der var ikke noget at gøre. I dag har han et job på et firma som laver lastbiler og kraner. Han laver mange forskellige ting på virksomheden, alt lige fra bygge en lastbil op til at sandblæse og male.

 

Det er altså ikke alle der lade når man går på enten kontanthjælp og fagforenings ydelse......

 


1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 13:05

Om man er lad eller ej Lotte er en smags sag. Jeg syntes at når folk (og det er selvfælgelig ikke alle) ikke vil gøre noget aktiv for at få et job, så er man lad.. Vil man arbejde er der arbejde, man skal jo starte et sted, let popoen og opsøg de steder man kunne ønske at være..

 

Alt andet lige, er det nemmere at få andet arbejde når man er i arbejde..

 

Jeg syntes, det er dårlig stil at fravælge de "dårlige" job, fordi man ikk vil lave det eller det, eller fordi man får samme "løn" for at gå hjemme på kontanthjælp.. Begge dele har jeg hørt folk sige.

 

Jeg ved selvfølgelig også at der er folk i det danske samfund som har deres psykiske og fysiske problemer, der gør at de ikke kan være tilgængelig på arbejdsmarkedet som mange andre kan og heldigvis blir der taget hensyn til det..

 

Jeg har valgt at starte ny uddannelse fordi jeg ikk ønsker at skulle på kontanthjælp efter barsel. Jeg kunne selvfølgelig søge andet arbejde og er sikker på jeg også kunne få det, men på sigt ser jeg uddannelse som en ny chance for at kunne være på arbejdsmarkedet resten af MIT liv og som prikken over i'et kunne hjælpe mange andre med mit kommende fag..

 

Tanken med mit indlæg var bare en undre om hvorfor der var den "store" forskel i "løn".

 


3
2
Svar på denne tråd
 
 forskellen der ikke fandtes
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 14:45

Men den store forskel var der så heller ikke :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 15:26

Nu meget eget ponydyr

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 15:27

Det som man ser på det..


0
0
Svar på denne tråd
 
 apropos
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 16:12

Meget apropos denne tråd:

 

http://www.information.dk/479710


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 16:27

Det er muligt der ikke lige er et job, men det laver jo ikke om på, at SU'en er beregnet som et tilskud sammen med et job.

 

Selv går jeg på en uddannelse hvor der slet ikke er tid til job for de fleste- der er en forventet arbejdsbelastning på min. 60 timer pr. uge. Så er det jo heldigvis muligt tage studielån, hvis udgifterne bliver for høje.

 

Nej - det er da ikke luksus at leve på su, men det er da muligt at få mad i munden og tag over hovedet. Nøj, de udenlandske studerende misunder os.. (og de kan da forresten sjovt nok godt finde et job..)

 

Ja, der er finanskrise - men det vel også derfor mange ender kontanthjælp - men så er det da heldigt vi studerende alligevel får penge på kontoen hver måned.

 

I Aalborg ligger alle nye studieboliger med fjordudsigt, dem med fælles køkken/bad bliver nedlagt og priserne stiger - men de andre kunne ikke lejes ud.

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 18:06

Chris: det lyder lidt vildt, det med Aalborg. Mon ikke det er fordi det ikke er en af de største studiebyer? Andre steder står man da længe på venteliste til et skrækkeligt lille kollegieværelse med fælles alting. Kan ihvertfald ikke genkende det fænomen du beskriver i hverken Odense eller København :)

 

I hovedstaden har de netop anført nye lækre ungdomsboliger på Amager - og de har så brillieret ved at lave en husleje, der er højere end det man får udbetalt i SU. Svømmeklap til dem....


Mvh. Sophie (:

2
0
Svar på denne tråd
 
 Paradise »Lost«
Forfatter: 
Dato:  25-11-2013 09:24

Der er lang venteliste i Aalborg og mangel på boliger (folk bliver henvist til vandrehjem), men de boliger der ligger bare lidt uden for bymidten og de der havde fælles bad/køkken har været meget svære at udleje. Der er nogle tilbage med fælles køkken, men det er er ikke mange.

De nye der bliver bygger har en husleje der ligger på min. 3500,- og op, er 50 m2 og gerne med fjordudsigt. Derudover er de placeret i centrum af byen og påtrods af nogle uddannelser er flyttet den vej, så ligger Aalborg uni faktisk udenfor byen.

 

Så med sådan en efterspørgsel, så er studerende selv med til at øge deres forbrug. Jeg går på en international kandidat og det er meget de udenlandske studerende heroppe der søger mod et bare at få et værelse, fremfor en lejlighed.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-11-2013 22:18

Chris: det lyder ret interessant - og hvis det er som du beskriver, ja, så har du ret i, at så vælger de jo selv "til" med hensyn til højt forbrug. Det lyder bare helt skørt synes jeg, men jeg tror på hvad du siger. Det er en underlig mentalitet, som jeg heldigvis ikke kan genkende blandt mine egne medstuderende, men der findes jo så mange forskellige mennesker. Og jeg kan næppe sige jeg kender et stort gennemsnit af alle danske studerende :P

 

Jeg vil dog også selv indrømme, at jeg måske hører til en af de mere kræsne. Boede egentlig fint nok på de 13 kvm kollegieværelse; men støjniveauet kunne jeg ikke tolerere i længden, samt at der generelt var meget ubehageligt at bo.

 

Min veninde er mere hardcore, hun er på 3. år og har boet hele studietiden på et værelse, som hun lejer hos en familie. Til frygtelig overpris, og de er 4 mennesker om et mikro badeværelse og hun har én hylde i køleskabet og en halv skuffe i fryseren. Samt indtet privatliv i øvrigt, da væggene er papirstynde.

Og hun betaler endda mere end de 3500 kr som du selv giver som eksempel på husleje.

Men ja, det kan man jo tillade sig at tage i leje, når der står så mange studerende uden tag over hovedet!

Syntes alle studiebyer skulle tage at bygge nogle studieboliger, som kunne betales for en SU, så man ikke havde folk der lejede sig ind sort eller sov på en vens sofa.

 

Men der er så meget man kunne ønske sig, hvis der var uendelige penge til regeringen :P


Mvh. Sophie (:

2
0
Svar på denne tråd
 
 Kontanthjælp.
Forfatter: 
Dato:  27-11-2013 01:25

Det der er svært ved at være på kontanthjælp er at man er jaget vildt. Og de færste på kontanthjælp er som dovne Robert. Rigtig rigtig mange er langtidsyge borger der nægtes førtidspension og tvinges til skadelige behandlinger som feks. lykkepiller eller operation i ryggen for diskusprolaps, som gør dem endnu mere syge. Det er ikke menneskeligt at være på kontanthjælp. Du bliver behandlet som @!#$ og regnes med at være ingen ting. Du sendes ud i div. aktivering som du ikke kan bruge til noget. Feks. jobsøgningskursus på jobsøgningkursus også selvom det ikke er relevant for dig. De fleste bliver fastholdt på kontanthjælp i stedet for rent faktisk at hjælpe dem.

 

Jeg siger selvfølig ikke at alle bliver behandlet på den måde og ikke bliver hjulpet. Men sandheden er desværre at sådan bliver urtolig mange på kontanthjælp idag behandlet. Især de syge. Er medlem at flere grupper på facebook og det er ikke småting som folk er ude for.

 

Og jo i skal sku være glade for der overhovedet er noget der hedder SU, for det er godt nok de færste lande der har det. I andre lande får du ikke en rød øre for at tage en uddanelse. Så der må du klare dig på andre måder. Og nej det er ikke meningen at du skal kunne leve af den, det er og bliver et tilskud. Så jo det burde i sku være glade for.


Løsdrift til 3-4 ponyere/heste udlejes i Græsted.

 

Round Pen + høhæk med foderplads til folden sælges.

 

Red Lightning XX udlånes til avl el. ridning.

 

Skøn painthoppe udlånes.

 

0
3
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-11-2013 10:40

Tequilla: der er ingen der brokker sig over SU!

Undskyld, men jeg er SIMPELTHEN så træt af, at vi skal høre på det der konstant!

Vi freaking elsker vores SU! Vi danser på bordene hver gang den går ind!

 

Jeg er så TRÆT af at høre fra ALLE, at "ja i skal sgu være glade for jeres SU!!"

 

Øhh, har vi sagt vi var kede af den? Nu må i simpelthen holde, det er til at brække sig over!

"Ja i USA får de ingen SU!"

Nej, i USA er det kun de rige der kan studere, det er helt rigtigt. Og sikke godt det fungerer for dem....

 

Det er som om, at hvis man er på SU, så skal man bare lukke numsen, og må ikke kritisere at der bygges studieboliger med en husleje på 8.000 kr! Jo, det må vi i dén grad kritisere!

Det betyder IKKE at vi ikke er glade for vores SU! Jeg ved ikke hvorfor folk altid antager det?? Vi elsker den, sgu!!!

 

Jeg beklager gallen men jeg er simpelthen SÅ træt af at høre, at vi skal være glade og taknemmelige, på trods af at vi aldrig har påstået andet! Nu må folk holde :)


Mvh. Sophie (:

4
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider