Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvad er generende?
Forfatter: 
Dato:  11-02-2013 22:09

Ja altså..

Jeg overvejer på dette tidspunkt ikke noget som helst klage-agtigt, da jeg mener man altid skal give nye naboer lov til at falde på plads, og give dem en chance for lige at tilpasse sig.

Men jeg vil egentlig gerne høre jer om en ting, da jeg intet ved om den slags:

Hvor "generende" må noget være, før det betragtes som at det er et egentligt problem?

Eller rettere: hvis en bestemt del af opgangen hvor jeg bor (vi er to døre "per trappe") stinker af cigaretrøg pga min nye nabos rygning, er det så mig der er sippet, eller er det at betragte som generende, og noget man bør påpege overfor naboen, hvis det fortsætter? Og det samme når han fx lige nu FYRER op for lyden på en action-film, så mine tallerkener klirrer i køkkenet?

Der er meget få regler i ejerforeningen (som self også gælder lejere), en af dem er at rygning er FORBUDT i opgangen (dog står der ikke noget om inde i selve lejligheden, men i dette tilfælde siver det jo ud og lugter utrolig fælt).

 

For jeg tænker også bare - rygning er vel en del af privatlivets fred og helt hans egen sag.

Jeg får let kvalme af lugten, men er ikke allergisk (min kæreste har til gengæld astma og reagerer på cigaretrøg, men han bor her jo ikke fast).

 

Er man sippet og skal bide det i sig, eller kan man tillade sig at påpege det efter noget tid?

Det skal siges at da vi ledte efter lejlighed, gik vi netop efter et "pænt" sted uden røglugt, slid og larmende personer, netop fordi jeg havde boet på kollegie før og ville VÆK fra alt dette. Min lejlighed er en ejerlejlighed, og jeg lejer den derfor ikke. Ved ikke om min nye nabo lejer sig ind.

 

Men altså, jeg vil gerne have jeres vurdering af, hvad der er rimeligt :) er det den slags man bare skal finde sig i (selvom det var noget man gik udenom da man købte), eller vil i sige at det er generende?

Jeg kan jo ikke bede personen stoppe! Det er jo en vane som man ikke lige kommer af med.

Jeg synes måske bare det er lidt øv, at jeg netop gik uden om den slags, både fordi jeg ikke kan fordrage lugten og får kvalme, men også meget pga min kæreste, som jo er her tit.

På den anden side er ingen herre over, hvem der pludselig kan flytte ind, så man kan aldrig hel-gardere sig.

Men måske vedkommende kunne ryge ud af vinduerne i stedet, hvad ved jeg?

 

Kom med jeres mening :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville finde det
Forfatter: 
Dato:  11-02-2013 22:18

meget grænseoverskridende hvis min nabo bad mig om at holde op med at ryge inde i min lejlighed.

 

Kan du lugte røgen i din egen lejlighed eller er det kun i trappeopgangen omkring hans dør?

 

Hånden på hjertet, jeg synes det er noget hysterisk.

 

Du kan sagtens bede folk om at skrue ned hvis dine tallerkner vitterligt står og klirrer.

 

Hvis du bare kan høre at der bliver set film så vil jeg mene at man må tage det med når man bor i lejlighed.



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-02-2013 22:23

Tak for din mening :)

Det er netop fordi jeg ikke lige kan dreje om jeg er hysterisk eller ej, så det er rart at kunne få jeres mening, så jeg ikke ender med at gøre noget dumt eller fornærmende!

 

Jeg tror måske også det kulminerede i både lugten og den meget høje larm samtidigt ;)

Nej, lugten kommer kun ind, når jeg åbner og lukker min dør, og forsvinder lidt efter dette.

Jeg lader ham være, tak for din mening :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Naboer
Forfatter: 
Dato:  11-02-2013 22:25

Jeg kan virkelig godt forstå at det generer dig, det ville også genere mig, selvom jeg ikke er allergisk eller noget, men bare ikke bryder mig om lugten af røg. Desværre kan man ikke bestemme hvad naboen gør inde bag sin egen lukkede dør og overholder beboerforeningens reglement (så længe det ikke er ulovligt, naturligvis).

Der kunne flytte en person ind med kronisk bronchitis som hoster dagen lang eller folk med spædbørn der har kolik eller måske en færing der laver den der ret med halvfordærvede fisk ( det lugter virkelig fælt). Eller hvad ved jeg. Man kan forsøge at bede folk pænt om at åbne et vindue, men det er ikke noget du kan kræve, og hvis beboeren ellers opfører sig pænt så har du egentlig ikke noget at skulle have sagt. At høre højt fjernsyn så tallerknerne klirrer kommer lidt an på, det kunne være noget du kan klage over. Men igen, hvad hvis der flyttede en gammel beboer ind som har brug for at have fjernsynet skruet op for at kunne følge med?

Uh, den er svær. Jeg vil anbefale dig at tætne din dør med gummilister hvis den ikke allerede er det, så du i hvert fald ikke får røgen ind i din lejlighed. Og hvis du møder vedkommende på trappen kan du jo spørge ham om han kender de nye e-damp-cigaretter eller hvad de nu hedder. ;-)

 

Held og lykke!

 

Lene



- Home is where the heart is -

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-02-2013 22:32

Lene: mange tak for din mening!

Ja det er lige at balancerer det hele, især når man som mig IKKE er fra storbyen, og er vokset op i et parcelhus-kvarter, hvor genboen klagede til politiet hvos naboen holdte én fest.

Der har været mange af den slags ting man skulle vænne sig til at acceptere i København, og jeg er helt fin med det meste - men nogle gange må jeg spørge om jeres mening, da jeg stadig ikke kender kotymen på alle områder :) så jeg værdsætter jeres ærlige og venlige svar.

Det med det høje tv - jeg tænker at det måske bare er denne ene aften han ser film med gutterne, og så er den potte ude.

Han har ikke boet her så længe at jeg ved om der altid lugter af røg. Hvis det kun er nogle gange går det jo nok, ellers vil jeg prøve at tætte min dør.

Der er nemlig sådan en brevsprække, som både inviterer en del lyd og lugt indenfor.

0
0
Svar på denne tråd
 
 At leve med naboer
Forfatter: 
Dato:  11-02-2013 22:35

Når man vælger at bosætte sig i en lejlighed i en etageejendom, eller i et rækkehus af en art, vælger man samtidig, at man pinedød er nødt til at leve med, at ens naboer har andre vaner og andre måder at leve på, end det man selv ville vælge.

 

Er rygning tilladt i lejlighederne, hvad enten det er ejer eller lejer eller andel, kan man på ingen måde bestemme eller henstille til, hverken hvor meget naboen ryger, eller hvor i lejligheden naboen ryger.

 


Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det hjælper næppe
Forfatter: 
Dato:  11-02-2013 22:38

at tætne døren, røglugten kommer kun ind når hoveddøren er åben :)

 

Høflighed er selvfølgelig en god ting, jeg skriver da lige en sms til min underbo hvis jeg får lyst til at støvsuge efter 21.00

 

Jeg ryger på bagtrappen, men har spurgt mine medbeboere om det er ok

 

Jeg varsler når der er fest

 

Jeg holder fest i det rum der ikke ligger lige op af mine naboer som har små børn

 

Jeghar spurgt min underbo om mit barn larmer meget når han løber rund, men det er ikke noget der generer hende

 

Jeg kan godt høre når min nabos børn græder, men sådan er det nu engang at bo i lejlighed.

 



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 sippet?
Forfatter: 
Dato:  11-02-2013 22:39

Der er vel en grund til, at rygning er forbudt i opgangen, og jeg kan helt ærligt ikke se den store forskel på, om man står derude og ryger, eller om man kampryger og lader være med at lufte ud, så røgen står ud af døren. (Nu ved jeg jo ikke, om det er præcis sådan, det foregår :-)) Hvis det var mig, ville jeg vende den med "nogen" i ejerforeningen. Jeg synes bestemt ikke, du er sippet. Du kan jo heller ikke "bare" flytte, når du ejer lejligheden. Måske skal der gummilister på rygernaboens dør? Skal jeg lige tilføje, at jeg er on-off ryger, og altså ikke specielt ryger-racistisk - men vi skal jo alle være her :-)

 

Med hensyn til lyden, så er det svært at vurdere, når man ikke har hørt den. Men man kan jo altid bede om at skrue ned - eller bede ham om at flytte bassen væk fra væggen. Det kommer også an på tidspunktet og hvad der står i husreglementet. Jeg mener også, at der står noget om støj i en eller anden lov eller bekendtgørelse eller sådan noget et sted.

 

Jeg tror nu nok, at jeg ville overveje at tage fat på problemet nu. Så slipper man for den der "Nu-har-jeg-boet-her-i-47-måneder- og-det-har-da-aldrig-været-et- problem-så-hvorfor-er-det-det-nu- med-mindre-det-er-dig-der-har- problemet-dame"-attitude.

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Julemandd
Forfatter: 
Dato:  11-02-2013 22:40

Hvor jeg boede før delte jeg gang med min nabo som også røg (det gør han nu nok stadig) så det lugtede fælt i gangen. Jeg lærte bare at holde vejret når jeg gik igennem. Til gengæld satte jeg så min skraldepose derud en gang imellem hvis jeg ikke gad gå ned med den, så var vi ligeom lige :-P

 

Ligeledes smækkede han meget med dørene og kunne godt lide at skændes med folk i telefonen efter kl. 00. Den klarede jeg ved at skrue helt op for radioen hver morgen 6.15 når jeg stod op. Det virkede ikke mod larmen, men jeg synes selv jeg var vældig skæg hver morgen. Vi nåede at have "nabokrig" i lidt over et år uden nogensinde at møde hinanden. Jeg savner ham næsten :-P

 

Så ja, jeg synes du er lidt sippet. Hold vejret til du når ned af trappen, så slipper du for kvalme ;-)

 



Hilsen Rikke

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-02-2013 22:53

Jeg takker for alle sjove historier og seriøse svar :P

Jaja, man skal jo lære verden at kende i så ung en alder, så er det dejligt at andre disker op med meninger og erfaringer :)

 

Som Golda Showers forsøger jeg også altid at tage hensyn - måske er det lidt her den går galt, fordi jeg forventer at andre er som jeg selv - hvilket jo er fuldstændig pjattet, når man tænker over det.

Jeg varsler ved fest, holder altid mit tv på rimeligt niveau, og forsøger ikke at skrabe med stolene i gulvet.

Ej jeg synes nu heller ikke min nye nabo er urimelig, han ved jo ikke det lugter!

Det var bare for at høre jer andre hvad kotymen var :)

 

Haha, at savne en nabokrig, det lyder en anelse skørt :P på den anden side havde jeg også et lille ritual med en på kollegiet.. Han ææælskede arabrisk musik kl 5 om morgenen, vi havde en "aftale" om, at der gik en halv time, så bankede jeg pænt på væggen, og han skruede ned :D og vi hilste altid pænt på gangen alligevel, det var egentlig lidt skørt. Det kan man næsten savne faktisk, på en eller anden syg måde. Det var jo som om vi havde en intern forståelse!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nabokrig er sjovt
Forfatter: 
Dato:  11-02-2013 23:13

vi havde en ond en kørende i mange år med vores gamle nabo.

 

En aften fyldte vi deres lejlighed med røg gennem brevsprækken fra en røgmaskine jeg havde lånt.

 

De kvitterede med at samle reklamer gennem et helt år og stoppe dem gennem vores brevsprække.



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-02-2013 10:50

Tja sådan er det nu engang at bo i lejlighed... Man bor jo virkelig tæt, folk hører høj musik, skændes, har deres skrigende unger til at lege i gården, parkerer deres cyker der hvor din plejer at stå, hænger vasketøj opp lige før du kommer med dit osv osv osv

 

Sådan er det bare, og tackler man ikke det... ja så må man bo i hus...

 

Det være sagt så findes der jo gode og dårlige naboer.

 

Alt med måde - det er ikke ok at ville bestemme hvad andre gør indenfor egne 4 væge, altså kan du ikke gøre noget ved rygning. Men du kan jo evt når du møder ham i opgangen høre om han er klar over at lugten siver helt ind til dig, om han evt kunne lufte ud ind imellem, så det ikke bliver helt så slemt.

 

Siger man det med et smil, så er det mulighed for at det bliver vel modtaget.

 

Højt tv/musik, synes jeg man må æde - men med måde! Jeg kan sagtens finde på at skrue højt op og skråle med på et godt nummer, men jeg holder mig til et eller to numre for ikke at være urimelig.

 

Ellers er det altid godt med gode ørepropper!! Der var engang nogle i min bygning der tog på weekend uden at så væggeuret fra - det var en klockradio der "ringede" højt og inderligt i 45 minutter mellem 01 og 02 i sommernatten hvor alle vinduer var åbne..... vi jokede med at med det sære tidspunkt var de nok taget på 14 dages ferie og skulle nå et fly om natten!!! :) men heldigvis var det bare en weekend!


Venligst Maluna


***


Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok

0
0
Svar på denne tråd
 
 eeeeeeee
Forfatter: 
Dato:  12-02-2013 20:35

Der var ingen der skulle bede mig om ryge ud af vinduet i min lejlighed medmindre man ikke måtte ryge der som regel. :)

 

Altså her der kan jeg høre når min nabo slår en bøvs. Og i Søndags havde han gæster.

 

Og jeg er næsten sikker på min Nabo kan høre mit tv, når hun ligger i sin seng da mit tv hænger li op af væggen til hendes soveværelse.

 

Ufattelig nok ingen klager, trods jeg har holdt lidt hyggefest her et par gange med en del larm og har boet her i 1 år. Vi bor i små 2 værelses rækkehuse/ firlinge huse.

 

Men jeg ville da bare li ta en snak med din nye nabo en dag du måske li møder personen i opgangen. :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Så længe...
Forfatter: 
Dato:  12-02-2013 21:19

... der kun ryges inde i lejligheden, brydes reglerne jo ikke - og så kan man ikke blande sig.

 

Men du KUNNE jo spørge de øvrige beboere i opgangen om det vil være ok med dem at du stiller et par skåle eddike i opgangen (de kan jo stå diskret i et vindue eller lignende) til at tage røglugten, da den generer dig lidt.

 

Det vil både fortælle dem AT du kan mærke røgen, og at du prøver konstruktivt at gøre noget ved det - uden at genere nogen eller klage over dem.

 

Din rygende nabo har sandsynligvis INGEN ide om at røgen kan lugtes i opgangen (tænk på hvordan der må være inde hos ham selv). Men hører han det - UDEN at det er som en klage - så kan det være at han tænker over det, og måske åbner vinduet lidt oftere.


£isbeth & Baloo

What do you call people who are afraid of Santa Claus?

Claustrophobic??

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  12-02-2013 22:34

Jeg vil bare gerne sige, at jeg synes det er virkelig dejligt at alle er søde til at komme med deres meninger på en pæn måde, og komme med konstruktive forslag :)

Vi ved alle hvordan HN kan være, vi har lidt en tendens til at gribe høtyven nogle gange, men denne tråd har vi virkelig holdt pæn, mange tak :)

Nogle rygere har det med at lange hårdt ud, når andre "brokker sig", så jeg var altid lidt nervøs når jeg skulle læse nye indlæg her, men hvor er det dejligt at vi kan stille (måske mærkelige :P ) spørgsmål uden at blive flået levende.

 

I dag var der ingen røglugt da jeg kom hjem, så jeg tænker at den måske kun kommer, når naboen rent faktisk ryger - og derfor ikke bliver "hængende" i gangen, som jeg ellers frygtede.

Så det er jo dejligt.

Dog var han igang med at støvsuge ved sin dør og havde den åben imens - jeg kommer jo forbi for at komme hen til min egen dør, og vi hilste pænt og alt det der :)

Men, ja undskyld, det STANK ud af hans lejlighed. No worries, det er væk igen, dét er ikke min pointe. Det er mere at det rent faktisk var så slemt (på trods af at han ikke røg på det tidspunkt), at jeg ikke kunne lade være med at tænke på, at hans lunger og næse må være totalt svitsede

Alle hvert til sit, jeg gør også usunde ting, men jeg blev helt overvældet over HVOR stærk lugten var fra den åbne dør, på trods af han kun har boet her en uge. Én ting er jo når jeg går forbi den lukkede dør og der lugter, men det her, var altså virkelig slemt vil jeg sige..

Så jeg tænker, at han HELT sikkert ikke er klar over, at en del af lugten kommer ud - tror slet ikke han ville kunne lugte det egentlig..

Men ja, man vælger jo selv, synes bare næsten det er en skam, han var ret ung nemlig :/ ikke mange år ældre end jeg selv..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis man ikke
Forfatter: 
Dato:  12-02-2013 22:50

lufter ud kommer der hurtigt til at stinke, jeg forsøger at få min stedfars lejlighed bare nogenlunde lugtfri efter en del års indendørs rygning, nu har vinduerne stået åbne en uge og der lugter stadig fælt.

 

Jeg håber en god gang rengøring kan tage toppen så den ikke er alt for slem når den skal sælges

 

Jeg kan godt finde på at ryge i min lejlighed når jeg har gæster og mit barn ikke er hjemme (kill me ) men efter en god gang udluftning under og efter, kan man ikke lugte noget.

 

Hvis du er bekymret for ham, hvilket da er en sød tanke, kan du, næste gang døren er åben, sige med lidt sjov i stemmen, at han nok lige skal huske at lufte ud før han tager en date med hjem



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Grænserne
Forfatter: 
Dato:  14-02-2013 12:03

Hvornår naboernes opførsel er et egentligt problem, ligger sådan ca. dér, hvor det er flere i opgangen/af beboerens naboer der er væsentligt generet af det.

 

Klirrer tallerkenerne når underboen i ny og næ skruer op for lyden på en film: Læg køkkenrulle mellem dem, og sæt glassene, så de ikke rører ved hinanden.

 

Langt hen ad vejen vælger vi jo selv, hvad vi lader os gå på af, af naboens liv. Men jeg kan godt forstå det er svært, når man først i en alder af 20-21-22 år opdager, at andre menensker lever på andre måder end den, man selv kender til.

 


Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-02-2013 14:25

Jeg bor i lejlighed og her bor udelukkende unge mennesker. Mere eller mindre. Men det betyder dog ikke, at jeg lader mig gå på af det.

 

Der er nemlig skide godt isoleret her.

Vi kan stort set ikke høre hinanden. Så jeg siger aldrig noget som helst. Med få undtagelser.

 

Jeg bliver ind i mellem vækket af overboens vækkeur, de bliver sikkert også ind i mellem vækket af mit. Jeg siger ingenting.

Vender mig om på den anden side hvis jeg ikke skal op.

 

Et par ting har dog fået mig til at koge indvendig.

Der er et reservationssystem til vaskemaksinen af den årsag, at de mennekser, der benytter systemet nok har tænkt sig at vaske på det tidspunkt, hvor man har reserveret maskinen.

Jeg var dog klar til at koge over den dag en bebor havde taget min vasketid - og da jeg så mødte op da hans vask var slut og informerede vedkommende om det, at han så i øvrigt ar fuldstændig ligeglad med det.

 

Der fik vedkommende en reprimande og jeg lod det gå videre til pæadogerne (en del af opgangen er et bosted som jeg er en del af). Især fordi han åbenbart mente at mennesker, der bor på et bosted er lettere retaderede.

Det er ikke nødvendigvis gældende, men man kan godt have nogle udfordringer i hverdagen.

 

Og så var der dengang det konsekvent havde lugtet af røg i mellemgangen ned til vasekælderen - og der må ikke ryges - på daglig basis i det meste af en måned, ja så blev der lige givet en besked videre og så fik vicværten sat et skilt op om, at det i øvrigt ikke er tilladt at ryge der.

 

At foljk en enkelt gang spiller højmusik det kan jeg ikke blive sur over - og når det er sket så få gange at jeg kan tælle det på en hånd på 9 måneder, så bliver jeg slet ikke forarget.

 

Men det der med røglugt.

Ja det kan være en mærkelig ting. Jeg har en kæreste, der ryger en hel del af forskellige grunde - og det har egentligt ikke et problem med han gør, for han er god til at vise hensyn.

Men han er ikke klar over hvor meget det lugter ind i mellem og det fortæller jeg ham så eller åbner altandøren...

 

Nu hvor han lige er flyttet er det dog slut med at ryge indendørs, så det er jeg meget spændt på, hvordan det er.



 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Larm og lugt
Forfatter: 
Dato:  14-02-2013 16:18

Den nederste del af opgangen lugter jævnligt og meget af hash, men da jeg bor i et storrygerhjem, så går jeg ikke så højt op i dét.

 

men min overbo derimod .. Hende byttede jeg gerne ud med fodboldfans, små børn eller fester!

Hun har et vældig aktivt og vældig højlydt sæxliv - ørepropper virker ikke altid når de når finalen. Og efterfølgende kan man følge med i sniksnakken.

 

Det er ikke en mulighed at sove i stuen. Andre gode råd? :b


..Jeg er ikke bange for at ride, jeg er bange for at falde af..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  14-02-2013 16:40

synes jeg du er noget nådigt sluppet.

 

Jeg synes selv at jeg er heldig med mine naboer, selvom der da af og til er ting man bliver godt irriteret over, men jeg er sikker på at der ikke er nogen der kan sige sig fri fra aldrig at have generet en nabo.


Camilse


De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Sokke og Lukas, jeg savner jer

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-02-2013 20:24

Tak for jeres historier!

Av, den med vaskemaskinen er godt nok ikke sej, kan godt forstå du bliver sur! Altså når man har reserveret en tid, så skal andre ikke bare hugge den.

 

Jeg vil lige tilføje at jeg ved jeg er meget heldig, mht min opgang! De fleste er 'voksne', så ikke noget med fester i hverdagene og andet irriterende gøgl, som jeg led under et helt år på kollegie.

Mine tidligere naboer var så søde og vi levede alle i fred og fordragelighed.

Så det er jo kun fordi den nye nabo ikke er med på vores 'beat' :P når man har vænnet sig til en luksus-opgang, så syns man da det er træls, det er vidst meget normalt..

Men som sagt gider jeg ikke klage når der ikke bliver brudt nogle regler, så det var mest for at høre hvad i tænkte.

 

Og så er det altid sjovt med nabo-krig historier og den slags! :P

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-02-2013 22:09

Jamen... den der med vaskemaskine... jeg tror nok lige på at jeg kogte indvendigt.

 

Det bedste var i øvrigt at det reservationssystem som pædagoerne har udarbejdet efter aftale med viceværten, ja det gav han ikke en fis for - og han kikkede ikke på det!

Behøver jeg sige, at den besked kom forholdsvis hurtigt videre..?

 

Jeg tror, at jeg var klar til at sprænge en 10-15 sikringer indvendigt... og det kræver en hel del.

 



 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-02-2013 23:02

Ej men det lyder da også tosset! Det er ikke fair, især ikke et sted hvor der er nogle beboere, som måske har brug for faste rammer i deres hverdag osv. Så hjælper det jo ikke, at folk ikke overholder de reserverede tider!

Kan skisme godt forstå du blev gal.

 

Åh det minder mig så meget om mit kollegie.. Hver gang folk taler om dårlige steder at bo, svæver jeg tilbage til de minder ak..

Jeg brugte ikke vaskemaskinerne dér, for folk stjal jo selvfølgelig hinandens tøj. Man skulle praktisk talt sidde der i hele længden af ens vask, for at være sikker på ikke at få nakket noget.

En pige jeg talte med oplevede, at hun gik ned 5 minutter før hendes vask skulle slutte. Her var vaskedøren åbnet op (mens maskinen altså ikke var slut), og hendes tøj + håndklæder var taget.

AAaaaaamen altså....

 

Der er åbenbart noget med folk og vaskemaskiner? Og det der med "dit og mit"?

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  14-02-2013 23:51

Noj hvor er jeg glad for at jeg ikke bor i sådan en stabelkasse længere, men i et hus langt ude på landet :-P

 

Jeg har været ryger i over 25 år og noget af det jeg bemærkede da jeg stoppede for godt et halvt år siden, er hvor ulækkert rygere lugter. Tænk sig, jeg har gået rundt og lugtet af puha i så mange år og slet ikke bemærket det selv!


Så jeg kan sagtens sætte mig ind i både hvor uforstående man er overfor lugten som ryger og hvor kvalm den er som ikke ryger... Det er nærmest hysterisk morsomt at tænke på at der er kvinder der køber de dyreste parfumer til flere tusinde og dubber sig med - samtidigt lugter de altid på linje med hundelort under støvlerne på en varm radiator fordi de ryger.

 

Der er nok ikke noget du kan gøre ved det andet end at tage det op på et møde i beboerforeningen. Hvis i kan samle flertal for det tror jeg at i kan beslutte at alle lejligheder skal være røgfrie hen over hvoedet på udlejer og det hele.

Det ved jeg at man kan med f.eks. forbud imod kæledyr, da vi på et tidspunkt flyttede ind i noget helt nyt byggeri med forbud mod dyr. Efter et halvt år var der små dyreøjne der tittede ud af næsten alle vinduerne i blokken og da udlejer opdagede det flippede han helt ud og truede med opsigeles og hvad ved jeg.

 

Det faldt dog helt til jorden da en af de andre beboere sendte en seddel rundt om at hvis vi ville beholde vores dyr skulle vi bare lave en beboerforening og stemme om det, så skulle udlejer rette ind - og det kom han til.
Jeg ved ikke om man kan gøre det med røg, men forbuddet imod dyr stod i lejekontrakten, så det var ret sort/hvidt indtil vi gik lavet om på det i fællesskab...

Der er normalt også husregler for hvornår man må vaske osv. i lejlighederne i husreglerne. Har du kikket dem igennem. Det kan være at der står noget om musik også?

 


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-02-2013 14:33

Hej Jens, tak for dit svar!

 

Jamen det er lige det: som ryger aner man jo ikke hvor meget man égentlig stinker (ja undskyld!). Og det er også derfor jeg egentlig gerne vil være lidt forsigtig omkring det, for ÅH hvor kan de blive rasende. Min kæreste og jeg var i Odense Zoo den anden dag, fordi der var gratis entré. Vi ventede på bussen hjem, og en dame tænder en cigaret ved siden af os. Vinden er sådan, at røgen kom LIGE ind i vores hovede.

Min kæreste har astma, og jeg bliver kvalm af lugten, så vi stillede os bare pænt om på den anden side. Skal LIGE love for at vi fik MEGET onde øjne fra damen, hvor var vi dog sippede!!!

Øh nej, min kæreste vil bare gerne kunne trække vejret. Vi kiggede ikke ondt på hende, sagde ingenting, og alligevel blev hun mega fornærmet.

 

Så, jeg tror du har fuldstændog ret i, at rygere ikke ved hvor slemt det egentlig er.

I reglementet står der omkring musik, at man skal tage hensyn til de omkringboende. Der har dog ikke siden været larm, så den episode har jeg glemt alt om, vi kan jo alle larme en enkelt gang imellem :)

 

Jeg tager med til næste ejerforeningsmøde (det er godt nok min far der har betalt lejligheden, men den står i mit navn, ergo ejer jeg den rent juridisk) og vil høre de andre beboere og udlejere, om de ser det som et problem. Hvis jeg er den eneste, er det jo bare ærgeligt, og så er det fint med mig :)

 

Jeg er jo 100% med på, at alle må gøre bag lukkede døre, hvad de har lyst til! Men den stank, at komme hjem til hver eftermiddag, og gå ud til hver morgen.. Ej det er ikke lækkert. Især ikke når der er så mange småbørn i opgangen, samt min kæreste har astma.

Så, han må ryge så tosset han vil, men når det er ude i opgangen også (hvor der er rygning strengt forbudt!), så synes jeg det kan blive et problem.

 

Så tak for dit indspark, jeg vil høre de andre til mødet om de også finder det et problem :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  15-02-2013 17:25

for pokker hvor er jeg dog også glad for at bo på landet,- jeg har stadig traumer over at bo i lejlighed for ca 20 år siden!

 

dengang havde vi en nabo som med sine venner holdt techno fester,- vi taler 24 timer i træk!

glem alt om lukkede døre og ørepropper,- det var sygt højt!

 

musikken var rent faktisk så høj at det intet hjalp at banke på døren,- vi kunne rent faktisk sparke på hans hoveddør uden at han kunne høre at vi var der

 

-heldigvis var hans sikringsskab ude på opgangen,- og vupti, ud røg sikringerne, så blev der stille, og så kunne han rent faktisk godt finde ud af at åbne døren når der blev banket på.

 

så var der nogenlunde ro i max en halv time,- så kunne cirkusset starte forfra...

 

støøøøn....

 

jeg tror faktisk at han havde sniffet sin hjerne væk,- politiet kom jævnligt forbi og prøvede at komme ind på trods af at de barrikaderede deres dør...


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 
 trada...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2013 17:51

Puha, jeg er da glad for at jeg sidste sommer købte min egen vaskemaskine og i efteråret en tørretumbler. Jeg kan vaske når jeg vil og vigtigst af alt... Hvis jeg ikke lige har tid til at tømme den i lige det splitsekund min vask er færdig så er der ikke andre der kommer og røre ved mine ting.

 

Men jeg er så også så heldig at til trods for at det officielt hedder en 2 værelseslejlighed, jamen, så er der et stor bryggers med. Mange bruger det som et ekstra rum. Jeg bruger det som bryggers og til mit hundetøj. Og det bedste af det hele. Jeg fik i år mere refunderet på min vandregning end sidste år, og jeg kan heller ikke se det på elregningen.

 

Men nøj, hvor kan jeg dog huske når man kommer ned en eftermiddag efter arbejde blot for at opdage at der er nogle der lige holder storvask og har gang i alle 8 maskiner de næste par timer. Derfor fik jeg mit eget.


Camilse


De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Sokke og Lukas, jeg savner jer

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-02-2013 18:24

8 maksiner :o)

Så skal man sq da have en pæn del vasketøj?

 

Jeg skal ANSGTRENGE mig for at fylde en stor maskinfuld i den vaskemaskine vi har - men tror tilgengæld også godt at jeg uden problemer kan vaske mindre hestedækkener i den - bare lige for at vi er enige om størrelsesforholdet ;o)

 

Forøvrigt..

Vi må ikke hænge tøj op i lejligheden.. men når alle har etværelses og man vælger at lave vaskekælderen mindre end 5 kvadratmeter, så er det som om, at man klør sig i nakken - bare en gang eller 2.

Ergo - kan du putte dine ting i tørretumbleren - eller du kan have et vist liberalt forhold til visse dele af dine lejekontrakt når der er 10 minusgrader og du nægter at putte den bluse du fik i julegave (som i øvrigt skal vaskes for sig) i tørretumbleren, fordi strik og tørretumblere - det er bare en fantastisk kombination.

 

Så ind i mellem så er badeværelse - der er på størrelse med et vingestaviv i længden og en god meter i bredden tørrerum med kørende blæser og deraf følgende problemer.

At jeg så i stedet for ønskede mig en skotøjsæske som badeværelse og et køkken, hvor man kunne varmeregulere sine kogeplader uden det tager et kvarter at gå ned - men 10 sekunder at gå OP... ja det siger vi ikke højt til nogen.

 

Jeg har ingen problemer med at bo småt - ej heller at mit køkken er småt, men tekøkken en gang til?

Det nærmer sig jeg vil være hjemløs i stedet.



 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-02-2013 18:03

Tak for jeres historier!

Jeg er så heldig at dem der boede i lejligheden før mig havde en lille topbetjent vaskemaskine i køkkenet, den købte jeg med for billige penge. Er SÅ glad for den!

 

og hold da op miss Sophie, du har godt nok været uheldig! Min opgange er rigtigt, rigtig god, da det mest er små familier, ergo er der stort set aldrig fester eller larm af nogen art! Jeg ville blive blive sindssyg af techno hele tiden! Det levede jeg med et år på kollegiet, og jeg havde det forfærdeligt, dumpede eksaminer og var utryg.

Du kan tro jeg også flytter væk fra København og ud på landet, når jeg er færdig på uni! :P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-02-2013 12:11

Kan godt være, der her er svaret, hvad der skal svares, men jeg føler stur stur trang til at bidrage, da jeg selv har samme problem - og mere til.

 

Jeg bor i en opgang med 3 etager men kun een dør på hver - og jeg bor for neden. Mine overboere har klaget direkte til boligforeningen om at de synes der lugter af kat "ud fra min lejlighed". Det pisser mig ærligt talt af for jeg er her også selv og har spurgt flere, der også har været her - lugter der af kat i opgangen? Nej, det gør der ikke - KUN hvis man står helt henne foran min dør og direkte forsøger at lugte det.

 

TVÆRTIMOD lugter der STYGT af fed cigaretrøg, og efter der er kommet ny nabo for oven, nu også af stærk parfumelugt og klam friture flere gange ugentligt. Og det er IKKE bare uden for deres dør - men nede foran MIN dør, altså i hele opgangen.

 

Undskyld hvis mit svar lyder lidt hys men det irriterer mig så groft, for jeg er nødt til at flytte nu. Jeg måtte også af med en hund for lidt over et år siden, fordi han hylede lidt hver 2. uge i højst en halv time mens, jeg var henne i Fakta... Hvilket ikke var et problem for de fleste, for de var på arbejde, men den gamle pensionerede nabokone, nøøøj det var ved at dræbe hende da...

 

Så om du bør klage kommer an på, hvem du er. Tydeligvis ville mine naboer svare ja, og også det selvom der blot lugter lidt henne foran personens dør, hvis du virkelig står og lugter efter det.

 

Jeg ved ikke, hvad jeg mener. Jeg har ikke klaget over nogen og ville nok heller aldrig gøre det, når det ikke generer mig direkte inde i min lejlighed. Og selv hvis jeg ville klage, så ville jeg bestemt gå til personerne først, fremfor og gå direte til boligforeningen... Må indrømme at jeg har stor trang til at klage over dme nu, de er skyld i så meget @!#$ i mit liv, men hævn er alligevel ikke min kop te så det må blive ved fantasien.. :P

 

Men jeg tror egentlig godt, du må klage - altså som du beskriver det, så kunne personen jo ligeså godt stå og ryge i gangen, når det er så slemt - og det må man jo ikke.

 

Det med larmen fra TV, det er vel et spørgsmål om, hvor ofte det er. Ville ikke klage for een gang hver 14. dag men er det mange gange i ugen på et upassende tidspunt, så er det da på sin plads at sige noget til dem.

 

Aaargh jeg hader lejlighedsomplekser. :P

 

Undskyld min dårligt formulerede hyssenhed.


Kh

Sandra.

 

What a massive responsibility, being a moral creature.

 

Life isn't about waiting for the storm to pass by, but about learning how to dance in the rain.

 

Amatørfotograf i Esbjerg og omegn - SML-f ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-02-2013 12:36

Lige en lille note til, mht. hvad der er genrende/hvornår det er ok, at klage. Jeg vil bare lige tilføje, at er det larm af den ene eller anden slags der genrer en så vent lige en 10-15 min. og se om ikke, det hører op igen. I en tidligere lejlighed jeg havde kom mine underboere op efter 2 min. (uanset hvad larm det var og om det overhovedte var slemt) og var rigtig sure og nedladende at høre på. Jeg kunne ikke helt tage dem seriøst, når de tacklede det på den måde.

 

Jeg måtte nærmest ingenting for dem. Jeg kunne ikke høre musik hverken formiddag eller aften for om formiddagen skulle manden sove for han arbejdede om natten og om aftenene skulle deres børn MEGET tidligt i seng.

 

De var udlændinge ikke at det som sådan fortæller noget men lige med dem gjorde det fordi de var virkelig udprægede i deres tro på at danskere (især unge) er noget så forfærdelige og respektløse.

 

De boede en familie med mor far tre børn og bedstemor, og de skændtes dagen lang og deres unger skreg nærmest konstant.. men jeg klagede aldrig.

 

De førte vist nabokrig mod mig men jeg gjorde aldrig noget mod dem for det ligger ikke i min natur. En dag da familien kom gående nede i gården og en bekendt og jeg stod i køkkenet og lavede mad, så stillede damen sig og gloede op på os gennem vinduet i flere minutter, mens hun bare stod og så virkelig sær ud. Hun skal direkte have villet se efter mig/os for jeg boede på 2. sal, og nede fra gården er det ikke til at se noget ind ad vinduerne med mindre man virkelig prøver.. Det var sært.. :P

 

En i tråden her nævnte at kan man ikke tage livet i lejlighedskompleks så må man bo i hus. Jeg kunne godt klare livet i lejlighed hvis ikke, mine naboer var så hysse og uvenlige altid. Men som det har været alle de steder jeg har boet nu, kan jeg ikke holde det ud længere - men jeg kan ikke få lov hverken at købe hus eller leje noget... :)


Kh

Sandra.

 

What a massive responsibility, being a moral creature.

 

Life isn't about waiting for the storm to pass by, but about learning how to dance in the rain.

 

Amatørfotograf i Esbjerg og omegn - SML-f ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-02-2013 15:53

Sandra: tak fordi du ville give dit besyv med :) jeg synes du kommer med nogle gode pointer, netop fordi du har været lidt i begge situationer - nogle har klaget over din (næsten ikke-eksisterende kattelugt), samtidigt med at der lugter af klam friture og røg!

I min verden er de to sidste ting så klart de værste, men ja.. ;)

Jeg må sige det da er lidt pjattet, hvis din katte-lugt kun er ved din dør. For altså, så burde det jo kun genere det halve sekund folk gik forbi.

Jeg synes mere det er et problem, når lugt spredes! Som fx fra min nabo. Min dør ligger før hans ift trappen, ergo går jeg aldrig forbi hans dør. Men alligevel lugter der fra halvvejs af trappen og op til min dør (og sikkert videre), og lugten kommer som sagt med ind hos mig, når jeg åbner døren.

Hvis det bare var lugten der blot var generende, så var det dét. Men når der nu står i reglementet (som forøvrigt er meget lille!) at der ikke må ryges i opgangen, netop når der bor en del familier med børn, så synes jeg vi kommer ind i en grå-zone. For det kan godt være han ikke ryger PÅ gangen, men hans 15 pakker smøger om dagen og ingen udluftning, ja det skaber altså lidt de samme ting.. (Jeg ved ikke hvor mange pakker han ryger, jeg ved bare at stanken ved min dør er værre, end lugten hos min veninde, som selv ryger en 'normal' mængde :P ).

 

Ihvertfald. Som du selv er inde på, så er larm engang imellem intet problem. Jeg skrev vidst også længere oppe, at han ikke har larmet siden, så jeg har helt glemt den episode :)

Og en meget god pointe, det med lige at give folk et sekund, før man render op og klager. Mine søde naboer som boede her før rygeren, de var lige et år eller to yngre end mig, og holdt fest engang imellem. Men ALDRIG blev der klaget, hverken fra mig eller andre - vi vidste nemlig af erfaring, at de altid var rigtig søde til at tage videre i byen rimelig hurtigt. Jeg tror maks de spillede musik af 1 time, og så tog de videre. Dette er i min verden helt fint, og jeg blev aldrig irriteret over det, da jeg vidste at det kun var for kort tid :)

Så jeg er glad for at jeg hver gang bar over med dem, fremfor at storme ind efter 10 minutter.

Alle skal har lov til at høre musik eller holde fest engang imellem, så længe alle parter tager hensyn, og det syntes jeg bestemt de gjorde (man kan godt høre jeg savner mine gamle naboer :P ).

 

Men nu ser vi. Hvis der er andre til næste møde, der finder det et problem, kan vi vel tage en snak med ham. Ellers må jeg bare konkludere at det er surt show, og at min kæreste lige må holde vejret når han skal op til mig :P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-02-2013 21:09

Jeg ved ikke, om der er en vicevært eller andet, hvor du bor, nu der er regler i opgangen - men hvis så, så kan du jo altid ringe og spørge dem, hvad de tænker om det, uden at du får det til at fremstå som en egentlig klage. Ved så ikke, om folk vil være i stand til at skelne mellem det.. :P Det dumme i min opgang er, at de behøver ikke på noget tidspunkt gå hen forbi min dør - trappen, de skal op af, ligger lige indenfor hoveddøren - skal man hen til min dør, skal man gå omkring en 1½-2 meter hen bag/under trappen, hvilket ingen af overboerne har nogen grund til. Derfor, det irriterer mig, at de brokker sig over noget, der kun lige er til at ane henne foran døren - fordi at så må de jo have gået hen til min dør bare for at finde noget at brokke sig over... altså altså..


Kh

Sandra.

 

What a massive responsibility, being a moral creature.

 

Life isn't about waiting for the storm to pass by, but about learning how to dance in the rain.

 

Amatørfotograf i Esbjerg og omegn - SML-f ...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider