Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Mad og holdbarhed!
Forfatter: 
Dato:  22-06-2012 12:31

Lige inspireret af dagens frokost - makrel i tomat samt tun i vand :) (ja, man skal jo have sin fisk )

 

Må indrømme jeg blev sådan lidt.. A hva??!!

Jeg kiggede på den hersens Larsens makrel med friske solmodne tomater (læg mærke til friske).

Jeg købte en pakke med 4 hele friske fiskeportioner, dvs makrel med friske solmodne tomater.

Kigger dernæst på holdbarhedsdato - hold nu fast 16.05.2014!!

 

Jeg tænker bare... Hvor er det lige ordet frisk kommer ind her?

Vi har med en fisk at gøre der kan tåle at stå ude i butikken, uden for køl, i 2 år!! But how? - tænker jeg bare..

 

Så har vi da også lige tunen med også 2 års holdbarhed, endda den dyre glyngøre tun som skulle være lidt mere lækker..

 

Igen, en kakaomælk som også kan stå uden for køl i 6 mdr.

 

Jeg kan kun tænke.. Hva?!

 

Hvad pokker propper de i maden der gør at det kan holde sig så længe?

 

Harvester

 

 


"Man is least himself when he talks in his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth." - Oscar Wilde



0
0
Svar på denne tråd
 
 Konserveringsmiddel
Forfatter: 
Dato:  22-06-2012 12:40
0
0
Svar på denne tråd
 
 Konservering...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2012 12:48

Holdbarheden er jo fordi fisken bliver varmebehandlet, ligesom alt øvrig konserves også bliver. Når maden i dåsen varmes op til en vis temperatur i (ret) lang tid, så bliver baktierieniveauet så lavt og langsomtudviklende, at tingene kan holde sig "friske" i rigtig lang tid. Ihvertfald friske nok til at vi ikke bliver syge af at spise det og det stadig smager nogenlunde.

 

Ideen med dåsemad er jo ganske praktisk, hvertfald hvis man har behov for at opbevare letfordærvelige fødevarer uden mulighed for køleskab/fryser. Hvor sundt det er i længden og hvor velsmagende det er, er så en anden sag. Umiddelbart tror jeg det mest ubehagelige er tanken om at den fisk man propper i munden, sidst så dagens lys for 2-3 år siden .

 

Jeg aner så ikke hvad det er de gør ved kakaomælken siden den kan holde sig så længe. Jeg vil vurdere at det er en kombination af varmebehandling og konserveringsmidler. Jeg drikker meget sjældent kakaomælk.


It's all for nothing if you don't have freedom...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det var vel...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2012 13:03

... friskt da det kom i dåsen.

 

Det er lidt som når man køber "hjemmelavet" det ene eller andet. Hvis det er færdigkøbt kan det jo i sagens natur ikke være hjemmelavet.

 

Tænker man for meget over de "madvarer" vi køber, er det jo det rene kemi vi fylder i hovedet - der er i hvert tilfælde ikke meget naturligt tilbage, og sundt kan det ikke være!

 

 


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Holdbarhed
Forfatter: 
Dato:  24-06-2012 09:26

Hej

 

Tilsætningsstoffer til maden er kemi, men er faktisk lavet af materialer fra naturen, såsom tang, solsikkeolie mm.

 

Hvornår grænsen går fra at man må kalde det naturligt og hvornår det går hen og bliver kunstigt, kender jeg ikke.

 

Danisco laver tilsætningsstoffer. Prøv at læse på http://www.danisco.com/

 

Her kan man få et lille indblik i hvad der bliver tilsat stort set alt det mad vi køber. Nogle af råvarerne kan man google sig til.

 

Mht. kakaomælken kan jeg fortælle, at 2 af de ingredienser der tilsættes er guargummi og Carregenan

 

  1.  
    "Guargummi er et kulhydrat, der udvindes af frøene fra bælgplanten guar. Det virker godt som bindemiddel."
     
    Carregenan udvindes af rødt tang.
     
     
     
    /Pernille
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider