Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Danmarks befrielse
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 21:03

Denne her er vist meget passende at spille i aften... Er der andre, der holder fast i at sætte lys i vinduet d. 4 maj???

 

 

www.youtube.com/ watch?feature=player_e...arx9LzYqpo


Stephanie...


Lidt om mig: http://www.stepher.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Respekt og tradition..
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 21:42

 

Husk at det er 4. maj idag, og derfor bør vi sætte lys i vinduerne iaften, ikke bare for at mindes dem der gav deres liv for frihed, men også for at huske os selv på at frihed og retssikkerhed ikke er en naturlig selvfølge men noget vi skal værne om for at bevare.
I vores eget samfund idag øges overvågningen konstant og retssikkerheden minskes, der er nu også forslag fremme om at skat skal have adgang til at foretage ransagninger uden kendelse på privat grund. Igen bliver den gamle sætning med "hvis man ikke har noget at skjule så har man jo ikke noget at bekymre sig om" hevet frem.. Netop dette var Goebbels argumentation når regler der skulle kontrolere og bekæmpe modstanderer af nazi regimet skulle gennemføres.

Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning


0
0
Svar på denne tråd
 
 234567
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 21:49

Jeg har lys i vinduerne...


Vakse Viggo og Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 22:09

Jep, her er der også tændt lys :-)



Hilsen Maria


Nu med Enghavens Fiona <3


" Det er så svært at sige farvel,

så svært at gå sin vej

Men alle mine tanker vil altid følge dig"


Til min elskede sjæleven Day-Light

R.I.P

&

Min sorte skønhed Ridder

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er...
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 22:13

... først lige kommet ind fra aftenfodringen. Men fra nu og til jeg går i seng står der et tændt lys i mit vindue.

 

Naturligvis!

 

Jeg synes det er en smuk tradition.


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tradition
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 22:16

Det er nemlig en rigtig smuk tradition, desværre er der ikke så mange lys i vinduerne her i KBH (Altså i andres vinduer, jeg har i mine)... Alle burde gøre det. Jeg holder i hvert fald fast i den tradition.


Stephanie...


Lidt om mig: http://www.stepher.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 22:17

jeg har også tændt lys i vinduerne - så vidt jeg kan se, som den eneste her på vejen ...... vi bør stadig huske tilbage på den tid, hvor vi blev besat og folk der ofrede deres liv for det!

 

Sys

 

 


Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er lys
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 22:50

i vinduerne her.... :-)



Zamangah

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tradition
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 23:06

Her i huset er det en tradition jeg har med fra mine forældre :-)

 

Så ja, hvert år d. 4. maj sætter jeg levende lys i vinduet til minde om de mange mennesker som mistede livet under krigen, til påmindelse om den glæde det er at kunne leve i et land med frihed og for at "fejre" Danmarks befrielse :-) Og hvert år finder jeg da også "Flyvere i natten" frem - en meget passende sang til dagen...

 

Jeg er nok et meget traditionstro menneske og mener det er vigtigt at vi holder fast i vores fælles historie - også selvom jeg er alt for ung til at have direkte forbindelse til den tid. Hverken mine forældre eller jeg har levet under krigen - men stadig er jeg vokset op med at ære traditionen - og det fører jeg videre :-)


Christine og Faith...


RG kurser

Dressurkurser

v. examineret træner Rune Gludsted

Se mere på:

www.facebook.com/#!/groups/ 114989071912326/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen lys, endnu.
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 23:39

Tak for at blive mindet om det.

 

Vil få tændt nogle lys nu, som andre skriver, så er det en smuk tradition som er værd at holde fast i. Desuden også netop fordi

som nævnt, så er frihed i ordets bredeste forstand, ikke er en naturlig selvfølge, men noget vi skal værne om også fremover!


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

2 GODE Dartmoor ponyer på 8 og 12 år sælges.

 

Stübben islænder sadel, sælges.

 

Jeg er ikke perkekt; Men det er også min eneste fejl!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Danmarks befrielse.
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 00:46

Her er der også lys i vinduerne :-) Jeg synes det er en meget smuk tradition, og jeg synes man bør gøre det i respekt og for at mindes dem som satte deres liv på spil for at rede andres - meget smukt!



Væbner af den akademiske ridekunst :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej, jeg gør
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 13:20

det ikke. Bor ikke i DK, men havde heller ikke gjort det, hvis jeg gjorde. Min kæreste er tysk, og selvom han jo intet har at gøre med krigen (født mange år senere), så har jeg ikke lyst til at "fejre" kampen mellem vores nationer.

 

 


Opinions ain't facts, take 'em in and let 'em go.

 

Udlandsdansker siden 2009.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej......
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 14:56

Nej det gør jeg ikke.

 

Synes det er en smuk tanke, men er af bornholmsk afstamning, og dem glemte hele Danmark jo ikke var befriet den 5 maj, da tyskerne på Bornholm skulle overgive sig til russerne, hvilket de ikke ville !

 

Så min mor og hendes forældre nåede at flygte for det russiske bombardement, mens min far og hans familie overlevede at deres hus blev bombet i Nexø. Dog fik min far hørerskade af det - heldigt sluppet når huset braser sammen over familien, og naboerne bliver dræbt !

 

Så vi har aldrig fejret befrielsen af Danmark - men glædet os over at russer forlod to steder de havde besat, da krigen var ovre. Det ene var vest-BERLIN og det andet Bornholm.

 

Mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 lys i vinduet
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 14:58

Dejligt så mange stadig fejrer :-)

 

Dog fejrer jeg personligt ikke 4. maj og jeg sætter heller ikke lys i vinduet.

Grunden er, at min kære mormor er fra Bornholm.

Da Danmark blev "befriet" og alle festede, da forberedte min mormor og hendes familie - samt mange andre - sig på, at deres hjem, levebrød og hverdag ville blive ødelagt. Russerne bombede nemlig Bornholm/Rønne.

Min mormor mistede næsten alt og min oldefar (hendes far) mistede den butik han selv havde bygget op, de mistede hus, ejendele osv.

 

Så nej, for mig er det en trist dag/dage, og vil altid være det. Jeg venter med lysene til den dag Bornholm også var fri ;-) Men DER kommer lysene i vinduet.

 

Bare en lille fortælling fra en 1/4 bornholmer :-)


..Tanja-Victoria >>



[L] Älä milloinkaan sä unelmaasi jätä,

kuule ääntä sen ja löydät huomisen [L]

 

¤ Søger du hjælp til din problemhest, til westernridning/HMS?

Så kig forbi Solhöj Horsemanship!

  ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Morgan
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 15:03

Morgan: Sikke tragisk for din familie! :-( Min mormor + familie nåede at flygte til Svanneke, mener jeg det var.

De mistede dog også både venner og bekendte, samt som sagt, deres levebrød :-(

 

Du er faktisk en af de første jeg har hørt, have samme historie som jeg. Har følt mig lidt alene når folk har set "skævt" til at jeg ikke fejrede befrielsesdagen. Men for mig er det ingen befrielsesdag, nærmere en dag, hvor Danmark glemte en hel landsdel

Godt nok er Bornholm lille og langt væk, men de er stadig Danmark! Og de var stadig langt fra frie og DET skal om noget huskes!

 

 

.... Synes man burde flytte "Befrielsesdagen" til dagen hvor Bornholm såvel også var fri


..Tanja-Victoria >>



[L] Älä milloinkaan sä unelmaasi jätä,

kuule ääntä sen ja löydät huomisen [L]

 

¤ Søger du hjælp til din problemhest, til westernridning/HMS?

Så kig forbi Solhöj Horsemanship!

  ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Danmarks befrielse
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 17:30

Sine: I mine øjne fejrer vi ikke krigen imellem tyskland og Danmark. Det er ihvert fald den meget overfladiske fortolkning af 2 verdenskrig i det hele taget.

Jeg sætter lys i vinduet fordi jeg kan! For at minde om, at vi lever i et frit land og at mange ikke gør. Rigtig mange steder i verden, lever folk efter restriktioner som følge af krig, dette minder jeg mig selv på og på, at jeg bor i et frit land.

Man kan ikke bebrejde et helt folk, at nogle af deres landsmænd handlede dumt. På samme måde som du heller ikke kan bebrejde alle tyrkere (for at nævne tilfældigt), hvis en tyrker gør noget forkert. På samme måde kan vi i dag heller ikke står ansvarlig for vores forfædres handling og det håber jeg da heller ikke, at din tyske kæreste føler, at han er nødt til.

Jeg har en tysk veninde, der bor i Danmark og hun synes, at det er en skøn tradition, selvom hun er tysker. Hun føler sig på ingen måde stemplet af sin fortid.

 


Stephanie...


Lidt om mig: http://www.stepher.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 danmarks befrielse
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 18:25

Her var der også tændte sterinlys i vinduet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi gjore det
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 07:48

Da vi boede i Danmark,men ikke her (Australien)

 

Man burde indføre at gå,med sort armbind hvert år den 2 oktober,da Danmark sagde ja til at lade sig besætte via kontrakt,og afgive selvbestemmelsen og overlade styret til andre.

 

( 2. oktober 1972 var den dato hvor vi med et knebent flertal der var skabt ved hjælp af løgne og løfter lod os indlemmet i EU.)


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tyskland/Danmark
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 18:34

Stephanie: Det var nok forkert formuleret - vi fejrer, at tyskerne forlod landet. Mange tyskere, jeg har mødt, er en stor undskyldning for sig selv på deres nations vegne pga. landets historie. Derfor bryder jeg mig ikke om at sætte så stor fokus på krigen af hensyn til nulevende tyskere - da de fleste jo intet har at gøre med de grimme ting, der skete dengang. Jeg føler, at vi sår splid ved at mindes så voldsomt - film, nationaldage, etc. Men jeg har heller intet personligt forhold til krigen, så måske skal jeg ikke snakke for højt.

 

Det er dejligt, at din tyske veninde synes, at det er en fin tradition

 

 


Opinions ain't facts, take 'em in and let 'em go.

 

Udlandsdansker siden 2009.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Danmarks befrielse
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 09:17

Sine: Jeg kan godt følge dig. Jeg synes heller ikke, at man skal skabe splid mellem nationer og kulturer. Min morfar var modstandsmand og røg i koncentrationslejr, for det, men han har altid efterfølgende sagt, at man skal huske på, at tyskerne også levede et liv i krig. Den almindelige tyske familie valgte ikke selv krigen, men levede også i frygt. Derfor kunne man heller ikke dengang bebrejde tyskerne noget. Det synes jeg er vigtigt at huske.


Stephanie...


Lidt om mig: http://www.stepher.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider