Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ingen SU i sommerferien :(
Forfatter: 
Dato:  02-05-2012 23:27

Ja der er sikkert andre der står i samme situation som mig.

 

Jeg afslutter min HF i slutningen af juni, og har søgt ind på nogle forskellige skoler, får svar på hvilken skole jeg er kommet ind på, den 31 juli. Skolerne starter i slutningen af August, og det vil så sige at jeg ikke får noget SU i juli og August måned Dvs der er et hul på -16.000 kr, i mit sommer budget

 

Mine feriepenge i år kommer naturligvis til at dække bunden i dette hul, det er ca 5000 kr. Hej hej ferie.. og Juni måned hvor jeg har en masse eksamener hængende over hovedet, bliver jeg nød til at prioritere mit arbejde højere end eksamerne, hvis jeg bliver tilbudt ekstra vagter, er nej bare ikke en mulighed. Jeg tjener på en normal måned ca 3000 kr udbetalt ved siden af SU'en, så de rækker ikke særlig langt, når de pludselig står alene.

 

Jeg synes det er usansynlig træls, at jeg ikke kan have ro til at koncentrere mig om mine eksamener, og jeg synes det er utrolig kedeligt, at jeg ikke får mulighed for at puste ud og slappe lidt af, inden jeg starter på de næste 4 års uddannelse. Jeg har bestemt ikke noget imod at arbejde, og plejer altid at arbejde lidt i mine ferier, men jeg havde da drømt om at kunne holde bare lidt ferie uden at skulle bruge ferien på, at bekymre mig over min økonomi..

 

Så ja, jeg er temmelig frustreret over den kommende sommer, selv om jeg da sætter pris på at vi overhoved HAR noget der hedder SU og gratis uddannelse, håber ikke jeg lyder totalt egoistisk og ubetænksom. men det er godt nok en træls situation at stå i Som sagt har jeg jo et arbejde, men jeg kan jo ikke bare gå ned i føtex og kræve at få en masse ekstra vagter. Jeg kan prøve at finde et ekstra sommer job, men det er dælme også noget af en udfordring, plus at jeg som sagt har en masse eksamener, som jeg egentlig gerne ville have lidt ro til at fokusere på..

 

Hvad synes i, skulle det være muligt at få SU mellem uddannelser, eller er det fair nok, at man selv skal ud og skaffe de penge der kommer til at mangle?

 

Pyh, hvor jeg glæder mig til denne sommer er overstået..


Mvh Sandra

 

Går det, så går det.

Går det ikke, så går det nok.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som medstuderende....
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 00:40

.... vil jeg da sige nej, selvfølgelig skal man ikke have SU mellem to uddannelser.

Du læser jo ikke, og det er ikke statens problem at du ikke har fundet et midlertidigt/ sommerferie job eller har søgt om kontanthjælp i de måneder.

Mener faktisk du kan nå at søge om kontanthjælpe endnu. Og ellers så er det i gang med at aflevere ansøgninger hos isboder og restaurenter, som får travlt med turister om lidt. Der kan man faktisk være heldig at finde nogen der sågar søger folk til fuldtid.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 06:48
Jeg stod i samme situation sidste år - men havde jo vidst det i lang tid i forvejen, og havde derfor lagt penge til side til det.

Ellers må du jo i banken og høre om et lån/kassekredit. Du kommer jo til at få din løn bagud, og din su forud i august, og burde derfor kunne dække et hul der.

Jeg synes faktisk det var rart at have mulighed for at tjene så mange penge i sommerferien sidste år, det må jeg ikke i år hvor jeg er under uddannelse.


/Line

Fuldblod, hesten med xx faktor!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Su mellem uddannelser
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 06:52

Først vil jeg lige slå fast: nej man kan ikke få kontanthjælp, når man er mellem 2 uddannelser!

 

Derefter vil jeg sige at su'en på et tidspunkt blev forhøjet, så man lige præcis havde en mulighed for at sparre op løbende til forsørgelse til disse su-løse perioder.

 

Jeg syntes at folk har fået en rigtig slap holdning til at klare sig selv.

Du får en gratis uddannelse så du engang kan få et fornuftigt job med en ordentlig indtægt, og når du yder (læser) så får du endda penge for det. Og så brokker du dig over at du ikke kommer til at holde ferie, men derimod skal arbejde ekstra...

 

Gu er det da surt, men jeg kan fortælle dig, at man dør ikke af det.

 

Mangler du 8.000 om mdr pga su + du har 3.000 fra dit fritidsarbejde, så vil jeg godt nok også mene at du har sat dig for dyrt i forholdet til at være student. Og det er vel egentlig ikke andres skyld end din egen?

Det er muligt at få en ungdomsbolig for omkring 2500 i Greve, og el for omkring 350 kr. Telefon kan man snildt klare for 150 kr pr. Mdr, licens er 200 pr mdr.

 

Da su er forudbetalt, vil du stå med samme problem når du bliver færdiguddannet, da løn normalt er bagudbetalt. Man er nødt til at tænke frem, når man skal tænke budget.

 

Enten må du tale med familien om et lån eller banken om en kassekredit, og så vil jeg anbefale dig at få lavet en ordentlig plan for afvikling af denne gæld, eller også må du ud og søge sommerferiejobs, hvis ikke du kan få nok ekstravagter på din arbejdsplads.

 

Held og lykke med både dine eksamener og din sommer der desværre nok ikke bliver som ønsket


Hilsen Nana

-Der aldrig bliver dygtig nok, til at kunne vise ridebilleder af min hest på HN

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 07:34

Selvfølgelig skal staten da betale til, at du kan slappe af og nyde sommeren. Og de burde da også lige smide et par uger i sydens sol oveni, så du rigtig kan lade op og blive klar til den nye uddannelse!

 

Ironi off...

 

Hvorfor i alverden mener du at staten skal betale din sommerferie?

 

Der er da kun en som er skyld i du må arbejde hele ferien, og det er dig selv! Du kunne jo have valgt at spare op i stedet for, men det har du fravalgt.

 

Og mit svar på dit spørgsmål: Nej, jeg synes ikke der skal gives SU til folk der ikke er under uddannelse.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 08:32

 

Kan sagtens følge dig. Står i samme saks når jeg går fra 2 år på skole til at skulle i lære. SU er betalt den ene vej, praktikløn den anden vej = hul.

Fint nok man ikke skal have SU når man ikke går i skole - men jeg får altså SU nu her i sommerferien imellem år 1 og 2 - hvorfor må jeg så ikke få det i sommerferien inden jeg skal i lære?

Når tingene "hænger" sammen kan jeg ikke se grunden til at man ikke skal have SU. Man holder jo ikke pause fra uddannelse, man forsætter i den anden ende.
Det vil jeg så men gerne betale for, når jeg får job og skal betale skat, at folk kan, ligesom så mange andre ting.

 

Jobs hænger desværre ikke på træerene hvis man er over 18år, under uddannelse og derfor søger fritidsjob på 12timer ca. om ugen.

De jobs er der ingen af - heller ikke med pæne ord i baggagen og erfaring og villighed til at tage alt.

 

Jeg er super glad for at vi overhovedet kan få SU - men det betyder ikke at man bare skal klappe i og være "evigglad".


We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 09:03

Nej, man skal ikke have Su mellem to uddannelser.

Men jeg kan ikke lige forstå, at du mener du mister 16000 på 2 mdr? den udeboende su er lidt over 5000 pr måned.


Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 09:16

Jeg er selv studerende og både min kæreste og jeg bliver færdig til sommer, som jo betyder som alle andre der er mellem to uddannelser, at man ikke får SU.

Men det har vi jo vidst i lang tid, så der er blevet sparet op til at betale husleje mv. så der er ingen ko på isen der. (Dog hvis der havde været problemer, KUNNE min børneopsparing jeg får i september være gået til det, -men nu kan den få lov til at gå til skolebøger.

 

Jeg synes ikke at mine medfolk og jeg selv skal betale for at folk kan melde sig på en uddannelse og sidde der hjemme og se TV i de nogengange 2 måneder der går fra man slutter til man starter igen.

 

Vi har så slet ikke et forbrug der overhovedet nærmer sig 8000,- om måneden, på trods af at vi er to mennesker, men det er jo så hvad det er, at hvis man har et stort forbrug må man starte tidligere med at spare sammen.

 

Så dem der ikke har sparet penge sammen, de må enten snakke med bank eller familie, søge alle jobs/vikarbureauer (der er mange der søger ferieafløsere på trods af at der 'krise')
Man kan IKKE søge kontanthjælp mellem uddannelser, det kræver at man står ledig for arbejdsmarkedet, og det gør man jo ikke når sikkerheden i form af studie kommer en måned efter.


Ellers er der også GSK(Gymnasiel supplerings kurser) i sommerferien, når man har en studentereksamen skal man kun have 16 timer, så kan sommerferien bruges på det, og man får SU, hvis alt andet brænder sammen, men det plejer oftest at være matematik, kemi og sådan noget, og for at tage GSK må man ikke have taget nivauet før.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Både og
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 10:00

Jeg synes, det er et svært spørgsmål, for det er både-og. Jeg husker også selv, at det var et kæmpe problem for mig, da jeg var færdig med gym og skulle på uni. Men som andre også skriver, så havde jeg sparet op, og brugte absolut nul og niks af penge i juli måned. Derfor endte jeg med at have 2500 kr. til overs fra juli, og det var jo meget godt gået, når nu der ikke havde været nogen indtægt.

 

Jeg forstår godt harmen omkring, at folk ikke synes, at man skal have penge for at "sidde derhjemme og lave ingenting". Men hvem er det lige der betaler, når man som lønmodtager gerne vil have sin ferie - og have lov til at sidde hjemme og lave ingenting? Har I selv sparet sammen til det i løbet af året? Ja, via jeres løn, men ellers ikke. I ville nok heller ikke synes det var så sjovt, hvis pengekassen smækkede i når I skulle holde fri. Den sidder jeg nemlig selv i som nyuddannet - hvis jeg vil holde ferie, så mister jeg min løn, fordi jeg som nyuddannet ikke har haft mulighed for at spare feriepenge sammen. Og ja, jeg kunne jo også "bare" spare op - men med den løn jeg får, synes jeg simpelthen det er for mange penge for at holde fri. Så jeg holder slet ikke ferie i år.

 

Som universitetsstuderende havde jeg sommerferie typisk fra midt juni til slut august, dvs. i hvert fald halvanden måned. Een gang i løbet af mit studium havde jeg mulighed for at tage et sommerkursus, som tog 6 hverdage. Resten af tiden holdt jeg fri eller arbejdede. Og jeg har jo naturligvis fået SU i sommerferien under min uddannelse. Jeg har svært ved at få øje på forskellen i, at holde sommerferie imellem to semestre, til at holde sommerferie imellem to uddannelser. Jeg kan ikke se, hvorfor der skal være forskel på de to ting.

 

Men hele SU-systemet vil altid være til diskussion. Jeg synes f.eks. heller ikke det var fair, at nogen af mine medstuderende valgte at studere på 2/3 tid (tog to kurser af gangen i stedet for 3), men de fik det samme i SU som mig, der bare knoklede hårdere. Til gengæld blev de også senere færdig med deres uddannelse, men så længe de opfyldte kravene til studieaktivitet, så fik de jo deres SU. Jeg synes det var mere rimeligt, at de kun fik 2/3 af deres SU, når nu de kun fulgte 2/3 af deres uddannelse. Jeg synes heller ikke det er fair, at SUen er fastsat efter, at man som studerende jo "bare" kan arbejde ved siden af. I lange perioder havde jeg 42 timers undervisning om ugen, og så skulle man jo altså "lige" nå at læse og regne opgaver og skriver rapporter også. Hvornår er der så lige tid til at arbejde? Mig bekendt arbejder de fleste mennesker 37 timer, og så har de fri når de kommer hjem. Jeg har aldrig haft mere fritid end nu, hvor jeg er færdig med uddannelsen og har et job. Jeg har fri når jeg kører fra min pind, og jeg skal ikke lave noget i weekenderne.

Ja, vi skal være glade for, at vi får gratis uddannelse, og at vi får SU imens. Men med det vi ellers betaler til, så er det vist ikke lige det rigtige sted at pege fingre.


... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 10:18

Har du overvejet at køre din løn fra fritidsarbejdet over hovedkortet for lønudbetalingen i slutningen af juni og juli?

Ikke at du får 8000 kr/ mdr ud af det, men det giver da hurtigt omkring 2000kr mere pr mdr., og så er hullet da lidt mindre

 

 


Knus Krestine

 

*Termin d. 25. juni 2012*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Randi...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 10:33

"Men hvem er det lige der betaler, når man som lønmodtager gerne vil have sin ferie - og have lov til at sidde hjemme og lave ingenting? Har I selv sparet sammen til det i løbet af året? Ja, via jeres løn, men ellers ikke."

 

Er det ikke lidt selvmodsigende?

Selvfølgelig kan vi lønmodtagere da heller ikke, modtage penge fra staten under ferie, hvis vi har været så dumme at bruge alle feriepengene på forskud.

Nu er jeg funktionær og får dermed samme løn hele året rundt også under ferie, har så til gengæld ikke feriepenge (andet end et ferietillæg der udbetales her i maj) så jeg må da spare op, hen over året hvis jeg vil på ferie.

Hvorfor skulle det være anderledes, fordi man stopper med en uddannelse og skal påbegynde ny/ud i arbejde?

Må man nyde, så man man jo også yde. Eller spare op i løbet af året.


/Tina

Of all the animals, man is the only one that is cruel. He is the only one that inflicts pain for the pleasure of doing it ...

/Mark Twain

 

http://www.kamphest.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tina...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 10:43

Tina: jeg taler ikke om at betale for at tage på charterferie, men om at få løn under ferie.


... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd
 
 feriepenge
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 11:35

Randi som lønmodtager spare du helt og aldeles selv op til din ferie, det har staten ingen andel i. Det er kun som nyuddannet at man ikke har nogle feriepenge sparet op og det er selvfølgelig træls, men sådan er det så bare.

 

Angående SU mellem to uddannelser, nej selvfølgelig skal man ikke have SU når man er mellem to uddannelser. Der er faktisk mange der er tilmeldt på Uni, men som aldrig dukker op. Skulle de så have fået SU i to måneder gratis, fordi de jo var meldt til?

 

At man får SU i sommerferien, når man er igang med et studie, er noget andet. Her er du jo igang med studiet.

 

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 Karina
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 11:47

Karina: man får 12,5 % i feriepenge som lønmodtager (så vidt jeg husker) - men hvem betaler dem? De bliver da i hvert fald ikke trukket fra lønnen, så jeg er ikke enig med dig i, at staten ikke har nogen andel i lønmodtagernes ferielønning. Det kan være, at nogen kloge hoveder kan fortælle, hvem der egentlig sponsorerer ens feriepenge.

Og så kan jeg da berette, at der også er rigtig mange, som bruger x antal år på en uddannelse, som de aldrig gennemfører. Hvad så med dem? Skal de betale deres SU tilbage? Der går længe inden man er så meget bagud, at SU'en ryger.


... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi får ferietillæg
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 11:51

på 2,5 % af vores årsløn og det er firmaet der udbetaler det. Når man får 12,5 % i feriepenge, er jeg ret sikker på det, at det tilsvarende er det firma man er ansat i, der indbetaler de penge til feriekobto. Staten er det da i hvert fald ikke.


/Tina

Of all the animals, man is the only one that is cruel. He is the only one that inflicts pain for the pleasure of doing it ...

/Mark Twain

 

http://www.kamphest.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rasmus-modsat
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 12:13

På universitet er der uddannelser regnet sommerferie med i den ugentlig arbejdsbyrde. Arbejdsbyrde svare til ca. 10 timer om dagen 7 dage om ugen gennem semesteret.

På mit studie er vi normeret til 900 timer pr. semester = 1800 timer om året. Der bliver ofte brugt lidt mere, så det svare til 37 timer pr uge, også i sommerferien.

 

På arbejdsmarkedet spare man jo feriepenge op og tjener dermed selv til sin ferie.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 feriepenge
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 12:46

Alle de steder jeg har været ansat, er det firmaet, der betaler ind til feriepengene. Jeg ved, at jeg koster mit firma lige omkring 30.000 kr om måneden at have ansat, men min løn før skat er altså "kun" 23.000 kr om måneden. Det resterende beløb går til feriepenge og pension.

 

Angående dem der afbryder deres uddannelse, ja det er et dilemma, men de har i det mindste forsøgt. Det har dem der slet ikke dukker op jo ikke.

 

 

 

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 Feriepenge
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 12:49

Randi: Det er altså arbejdsgiveren, der indbetaler de 12,5% i feriepenge ;) Så det er en del af din løn og altså ikke noget staten har med at gøre.


- Charlotte


SÆLGES:

 

* Weatherbeeta dækken a la Thermatex. Mørkeblåt med grå inderside. Str 145 cm. Nypris 800 kr. Sælges for 250 kr. SE ANNONCE

0
0
Svar på denne tråd
 
 upsups
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 12:50

Jeg sad også i saksen dengang jeg gik ud af gymnasiet. for min bror og jeg fandt først ud af det 14 dage inde måneden sluttede. Jeg var oppe i alle fag, og sørgede for at arbejde godt og grundigt i læse ferien. Mit fritids arbejde er fra 16-22, så jeg stod bare tidligt op og læste, passede hesten og tog så på arbejde.

 

Det var stramt, meeen til at overkomme (havde heldigvis sparet nogle penge op), også sørgede jeg for at få et fuldtids arbejde op til mine sidste eksamener (jeg fik så fri de dage jeg skulle til eksamen), også var der penge til næste måned. Hvis du ikke har en rød reje, så tal med banken:)

 

men jeg kan godt forstå dig,det su er ikke altid heelt fair. Og det siger jeg på baggrund af en hændelse i april måned der berørte alle på mit optag.

 

lige for ikke at blive punket, jeg er på su, og er taknemlig for det! Min kusine måtte tage uddannelsen i weekenderne, mens hun arbejede fra 8-17 5 dage om ugen. Se så er jeg glad for at jeg bor i Dk og vi har de muligheder vi har.

 

ellers, men nu er jeg lidt bagklog, kunne du havde taget su lån også bruge de penge til de måneder. du kan vist stadig nå det? hvis ikke du har lånt noget hele året kan du sikkert godt låne til det du kommer til at mangle


Min fjordhest er bedre end din;)

Elsker mors Gule Upse Musse



R.I.P Gribaldi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trælst for dig.
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 13:18

Ja, det er filme træls for dig at du ikke har SU - men så er det jo bare om at komme ud og arbejde en vis legemsdel ud af bukserne :-) Jeg har for nyligt mistet 12 timer om ugen på mit arbejde, så jeg har ikke bare fundet 1, men 2 nye jobs til at supplementere mit arbejde med! Så jeg skal både arbejde i mit hoved-job, lege viking på et museum og servere burgers i et feriecenter til sommer. Så må man sove når man er gammel... ;)

 

/Lene


Basse

198? - 15/09/08


Cargo B

10/03/96 - 04/11/10



Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Betale selv
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 14:35

Men vi blev vel enige om, at I i hvert fald ikke SELV betaler jeres ferie - ikke? Om det så skal være staten, eller hvem der sponsorerer ferien for TS og andre, det er jo så en anden snak. Men min pointe er, at I ikke selv lægger penge til side til ferie hver måned. Som sagt, det har jeg selv muligheden for pt., men jeg synes det er alt for dyrt at holde ferie, når lønnen ryger. Bare en uges ferie er jo næsten 1/4 af en månedsløn - det er der vist ikke mange af os, som har lyst til at sige nej tak til...


... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 14:48

Hold da op, jeg havde ikke troet af folk ville blive så stødt over mit indlæg.

 

Jeg får 8000 kr udbetalt i SU om måneden, fordi jeg har SU lån oven i, og derfor hedder mit sommer budget - 16.000. Min økonomi til dagligt kører fint, så jeg synes ikke jeg har sat mig for stramt, og nu handlede det jo heller ikke om min hverdags økonomi Jeg har desværre ikke vidst det særlig længe, at man ikke fik SU mellem uddannelser, da jeg har fået det modsatte af vide tidligere. Så derfor har jeg ikke fået sparet noget særligt sammen, uheldigvis for mig, så skal jeg flytte 1. juli, så de penge der er sat til side, er til indskud mm.

 

Som sagt, jeg ved at det er luksus her i Danmark, at vi både får SU og gratis uddannelse. Men derfor synes jeg stadig det ville være fair, at man kunne få SU mellem uddannelser - Så længe der eks. var en "pause" på maks 2-3 måneder, jeg ved ikke hvor grænsen skal gå, og selvfølgelig skal man ikke gå og få SU i f.eks. et halvt år, uden at lave en dyt. Men jeg er sikker på at mange ville have glæde af, at have ro på i eksamens tiden. Jeg havde også overvejeret at tage et sommerkursus, men ærlig talt så har jeg brug for lige at puste ud inden jeg starter på de næste 4 år - så jeg håber jeg kan få ekstra vagter på jobbet, eller finde et supplerende job. Men som en anden skriver, er det ikke det aller nemmeste, når man er over 18 og det kun er en begrænset periode.

 

Synes i så også, at SU'en skal bortfalde i sommerferierne imellem studieårene? For jeg kan ikke rigtig se at forskellen er så stor, ferien er lige lang, og der er studier på begge sider.

 

Til Stine - super god idé at rykke arbejdet over på hovedkortet i de måneder, det vil jeg helt sikkert gøre!

 

 


Mvh Sandra

 

Går det, så går det.

Går det ikke, så går det nok.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 15:04

Forskellen ligger i, at hvis man fik SU mellem to forskellige uddannelser, ville alt for mange tilmelde sig en eller anden uddannelse for lige at høste de måneders su.


Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 15:46

Der er jo stor forskel på de sommerferier du har imens du læser og dem der ligger efter din uddannelse.

I de ferier du har mens du er under uddannelse er du stadig tilmeldt en uddannelse. Det er du ikke når du afslutter en og skal starte på en ny. Du ved jo i princippet slet ikke om du kommer ind.

Nogle venter jo også ½ år eller mere inden de starter igen, andre bliver tvunget til en februar start osv.

Hvis dem der starter i september skal have løn uden at være på uddannelse, hvad så med alle de andre??

 

Du er ikke under uddannelse i de to måneder = du skal ikke have SU.

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 15:58

Det ville være dumt at lave forskelsbehandling på dem der kun har 1-3 måneder mellem to uddannelser, og dem der først kan starte januar/februar, for de har da også ret til at slappe af og lade op til deres år med videregående uddannelse.

Det er enten eller, det bliver for meget fumlen når man skal sidde i et milimeter demokrati.

Ærgelig ærgelig, reglerne er klare, og SUs hjemmeside skriver hvornår man kan, og hvornår man ikke kan få SU.

Og sommerkursus er ikke så hårdt, hvis du ikke har behov for karakteren så behøver du ikke lægge hver vågne time over faget, men derimod slappe lidt af, det er jo ikke fordi det kommer på eksamensbeviset og ødelægger dit snit.

 

(Plus det er jo heller ikke en menneskeret at holde ferie, men et dejligt pusterum i en til tider travl hverdag)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja....
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 20:18

Jeg havde selv samme problem sidste år, da jeg gik fra min ungdomsuddannelse til min videregående uddannelse. Jeg vidste det jo så i flere år inden det ville ske kan man sige, så jeg havde jo mulighed for at spare op til det. Samme mulighed har du jo haft.

 

Jeg synes det er fuldstændig rimeligt, at man ikke får SU mellem to uddannelser. Vi får så meget, der må være grænser.

 

 




- Malle :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 20:42

Er der ikke manglende SU i ferien imellem studieårene?

Jeg er igang på VUC med en fuld HF taget som enkeltfag (over 3 år) og jeg får ikke SU i juli, så vidt jeg er informeret?

 

Det synes jeg nemlig er meget uforståeligt - min veninde er dybt afhængig af sin SU og kan ikke klare sig en måned uden - heldigvis er bor jeg hjemme og har det som blommen i et æg. Men synes stadig det er sært, at jeg ikke får SU udbetalt i sommerferien, når jeg ligesom er optaget på et studie og er i fuld gang og skal studere videre samme sted efter ferien.


Citat slut
Bianca

"Do not mistake a goats beard for a fine stallions tail."
Irish saying

0
0
Svar på denne tråd
 
 feriepenge
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 21:52

Randi man betaler altså sin ferie selv, som lønmodtager. Det er en del af din løn, som din arbejdsgiver betaler ind på feriekonto eller lignende. Hvis ikke din arbejdsgiver bare automatisk indbetalte dine feriepenge til feriekonto, så ville du få pengene udbetalt og så skulle du selv lægge dem til side til når du skulle holde ferie. Det med den automatiske indbetaling til feriekonto fra arbejdsgiveren er jo bare for at gøre det nemmere for dig.

 

Som nyuddannet, kan jeg godt forstå dit eksempel med at miste 1/4 månedsløn, men når du først har optjent feriepenge, så mister du jo ingenting ved at holde ferie.

 

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 21:58

DisturBia: Det er forkert. Du SKAL altså have SU i sommerferien hvis du fortsætter på HF efter sommerferien.

 

Du skal bare rette det under www.su.dk under min SU - så du får det.


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 heej,,,
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 22:45

Årh hvor er der mange kloge hoveder..

Men er man ikke selv studerende - holder man sin mening for sig selv! :)


Camille <3

Se min hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kloge hoveder
Forfatter: 
Dato:  03-05-2012 22:50

Millebilleee

mon ikke de kloge hoveder du hentyder til, som ikke er studerende, har været det engang, og derfor ved hvad de taler om.

 


Hilsen Nana

-Der aldrig bliver dygtig nok, til at kunne vise ridebilleder af min hest på HN

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Studerende
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 00:23

Jeg synes et eller andet sted det er ærgerligt, at man som studerende bare skal klappe i og smile taknemmeligt, for ellers får man smidt i hovedet hvor taknemmelig man bare skal være for SU og gratis uddannelse.

- Bevares, jeg ER da glad for de muligheder! Det skal da ikke forståes på dén måde.

 

Hvis man synes tingene er stramme, så kan man da "bare lige" valse ud og få sig et fritidsjob eller fuldtidsjob henover sommeren, for vi ved udemærket godt hvordan de hænger på træerne.

- Og så skal man helst leve på en sten i et lille hummer i de år det nu tager at komme igennem en uddannelse, hvilket selvfølgelig skal ske hurtigst muligt.

 

Sådan, sat helt på spidsen ;-)

 

Skoler er ikke altid lige gode til at informere en om den slags og der er bare SÅ mange om buddet i forhold til arbejde, uanset hvor lidt kritisk man er - og helt ærligt, hvad i alverden er der i vejen med at man måske nogle gange bare trænger til at puste ud og tømme hovedet og være klar til at boge den igen? Med alle dem som i dag går ned med stress, var det måske en mulighed for at der er en mindre som går ned med stress?!

 

I dag er der så meget snak om at vi alle skal uddannes, sabbatår er skidt og desto hurtigere vi bliver færdige jo bedre - og hvis vi gider få en masse børn imens er det bare fjong!

 

Jeg er glad for at jeg kan få SU og en gratis uddannelse, men hold op hvor bliver jeg nogle gange ked af at man ikke må være bare en kende træt af at man f.eks. ikke får SU i 2mdr pga. nogle regler man ikke var obs på uden at få tudet ørerne fulde om hvordan man da bare kunne ha' sparet op og hvordan deres daglige budget så er for stramt osv.

- Så er det altså heller ikke mere fantastisk at klare sig for omkring 5000kr om måneden! Eller studere på fuld tid, lave lektier og afleveringer og samtidig forsøge at arbejde ved siden af, - hvis man kan overkomme det, hvilket må være meget fair at det ikke er alle som kan.

 

Prøv da at tænk hvor surt det må være at opdage at man pludselig står og mangler 16.000kr og den sommer man havde håbet på til bare at få tømt hovedet, slappe af og lige komme helt ned i gear, før man starter op på 4 års studie på fuld tid - forhåbentligt, for oveni skal man vel gå og vente på om man nu er kommet ind på det studie man håbede på og dér hvor man håbede på det!

- Uanset hvad, det er da knaldhamrendes surt og ikke en særlig rar ting at ha' hængende over hovedet, særligt ikke når der er eksamen, og det er vel alligevel ret vigtigt at man klarer sig godt til ens eksamen!

 

Beklager hvis jeg støder nogen med mit indlæg, men nogle gange synes jeg bare der er et stort pres på de studerende og deres levevis, jeg synes dem som kan det hele på én gang er fantastisk seje - men hvad med dem som ikke kan? Skal de give op på forhånd?

 

 


www.ROLLOs.dk

 

Opdræt af

West Highland White Terriers

Satin kaniner

Teddy marsvin

 

!!! HVALPE SALGSKLARE TIL MAJ !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 00:40

 

Rollo:

 

You said it!

 

Studerende skal helst komme igennem hurtigst muligt, imens de kommer igennem både gymnasie og universitet skal de have tid til kæreste, fritids, motion og job - har de ikke, så må de bare skære det fra for nu skal de altså uddanne sig, så må det sjove komme efter uddannelse!

Kan man ikke klare et job ved siden af studie så er man svag, gymnasie er peace off cake selvom transporttiden frem og tilbage er lang, samme til job.

 

Man går bare lige ud og får et job som over 18årig på max 12 timer om ugen - de hænger nemlig på trærene og folk vil hjertens gerne have en som dig. Hvis ikke, så er man bare for sart!

Imens skal du helst leve for 1500kr pr. mand MAX - andet er aaaalt for meget. Tid til fest og farver, nej da - du skal studere.
Kan du ikke få en bolig er du igen bare sart, kan du kun lige få det til at hænge sammen bruger du penge de forkerte steder.

 

Når jo, så når du har taget de mange år på universitetet og pløjet igennem studie til den store guldmedalje - så er der intet job når du kommer ud! Øv bøv hva... Men igen - det er din skyld du ikke kan få job, så må du flytte til Sjælland, rykke alle pælene op - også selvom det måske kun er for et par måneder.

Men hov - hvis du ikke er boglig, hader skole og det simpelthen gør dig nedtrykt at være der, måske du er bogligtsvag oven i og helst bare vil ud og arbejde så er det bare noget øv for dig. Men du kan jo tage på gymnasiet alligevel - selvom dit snit ender på 4,2 og du har hadet de 3 år.

Ellers er du dælmer nederen og ikke særligt moden at du ikke kan tage dig sammen i de 3 år og holde dem ud.

Damn.. Hvor er jeg træt af den overnævnte sterotype skal proppes ned over studerende. Vi skal leve af ingen ting, finde jobs imens der ikke er der, vi er svage hvis vi ikke kan hvad politikerne forestiller sig også skal vi helst mase så meget undervisning som muligt ned i et år så vi hurtigt kan komme igennem møllen og ud til arbejdsløshed.

Juhu.

Dejligt med luft - beklager hvis indlægget har stødt nogen ;)
Jeg og den uddannelsesmølle er ikke super gode venner efterhånden, vil SÅ gerne være færdig - jeg gider ikke sidde i det klasselokale, men det kan jeg blive nød til.


We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bomli bom
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 06:07

mms

 

kun 1 ting der støder mig ved dit indlæg - der er ikke flere jobs på sjælland og det er dyrer at bo og studere herover ind i jylland/fyn, så det vil jeg ikke anbefale nogen :)


Han er en usleben diamant - nej han er en usleben nar, hvis han arbejder virkelig hårdt bliver han en nar!

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 08:33

Rollo: For det første er det ikke skolens ansvar at informere dig om SU-regler. Det er dit eget ansvar, som voksen, at undersøge reglerne for de penge du ønsker at modtage.

Vi er alle med på at det er svært at finde jobs for tiden - men så må man altså leve lidt stramt de to mdr, og spare op til det inden.

Som sagt, ville staten miste en del penge på også at give folk su mellem to uddannelser, for er du klar over hvor mange der ville udnytte det?? folk som ikke liiige har fundet job til deres sabbatår, de kan da lige melde sig på en uddannelse efter sommerferien, så de får su nogle måneder.

Og helt ærligt - at klynke over at man skal bo "i et hummer" - et dansk kollegieværelse er meget billigere (og pænere, tro mig!) end de er i udlandet, hvor man OGSÅ skal betale måske 80-90000 PR SEMESTER! (eksempel England)

Ej om igen. Vi har det faktisk meget godt i DK. Det er ikke su'en (eller de andre ting du omtaler) der er problemet - problemet er alle de unge, som skynder sig ud og søge kontanthjælp i stedet for at tage en uddannelse, fordi kontanthjælpen er højere, eller det faktum at man får det dobbelte i løn på fx tekniske skoler, end folk der studerer røven ud af bukserne på uni.

Alle studerende burde få nøjagtig samme sats (SU) uanset hvilken uddannelse de vælger.


Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 09:36

Hvad er det for et grundlag i studerer på?

 

Hører så tit den der med "jamen regeringen siger jo vi skal uddanne os, så må de også betale os for det!!"

 

Hvor mange uddanner sig fordi "regeringen siger vi skal"? - Jeg gør ikke...

 

Jeg studerer fordi jeg synes mit fag er spændene og fordi jeg ønsker job der kræver uddannelse. Derfor bruger jeg også rigtig mange timer på det, og det er studie der kræver en vis arbejdsindsats. Det viste jeg allerede inden jeg startede. Også er der ikke tid til fest og farver. Men jeg kender også mange studerene der stortset ikke har undervisning og har masser af tid til arbejde, fest osv. Noget af det første mange spørg om når de er til orientering om uddannelser er "hvor mange timer har man om ugen, for jeg skal også have tid til ....".

Var min drøm at være kassedame i ALDI og jeg havde det fint med det, så ville jeg da ikke bruge 5 år på universitetet.

 

Regeringen vil gerne have vi uddanner os, og derfor giver de både SU og gratis uddannelser.

 

Er det virkelig så dårligt et liv at være studerende? Man får lov til at arbejde med lige præcis det fag man synes er allermest spændene, man er sikker på su så længe man uddanner sig = du bliver ikke fyret fra din uddannelse. Der er mulighed for at bo billigt og der gives diverse rabatter rundt omkring.

 

I Aalborg er det efterhånden svært at finde kollegier med små værelser, fælles køkken eller bad. For de studerende gad ikke bo på den måde. De ville hellere have en fed lejlighed med fjordudsigt. Derfor bygges der nu ungdomsboliger lige ved fjorden, med en noget højere husleje end de tidligere små værelser.

Jeg ved godt det ser anderledes ud andre steder i Danmark, men det viser alligevel lidt om de forhold studerene mener "de har krav på" i dag.

 

I Århus klager folk over mangel på ungdomsboliger, men hvis man tager toget 15 min og ender i Hjortshøj så står der tomme billige ungdomsboliger.

 

Og den med, at man efter 5 års universitet så kan gå rundt som arbejdsløs... det kommer jo lidt an på hvilken uddannelse der vælges ;)

 

Spørgsmålet i denne tråd var: Skal der gives SU når man ikke er under uddannelse.

 

Her står jeg fast ved mit svar: Nej, der skal ikke gives su når man ikke er under uddannelse, og da slet ikke med den undskyldning "at man ikke lige viste der var 0 SU mellem uddannelser, fordi man ikke lige havde tjekket det". Ja det er surt for trådstarter, men jeg mener bare ikke det er begrundelse for at give SU til folk udenfor uddannelsessystemet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 10:11

Det er ikke første gang at den der med "HJÆLP INGEN SU I SOMMERFERIEN!!" kommer op, synes at på alle de forums jeg kommer på at en tråd som denne dukker op.

Generaliser lige lidt, man behøver altså ikke at lide selvom man studerer, jeg og en del af min omgangskreds, vi lever faktisk fint på trods af kun at have SU (evt. SU-lån) og det tager kun 25 minutter fra min hoveddør til jeg er på hovedbanegården.

 

Det behøver ikke at være en sur tjans at studere, og selvom staten siger i skal videreuddanne jer betyder det jo ikke at alt skal overholdes hvis i egentlig ikke gider, de siger jo også at man skal spise sundt, ikke ryge, ikke drikke alkohol, motion 30 minutter om dagen mv., overholder i også alt det til punkt og prikke?
Man skal jo vælge en uddannelse fordi man BRÆNDER for det, fordi man ikke kan forestille sig at lave noget andet.. men okay, det er bare det jeg har fået i hovedet af alle de vejledere jeg har talt med, staten kan på uddannelsesområde rende mig, jeg gider ikke at være læge eller læse filosofi, men der er så mange andre ting jeg hellere vil.
Jeg er helt enig med chris 97.

 

Forresten i Sverige, som jo lige er ovre på den anden side, dem synes jeg godt vi kan sammenligne os lidt med:
Der får man hvad der cirka svarer til 2400,- om måneden i danske kroner - resten låner man sig til, og de har også gratis uddannelser og fordele i form af studierabat for studerende.
Resten af pengene må de låne sig til, hvor man så faktisk kan låne op til 13000 dkkr om måneden hvis man bor i egen lejlighed som ene mand.
DOG glemmer jeg at nævne at deres hjemmeside med SU giver en masse forslag til hvordan man sparer penge og giver økonomisk vejledning mv.

Så måske skal det danske SU system bruge tid på at give økonomisk vejledning til unge istedet for?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Studerende
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 13:01

MMMs: Engang i mellem skal man ha' lidt luft ;-D

 

BigWhopper: Nej, det er måske ikke skolens ansvar - men det ville da måske være en god idé af skolen at ta' emnet op, når det nu er så stort et problem. Personligt synes jeg f.eks. SU's hjemmeside nogle gange er ret forvirrende at finde rundt i og generelt henvises der altid til SU-medarbejderen på skolen. Så kunne denne jo spare en del tid måske, ved at lave et oplæg omkring SU og huske at gøre folk opmærksom på problematikken :-)

 

Det er da bestemt ikke fordi jeg synes folk skal kunne melde sig til en uddannelse for at score SU, for så aldrig at møde op på uddannelsen når den starter, selvfølgelig synes jeg ikke det - men synes bare godt man kunne gøre folk opmærksomme på det, hvem ville dét skade? Der er nogle gange SÅ meget information man får ved start på en uddannelse, så kunne man også lige ta' den del med.

 

Sammenligningen med udlandet forstår jeg til tider ikke, - det er sådan deres system er, jeg kigger på hvad vi har i Danmark for det er i Danmark jeg bor og her jeg skal uddannes.

- Hvordan de gør i England eller andre lande, er for mig ikke relevant. Personligt synes jeg til tider det er ærgerligt man altid skal trække andre lande ind i tingene, "Se hvordan de har det dér - hold op med at pive" - vi kan jo ALTID finde nogle som er ringere stillet end os selv, men hvorfor skal jeg ta' udgangspunkt i alle mulige andres regler og muligheder, hvad får jeg ud af det?

 

Et er at leve stramt nogle måneder, noget andet er at miste nærmest al sin indtægt. At spare op, så stor er SU'en jo som sådan heller ikke at man bare kan spare op - og så er det jo man "har sat sig for stramt".

 

Jeg er godt klar over mit indlæg lyder som om jeg er utaknemmelig for SU'en og vores gratis uddannelse, det er jeg såmænd ikke, jeg synes det er en fantastisk mulighed - men jeg er bare stadigvæk træt af den måde folk tit forventer en studerende skal leve og være.

 

Mht. kontanthjælp, så skal jeg ikke kunne udtale mig om folk grund til at søge dét, men personligt er jeg endt der af personlige årsager - og jeg synes da på INGEN måde det er spor sjovt at stå i en situation hvor dét var min eneste mulighed.
- I princippet ville jeg da synes det var fint hvis kontanthjælpen for dem som reelt set kunne ta' en uddannelse var lavere end SU'en.

 

chris »97«: Selvfølgelig studerer de fleste vel det de gerne vil, fordi det er det deres fremtid gerne skulle indeholde - som skrevet til BigWhopper er jeg godt klar over mit indlæg kan virke utaknemmeligt, det vidste jeg da også godt da jeg skrev det ;-)

 

Men jeg siger det da gerne igen, selvfølgelig er jeg taknemmelig for de muligheder vi har, det er ikke dét.

- Men, jeg forstår ikke altid hvorfor man forventer at man som studerende kan 117. ting på én gang, og hvis man ikke kan det - så falder man hurtigt ud af dansen. Jeg forstår heller ikke altid holdningen og forventningerne til en studerendes levevis, - jeg siger ikke vi skal have 15.000kr udbetalt i SU, slet ikke, men nogle gange synes jeg bare det føles som et utroligt stort pres der er på de studerende.

 

Jeg kender flere som har fået af vide at hvis de tog dén uddannelse var de nærmest garanteret at kunne vælge og vrage i mellem jobs når de var færdige - og da de så stod og var færdige, så var alle jobs væk og de står med en fin og flot uddannelse de kan bruge til nul og nix.

- Det er indenfor forskellige brancher, og det må da føles ret surt at stå med håret i postkassen på dén måde.

 

At folk ikke har lyst til at bo "oveni hinanden" længere kan jeg ikke se noget galt i, - synes for så vidt ikke man behøves fin fjordudsigt m.v. men at man ikke gider dele toilet og køkken med 10 andre, hvad er problemet i dét? Jeg har besøgt 3-4 kollegier hvor folk boede på dén måde, og wauw det skulle jeg bare aldrig - man kan dælme godt nok risikere at være uheldig med sine "roommates".

 

Jeg har skam selv boet i Århus, i udkanten, i en fin ungdomsbolig jeg skulle dele med én anden, det var rigeligt for mig ;-)

- Har også boet i en anden ungdomsbolig i en by udenfor en større by, med hyggelige naboer hvor politiet kom rendende og bankede på vores dør om natten for at spørge hvor naboen var, eller for at lede efter ham når han truede håndværkere med painball pistoler eller bare generelt når politiet kørte rundt i byen og ledte efter ham - 4 betjente, efter én mand. Og det var bare den ene nabo.

 

Ved godt man uden tvivl kan være ligeså uheldig udenfor en ungdomsbolig, men hvorfor SKAL man som studerende bo fx i et lille kollegieværelse og dele alt andet med 10 andre, hvis man ikke egner sig til det?

 

Hvorfor må man som studerende ikke også have et hjem hvor man kan komme hjem, slappe af, studere i fred og ro m.v.?

 

Selvfølgelig skal man ikke have SU når man er udenfor uddannelsessystemet, men det ændrer da ikke på at det er surt pludselig at stå 2 måneder uden indtægt - når der er så mange hvert år som ikke anede det, så kunne noget jo tyde på at der er for lidt fokus på problemet!

- Kan SAGTENS se problematikken i hvis folk melder sig på en uddannelse for at få SU og så ikke dukker op, måske man kunne lave en regel om at hvis man gør det, så skal de to måneders SU betales tilbage?

 

Hvad med dem som starter på en uddannelse, er der måske de første to uger, for så at indse det SLET ikke er dem? Skal de også betale den måneds SU retur?

 

Min pointe med mit indlæg var egentligt bare generelt at jeg er ked og træt af at man som studerende nogle gange føler man bare skal klappe i, smile og være taknemmelig - at man ikke må føle at der er store forventninger til en, et stort pres for forskellige sider m.v. - for vi skal smile og være glad for vores SU og gratis uddannelse.

- Folks reaktion her i tråden er jo netop nogle af de holdninger jeg tænker på, - man kunne bare ha' sparet op, man burde vide sådan noget, har man ikke råd til at spare op må man bare spare for så har man sat sig for dyrt, man kan bare få et job osv. osv.

 

Selvfølgelig har vi alle været studerende og de fleste af os gør det fordi vi gerne vil arbejde med noget bestemt vi brænder for, vi skal selvfølgelig også være klar til livet senere hen med arbejde, hus, fritid osv. men hold op hvor kan jeg nogle gange godt forstå folk går ned - både studerende og andre, for hvor skal vi dog nå meget i dag!

 

Så nej, det er ikke et forsøg på at være utaknemmelig eller noget, bare et suk om at det altså ikke altid er rosenrødt at være studerende ;-)

 

 


www.ROLLOs.dk

 

Opdræt af

West Highland White Terriers

Satin kaniner

Teddy marsvin

 

!!! HVALPE SALGSKLARE TIL MAJ !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 13:26

Jeg er som studerende led og ked af at blive sat i den gruppe af studerende der kræver og kræver og ikke har lært at tage ansvar for sig selv, nogengange bliver man overrasket over at tingene ikke spiller som man troede, men så må man jo finde en løsning på problemet.


Jeg forstår ikke hvorfor alle andre studerende tilsyneladende har 117. ting at skulle, jeg synes ikke jeg har så frygtelig travlt igen, men okay, jeg har heller ikke et studiejob, og søger egentlig heller ikke, jeg klarer mig fint på SU.

 

Men altså så er den jo heller ikke værre end at må tage et lån i banken eller andet, det er selvfølgelig pisse nedern, men en/to måneders forbrug er ikke det største lån man kan optage i denne verden, regningerne skal betales ligegyldigt hvad, og det hjælper ikke at pive over det på et hesteforum, hvis man virkelig synes man er uretfærdig behandlet, så gælder det jo om at kontakte Styrelsen for Videregående uddannelser og uddannelsesstøtte.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tumle tum
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 13:53

når jeg tænker på hvor mange der søger og får SU, som faktisk ikke deltager på en uddannelse, da der er mange uddannelser hvor der ikke er fravær. eller alle dem som søger SU som udeboedne og har en adresse andetsteds, men stadig bor hjemme, så nej så synes jeg ikke man skal have su mellem to uddannelser.

 

Vi er mange det har været der. Og gu er det surt at man ingen sommerferie får, men se sådan på det, man har et helt liv så er 4-5 års uddannelse ikke meget. Og en måske to somre uden ferie er ingenting. forrig år var det første år jeg har haft ferie siden jeg blev 16. Jeg har arbejdet alle mine ferier fordi jeg var nødt til det. Ja ok med undtagen det år jeg var sygemeldt, der var jeg syg og kunne intet.

Og ja det er surt når man ikke har sat sig godt nok ind i tingene, jeg har været efter flere at vores lærlinge omkring kørselsfradrag, og sådan noget, de ved intet om det, fordi de sætter sig ikke ind i det. og det er ærgerligt at miste noget eller få en overraskelse på den måde.

 

Og ja det er svært at få job, men hvad med vikar jobs der plejer man da godt at kan få i ferier, de sidste par år har jeg haft vikar job allverdens stedet i sommerferien, hvis man er villig til at jobbe på de tider andre ikke gider, så er det nemmere at få noget at lave. Sådan klarede jeg mit hul en sommer, ved at vikar jobbe, ja jeg fik ingen sommerferie, men det var også ok. De steder jeg var er begyndt at ringe direkte til mig fordi jeg har været der før. Men nu gider jeg bare ikke fordi jeg er magelig...

 



"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 14:18

Rollo: Jeg synes virkelig at danske studerende er utaknemmelige! Gang på gang viser det sig, at de danske uddannelser foregår på et lavt niveau og med et meget lavt timetal, sammenlignet med udlandet.

Nu går jeg selv på et studie med normeret 48-50 timers arbejde pr. uge (som det er normalt i andre lande), men jeg ved at mange ligger helt nede på 37 timer, og de har stadig 2 måneder sommerferie.

Alligevel får vi langt mere i Danmark end de gør andre steder, men de studernede vil alligevel have mere.

 

Jeg bor på ingen måder i en snusket lille bolig med dårlige naboer i et skod kvarter. Men jeg bor i to værelses ungdomsbolig sammen med min kæreste på 49 m2. Vi kunne da godt ønske bo som mange af vores par medstuderende = i en 90 m2 bolig i midtbyen. Det har vi så valgt ikke at gøre. Gæt hvem der er utilfredse med SUen.. det er ikke os, vores penge rækker fint til husleje m.m.

 

Næsten alle studier vil jo love guld og grønne skove for at få studerende ind. Det er jo tilladt selv at undersøge jobsituationen inden man starter ;) Nogle uddannelser har tilmed en karriere undersøgelse liggende. Magister foreningen har en arbejdsløshed på 29% og har haft det i mange år. Alligevel søger rigtig mange ind på de humanistiske uddannelser. Der burde man jo vide på forhånd, at der virkelig skal kæmpes for job ;)

Jeg ved godt tingene kan ændre sig og sygeplejsker og lærer pt går arbejdsløse, men som alt ser ud vil det jo ændre sig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 14:31


Hvorfor er det at man som studerende skal klappe i og smile glad fordi man har muligheden for SU?

 

Skal man klappe i fordi det ikke er sådan i andre lande. Så må vi heller ikke sige noget til sygehuset, lægen osv. - for det er ikke alle der bare lige kan gå til lægen!

At sammenligne Danmark med Afrika eller andre steder duer ikke. Vi lever i Danmark, ergo skal vi snakke om Danmark og ikke alle mulige andre lande.

 

Lad mig sige det IGEN.
Jeg er super taknemmelig for at kunne få SU.

MEN, når det så er sagt så vil jeg mene der altid er plads til forbedringer. Fx. så afhænger det at du kan få udeboende SU om hvor vidt dine forældre bor mere end 20km fra skolen. Mine forældre bor 18km væk - men jeg bor 50km+ væk fra skolen. Hvorfor følger SU'en ikke den der skal have den?

At være studerende er ikke ens. Nogle sidder stramt i det, nogle kan IKKE kapere et job ved siden af - vi er forskellige mennesker og ikke alle supermænd. Personligt så props til dem der kan klare job, lang transport til uddannelse, heste hver dag og kæreste også. For det ville jeg ikke kunne.
Men igen så er det individuelt. For nogle så handler det ikke bare om at priotere, men at der vitterligt ikke er flere timer i døgnet.

Jeg er ikke utaknemmelig. Jeg vil bare ikke klappe i og lade som om at alt er perfekt fordi jeg kan få SU.
For SU systemet er på ingen måde perfekt.

Min kæreste og jeg venter på 7 måned på hans handicaptillæg. Inde på hjemmesiden står der "op til 6måneder" ( ja, det er "kun" 1 måned over ) Vi vidste vi ville skulle vente så vi havde taget højde for det i økonomien men ikke at SU styrelsen er så langsomme og i det hele taget intet ved eller vil fortælle. Så nu er økonomien ikke længere fantastisk.
Min kæreste skulle også til en læge i Vejle der kiggede på ham i 15min max og derefter konstaterede " du fejler det der står i dine papire ". Hvis han ingen forældre havde haft der kunne kører, så havde det været en meget besværlig og langsommelig affære at komme fra Odense til Vejle selv.

 

Jeg vil ikke have mere - jeg vil have forbedret det der er.
Men når det kommer til at lave ændringer her i Danmark, så lytter man ikke til de der skal laves ændringer ved. Politikerne tænker bare at sådan og sådan, istedet for at spørge dem der står i det.

 

Aaaaaaah... Luft.


We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 15:45

MMMs: Ja vi bor i Danmark. Et land hvor der bare ikke er flere penge til at give og give til alle de folk der gerne vil have. Hvis trådstarter skal have penge i sine 2 måneder uden uddannelse, så skal rigtig mange andre også = så er der endnu færre penge til dig og din kæreste.

Ligesom i den private økonomi så kan staten altså heller ikke bare bruge penge de ikke har. Alle må give lidt, desværre vil alle meget hellere have.

 

At sammenligne Danmark med Afrika, det er lidt langt ude.. men nogle gange er det altså godt at sætte tingene i relief og se på forholdene i forhold til noget andet. Ellers ville man jo aldrig kunne vurdere om noget er godt eller skidt ;) Men det er jo ikke Uganda der skal sammenlignes med. Det er vestlige lande som Norge, Sverige, Tyskland, England og evt USA.

 

Der er forskel på uddannelser og selvfølgelig har folk med 3-9 timers undervisning om ugen bedre tid til at arbejde end dem med 6-8 timers undervisning pr dag. Men igen, så er det muligt at leve for SU evt. + et studielån (som jo netop er lavet til dem der ikke kan overskue arbejde sammen med studie).

 

Jeg er selv kronisk smertepatient og hvis jeg ikke havde mine forældre, kæreste osv. så var jeg da nok ikke kommet igennem min uddannelse. Men nu har jeg dem, så er der jo ingen grund til at bekymre sig om "hvad nu hvis...".

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 16:27

Det er svært at klarer sig uden penge... Og når man stopper et studie og skal videre til et andet, så er det lidt som at sidde mellem to stole... Ingen SU - for du er jo ikke under uddannelse... Ingen kontanthjælp - for du er jo imellem to uddannelser og derfor ikke fuldt tilgængelig for arbejdsmarkedet...

 

Jeg har været der, og det er ikke nemt... Der var en konsulent i forbindelse med kontanthjælp der sagde til mig at uofficielt, at jeg så måtte undlade at fortælle at jeg havde søgt ind på en uddannelse - jeg har det bare ikke så godt med at lyve, så jeg fandt en måde at klarer mig på...

 

Det kan godt være at nogen har kunne sparer op på SU, men det er ikke alle, heller ikke selv om man ikke mener at man har spændt sig selv for hårdt... Nogen kan have studie, heste, fritidsjobs, klarer alle opgaver, rapporter og afleveringer til tiden mens de kommer ud med nogen helt fantastiske karaktere... Men det er ikke alle der kan... Jeg ville ikke kunne...

 

Synes ikke at der skulle være andre regler, men kan godt se at de ikke altid hænger sammen... Min kæreste og jeg bor i en studie bolig lige nu (han er studerende), vi har den til 1/8 2012, vi er skrevet op i forskellige boligselskaber og har været det i snart 2 år, da vi jo vidste det ville komme... Studieboliger har man åbenbart kun 2 mdr. efter endt studie, men skal man have hjælp af kommunen til at finde noget andet, skal man have arbejdet i 3 mdr... Jeg havde arbejde da vi flyttede sammen, og fik at vide at det ville tage ca. 3 mdr. før vi fik tilbud - men min ansøgning blev åbenbart smidt væk, så nu kan jeg godt mærke på kæresten at det stresser ham, både eksamnerne, det med at finde et arbejde hurtigt og forhåbentlig kunne finde en lejlighed inden vi skal være ude af denne her...

 

Det er bare ikke sjovt når regler og love skal være firkantede og mennesker er runde...


Perle


Min kære mor, jeg elsker dig, sov godt

Født: 5/6 1958 Død: 19/7 2008

Farvel Felix

Hvil i fred

Charmetrold og Hjerteknuser

D. 21/8 2007
En gang utro, altid utro

Livet er hvad du gør det til... Tænk positivt...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heej :)
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 22:19

Feomus - Jo det er muligt, men jeg er sådan set selv studerende så jeg ved ligeså meget hvad jeg taler om, måske mere for situationen er anderledes nu end for ti år siden.

 

Man kan ikke få kontant hjælp for den måned, og man kan ikke bare finde et job. For det første er det svært at finde et job og få det andet så er det ikke mange arbejdsgivere der laver en kontrakt på en måned.

 

Jeg står i den situation at jeg ikek får SU i juli måned fordi ejg står mellem to uddannelser, og jeg synes da det er mega nederen der ikke er noget jeg kan gøre. Har søgt job i over et halvt år for netop at kunne forberede mig økonomisk på ikke at have noget indkomst.


Camille <3

Se min hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 22:29

Chris: Nu findes der er HAV af humanistiske uddannelser, og jobsitutaionen for de enkelte uddannelser er vidt forskellige - så drop lige den generalisering ;)

Pt er arbejdsløsheden for nyuddannede DJØF'ere 28%, humanister 27% og ingeniører 26%. Såå man kan ikke påstå at humanister er værre stillet end mange andre faggrupper pt.

Jeg har selv tidligere læst på DTU, der fik vi blæst ørerne fulde om hvordan der kom til at mangle ingenører af vores slags - nu her går det af h til for den branche. Det kan ikke altid forudsiges.


Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 lalalala
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 00:50

 

 

Hvordan ser det i grunden ud pt., når man er midt i studiet og går på sommerferie - får man SU til studierne starter igen?

Var der ikke tale om at klappe kassen i sommeren over?

 

Jeg har ikke læst alle ovenstående indlæg, beklager hvis mit spørgsmål allerede er besvaret...



NUMSEFISKEN


www.fridaspeach.wordpress.com

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 08:11

BigWhopper: Det er selvfølgelig rigtigt. Havde bare lige en uddannelse i hovedet med enormt optag hvert år og en arbejdsløshed på over 30%, men det er selvfølgelig ikke = alle uddannelser indenfor et felt. Er vist også forskelligt hvilke uddannelser de forskellige universiteter ligger under hum - min fejl!

 

Ligesom det er langt fra alle ingeniør grupper der er ramt.

 

Jeg vil dog stadig mene, at man kan spå lidt om fremtiden. Der er alligevel forskel på en uddannelse der storset siden sin start har haft "for mange" studerende i forhold til jobmuligheder, og studier med 0,1% arbejdsløshed gennem en årrække(de findes stadig). Sådan for at skære det helt ud ;)

 

NUMSEFISKEN: Du får SU i sommerferien når du går på et studie. Dog ikke mellem bachelor og kandidat, hvis du dumper bachelor.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 09:55

Der er nemlig også forskel på ingeniør grupperne ;)

På KU er der 46 forskellige humanistiske uddannelser, og arbejdsløsheden for de forskellige varierer enormt. Men ja, selvfølgelig er der nogen fag, hvor man godt kan forudsige det ikke går så godt - også derfor flere små fag står til lukning eller blive slået sammen med andre.


Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum ..
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 10:54

Øhm .. Ved ikke om andre har skrevet det, men har du overvejet at bruge et klip?? - Hele din SU er opdelt i klip du bruger under uddannelse. 1 måned = 1 klip. Der er vist 72 klip i alt. Dem kan du også bruge mellem uddannelser, eller måneder mellem skolegang og lønnet praktik. Du skal bare gå på minsu.dk, og anmode om brug af klip i de måneder mellem uddannelser.

 

Ved dog ikke om du også får dit SU-lån der..

 

Jeg er selv nød til at bruge 2 her til sommer, da jeg går fra skole til praktik.


Anne (uden hest) men som rider med fra kontorstolen! :)

 

.. When we compete,

we must compete as honest,

as the horses we are riding on ..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Livet som studerende
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 11:14

Du kan vel se det som starten på en ny livsstil - som studerende..

 

De fleste studerende har jo sommerferiejob for at få tingene til at hænge bedre sammen resten af året..


"Aim for the moon, even if you miss you'll be among stars!"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sådan er det
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 11:46

Ja, der er vel ikke andet at sige, end at sådan er det bare, og mange andre er kommet igennem det før?

 

Jeg kan godt huske, da jeg blev færdig med gymnasiet, der syntes jeg godt nok også det var lidt svært at overskue, at jeg havde hele 2 måneder uden SU, indtil jeg startede på uni igen.

 

Da jeg så blev færdig med uni, så blev de to måneder sat lidt i perspektiv. Jeg fik min sidste SU udbetalt den sidste bankdag i maj, afleverede speciale i juli, måtte vente på godkendelsen før jeg kunne søge om dagpenge, derefter 4 (eller 5?) ugers karantæne, herefter vente på ny dagpengeperiode, og da dagpenge er bagudbetalt = jeg fik mine første dagpenge udbetalt sidst i oktober. Det var godt nok lidt lang tid, så jeg var glad for, at jeg havde sparet op undervejs og havde feriepenge til gode fra mit studiejob, som jeg fik udbetalt i sommerferien. Så nu er alle I studerende advaret, det er langt mere strengt at gå fra uddannelse til dagpenge end fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse :-) Man kan selvfølgelig være heldig at have et job på hånden, men man siger, at det normalt tager minimum 3-4 måneder for en nyuddannet kandidat at få og starte på et job, da akademikerjobs ofte har lang ansøgnings- og startfrist.

 

Det er dejligt, at vi har SU i Danmark, og to måneder uden, det findes der som regel en løsning på :-)

 

Venlig hilsen

Anna




Fuglslev Hestepension

Opstaldning på Djursland

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sommerferie
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 11:49

Forresten sommerferierne imellem semesterne på en uddannelse er jo noget andet. Der kan sagtens være eksamen i juli og reeksamen i både august og september. Det er for mange også nødvendigt at læse lidt op imellem semestrene for at følge med.

 

Så selvom de fleste studerende kan arbejde ekstra i sommerferien, er det jo ikke det samme som at gå og vente på at starte på en ny uddannelse.

 

Venlig hilsen

Anna




Fuglslev Hestepension

Opstaldning på Djursland

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 su og 2uddannelser
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 19:01

Hej.

jeg kan sagtens følge dig, jeg er noget så glad for at jeg får su mellem min bachelor og kandidat, ellers havde jeg da godt nok også været på den.

Og ja det er muligt at man måske kunne have sparet op, men når man i forvejen kun har 1800 at klare sig for om månenden når alle udgifter er betalt, er der satme ikke meget at spare op af, hvis man også gerne vil have et liv ved siden af.

Og nej der er ikke mulighed for at arbejde mere, hvis man også vil passe sin uddannelse og have nogle ordentlige karaktere.

 

Jeg håber du får det til at hænge sammen, og god sommer :D


Maria B.P
Søger opstaldning i århus området til hingsteplag.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 08:24

Jeg vil som mange af de andre *host*, meget gerne vide, hvor de jobs til os over 18 liiiige er at finde? For de hænger åbenbart på træerne og venter på at blive plukket...

 

Meget kan ordnes ved en fornuftig aftale med banken og en budgetkonto, men jeg ville da ind imellem godt, at jeg kunne tjene liiidt ekstra, ikke engang sommerjobs hænger på træerne, herude vestpå var det nej og ventelister sidste sommer, så mon ikke det gentager sig i år. *Suk*

 

Men ansøgningerne skal jo sendes ud, ellers får jeg da slet intet, har søgt at komme ud som eksamensvagt igen i år, selvom det også falder lidt sammen med mine egne eksamener. Det var det eneste af det jeg søgte sidste år, der blev til noget.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmmmmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 10:32

jeg vil også gerne vide hvor de jobs er.

og så vil jeg riiiiiigtig gerne vide hvilke banker der bare låner penge ud til unge uden en indtjening? men som nok for su 2 mdr senere?


Han er en usleben diamant - nej han er en usleben nar, hvis han arbejder virkelig hårdt bliver han en nar!

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 10:41

Hestex2: Nu er der snak om at få et bevilget overtræk - og ikke et egentligt lån.

 

 


Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 10:47

der er bare flere der har skrevet lån, men et overtræk er heller ikke bare sådan at få, næsten ingen mennesker kan låne/overtrække nu, og slet ikke en på su (eller su der kommer 2 mdr senere)


Han er en usleben diamant - nej han er en usleben nar, hvis han arbejder virkelig hårdt bliver han en nar!

0
0
Svar på denne tråd
 
 SU i sommerferien.
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 11:57

Jeg har ikke læst svarene igennem. Så mit svar er nok blevet postet måske flere gange. Det er helt helt normalt. Men desværre kommer det bag på rigtg mange studerende hvert år. Til dels fordi de studerende ikke sætter sig ordenligt ind i SU reglerne og fordi at der ikke oplyses nok omkring det.

 

Hvad du skal gøre kan jeg ikke svare dig på. Men næste gang er du obs på det hvis du skal skifte uddannelse. Måske skulle vi oprette en gruppe bla. på facebook der går ud og oplyser studerende om at der ikke er su i Juli mdr. Så kunne vi advare så mange som muligt. Du er ikke alene om problemet. Men det gør selvfølig ikke dit problem mindre.

 

Skriv en privat besked til mig. Har måske en ide. Men der skal handles hurtigt. Ved dog ikke om jeg kan hjælpe.

 

Og ud over det, kan jeg kun sige til jer alle som ikke får su i sommerferien. Find og søg alt hvad i kan. Også selvom det kun er små job. Afløsning osv. Der er ikke mange. Og næsten igen. Men kæmp.


R.I.P. Elegant Spotlight xx

R.I.P. Evidence xx

 

Gratis hel/halvpart tilbydes.

Sød og rutineret rytter søges til sød hoppe. Erfaring med tilridning/ungheste er en nødvendighed. Ridehus på stedet.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 14:01

heste(x2)
Har du prøvet at få bevilliget overtræk? Det er vældig simpelt, og hvis banken alligevel siger nej, så læg sagen ud som den er; at du er mellem to uddannelser, så kommer de nok på andre tanker da du så vil få indkomst igen ret hurtigt.
Plus jeg har en bekendt som fik lavet bevilliget overtræk hver måned i 1½ år, indtil han fik søgt SU lån.
Da jeg fyldte 18 fik jeg lavet en kassekredit af bankdamen, ifølge hende selv, var det godt at have hvis man fx skulle købe et par sko, hun satte den til 10.000,- - den har aldrig været brugt, og det er ikke fordi jeg var en gammel trofast kunde, jeg havde kun haft den i 4 måneder inden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overtræk
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 15:07

I nogle banker kan man slet ikke oprette en konto uden at få en kassekredit med :) Bankerne vil jo gerne tjene nogle penge ;)

Ellers kunne man jo tage et SU lån de sidste par måneder og sætte de penge til side...

0
0
Svar på denne tråd
 
 bomli bom
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 15:34

goldfish

 

jeg er slet ikke på su længere, og ja det har jeg, men nu er alle banker ikke lige åbne så det lyder lidt næmmere sagt en gjort, når i skriver til ts at hun bare skal tage et overtræk eller et lån, det er ikke alle der kan det.

 

 

chris 97

 

det har jeg aldrig hørt om, at banker ikke vil tage kunder der ønsker andet end et dankort som man jo skal have for at få et overtræk..


Han er en usleben diamant - nej han er en usleben nar, hvis han arbejder virkelig hårdt bliver han en nar!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 15:51

Jeg ved godt at banker ikke har åbent om søndagen, men de har jo som regel åbent i hverdagene hvor man både kan ringe eller besøge dem.

Men hvem kan ikke få lavet bevilliget overtræk? (Udover dem med kæmpe gæld eller dem der er kendt for at være dårlige betalere, men så mange studerende er der heller ikke som ikke ses for kreditværdige, især når man snakker om så små beløb, hvor der også er udsigt til indkomst hos kunden.)

Banker vil tjene penge, det er en STOR forretning! At få lavet bevilliget overtræk koster penge for kunden og så plejer der også at komme renter på, så det er jo smart at låne penge til kunder.

 


Og så vil jeg lige informere om at det altså er muligt at lave overtræk på Visa Elektron, det er svært, men det er faktisk muligt med lidt snilde - og et gebyr oveni. Men det er ikke det emnet skal gå over på.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tumle tum
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 15:54

Jeg behøvede ikke mange timer som vikar for at tjene min lille SU ind. så man kan vel godt sige jeg havde lidt ferie alligevel.

 

Igen en opfordring .. skriv jer op ved alle vikar stederne, det kan give pote, og som sagt ibehøver ikke en 37 timers uge for at få SU´en tjent ind.



"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
0
0
Svar på denne tråd
 
 SU og så videre
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 16:20

Ingen studie = ingen SU

 

Ingen børn = ingen børnepenge

 

Ingen sygdom = ingen nytte af sundhedsvæsenet

 

 

Det er rigtig ærgeligt pludselig at opdage, at man ikke får penge, når der var regnet med det. Havde du vidst det, så havde du sikkert sparet op. I bagklogskabens lys er det nok bedst, hvis du får dig et sommerjob. Jeg kan anbefale hos Q8. Der er næsten altid arbejde at få, og det er skam et ok job.


Venlig hilsen


M

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 et hurtigt...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 16:41

et hurtigt spørgsmål til alle jer der har kassekredit:

Har i også lån i jeres bank?

 

For jeg kunne godt tænke mig en kassekredit, bare en lille en da jeg også starter på ny uddannelse og kommer til at få et lille problem med bøger osv.

 

Også var det jeg tænkte om det var muligt samtidg med at man havde lån i sin bank.


 

.. Trine ..

Nu med part

Halvpart på holstener/knapstrubberblandingen Codiak
Helpart på lippizaneren Asterix

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 19:02

TrineM:
Jeg har ikke lån i min bank, men jeg kender flere der har lån (billlån mm), men så længe man viser at man kan betale sine lån og ikke snaldrer penge væk og ikke har råd til regninger så tror jeg ikke det er et problem. Men ring til banken - og sig hvad du evt. vil bruge pengene til.

0
0
Svar på denne tråd
 
 En overskrift...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 20:07

Jeg har nu heller aldrig haft problemer med at få lov til at få et overtræk. Den ene gang da jeg snakkede med min bank i telefonen, prøvede de endda at prakke mig en større kassekredit på...

Men uanset hvad, så synes jeg faktisk ikke overtræk er løsningen på det her problem. Pengene skal jo stadig betales tilbage, og hvis det er hele 16.000 kr., som skal tilbagebetales, så kan den gæld godt komme til at være længe, hvis man ikke har så meget at rykke rundt med.

 

Mht. SU så er det drønærgerligt ikke at få SU i hele to måneder. Jeg fik ikke SU i juli efter jeg afsluttede min HF eksamen, men jeg var så fuldkommen forberedt på det. Det var også kun én måned og kun SU (ikke SU-lån), så det var til at have med at gøre.

 

Nej, jeg synes bestemt heller ikke man skal have SU mellem to uddannelser. Jeg synes i forvejen det er en luksus at vi får SU i sommerferien. Her tænker jeg mest på min sommerferie mellem 1. og 2. HF. Ingen af de to år havde jeg flere timer (inkl. hjemmeopgaver osv.) end en person med fuldtidsarbejde. Selvfølgelig er det nok meget anderledes på en videregående uddannelse. Men jeg er vildt glad for at få SU i ferien, når jeg læser, og jeg synes ikke vi skal forlange mere, når staten nu engang ikke har flere penge at hoste op med. Men derfor siger jeg ikke, at man ikke må ytre sin mening om det. Eller ærgre sig over manglende SU. For det er bare vildt surt at miste sin hovedindkomst et stykke tid :-(


Knus Michella

Søger lejlighed!

Sig endelig til hvis du kender nogen, som udlejer en lejlighed i nærheden af S-tog/kort transport til S-tog. Er rolig, har stabil økonomi og én indekat.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider