Jeg kan ikke anbefale at bruge lyden fra kameraet direkte hvis vi snakker om alm. digitale videokameraer til under 5-6000Kr. Der er lyddelen simpelthen ikke ordentlig.
Det kan gå an til tante Anna's fødselsdag, men der er et stykke til studiekvalitet også selv om man kan gøre meget. F.eks. laver "Røde" en ok video mic pro, der fungere godt så længe den monteres direkte på kameraet. Jeg har forsøgt med at sætte et forlængerkabel på, men der går for meget signal tabt i kablet og den er ikke med balanceret kabelstik, hvilket er et must hvis man vil trække kabel mere end 30cm.
Derfor vil jeg foreslå en løsning som mange bruger til deres hjemmestudie. Nemlig en mikrofon, kabel, mikrofonforstærker evt. i form af en lille mixer med indbygget mikrofonforstærker og et godt lydkort til PC'en.
Mikrofonen vil jeg helst ikke råde dig for meget direkte om da jeg selv udelukkende bruger mit setup til speak og det er helt specialiseret ligesom med alt andet studierelateret grej.
Mikrofonen bliver lige pludselig et instrument når du optager og er i høj grad med til at farve lyden. Professionelle lydfolk har et helt regiment af mikrofoner de kan experimentere med og mange musikere har en foretrukken model der er med til at give dem deres "signatur sound"
Der er basalt tre forskellige mikrofoner der er interessante i studebrug.
Dynamiske mikrofoner som er rubuste ofte ret små og meget anvendt til stage-vokal.
Stormembran kondensator mikrofoner. Nok den type man kan få i flest afskygninger og modeller. Giver ofte en meget precis gengivelse, tangerende til det analytiske og meget ren lyd.
Båndmikrofoner som helt sikkert er den type der farver lyden mest, bruges næsten udelukkende til studieoptagelser og stationært til stage. F.eks. til instrumenter.
Her vil jeg på det kraftigste anbefale at du besøger en stor musikforretning der har et klaver og hvor du kan prøve en række modeller samtidigt med at du lytter gennem lukkede høretelefoner og en "ren" forstærker. Så kan du sammenligne de forskellige indtil du finder en du kan lide. Du skal regne med at lægge fra 1000Kr og op, for en hæderlig mikrofon.
Du skal også bruge et balanceret kabel mellem mikrofon og mikrofonforstærker samt mellem forstærker og lydkort i forskellige længder.
Balancerede kabler er det eneste man bruger til prof. lyd fordi de ikke opsuger støj fra omgivelserne ligesom "almindelige" kabler gør det. Du behøver ikke købe nogen specielt dyre kabler da de som sagt ikke kan optage støj. Det man betaler ekstra for er "lækkerhed" plus slidstyrke og ikke kvalitet af lyden. Jeg plejer at give noget der ligner 50Kr for den første meter kabel og 10Kr ekstra for hver meter de bliver længere. (der skal jo stik på uanset længde)..
Mikrofonforstærker kunne være denne her. Studimikrofoner skal bruge en strømforsyning. Det er det der kaldes fantom power.
Lydkortet kunne være denne her, der ret beset "kan" fungere direkte som mikrofon indgang, men ikke det jeg vil anbefale hvis man vil opbygge en "prof" audio-kæde.
Grunden til at vælge denne specielle type lydkort er ganske klar.
For det første er det indvendige af en PC (eller Mac) et veritabelt stormvejr af elektrisk støj, der vil brumme og fløjte ind over dit signal fra indgangen. Derfor er det bedste at have et externt lydkort i en kasse udenfor PC'en hvor det kan gøre sit arbejde i ro og fred.
Grunden til at vælge et kort med firewire tilslutning og ikke USB tilslutning, er at den egenskab man kalder "latency" er meget lille med firewire i forhold til USB. Det det betyder i praksis er at der altid vil være en forsinkelse mellem lyden når den "rammer" indgangen i lydkortet indtil den er "optaget" på harddisken.
USB har en ret voldsom forsinkelse og det kan være meget forstyrende og ødelæggende at forsøge at lytte til det man optager når der er et halvt til et helt sekunds forsinkelse på lyden man optager til man høre den i høretelefonerne... Der skal man lytte virkelig godt efter for at fange en forsinkelse med firewire.
Det var sådan lige det helt basale setup jeg vil anbefale. Det er opbygget i flere "kasser" og den helt store fordel ved dette er at du kan udskifte delene uafhængigt af hinanden og evt. sætte flere ting ind imellem for at forme lyden.
Der findes "alt i en" løsniinger. Men så er du helt og aldeles låst i hvad du kan bruge det til og det bliver du træt af kan jeg love dig.
Hvis du vil "fremtidssikre" dig lidt, kunne du kikke på en forforstærker med mixer til f.eks. fire instrumentindgange plus et par mikrofonindgange. Så kan du skippe en særskilt mikrofonforstærker og stadig have en mikrofon på dit piano plus en til vokal f.eks. Det er altid en fordel at skille tingene ad, så du senere kan mixe sound og niveauer fra piano og vokal.
En virkelig "nice to have" er en eller anden form for lydprocessor til at bearbejde lyden med. Jeg bruger selv en dævl der i en kasse har "expander", "gate", "compressor", "limiter", "de-esser" og "peak limiter"... Jeg kunne forklare rigtigt længe om hvad det er. Men Google er din ven. Jeg vil blot sige at den ser sådan her ud
Det den kan er at hjælpe med til at forme anslag og decay f.eks. for dit piano - lidt lige som pedalerne vil jeg tro.. Det jeg bruger den til er som nævnt speak. Lad dig ikke gå på at antallet af knapper. Det er ikke så galt og du vil når du lære den at kende sætte pris på mulighederne i den frem for en med multi-hvor-er undermenuen-for-pokker-blevet-af- igen systemer!
Det blev en lang smøre, men du har også stukket fingrene i en hvepserede, hvor tusindekroneseddlerne forsvinder lige så hurtigt som ens fritid når man går i gang.
Det er i virkeligheden ikke så svært at sætte et rigtigt godt og relativt brugervenligt hjemmestudie op. Man skal bare huske at det er en kæde af "dimser" der har hver sin funktion efter tur og så kører det derud af.
Med hensyn til akustikken i dit studie, så er der en del du kan gøre for at forbedre på den. Det du skal have "lavet" er ikke det der korrekt hedder et mixerrum (der hvor alle knapperne er i et studie) men et optagestudie - der hvor musikerne er.
Punkt nr. 1 er at få smidt din PC ud af lokalet sammen med alt andet der suser/brummer og skaber sig i baggrunden. Du kan få 5-10 meter forlængerkabler til skærm og tastatur, så du kan parkere PC'en i et andet lokale.
Punkt nr. 2 er at forme akustikken i kæderen. Jeg gætter på at der er en lidt "hård" lyd i din kælder pga. hårde gulve og vægge. Den hårde lyd opstår når lydbølgerne kastes tilbage fra overfladerne og reflekteres fra specielt andre paralelle vægge/lofter.
En af de billigste løsninger jeg har været med til at lave bestod i at tage en 100 milimeter rockwool-bat og sætte nervøst velour på med spraylim. De indpakkede bats kan så sættes op på f.eks. to af væggene vikelret på hinanden. Man kan også lime stof hele vejen rundt om et bat eller sy en pose til den og så hænge dem fra loftet på strategiske steder for at absorbere lyden.
"æggebakker"... Ja de har en effekt. De dæmper de helt høje toner ret godt men virker mest som det der hedder "difusere", hvilket betyder at de bryder lydbølgerne op, så de reflekteres ujævnt og giver en lidt blødere lyd.
At ramme et godt kompromis mellem rummets absorbtion og efterklang er noget af en kunst og der er normalt ikke ret meget andet at gøre end at bygge det op og eksperientere sig frem på samme måde som de professionelle også gør det. Det er 50% viden og 50% kunstart.
Mixerrummet er en anden historie, her ønsker man normalt at det er 100% lyddødt så man kun høre det der kommer ud af højtalerne og intet andet. Det kan du springe over og anskaffe dig et par gode høretelefoner i stedet. Det er ikke optimalt men meget meget billigere.
Nårh ja, og så spørger den opmærksomme læser sikkert: "Nam'n hvordan får jeg så lyden og videoen til at passe sammen når de optages på forskellige ting" - Jo det er det man bruger et klaptræ til. Hvilket kunne være en blyant på kanten af dit piano.
Når du har tændt både kamera og lydoptager "klapper" du så kameraet kan "se" dit klaptræ og mikrofonen kan høre klappet.
Når det så skal redigeres sammen kan du "trække" lyden hen til det sted hvor de passer sammen. Nemt ikke?