Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Infektionstal hos lægen..?
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 16:29

 

Hejsa,

 

Jeg var lige forbi lægen idag, og fik målt mit infektionstal til 122.. Lægen siger at det er ret højt, og giver mig en lynkur som skulle tage det hele..

 

Men jeg er da faktisk lidt bekymret når jeg rundt omkring kan læse at et tal over 100 andre steder kan være det samme som en indlæggelse og yderligere undersøgelser..

 

Er der nogen der kan fortælle mig mere om det her tal når det er omkring 122..

 

 

 


 


Mor til:

Lukas

14.10.99

Albert

31.03.11

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 16:40

Jeg går udfra at det drejer sig om CRP.

Du har intet at bekymre dig om. Det betyder at du har en betændelses tilstand i kroppen sandsynligvis pga bakterier eller influenza (de fleste andre typer virus giver kun lidt forhøjede inf tal). Hvis du bliver rask efter en antibiotika kur er der intet at kigge efter.

 

Hvis du ikke bliver rask efter en kur kan det skyldes at bakterierne ikke er følsomme over for det stof du får og så kan man skifte til et andet stof. Typisk kommer indlæggelse først på tale når man er meget syg, dvs dårlig vejrtrækning, dehydreret eller har behov for iv behandling.

 

Hvis CRP ikke falder kan det skyldes andre typer af sygdomme, som så skal udreddes, men ofte er der heller ikke behov for indlæggelse.

 

CRP på 122 er ikke specielt højt ved infektion, ofte ved svære infektioner ses over 360, men CRP er ikke et mål for infektionenssværhedsgrad.

 

mvh ZZ (læge)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Infektion
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 17:47
jeg tror du kan være helt rolig, nu får du jo antibiotika. Virker det ikke får du bare noget andet. 122 er vist ikke overdrevet højt. Jeg blev engang indlagt med min 9 mdr. gl. søn han havde crp på 1080 og jeg fik ham da heldigvis med hjem igen efter 14 dage.
God bedring;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej igen
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 21:15

Hej igen,

 

zz: Det var rigtig dejligt at få sådan et svar, det gav ro i hovedet, tak skal du have! :)

 

Tanja: Ok 1080, det var noget af en højdespringer - Jeg tror nu nok jeg ville have været ret nervøs i det tilfælde, men det gik jo så også godt, så det var bare fint :)

 

 

Jeg håber godt nok at den her antibiotikakur lige er det der skal til Tak for jeres svar!

 

 


Mor til:

Lukas

14.10.99

Albert

31.03.11

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja tror
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 21:42

Ja tror du kan tage det roligt.

Jeg har dog aldrig set så høj en CRP som nævnt, tror det højeste jeg har set er 490-500.

 

Men nu er det jo heller ikke nødvendigvis samme enhed vi taler om.

 

God bedring med dig.


...100% Oldenborg ... 100% hest...

0
0
Svar på denne tråd
 
 :).......
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 21:50

Oxalia: Tak for det :).. Jeg fik bare at vide, at det normale niveau ville være 0-10, og at 122 var højt.. Så det er rart at få lidt feedback på det :)

 

 


Mor til:

Lukas

14.10.99

Albert

31.03.11

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 14:09

Man kan ikke stille det så generelt op. Der er flere symptomer og værdier der skal vurderes sammen med blodprøver, før man kan tage stilling til, om det er nødvendigt med indlæggelse.

 

Som udgangspunkt er det ok ikke at blive indlagt, uanset værdien på dit infektionstal (CRP), så længe lægen har lavet en vurdering på de andre ting, der spiller ind. - og det gør lægen selvfølgelig ved dit besøg.

 

Får du det klinisk værre, dvs får du det fysisk værre, kan du henvende dig igen. Men ikke på udelukkende baggrund af forhøjede infektionstal.

 

 




*** SAVNET er de 4 smukkeste stjerner på himlen ***

Zar

Chiquita

Grøndalgaard´s Mademoiselle

Starlight´s Sidney


Heste sladrer ikke. Men det burde tilskueren gøre!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 16:36

Jeg kan med stor lettelse melde, at jeg allerede her på 2.dagen kan mærke mærkbar forskel til den bedre side.. Så jeg tror på, at den lynkur gør sit job godt.. Det er bare skønt!


Mor til:

Lukas

14.10.99

Albert

31.03.11

0
0
Svar på denne tråd
 
 CRP....
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 17:40

Infektionsparameter, forhøjet ved infektion og ganske rigtig ikke mål for sværhedsgraden. Som regel enten tegn til bakteriel infektion og ved visse (kroniske) sygdomme konstant forhøjet som udtryk for en generel betændelsestilstand (inflammation) i kroppen. Bakterie =antibiotika virker, virus = antibiotika virker ikke (influenza eller lignende, de fleste halsbetændelser, kyssesyge mm)

Den målte værdi har i øvrigt en "enhed", fx mmol/l eller noget - og jeg vil tro på at denne refererede værdi på 1080 er målt med en anden enhed, da denne værdi på mit sygehus ikke måles til nøje tal over 600 - ved dog at fx Århus har andre enheder, eller har haft andre enheder (og værdierne kan IKKE sammenlignes overhovedet, kun omregnes - se referenceværdien)

Du skal bare tage den antibiotisk kur, så falder værdien nok - det er faktisk vigtigere, hvordan du har det selv - er der bedring efter 1-2 dage med antibiotikum er du på den rette vej. Hvis du føler forværring søg læge igen, så er der måske behov for et andet præparat.

God bedring, Karen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar på tråd
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 23:27

Wow! Det lyder som en chok oplevelse? :/

Håber at du er i bedring :)


De bedste tanker
Mai Smidt
http://www.mulius.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 Crp...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2012 06:47
Godt du er i bedring:-) vedr. Crp på 1080 så ved jeg ikke hvad enheden blev målt i, jeg havde travlt nok med at styre mine tårer og bekymringer. Jeg fik bare af vide at den skulle under 50. Det foregik på Holbæk sygehus, og han havde nyrebækkenbetændelse.
Tanja

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider