Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Sælge plag til 14årig, erfaring?
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 18:18

Er der nogen der har nogen historier om piger i alderen 14-15, der købte en plag, og hvordan det gik?


Jeg er ved at sælge en 2års til en pige på 14, der har haft egen pony i 3-4 år, og allerede har reserveret boks et sted der lyder som om det oser af hestevelfærd (Store lyse bokse, foderplan til hver hest, store folde, stråfoder på folde osv.), ejet af en dyrlæge.

Der er voksne på stedet der har erfaring med ungheste, og hun regner med at få en underviser ud for at hjælpe med plagen, og jeg har snakket en del med forældrene om det.



Plagen kan det en unghest skal kunne - løfte hove, gå i snor, gå langs veje, stå pænt, blive rørt overalt, flytte for og bagpart for pres, sænke hovedet for let pres, bakke, gå pænt ud og ind fra fold, stå bundet osv, have en til at læne sig ind over ham, have dækken på, har haft sadel og longegjord på, og er ligeglad med presenninger osv. der viftes rundt omkring ham.



Jeg fortalte det til en bekendt, der blev helt skæv i hovedet over at jeg ville lade en så ung pige købe en unghest, og så tænkte jeg, er det da så usædvanligt? Jeg synes at jeg flere gange har set piger på 13-15 få en unghest (2-4 år), og få fine, fornuftige heste ud af dem.


/Lene


Basse

198? - 15/09/08


Cargo B

10/03/96 - 04/11/10



Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd
 
 salg af plag
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 18:25

Det kan jeg slet ikke se noget forkert i at sælge den til en 14 årig..


Jeg fik selv en 3 års der kunne siddes på, og det var ca det eneste, da jeg var 12 år..

Men da jeg havde kæmpe forældre opbakning, fik jeg den trænet op til LB3 dressur, og MB spring og kvalifikation til sydjysk mesterskab inden den desværre blev aflivet pga sygdom, som 7 års...


Så det eneste jeg ville tjekke, hvis jeg skulle sælge en rar plag til en 14 årig, var om hun havde forældre opbakning, så hun ikke vil stå med det hele selv, og måske være naiv (ikke vide bedre) at måske starte for tidlig med den, og gøre forkerte ting..For man tænker jo anderledes som 14 årig, end man gør som bare 20 årig.. Så det vil være den enste bekymring jeg ville have, hvis pigen ikke have forældre støtte..



Mvh. Trine

Så længe man gør sit bedste, er der ingen der kan forlange mere..

0
0
Svar på denne tråd
 
 salg af hest
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 18:26

Hvis det ikke er nyt for dem at have med heste at gøre, hvis baglandet er i orden mht. opstaldning, træning/arbejde med plagen, og hvis Din mavefornemmelse er god, så ser jeg intet forrykt i det.


Sådan en pige vil give sig fuldkommen hen til sin hest (uanset alder) og ja, muligvis kommer tiden om et par år hvor drenge og fester trækker lidt mere, men mon ikke de har talt om det derhjemme?? :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak Trine :)
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 18:33

Der gav du mig lige lidt ro i sindet. Jeg er ikke glad for at skulle af med ham i forvejen, og ønsker kun det bedste for det lille myr.


Jo, jeg tror hun har god forældreopbakning, jeg har snakket med dem begge, og de virker meget fornuftige.


Jeg snakkede en del med hende om at han skal have tid, og alt hvad hun sagde lød fornuftigt i mine ører. Måske lidt romantisk, men definitivt fornuftigt. Jeg var fuldkommen tryg ved at overlade ham til hende, lige indtil folk begyndte at gå i baglås over det :-/


/Lene


Basse

198? - 15/09/08


Cargo B

10/03/96 - 04/11/10



Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Louise:
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 18:39

Ja, det kommer jo nok - men jeg har en klausual om tilbagekøbsret i kontrakten (her fra HN), så så kommer han nok hjem til mig igen ;)


Jeg har kun haft ham i 7 mdr, tog ham af medlidenhed, og besluttede mig for at kunne han finde et hjem med en der var skudt i ham, så skulle det være sådan, ellers blev han her - jeg tror pigen her er den rette. Det forhindrer mig dog ikke i at være ked af at han rejser, og glæde mig til at følge hans videre færd i livet.



/Lene


Basse

198? - 15/09/08


Cargo B

10/03/96 - 04/11/10



Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 18:42

Jeg købte min første store DV da jeg var 13 år gammel (fyldte 14). Han var 3år og totalt rå, men havde støtte fra forældre, underviser og var meget moden af min alder. Så jeg ser ikke noget problem i det. Hvis personen virker som en ansvarsfuld hesteejer som har fuld opbakning, så syntes jeg ikke alderen skal være en hindring :)


Pøj pøj med det.



MCK


dressage-enthusiast.blogspot.com/


"Brutality begins where knowledge ends.

Ignorance and compulsion appear simultaneously."

~ Charles de Kunffy


0
0
Svar på denne tråd
 
 14-årig
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 18:46

Jeg har en veninde, som købte sin hest på dengang 2 år, da hun var 14 år. Han kunne angiveligt ikke engang løfte ben da hun købte ham, men hun tilred ham selv, og han er den mest rare og velopdragne hest - og i år bliver han 22 år gammel . De er som pot og pande, men det har da ind i mellem været hårdt, gennem gymnasiet og mange år på uni har der hverken været tid eller råd til særlig meget, men hun har da aldrig været i tvivl om at det var det hele værd.


Så hvis din mave fornemmelse er i orden vil jeg sige go for it, alder behøver ikke være det afgørende

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg fik..
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 19:13

Jeg fik vito som 3 års :) han var helt rå og bed og spark, og fik ham selv kastereret. Jeg var selv 14 år gammel og han var min første "hest" :)


jeg syntes ofte unge er mere fornuftige i andre tilfælde. Jeg fik afvide af de voksne på gården at jeg bare skulle sparke ham igen, og han var farlig.. Det var ikke det jeg gjorder, og flyttede fra gården :)


Og han lever i bedste vilkår


Hvil i fred elskede Nobi. 1999-2008


MFE-FOTO

(M)AMATØR FOTOGRAF


Nu med den skøre shetlænder Vito, ved min side

.. som nu også er kørepony !

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er der slet ingen
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 19:16

dårlige erfaringer?


Hvis, så er det da godt gjort! :)


Jeg holder fast i min beslutning, og glæder mig meget til at se de to sammen :)



/Lene


Basse

198? - 15/09/08


Cargo B

10/03/96 - 04/11/10



Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd
 
 en.....
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 19:36

en ting jeg altid falder over, er at sælgere går op i den nye stald, hesten skal være i. :) Nogen skifter stald, som de skifter underbukser. Det er godt, hvis det er en god stald, men man kan ikke være sikker på, hesten altid vil stå der, eller i en lignende stald. Kun et pip.


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 19:51

Jeg synes sagtens man kan sælge plage/unge heste til yngre piger.
Jeg var selv 7 år, da jeg fik min første pony på 3 år.
Da jeg var 13 år købte mine forældre et føl til mig.
Og da jeg blev 16 år købte jeg endnu en unghest på 3 år :)

Dog synes jeg kun man skal sælge unge heste, vil personer man kan se har forstand på det og kan håndtere hestene ordenligt, da der jo ligger et stort arbejde i at have en unghest :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Poivre
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 19:55

Fordi både hest og køber er unge, har jeg det rigtigt godt med at de står sådan et sted - i hvert fald et stykke tid, om hun så flytter kan jeg jo ikke kontrollere.


/Lene



Basse

198? - 15/09/08


Cargo B

10/03/96 - 04/11/10



Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min unghest
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 21:27

Jeg købte da min unghest på knap 3 og rå/utilredet, da jeg selv var 15.
Nu er han 5 og jeg er snart 18 og han er stadig mit et og alt, selvom det ikke altid har været helt nemt.
Hvis pigen brænder for det, er det noget af det bedste du kan gøre, jeg kender mange piger på min alder der bruger alt deres tid på deres (ung)heste i stalden ;)
Så jeg er ikke i tvivl om din kære basse, nok skal få det som blommen i et æg!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis du
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 22:22

har en god fornemmelse i din mave-SÅ FØLG DEN!!!


har oplevet at en del unge mennesker ofte kan være mere fornuftige end voksne-og når hendes mor og far også står bag må de også ha overvejet det hele mere end bare en gang-el var det kun mine forældrer der var stride da jeg var ung...gg


held og lykke med salgt af din dejlige dreng


2års vallak sælges forv stg 158cm.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Har selv prøvet det
Forfatter: 
Dato:  27-03-2011 22:28

Hvis du har en god mavefornemmelse med det, kan jeg ikke se noget problem i det.


Jeg var selv 14 år da jeg fik min plag. Havde selv haft hest i 4-5 år. Og syntes selv at det var en opgave jeg godt kunne klare at have ung hest. Vi havde snakket meget om, om det var en for stor mundfuld at købe en helt ung hest som skulle lære ALT. Men vi endte alligevel med at købe den skønne plag.


Jeg har haft ham i lidt over et år nu og jeg elsker ham overalt på jorden.

Men vi har haft vores ture, hvor jeg virkelig har overvejet på det kraftigste at sælge ham, fordi jeg er blevet bange for ham.

Det hele er bare "drenge streger" men alligevel nok til at gøre mig forskerækket.


Han er blevet vallak og jeg har fået en masse hjælp til at træne ham, så nu gå det den rigtige vej.Vi hygger os og har det skønt sammen, men det har været en hård kamp.


Jeg har fået massere hjælp, men havde jeg kunne gøre det om havde jeg ikke valgt at få så ung en hest..


0
0
Svar på denne tråd
 
 lllllllllllllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  28-03-2011 00:41


Kort og godt .. det ville jeg aldrig gøre!


Sabrina med Mac Neal


En fantastisk Irish Cob

efter Ster Preferent hingsten Clononeen Royal Cash


-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '-



Hø/wraphø inkl. levering i Odense NV SØGES



' '

0
0
Svar på denne tråd
 
 Teenager
Forfatter: 
Dato:  28-03-2011 09:29

Min venindes datter på 14, har 2 gange købt en plag. Begge heste har hun selv redet op, den ene går PRI nu og springer ca LC-LB. Hun har haft masser af forældre opbakning. Så jeg ville godt turde, hvis jeg vidste, at baglandet var iorden.



Man bliver ikke større af, at gøre andre mindre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 14årig hesteejer
Forfatter: 
Dato:  28-03-2011 10:52

Kan se at det næsten kun er "købere" der har svaret dig så nu vil en "sælger" også lige give sit bidrag


sidste år solgte jeg et hingsteføl ved fravænding til en 14årig hun betalte med sine konfirmationspenge! hun havde kenskab til racen og 2 andre ponyer hjemme i stalden. MEN det var mor som ringede på annoncen og hende det tog den endelige beslutning om købet og det var hende jeg lavede aftaler/kontrakt med, og uden hendes aktive medvirken havde det ikke været noget salg



Med venlig Hilsen
Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 PIGE....
Forfatter: 
Dato:  28-03-2011 12:02

Jeg er også sælger... Jeg har lige solgt min hoppe til en 14 pige.

Havde en rigtig god fornemmelse af hende fra starten af. Min hoppe er ikke vild med ret mange mennesker og man kan med det samme se på hende, hvis man skal have forbehold for mennesket hun møder.

Men den 14 årige pige blev godkendt med det samme. Hun nussede og tiggede. Hun var meget glad for hende.

Har før set min hest næsten æde mennesker igennem tremmerne på boksen, og det betyder kun en ting- at personen er noget andet end de gør sig ud for!

Dertil så er pigen en god rytter og der er fuld forældre opbakning, samt pigen har redet siden hun var helt lille. Stedet hvor hoppen skal stå er også 100% iorden.


Følg din mavefornemmelse. Se hvordan hesten reagere på pigen. Undersøg de forhold du kan og vælg der ud fra.


4 års shetlandshoppe på ca. 90 cm i stg. udlånes på ubestemt tid!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis mor og far
Forfatter: 
Dato:  28-03-2011 12:14

ligesom godkender købet, så tror jeg ikke at der er noget at være nervøs for.... Hvorfor skulle en ung pige på 14 år, ikke kunne håndtere en unghest/plag....


Når jeg tænnker tilbage på dengang i min unge dage (13-14 år), hvor jeg slæbte rundt med en stor åring i et træktov, fra en stald hvor jeg nærmest altid var alene, så husker jeg det da som problemfrit....

Jeg kan huske at den blev fravænnet og var noget fjollet den dag, men den skræmte da åbentbart ikke livet af mig, for jeg gik da mange ture med den efter.... Og tilred den senere....


Tror nu ikke at HESTENE har ændret sig meget siden da.... Men samfundet har, og derfor er vi nok også mere obs på ikke at risikere noget som helst.


Hvis pigen virker fornuftig og forældrene giver deres opbakning, så tror jeg godt nok ikke at der er grund til bekymring.



Zamangah

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak igen
Forfatter: 
Dato:  28-03-2011 15:45

for historierne - især også sælgernes historier.


Hun striglede ham, holdt ham mens han spiste, trak en tur med ham hen over en mark ved siden af vejen, travede lidt med ham i snor, og han var meget sød. Så jeg tvivler ikke på at hun kan finde ud af at håndtere ham.



Åååhh.. men jeg kommer til at savne ham. Lille grimme hest der sådan har stjålet mit hjerte. Kommer faktisk også til at savne den der enormt gode fornemmelse det er at lære noget, og se en hest vokse, mentalt og psykisk.


Hvis der kommer en anden (Hingste/vallak)plag forbi der har brug for hjælp, så er det ikke umuligt at jeg får mig endnu et projekt



/Lene


Basse

198? - 15/09/08


Cargo B

10/03/96 - 04/11/10



Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider