Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hurra for ebay. :)
Forfatter: 
Dato:  03-03-2011 23:06

Ja, der er så mange glædesindlæg fra folk om forskellige mener, og glæde er jo altid dejligt at dele, så her er lidt fra mig..


Først lidt baggrund: I de tidlige 80´ere begyndte jeg at bygge plasticbyggesæt, som så mange andre unge drenge. Min største interesse faldt på modeller i skala 1/24, specielt fra firmaet Monogram Models, og det drejede sig om "muskelbiler", Street Machines og Street Rods især.

Det var noget en god kammerat og jeg selv fik MANGE timer til at gå med, og hvor mange piger måske sov hos hinanden i weekenderne, og legede med dukker eller heste, ja så byggede vi samlesæt, ofte til langt ud på natten.. Faktisk sommetider så langt ud på natten at vi nærmest slet ikke fik sovet. :S


Min kammerat, Lars, havde nogle gamle kataloger fra Monogram (fra 1974-1982) hvor vi sad og kiggede på de forskellige, seje biler man kunne få fra Monogram, og vi krydsede dem af vi helst ville have, og henvendte os så i de forskellige hobbyforretninger i Århus og omegn for at høre om mulighederne for at skaffe disse modeller.

Desværre var svaret oftest: "Nej, dem kan vi ikke skaffe, da de er udgået af produktion", og her var der tale om modeller fra ca. 1972 til og med ca. 1983. Sommetider var vi så heldige at finde "sjældne" modeller i feks. Sallings legetøjsafdeling, og sommetider i BR (Ja, de havde plastbyggesæt dengang), men det hørte bestemt til sjældenhederne, og som oftest kom vi hjem med uforrettet sag og lidt "hængemule" på. :( Sommetider når vi først ringede til feks. Normans Hobby i Århus, fortalte indehaveren at der lige var ankommet nye modeller, og så var det bare på bussen eller cyklen og afsted i en fart, hvis man da havde penge at købe for, og så ind og se hvad der var kommet, men de mest ønskede modeller kom aldrig alligevel, og det blev ved drømmene.. Tit byggede vi andre modeller om, for at de skulle ligne dem vi ønskede os allermest, men det BLEV jo aldrig helt det samme..

I mange år herefter har jeg dog ikke bygget den slags modeller mere, men er gået over til radiostyrede modeller af mere eller mindre alle salgs, men for noget tid siden da jeg alligevel sad og kiggede efter dele til radiostyrede biler på ebay, fik jeg den idé at søge lidt efter nogle gamle modeller fra Monogram.. Og fisme jo!!... Der VAR faktisk mange af "de gamle" til salg derinde, stadig usamlede i deres kasser efter alle disse år, og faktisk kostede de ikke mere på ebay nu, end de gjorde herhjemme dengang tilbage i 80´erne og 90´erne da man stadig kunne få Monogram-modeller i butikkerne..


Nogle blev indkøbt "New in box", mens et par stykker blev indkøbt til "adskillelse og genopbygning" da de VAR blevet samlet, men trængte til en kærlig hånd, og måske lidt nyt maling..


Flere af de nu indkøbte modeller var netop nogle af dem jeg kunne huske fra tidligere, men som var umulige at få dengang, og det ER faktisk ret rart at åbne en pakke med noget så "simpelt" som et samlesæt, når man nu har ønsket sig NETOP den og den model i så mange år.


For et par dage siden var jeg så heldig at falde over ikke mindre end 3 samlesæt hos samme sælger, som alle 3 var på min "ønskeliste", nemlig en 1932 Ford Roadster street rod, en 1940 Pickup street rod, og en 1955 Ford pickup. Alle disse modeller var indkøbt af nuværende ejer i henholdsvis 1973, 1980 og 1981, og INGEN af dem er påbegyndt at blive bygget!..


Efter lidt korrespondence ang. forsendelsen, pris, indpakning osv sluttede jeg af med at skrive til sælgeren at hvis han pludseligt, af en eller anden grund skulle falde over Monograms Limegrønne 1934 Ford Coupé street rod, så skulle han ENDELIG sige til, da den også har "undveget" mig alle disse år..


Så skriver han FISME tilbage at NETOP den model står han og skal lægge til salg på ebay samme aften som jeg skrev!!.. Og at jeg kan få den for den og den pris (billigt, i øvrigt), og at han så kan pakke den i samme kasse som de øvrige 3 modeller, og hvis forsendelsen bliver dyrere, så vil han dække forskellen!..

Behøver jeg at sige at jeg takkede JA!...


Hvor heldig har man lige lov at være? :D


Så nu venter jeg spændt på at han skriver at modellerne er afsendt, og han lovede at pakke kasserne ind i bobleplast nede i en større kasse, samt at pakke ALLE arkene med dele seperat ind i skumplast så de ikke ligger og rasler mod hinanden under fragten fra USA og hertil, så det hele skulle ankomme i perfekt stand!..


UHA, jeg glæder mig. :D :D


Nåja, og så håber jeg at blive RET gammel, for der er ved at være en del samlesæt "på lager" jeg skal have bygget på et tidspunkt.. :)


Ved godt at denne form for hobby nok ikke har mange "fans" herinde, men der er så mange tråde om internethandler der ender galt, og så er det da også på sin plads med lidt historier om dem, der ender godt. :)


Mvh.


Michael

GO FOR IT!!



3
0
Svar på denne tråd
 
 glæde....
Forfatter: 
Dato:  03-03-2011 23:20

Hej Michael !


Jeg kan næsten set dit (ukendte, ha ha!!) ansigt for mig !!

En lille dreng med store øjne og et smil helt op til begge ører - som i forventningens glæde bare sidder med "åben mund og polypper"


Jo da - jeg kan sagtens forestille mig, hvordan du har det - selv om jeg ikke selv har den interesse !

Bare måden du skriver det på, kan jo gøre enhver glad !!


Jeg tror jeg følte lidt som dig nu, da jeg i mandags sætte mig op på min heste for første gang i 4 måneder !!

Jeg var sgu høj efter en "sølle" skridttur på ca. 20 minutter !!

Vidste godt jeg havde savnet det voldsomt, men da det så endelig skete, altså det kan jo slet ikke beskrives !!

Det skal opleves, og det er sådan jeg ser dig for mig nu !!


Jeg håber du får rigtig mange godt timer med at samle de fede biler - og tillykket med heldet til at få skaffet så mange på en gang !!


Mange hilsner fra Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Modeller!
Forfatter: 
Dato:  03-03-2011 23:21

Normans Hobby Et navn der vækker minder. Timevis har jeg stået og beundret modelskibe derinde da jeg var knægt!


Tak Michael, du har lige inspireret mig til, med 15 års forsinkelse, endelig at blive færdig med mit store modelskibsprojekt, der har samlet støv alt alt for længe. Op på loftet og se om skuden stadig eksisterer!


Til arbejdet!




Love isn´t allways about holding on.

Sometimes, just sometimes,

it´s about letting go...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Moekkvi>
Forfatter: 
Dato:  03-03-2011 23:42

Sjovt du også kom i Normans Hobby.. Vat det i den gamle butik i kælderen, da det var Ib der havde den, eller i den nye butik på hjørnet med Bo ved roret? (Som jo desværre blev skudt og dræbt i netop den butik, 15 min. efter at jeg havde forladt butikken en lørdag eftermiddag)..

Men ja, du må fluks i gang med byggeriet!.. ;)


>Tina: 4 måneder er dælme osse længe at gå og vente på at komme op og ride igen.. Og jeg kan også nemt forestille mig den følelse du må have haft. :)

Også rigtig god fornøjelse og god vind med det fremover. :)


Når man venter længe på noget, kan selv "bittesmå" ting gøre en kæmpe forskel i ens liv, og det er sådanne tider man bliver helt "høj" som du skriver.. DER er det fedt at være i live!!.. Når man kan mærke HELT ud i alle afkroge af kroppen at man lever.. :)


Mvh.


Michael

GO FOR IT!!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hobby!
Forfatter: 
Dato:  04-03-2011 00:03

Det var i den på hjørnet. Kan udmærket huske da Bo blev skudt. Det var een af de få dage hvor jeg ikke var der - heldigvis.


Hey, måske har stødt ind i hinanden dér


Skivet ER fundet frem og det ser ud til at alle dele stadig er i deres respektive kasser! Så skal der nørdes sejlskib!




Love isn´t allways about holding on.

Sometimes, just sometimes,

it´s about letting go...

0
0
Svar på denne tråd
 
 helt enig !!
Forfatter: 
Dato:  04-03-2011 00:03

Michael: Dit sidste afsnit beskriver det perfekt !!!


Nu håber jeg pakken ankommer snaret muligt, i hel tilstand, helt fra "overthere", og alt er som det skal være !!!


Hvor lang tid tager det egentlig og sende en pakke fra USA til DK??


Jeg sendte engang en pakke hjem fra Grønland, den var 1 måned undervejs, da den blev fragtet med skib !!

Så fordelen var selvfølgelig, at jeg selv kunne modtage min egen pakke !!! - jeg var nemlig kun væk 10 dage !!


Pøj pøj med at "samle" igen !!


Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd
 
 ha ha ha
Forfatter: 
Dato:  04-03-2011 00:06

Jeg kan nu også "se" Moekkvi's ansigt for mig !!!


Fantastisk du smuttede på loftet nu, og fandt "skivet" frem fra gemmerne !!


Super at en gammel interesse kan tages op - bare fordi man læser lidt på HN !!


- og også pøj pøj til dig Moekkvi med og samle det gamle skib !


Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  04-03-2011 00:15

Moekkvi> Ja, det kan da nemt være vi er rendt ind i hinanden i butikken engang.. Vi er jo også født i samme årti kan jeg se. ;) Måske mødes vi IRL engang og så kan det jo være, at noget genkendes. ;)


Godt du fandt skibet frem. :D



Tina> Forsendelsestiden fra USA afhænger meget af hvor stor en pakke det er, og om papirarbejdet er i orden, for der skal jo toldbehandles osv osv. men som regel tager det et par uger eller 3.. Tit får jeg dog reservedele direkte fra Japan og HongKong, og bliver de sendt i boblekonvolutter så er de her oftest på en 5-6 dage.. :)


Jeg har også fået sendt noget fra Grønland engang og jeg tror s*u at det blev sejlet herned i havkajak, for gudfader i skuret, det tog lang tid.. (6 måneder for et par hydraulikstempler til en ´radiostyret gummiged. De kom så fra Tyskland til Grønland og så til Danmark, lol).. :D



Michael

GO FOR IT!!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hobby!!!
Forfatter: 
Dato:  04-03-2011 01:05

Tina1972:


Jeps HN har mere at byde på end blot hestesnak og fodringstips Det er det der er så fantastisk ved at være her!


Michael:


Hold da op! Modelskibe er ikke blevet mindre komplicerede med alderen Tror lige jeg skal et smut ind til byen og have købt noget nyt lim imorgen. Den gamle virker en anelse tør efterhånden




Love isn´t allways about holding on.

Sometimes, just sometimes,

it´s about letting go...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  04-03-2011 08:08

Jah, Moekkvi.. Sådan noget lim har en vis holdbarhed før det går hen og bliver temmelig ubrugeligt, lol. :D


Det er efterhånden gået hen og er blevet ganske umuligt at finde en decideret og ikke mindst dedikeret modelhobbybutik i Århus.. Faktisk er det vist nærmest ikke-lade-sig-gør-ligt.. Jeg mener den sidste var Hobby House, og så vidt vides, er den også lukket ned nu. :( Men jeg vil tro at en af "damehobbybutikkerne" feks Panduro hobby også har lim der kan bruges til formålet..

Ellers så har Farveservice i Hammel ihvertfald noget, for derude køber jeg som regel de småting jeg skal bruge nu. (De har også skibe fra Billing Boats har jeg set!) ;) Også lim og de her små malingsbøtter fra Humbrol. (Hvis du kan huske dem). :)


Held og lykke med lim-jagten. :D


Michael

GO FOR IT!!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Minder...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2011 09:17

Den der Normann Hobby, der lå i kælderen, lå der ikke en benzintank næsten overfor?? Benzintanken var enmandsbetjent og ikke et lille supermarked som idag? (vi er i slutning af 60érne ;-))


Jeg har tilbragt mange timer i div. hobbyforretninger sammen med min far. Min far byggede modeljernbane, spor N, med tilhørende landskaber og huse.


At komme hjem med et ny indkøbt "hus", og så få lov at hjælpe far med at samle, dvs. at finde den ønskede del, og så sidde og se far samle det hele med stor nøjagtighed.

Min far vedblev at bygge og samle hele sit liv, men nåede desvære aldrig at få bygget togbane og landskab sammen, inden at han alt alt for tidligt døde - trist. Men dejligt at tænke på hvor meget glæde han havde af sit byggeri.


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor er det dejligt...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2011 11:29

... at du sådan har kunnet finde de modelbiler du drømte om som barn - jeg håber du får mange timers fornøjelse af at bygge dem.


Og fedt også at du får Moekkvi inspireret til at bygge sit skib færdigt.


God fornøjelse til jer begge :-)


£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  04-03-2011 14:15

Julle> jeg skal ikke kunne sige om der har ligget en tankstation engang, men den lå ihvertfald på Tietgens Plads i Århus. :)

Ja, modeltog er også fedt, og der HAR også været opbygget et banelandskab på førstesalen her, men da vi byggede om skulle der jo være et soveærelse der hvor banen var, så den blev "skrottet", og nu må vi "nøjes" med en flok skinner, huse, biler osv der tages frem og stilles op ind imellem.. Ganske som racerbanen. ;)

Trist din far ikke nåede at bygge det hele sammen til et stort landskab.. Det er ret fascinerende hvad man kan få det til at ligne, når man tager sig tiden til det. (Modeljernbanen i Hadsten er et besøg værd, hvis det var noget? Det er også vildt flot lavet). :)


Og tak, Lisbeth.. Jeg er sikker på at der VIL gå enormt mange timer med byggerierne.. En ting er jo at lime dem sammen.. Det er ikke så galt, men alle de små, bitte dimser skal jo males også, og der skal være sorte "gummilister" om vinduerne, vinduesviskerne skal jo have sølvfarvede viskerarme, og sorte viskergummi´er, emblemerne på motorhjelm og bagklap skal males, og det samme skal pyntelisterne, motorblokken skal have én farve, luftfiltrene en anden, sæderne skal males, og instrumenterne skal også, og da det hele jo oftest er støbt i samme farve fra fabrikken, går der er en del tid med de små, sjove detaljer.. Og hvis man har lyst, kan man jo også selv fremstille tændkabler osv og sætte på.. (Der er jo så selvfølgelig 8 på en V8-motor, hehe.. De tynde ledninger i telefonledninger er næsten som skabt til formålet, lol)..


Faktisk fik jeg bygget lidt på en model i går aftes.. En model, jeg startede på for over et år siden, lol.. Men i går blev motoren lagt i chassiset, manifolde og udstødningsrør monteret, og ligeledes for og bagaksel, samt styretøj. ;) Weee.. :D


Mvh.


Michael

GO FOR IT!!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  06-03-2011 23:45

Tøhø.. Så røg der sørme et par samlesæt mere "ned i turbanen".. Hmm.. Og med den fart jeg bygger indtil videre skal jeg vist håbe på at blive en 2-300 år gammel hvis jeg efterhånden skal nå igennem den samling der er ved at bygge sig op..


Hvad med dig, Moekkvi.. Fik du skaffet noget lim så du kunne få bygget noget bådhalløj??


Mvh.


Michael

GO FOR IT!!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering..
Forfatter: 
Dato:  10-01-2013 13:02

Ha, jeg faldt lige over den her tråd igen, og intet svar fra Moekkvi om hvorvidt noget lim er blevet indkøbt. :)

 

Men om ikke andet, så kan jeg da lige "pushe" et par billeder af samlingen af modelbiler, næsten som den ser ud pt. Der ER dog kommet et par stykker til siden billederne blev taget, og endda nogle, jeg har ledt efter både da jeg var ung, og nu her efter eBay blev opdaget. ;)

 


Billede




Billede




Billede




Billede




Michael

GO FOR IT!!



1
0
Svar på denne tråd
 
 gozone...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2013 13:27

Hold da op, du har da fået samlet en del sammen! :-) Hvis du ikke regner med at blive 2-300 år og altså at få samlet det hele, skulle du måske ringe til din gamle drengekammi og spørge, om han vil være med??

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  10-01-2013 13:38

Hehe, ja, det kunne jeg jo.. Men jeg er bange for at hans altoverskyggende bil-interesse er forduftet totalt. :(

Han bliver 43 i år, og har ikke engang taget et kørekort endnu, da han ikke har haft behov for det. :/

 

Men skidt pyt.. De spiser intet brød inde i skabet. :D Og fornøjelsen ved at finde og vinde dem på eBay er også stor. :D


Michael

GO FOR IT!!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hobbyting.. :)
Forfatter: 
Dato:  25-03-2018 20:37

Uha, sikke en gammel tråd, jeg lige faldt over, men lidt har da ændret sig.. Indtil videre har jeg fået samlet en 30-35 modeller af biler og lastbiler, OG har fået bygget mig en togbane igen. ;)

 

Jeg finder stadig mange gode sager på ebay, og ligeledes er der nu kommet en hobbyforetning i Randers, endda åbnet af en gammel klassekammerat, og derudover har cykelbutikken i Hinnerup også byggesæt, lim osv.. (Det giver de god mening??.. :P )

 

Gad vide om Moekkvi nogensinde fik samlet sit skib færdigt?. ;) Her er ihvertfald lige et par billeder herfra. :D

Billede

 

Billede

 

Billede

 

 

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 


Michael

GO FOR IT!!



10
0
Svar på denne tråd
 
 I mellemtiden
Forfatter: 
Dato:  27-03-2018 17:36

 

er der kommet en hobbyforretning i Hasselager, liiige ved siden af Horze, det kan da kun gå helt galt? Jeg tænker at hvis du er kvik nok, kan du nå at købe ind i forretning nr 2 inden dit kort bliver spærret?

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 hold da magle
Forfatter: 
Dato:  27-03-2018 22:23

hvor er det sjovt at se sådan en gammel tråd - sad og skreg på billeder - og minsanden - de kom her til slut :) - wau sikke en samling!!!!!

Jeg bruger så pengene og tiden på hest og pony i stedet :) :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider