Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Svimmel ved rejsning
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 14:53


Indrømmet, overskriften er lidt sjofel, men så fik jeg da Jeres opmærksomhed ;D



Indlægget omhandler dog ikke den slags rejsning..


Når jeg rejser mig op, fra siddende eller liggende tilstand, så har jeg omtrent 5 sek. med flimmer for øjnene, en pulserende dunken i hovedet og svimmelhed.

Ofte må jeg lige tage fat i bordet eller det der er nærmest af frygt for at besvime.


Jeg har haft det sådan siden teenageårene startede.


Kan det sjyldes dårligt blodomløb?

Det ville stemme overens med mine altid kolde hænder og fødder.




NUMSEFISKEN


Søger lejlighed og job i Aalborg


0
0
Svar på denne tråd
 
 Svimmelhed
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 15:00

Jeg har det på præcis samme måde som dig! Når jeg rejser mig op, så bliver alt sort og jeg bliver meget svimmel, og er nogle gange tæt på at falde.

Og mine hænder og fødder er altid kolde, og de bliver sådan helt ligblege, når det er rigtigt slemt.


Men jeg har ingen anelse om, hvad det kan skyldes.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lav blodtryk.
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 15:03

Det kan meget vel tænkes, at du "lider" af for lavt blodtryk, men det er da bedre end for højt blodtryk!


En af mine kolleger har meget det samme, men "knægten" er så også lige to meter høj! Jeg kender også hans bror, der har stik modsatte problem og desværre er på blodtryksnedsættende medicin.


Så vidt jeg ved, så kan du ikke gøre ret meget ved det andet end at være påpasselig og rejse dig/sætte dig op langsomt.




Som et ps har jeg selv ofte kolde hænder og fødder og mit blodtryk ligger inde for normalen, men i den høje ende.


Venlig hilsen Camilla


HN miniordbog til fri og gratis afbenyttelse :-)


Sys (n) = synes (y)

Afvide (n) = at vide (y)

Tildens (n) = tendens (y)

Selvskab (n) = selskab (y)

Generalt (n) = generelt (y)

Invistere (n) = investere (y)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samme her
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 15:04

Sådan har jeg også haft det, da jeg var yngre. Min læge sagde, at det er blodkarrene, der er "for gode" - når man rejser sig, trækker de sig sammen, og når de gør det hurtigt, ryger blodet til hjernen et øjeblik. Hun sagde, at det går over med alderen, når blodkarrene bliver gamle og uelastiske - og det har så holdt her, jeg svimler ikke mere :-D


Jeg har også altid haft kolde hænder og fødder - men det er måske lige så meget fordi, at jeg har røget? Det er faktisk ikke noget, jeg har tænkt over før nu, men jeg tror faktisk, at det er blevet bedre, efter at jeg har skåret røg ned til meget-meget lidt?


mvh. tina


Ventetøj str. 38-40 sælges, sommer- og vintertøj, 28 dele.


Heste bøger sælges, bl.a. Den store Foderbog, Ridelære og stort opslagsværk om heste: www.dba.dk/boeger-om-heste-nanna/id- 71040875/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svimmelhed
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 15:05

Svimmelhed og sortnen for øjnene når man rejser sig, kan skyldes (for) lavt blodtryk, hvilket også kan give kolde hænder og fødder.


En læge kan måle blodtrykket og sige, om det er det som er galt. Og evt. komme med gode råd til at høve det (lakrids er en god ting, der står altid på poserne, at man skal passe på med at spise det, hvis man har forhøjt blodtryk... ;-) )


Hellere for lavt end for højt blodtryk, men der er selvfølgelig en grænse for, hvad der er lavt og hvad der er FOR lavt.


Lene



- Home is where the heart is -

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svimmelhed
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 15:10

Jeg har det også i perioder. Da jeg var teenager var det betydeligt værre, men jeg vokser vist ikke helt fra det (er 45 nu) . Den gang fik jeg at vide det var for lav blodprocent, men har siden hørt at det er blodtrykket der er for lavt. Mit blodtryk ligger også i den lave ende men dog inden for normalen. Jeg har i øvrigt også ofte kolde hænder og fødder.


Birgitte


0
0
Svar på denne tråd
 
 svimmelhed
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 15:14


Nu jeg tænker grundigere efter og gennemgår mine lægebesøg gennem de sidste 5 år, så husker jeg faktisk, at lægen flere gange har sagt, at mit blodtryk var normalt, men i den lave ende.


Selvom det er generende, så lettede det lige at læse følgende:


Er man født med lavt blodtryk, har man markant nedsat risiko for at udvikle forhøjet blodtryk og åreforkalkning og dermed nedsat risiko for at udvikle frygtede følgesygdomme som hjerteinfarkt og slagtilfælde.

Fra:

www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ alle-temaer/blodtryk/blodtryk/lavt- blodtryk-(hypotoni-hypotension)/




Jeg må vel bare vænne mig til at rejse mig langsomt op.





NUMSEFISKEN


Søger lejlighed og job i Aalborg


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 15:21

Jeg er også en af dem der havde det samme problem da jeg var yngre og havde problemet i et par år. Jeg havde det med at blive svimmel når jeg rejste mig op og jeg har flere gange været nød til at prøve at tage fat i noget eller prøve at sætte mig ned for ikke at falde om.. dog har der været nogle gange hvor jeg var for sent på den og er besvimet(dog ikke i så lang tid)... det er heldigvis stoppet nu(er 20 år). Jeg var også til lægen med det da min mor synes det var ret ofte men de kunne ikke rigtig finde ud af hvad der var galt .Men pludselig stoppede det bare og det har ikke været en problem siden. Jeg er også en af de personer der altid har kolde hænder og fødder, det har jeg dog stadig hehe ...men igen problemer med svimmelhed mere heldigvis (og håber ikke det kommer igen).


Part nær Holbæk søges!!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 lalala
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 15:26

Jeg har lavt blodtryk (de målte det til 96 over 50 på hospitalet ) - de kan aldrig finde en åre på mig at tappe blod af, lav puls, ja, alt er lavt, også temperatur (omkring 36), blodsukker-niveauer etc (ikke sukkersyge). Så jeg er vist skin-død... Og døjer også med svimmelhed. Men man vænner sig til at rejse sig langsomt.


Jeg har også ind imellem gået sukkerkold på jobbet, hvor jeg næsten skal ned at ligge, men det er så ikke pga. blodtrykket. Og har en sund kost. Bliver altid spurgt at lægerne, om jeg er top-atlet , pga. mine værdier.

Jeg overvejer at donere min krop til videnskaben ;)


Opstaldning boks/løsdrift ledig i stald ved Århus (8471), med ridebane, 1000 kr incl. hø/halm. :) www.hestegalleri.dk/ mar_vis.aspx?MarID=467233


Gratis shetter-hingsteplag til godt hjem! Djursland.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 15:27

Jeg er også en af dem med problemer med rejsning


Jeg har haft det så langt tilbage jeg kan huske og har det stadig i en alder af 34. Ja, altså ikke altid, men OFTE...


Jeg har været besvimet af det nogle gange, men som nævnt længere oppe, er jeg heller ikke væk længe.


Jeg har fået for vane at tage det lidt roligt når jeg skal op at stå og de gange hvor jeg glemmer det, blir jeg straffet med det samme....


Ved ikke om man kan gøre noget ved der, men jeg vil hellere have for lavt blodtryk frem for for højt....


Kh Marianne & Kasmir


KenTaur sælges/HDR ønskes - se annonce

0
0
Svar på denne tråd
 
 der er hjælp at hente
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 16:01

så hvorfor gå og have det skidt??


Ganske simpelt som man kan få medecin imod for højt blodtryk kan man også få noget som hjælper hvis man har for lavt blodtryk..


Jeg tager medecin 3x dagligt og det afhjælper næsten problemet - forudsat at jeg motionerer og spiser fornuftigt,de dage hvor jeg ikke motionerer,hvis jeg feks. er syg, viser det sig lige med det samme og så er medecinen ikke helt nok.


mvh Hotbandit!



0
0
Svar på denne tråd
 
 medicin
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 16:28


Jeg vil ikke tage medicin for noget, som kun generer mig når jeg rejser mig for hurtigt op :)

Jeg kan godt ændre så lille en vane som at rejse mig lidt langsommere.




NUMSEFISKEN


Søger lejlighed og job i Aalborg


0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 16:51

jeg døjer helt præcis med det samme, og har faktisk aldrig mødt nogle der led af det samme så det kom lidt bag på mig at der er flere der døjer med det. jeg har fået tage blodprøver målt blodtryk osv og der er intet unormalt at spore. jeg døjer også med hvide fingerspidser når det er koldt og nogle gange orange plamager på hænderne. og mine arme sover nemt når jeg ligger ned og kramper i benene. har været ved flere læger men alt samme det samme svar at det er dårlig blodomløb og det måtte jeg lære at leve med. svimmleheden kunne han heller ikke sige noget om men har læst at det godt kan være noget med balancenerven der er viruspåvirket men rammer mest ældre mennesker.. godt nok er jeg 34 men ældre nej der føler jeg mig endnu ikke truffet:)




all you need is love

0
0
Svar på denne tråd
 
 rejsning
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 17:07

For nogle år tilbage, blev jeg også svimmel og mit hoved begyndte at dunke, når jeg rejste mig for hurtigt..


- min mor sagde at jeg var kommet i overgangsalderen


det forsvant da jeg blev lidt ældre. Men kan dog stadig blive svimmel når jeg rejser mig, hvis jeg har det varmt..


SIETSE - Min sorte perle <3


MISRAL -> Hvil i fred min baby <3


Glem fortiden, Lev nutiden & Red fremtiden

0
0
Svar på denne tråd
 
 blablabla
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 17:22

Jeg har det også, og har altid haft det, men døjer dog også, med at være svimmel hele dagen, når jeg kører med elevator, sejler og lign. hvor jorden ikke er "fast" under mig.

Jeg kan ikke gå på en lige linie, eller balancere på en kantsten.


Udover det, skal jeg ikke stå stille for længe af gangen, da jeg simpelthen kan gå hen og vælte


Alt dette er til stor morskab for min omgangskreds især når jeg får bare den mindste smule alkohol indenbors, så vælter jeg rundt.


Men ja, det er noget med min balancenerve. Min læge sagde da jeg var ung, det var pga stres... da alt andet var i orden -hmm den tror jeg så ikke helt på.


Mit blodtryk er nu igen fint, men har været for højt pga stress, men det er først kommet her som 26 årig, ellers har det altid ligget som "efter bogen".


Nu er der nogen der taler om små sten i øregangene, der kan skyldes dette... da de får de små "balance hår" i ørene til at ligge ned, så kroppen stadig tror man ligger, selvom man faktisk står op.


Jeg ville da lige søge læge, bare for at sikre mig det ikke var noget andet der var galt


Mange Hilsner Aino


Solen skinder altid,

-oven over skyerne.

Hvis du er interesseret i Aloe Vera produkter, kig da på min profil eller smid en mail.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bdsjdbkad
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 17:32

Jeg har samme problem, og det skyldes jernmangel. Hvis du sørger for at få dækket dit daglige behov for jern (som typisk er et problem for kvinder, da vi mister jern under menstruation) vil du få det bedre med din "sortnen for øjnene".

Og så er mit bedste råd, når det endelig sker, at stå helt stille og tage fat i noget stabilt, ellers kan du risikere at falde (taler af dårlig erfaring)

Jeg håber for dig at du slipper af med det, det er ret generende.

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 18:25

Jeg har det på præcist samme måde. Mærkeligt der så mange der lider af det :)


Men mit blodtryk er altså normalt og målt flere gange :) Men har altid kolde fødder og hænder.


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 så er du ik "syg" nok
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 20:52

men dejligt for dig hvis du ikke tumler rundt og besvimer, ikke udsætter dig selv for fare ved at ride osv..


Mvh Hotbandit!



0
0
Svar på denne tråd
 
 Svimmelhed
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 20:54

Jeg har også normalt blodtryk, men i den lave ende, og svimmelhed er helt normalt for mig.

Jeg vil give dig et tip, som du forhåbentlig kan gøre til en god vane.


Når du feks skal rejse dig fra sengen, så lad være med at holde vejret, det har man nemlig tendens til, og det gør det værre.


Start med at trække vejret engang, og rejs dig så på udånding, eller lige efter.

Det virker rigtig godt for mig, og jeg har døjet med det siden teeanageårene





Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!


www.nordsvensk.dk



0
0
Svar på denne tråd
 
 Rejsning
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 21:43

Det lyder som det, der kaldes "Ortostatisk Blodtryksfald"


Det vil sige, at blodtrykket falder voldsomt når man rejser sig op. Det hænger sammen med et for lavt blodtryk. Jeg tror ikke det har noget at gøre med blodomløbet, men spørg en læge om det.


Læs mere her:


www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ alle-temaer/blodtryk/blodtryk/lavt- blodtryk-(hypotoni-hypotension)/


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

0
0
Svar på denne tråd
 
 svimmelhed
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 22:24


Jane T:

Det vil jeg prøve :)




NUMSEFISKEN


Søger lejlighed og job i Aalborg


0
0
Svar på denne tråd
 
 ned med hovedet
Forfatter: 
Dato:  21-01-2011 23:43

Har ikke læst tråden, så ved ikke om tippet er kommet på banen.


Men som andre siger, skyldes det at hjernen mangler blod - så kast hovedet ned mellem benene og problem solved ;) Du undgå den der dunken og flimren, efter 2 sek med hovedet mellem benene er det helt væk (i hvert fald for mit vedkomne).


--> det kan være en ide lige at gribe fat i hvad der er nærmest (eller støtte hænder på knæene) så man ikke får kastet sig selv omkuld, da man hurtigt får tendens til at fyrer hovedet ned af med i aller helvedes fart ;)




Katrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  22-01-2011 00:45

Sådan har jeg det også. men jeg fejler ikke noget :) når jeg snakker med de forskellige læger er det sådan en "normal" ting



:: Invader ise ::
Minuet , Hále Bob & Perle de Phantomic
www.ofag.dk www.Visuelhf.dk


"Something is broken and it is not your fault?" "I know, I'm scared too"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blodmangel
Forfatter: 
Dato:  22-01-2011 01:08

Svimmelhed samt kolde hænder / fødder er almindelige tegn på blodmangel / jernmangel (jern er nødvendigt for at danne røde blodlegmer, så de to går hånd i hånd)


Ligeledes er flg almindelige symptomer:

- træthed

- hovedpine

- hjertebanken

- hvide håndflader m røde streger (når man strækker fingrene)


D-vitamin er desuden også nødvendigt for at kroppen kan optage jern - og dermed danne røde blodlegmer - hvorfor det kan være en idé at spise både ekstra d-vitamin samt jern tilskud her i vinter månederne, hvor vi ikke får så meget sollys.


Det er almindelig kendt at mange unge kvinder (20-30 år) lider af jernmangel. Det diskuteres hvorfor - men det kan hænge sammen med, at mange kvinder spiser meget lyst kød (kylling / kalkun), og ikke spiser nok grove grøntsager (såsom brocolli, gulerødder og rødbeder, der har et stort indhold af jern).


Jerntilskud (feroduretter) og d-vitamin er en rigtig god ting!!! :D


Og så selvfølgelig en god og varieret kost.


Man kan gå forholdsvis længe med blodmangel før man reelt mærker det, da kroppen vænner sig til tingenes tilstand og som sådan fungerer - indtil den dag, hvor det pludselig slår igennem og man pludselig er så træt så træt så træt - og ikke forstår hvorfor...


- Jeg har selv en lang historik med blodmangel, der var stort set umulig at slippe af med - trods jern tilskud - før nogen fandt på at måle mit d-vitamin niveau, der viste sig at være langt langt under normalen (rødhåret med lys hud = nemt solskoldet og holder mig derfor væk fra solen så vidt muligt..)


Jeg spiser nu dagligt d-vitamin + en ekstra jern-pille, hvis jeg føler mig træt, og har for første gang efter vi er startet med at måle en stabil blodprocent indenfor normalen...


Så jeg tror, det er jern og d-vitamin, der skal til :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider