Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Film fra "virkelighedens verden" ??
Forfatter: 
Dato:  14-11-2010 15:44

Når man ser en film, og der står på den at den er fra "virkelighedens verden", kan man så stole på det ?

Jeg ved godt det vel ikke er 100%, men sommetider er jeg stødt på film der viker meget fanatsifulde. som feks:


"Den Lange Rejse hjem/Fly Away Home"


Den film har jeg set reklame for og gerne ville se den med mine børn meget længe, og så var jeg så heldig at finde den på VHS fornylig til kun 5 kr på et loppemarked.

Der står bag på den: "En sand historie som vil betage hele familien" og "i dette helt utrolige men sande eventyr".


Der står om filmen:

13-årige Amy har lige mistet sin mor og bor nu hos sin far, som hun aldrig rigtig har kendt. Hun savner sin mor og bruger det meste af sin tid på at vandre rundt i skovene og markerne ved sit nye hjem. Her finder hun en dag en forladt gåserede fyldt med æg. Sammen med sin far lykkes det hende at ruge dem ud - og da hun er den første, de nyklækkede gæslinger ser, tror de, at hun er deres gåsemor. De små gæslinger har det pragtfuldt, men før eller senere vil de tage på træk. Og hvem skal vise dem vejen andre end deres mor?


Jeff Daniels (Speed) og den yngste Oscar-vinder nogensinde, Anna Paquin (The Piano), spiller hovedrollerne i dette helt utrolige - men sande - eventyr for hele familien om en lille familie gæslinger, der sammen med deres "mor" drager ud på en fantastisk rejse.


Den handler så om, hvordan faren bygger at fly til datteren, flyet ligner en gås og gæssene vil kun følge Amy. Alle gæssene har navne.

Der sker selvfølgelig noget drama undervejs, en politimand vil stække dem (vingerne) det får han ikke lov til men en dag da Amy kommer til at ramme en gås (Igor) med et fly og de leder efter ham i skoven hvor han faldt ned, så kommer politimanden og stjæler gæssene og sætter dem i bure på politistationen.

Amy og hendes far flyver sfated (i hvert deres fly) og en af deres "landgæs" (mennesker på jorden) slipper gæssene fri mens en anden "landgås" holder politiet hen, gæssene flyver efter Amy som flyver lige forbi sit klasseværelse hvor den sure politimand underviser i natur og de ser hende og gæssene.

Det fortsætter i den dur, men en landing i militært område osv, der hvor de skal frem, er et "reservat" som er solgt til byggegrund pga der ikke er de dyr mere som det var reserveret til.

Men hvis gæssene når frem kan de stoppe det, en time før de er fremme styrter faren ned (han har hele tiden fløjet foran Amy for at vise vej)og de kan ikke være to i Amys fly, så Amy må flyve det sidste stykke alene, faren når frem i en bil før Amy er der.

Amy når selvfølgelig godt frem og de får stoppet byggeriet, der er en masse pressefolk der følger hele flyveturen.

Det hele ender godt, og næste forår vender alle gæssene tilbage til Amys hus, også Igor som havde siddet i Amys fly pga han var skadet da hun fløj afsted.


Det er en rigtig god film syntes jeg, både mig og mine børn (7 og 8 år) syntes den var god.

Men ærlig talt, hvor meget kan man regne med det er en film fra "virkeligheden" En 13-årig der flyver en flok gæs sydpå.


Må de godt skrive på en film, at den er baseret på en virkelig hændelse hvis den ikke er det ?

Men uanset hvad, er det alletiders film...




0
0
Svar på denne tråd
 
 Sandhed med modifikationer
Forfatter: 
Dato:  14-11-2010 16:30

"Baseret på virkelige hændelser" (og lignende formuleringer) = Indeholder elementer der er sket i virkeligheden. Den type film er aldrig som det er sket 100% fra start til slut. Der er altid digtet lidt hist og pist, byttet nogle personer ud med nogle der passer bedre til manuskriptforfatterens historie.


Alle fortællinger, om det er bog eller film eller skuespil, er bygget nogenlunde ens op, for at kunne fange modtagerens opmærksomhed. Lever den sande historie ikke op til det, bliver der digtet.



Salvia





Don't let go
Never give up, it's such a wonderful life


The thing women have yet to learn is nobody gives you power.
You just take it.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det lyder...
Forfatter: 
Dato:  14-11-2010 16:36

... som om denne film er baseret på virkelige fantasier ;-)


Men hvis den underholder er hovedformålet jo opfyldt!


£isbeth & Baloo

Happiness can be found even in the darkest of times,

if one only remembers to turn on the light.

(Albus Dumbledore)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som Salvia
Forfatter: 
Dato:  14-11-2010 19:27

skriver- så skrives der jo oftest "baseret på en virkelig hændelse".Det betyder jo at man har taget en film som er baseret på noget der ER sket - men eks har man ikke alle detaljer der om, man vil spice it up el lig, og det er dermed aldrig 100% den sande historie da der er tillagt en del (oftest)



RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010


Min søn mangler stemmer...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider