Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 første hest
Forfatter: 
Dato:  20-10-2010 13:43

Går og leger lidt med en idé, om at købe min egen hest. Da jeg er blevet træt af at ha part på andres, eller det at låne andres. Når lige og blive glad for den, så vil ejer ha den tilbage er prøvet.
Det var man jo ud over, når det var ens egen. Men her starter mine spørgsmål, så også.

1) Er jeg klar til min egen?

2) Hvilken race?

3) Hvilken højde? Er selv ca. 1.65

4) Hvad skal man gi for en hest?

5) Hvad skal man kigge efter?

6) Hvilken alder? Skal ikke være en ung hest, og helst tilredet.

7) Hvad koster det at ha en hest?

Jeg er en kvinde på 29 år, har redet i mange år. Dog hvor jeg har holdt pause ind i mellem, søger ikke pt. Da jeg vil kigge lidt rundt først, og se hvad der er. Det er også en af grundene, til jeg skriver til jer på hn.

Det jeg søger hos en evt. hest, er at den skal være rolig. Har ikke enegi til en ung hest, være redet til. Ingen unoder på bane og i stald. Være til at trække til/fra fold, uden den løber. Der må gerne være udfordringer i den, dog ikke så den bukker eller blir vild.

0
0
Svar på denne tråd
 
 første hest
Forfatter: 
Dato:  20-10-2010 13:49

altså det er gode spørgsmål du har MEN mange af dem kan ikke besvares :/


1) Er jeg klar til min egen?

- du skal helt klart have en rolig hest/ ældre hest :)

2) Hvilken race?

- Der er ingen bestemt race alle kan være lige gode også blandinger ;) bare den personligheds mæssigt passer til dig

3) Hvilken højde? Er selv ca. 1.65

- du skal helt klart have en der ligger i højden 155 - 165 alt andet vil blive for stort

4) Hvad skal man gi for en hest?

- ældre erfarne heste kan altid købes til rimelige penge fra alderen 13 år og op efter så er de næsten pensioneret

5) Hvad skal man kigge efter?

kropsbygning, gode ben, glimt i øjet :)

6) Hvilken alder? Skal ikke være en ung hest, og helst tilredet.

- vil sige fra en alder fra 10 år og op efter så har den prøvet en masse

7) Hvad koster det at ha en hest?

- det er spørgsmålet som ikke kan besvares :) der er den årlige vacc, ormekur forår og efterår, tandraspning, smed, opstaldning, hø, halm, wrap, foder, udstyr til dig og hesten, dækkener, og så penge til det uforudsete alt kan ske! den kan få spat, blive forkølet, blive sparket osv :)





<3 Pearl <3 Capella Le Fay <3 Caprice <3 Desdemona <3


- Frederiksborger, Dansk varmblod og Fuldblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar.....
Forfatter: 
Dato:  20-10-2010 14:01

1) Er jeg klar til min egen?

Ja det lyder da sådan, med alle de overvejelser du gør dig.

2) Hvilken race?

Glem racen, det vigtigste er hvordan hesten er. Jeg vil råde dig til at finde en hest der har en alder hvor den har prøvet og set lidt af hvert, derudover skal den være redet korrekt så den er let for hjælperne og nem at få under kontrol hvis der sker noget uforudset.

3) Hvilken højde? Er selv ca. 1.65

Det er meget en smagssag hvor høj en hest skal være, hvis du vil ride stævner, så skal den nok helst ikke være under 155, men hvis du ikke vil det, så kan du jo sagtens ride en pony.

Jeg er selv 176 og rider bla. en pony på 146 og jeg er ikke for stor til hende, da hun også har lidt i bredden.

4) Hvad skal man gi for en hest?

Svært at sige, man kan være heldig - og det kommer også an på hestens alder.

Mellem 15 og 25.000 skulle du nok kunne få den for.

5) Hvad skal man kigge efter?

Få en dyrlæge ud og se på hesten.

Prøv selv at ride hesten, helst både på bane og en lille tur ud alene så du mærker hvordan den er.

Hvis du har ambitioner om at nå noget indenfor dressur, så få en hestekyndig med ud og vurdér hestens bygning osv. hvis du ikke selv mener du kan vurdere det.

6) Hvilken alder? Skal ikke være en ung hest, og helst tilredet.

Du skriver det jo selv, ikke en ung hest, altså vil jeg sige en hest mellem 8 og 15 år vil være perfekt.

7) Hvad koster det at ha en hest?

Det afhænger meget af hvor man har den opstaldet.

Man kan finde steder til omkring 1000 kr. for en boks incl foder osv, og til op omkring 4000 kr. for en boks - ofte med flere faciliteter.

Hav dog altid noget i reserve hvis den bliver syg eller lignende.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-10-2010 14:26

Jeg fik min første hest, da jeg var 11 år gammel, og har hende stadig idag - 13 år efter. Jeg blev frarådet at købet noget som helst med araber i ( fordomme er der jo nok af), men jeg var da ligeglad. Jeg købte den hest, som jeg faldt for - en araber blanding Jeg har ALDRIG fortrudt det, og hun er simpelthen den bedste. Rolig, har tænding, smuk, intelligent osv osv.


Min point er, at du ikke skal tænke en bestemt race, men ud at se/prøve en masse forskellige.


Til dit spørgsmål omkring, hvad det koster at have hest, så er det meget individuelt. Men her et mit budget pr. mdr:


Selvpasser-stald

Opstaldning 500 kr.

Hø/frøgræs 200 kr.

Foder 45 kr. (Vitaminer/mineraler + roepiller)

Strøelse (træpiller) 100 kr.


Ialt: 845 kr.


Det er de faste udgifter.




Sascha


Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX


Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:


www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 første hest
Forfatter: 
Dato:  20-10-2010 15:13

Ja ikke det er også derfor jeg spørg

1) Er jeg klar til min egen?

Ja det skal jeg, og det er også det jeg vil søge.


2) Hvilken race?

oki men er der nogen, der er mere rolige end andre.


3) Hvilken højde? Er selv ca. 1.65

155 og op efter, er også det jeg vil kigge efter. Når jeg kommer der til

4) Hvad skal man gi for en hest?

blir en på 13 ikke får gammel


5) Hvad skal man kigge efter?

det var nogen gode rod


6) Hvilken alder? Skal ikke være en ung hest, og helst tilredet.

Har selv en idé om en på 6 og op efter


7) Hvad koster det at ha en hest?

Ved det kan være svært at svare på, hvad gir du selv?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tordenskyen
Forfatter: 
Dato:  20-10-2010 15:27

1) Er jeg klar til min egen?

Det er også det jeg håber, vil bare så nødigt købe en. Også skal af med den, fordi jeg ikke har råd f.eks

2) Hvilken race?

Oki ja det har du ret i, men er der ikke nogen der er mere vågen end andre?


3) Hvilken højde? Er selv ca. 1.65

oki men det ser vel ikke så godt ud, hvis hesten nu er 180 i stang. Men det kan godt være, at det bare er mig.


4) Hvad skal man gi for en hest?

oki tror det er sådan en jeg skal kigge efter


5) Hvad skal man kigge efter?

Oki vil ha en veninde med ud og kigge, hun har sin egen hest og ved hvad med skal kigge efter. Den skal nok prima, bruges til hygge ridning.


6) Hvilken alder? Skal ikke være en ung hest, og helst tilredet.

Havde tænkt på en på 6 men det kan godt være det blir for ungt


7) Hvad koster det at ha en hest?

oki vil til at kigge mig omkring

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sascha (Sani og Halimah ox)
Forfatter: 
Dato:  20-10-2010 15:33

oki hvordan/hvornår viste du at du var klar, ja det har du helt ret i. Har haft part på en, hvor der var noget araber i. Den var nok lidt for vågen til mig, men derfor kan araber jo godt være rolige.

Det kan godt være, har ikke nogen idé om det. Nu skal jeg først finde ud af om jeg har råd, eller om jeg blir nød til at vente.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum
Forfatter: 
Dato:  20-10-2010 15:40

Det lyder helt sikkert til at du er klar til at få din egen hest. Lad være med at kig alt for meget efter en bestemt race, men stil istedet krav til at den er nem og omgængelig. Husk for guds at få hesten handelsundersøgt uanset hvad.


Hvad det koster pr måned at have hest er meget forskelligt, men jeg ville ihvertfald sætte 2000 af - Kan se du bor i Kolding området.


Køb en erfaren lidt ældre hest, som kan give dig nogle gode ture og en masse succesoplevelser. Og køb en hest, der har været i regelmæssig træning op til købet, så kommer der normalt ikke grimme overraskelser, hvis der ikke dukker noget op i handelsundersøgelsen.


Sæt omkring 25.000 af til projektet.


og et sidste råd fra mig ville være at få en erfaren person med ud og kigge på hest. To par øjne ser mere end et par. Meget gerne en, der kender lidt til dig og dine ridefærdigheder.


Go fore it og rigtig meget held og lykke.


R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum
Forfatter: 
Dato:  20-10-2010 17:53

Det håber jeg du har ret i, det synes jeg heller ikke jeg gør. Men ved alligevel hvad jeg vil ha, ja det er en vigtig ting. Sådan en handelsundersøgelse, er det sælger eller køber der betaler for den? Tror du 2000 er nok? Har fundet et blilig sted, men så er der jo alt det andet. Det har jeg også tænkt på, hvilken alder ville du synes var bedst? jeg har en super god veninde, med egen hest der har lovet mig at hun nok skal hjælpe mig. + der hvor den kommer til og stå har de en del heste erfaring.


Tusind tak og ilm

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567890
Forfatter: 
Dato:  20-10-2010 18:15

1) Er jeg klar til min egen?

- Ved jeg ikke. Kommer an på din erfaringer og din økonomi...

2) Hvilken race?
- Man kan i min verden ikke sige at nogen racer er mere rolige end andre.... Jeg har f.eks. en oldenborger som nærmest går for at være "bombesikker" med alt. Men det er han langt fra! Jeg har redet arabere som går for at være "vilde", som var luddovne!

Så jeg ville, hvis jeg var dig. Sæt en pris, og læs så annoncerne igennem, en for en, og vælg dem ud som du tænker har det skrevne temperament du kunne tænke dig.

Står der ikk så meget om temperament, kan man jo altid ringe til sælger og hører ad hvordan hesten er....


3) Hvilken højde? Er selv ca. 1.65

- Vil mene en hest på imellem 155 til 165 i stg.

4) Hvad skal man gi for en hest?

- vil mene at du kan få en ok fin en for 15.000-25.000. men det afhænger jo også utrolig meget af krav til, hvad hesten skal kunne.

For det kan jo godt være at du vil have en rolig/"bombesikker" hest. Men det er jo ikke ens betydning, med hvad den skal kunne.

Så i princippet vil du jo os kunne finde endnu finere hyp for 40.000 eller mere....

5) Hvad skal man kigge efter?

- sørg for at være med til at sadle op. Evt. hente den fra folden. Sørg for at skridte en tur ud. Er den smidig i sin gang osv. letridelig... Men tag li en ekstra person med, som har kigget på heste før. For 2 øjne ser langt bedre end et par. lad evt. den du tager med, prøve at ride hesten også. Måske hun mærker noget du ikke gjorde...?

6) Hvilken alder? Skal ikke være en ung hest, og helst tilredet.

- jeg har redet heste der var 4 år og som var "bombesikker", så alder kan også være svært.... Men ville mene en hest på 7-8 år ville være fint når du gerne vil have en der er rolig. Så skal den også helst have prøvet en del inden.... Og det har en 4 års jo ikk...

7) Hvad koster det at ha en hest?
- Meget forskelligt!!!!!


Men jeg kan fortælle hvad det koster mig....


boksleje: 1400,- selvpasserstald, med turnusordning ang. ind-udluk. Dette er inkl. halm, 12 kg. wrap, frøgræs på folden,og foder fra hippolyt foldtid fra 8-17 (ca.). (sted: Århus).


Forsikring: forsikret for 20.000 i uanvendelighed/livs/sygedækning som dækker 75% af en dyrlægeregning hos Tryg. Jeg betaler halvårligt og kommer af med ca. 300,- pr. mdr.


Nogen heste går med sko og andre ikke. Men skal den gå med 4 sko, koster det omkring 1000,- hver 7 uge, 2 sko ca. 650 (inkl. beskæring af baghove),- hver 7 uge....


Opsparing: 200,- men når jeg ikke er studerende længere, ryger den op på 500,- om mdr.






MVH Pernille



*Skovbakkens Avalon*


!*R.I.P Dear Tana C. Miss You*!


Hellere såres af sandheden, end gøres lykkelig af løgnen!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skovbakkens ♥Avalon♥
Forfatter: 
Dato:  21-10-2010 08:21

1) Er jeg klar til min egen?

Det er derfor jeg spørg, jeg har ikke den vilde heste forstand. Men har en veninde som har lovet at hjælpe, hvad tænker du på når du siger erfaringer.

2) Hvilken race?

Det var en god idé, som jeg klart vil tage med mig.

3) Hvilken højde? Er selv ca. 1.65

oki


4) Hvad skal man gi for en hest?

regner med at sætte 20.000 af, den skal ikke kunne det vilde. Den vil brima blive brugt til hygge ridning,


5) Hvad skal man kigge efter?

det med og lade en anden prøve den, lyder som en god idé. Da jeg ikke ved hvad jeg skal kunne mærke, tar min veninde med der har egen hest. Når jeg skal ud og kigge, tør ikke selv.


6) Hvilken alder? Skal ikke være en ung hest, og helst tilredet.

det er den nemlig, har snakket med nogen. Der siger 6-10 vil være en god alder, den er ung men ikke ung heste ung. Og den har set nogen ting i livet, lyder det helt forkert.


7) Hvad koster det at ha en hest?
Det kan godt være, har fundet et godt sted ikke så langt fra mig. Hvor jeg håber at kunne få den hen, men det er ikke sikkert. Skal vel også bare passse på, det ikke blir for billigt.




0
0
Svar på denne tråd
 
 ambitioner
Forfatter: 
Dato:  21-10-2010 09:10

Jeg har nu skimmet alleindlæg og savner svar på hvad du har af ambitioner med din ridning.


hyggeridning ? skovture?


dressur? spring??


Jeg tror desværre det bliver svært at finde en sund+rask hest i sin bedste alder (6-10år) for 20.000 dkk uanset afstamning. under 30 tror jeg du skal lede længe.......


En 6års der er redet siden den var 4 kan ahve set mange ting, men en 6års der har gået som feks følhoppe/foldbums har intet set........ så alder er en variabel.


Lov mig ikke at gå på kompromis med dyrets sundhed, dvs få hesten handelsundersøgt af en dyrlæge du vælger. Det vil koste dig ca 1000-1500 dkk uden røntgen.


lidt priser fra sidelinien der skal med i overvejelserne:


sko: 1100 dk for 4 hver 6.uge

undervisning? alt fra 0- mange 1000 dkk pr mdr

klubmedlemskaber

forsikring af dyret. Gør det! og husk sygeforsikring.



Held+ lykke med projektet




Karina





Wrap sælges. 2.slet.

Minibig 250 DKK pr balle afhentet Ringsted/Bjæverskov

Ialt 40 baller til salg

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trådstarter
Forfatter: 
Dato:  21-10-2010 11:51

Jeg skulle måske have brugt et andet ord end erfaringer. Men det jeg mente var, at du er klar over hvad det vil sige, at der skal muges boks, man skal sætte sig ind i foder - hvad der er godt/skidt, alt ang. fodring, klar til at ta ansvaret når hesten bliver syg... Osv. at har gjort sig erfaringer om hvad det vil sige at have hest... Men det går jeg nu ud fra at du har


Ang. hvad det koster at have hest, så regn ikke prisen ud for et billigt opstaldningssted, for du kan ikke være sikker på at du har lyst til at stå der for altid.

Så tjek priserne ud for opstaldning i området, så du ved hvad du har med at gøre, hvis nu du sku blive nød til at flytte hesten engang.... For nogen steder koster det kun 1000,- og andre 2000,-. Så find ud af hvad du har råd til at smide hver måned.


Må vi evt. vide hva du har til rådighed?


Ang. alderen: Sælgere har det med at pynte på sandheden... MEN, nej, 6 år kan sagtens være en fin alder og være en rolig hest.


MEN, Tag ud og kig på mange heste! Ikke tag den første af de bedste. Det har jeg gjort et par gange, uden succes!!!


Inden jeg købte Avalon, var jeg ude at se på 4 andre, for så havde jeg noget at vurdere ud fra. Endelig lærte jeg det efter 3 omgange Og har nu en fantastisk hest!!!


for mit vedkommende behøver du ikke at passe på med at det er for billigt. Det jo bare rart hvis det er billigt!


ja nu kommer men igen MEN, tjek flere steder ud... Egentlig lidt samme svar som skrevet længere oppe i det her indlæg...


MVH Pernille



*Skovbakkens Avalon*


!*R.I.P Dear Tana C. Miss You*!


Hellere såres af sandheden, end gøres lykkelig af løgnen!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den første hest
Forfatter: 
Dato:  21-10-2010 12:44

hej


Ja det lyder til at du er klar til din egen hest.

Jeg synes du skal gå efter en hets på 10 år op, du skal ikke ud have ung, du skal have en der kkan give dig nogle gode ture.

Race er ikke så vigtigt, det er mere vigtig at hesten er sund og rask, står ordentligt på sine ben og er til at håndtere.


Få en dyrlæge til at lave handelsundersøgelse med røngten så du hvad du har med at gøre.


Hvad koster det have? tja det kommer jo an på hvor i landet man befinder sig, jeg kan fortælle at jeg bruger dette på min hest:


Opstalding incl. mugning, halm, prima Wrap ca 10 kg pr dag, ind og udluk. om måneden

Foder 135 kr. om måneden

Smed 600 for 4 sko hver 12 uge om sommeren om efteråert giver jeg 300 for forsko hver 12 uge.

Dyrlægen koster mig 1200 kr inkl tandrasp.


Jeg er ikke medlem af nogen klub da jeg ikke gider alt snobberi og hysteri der i klubberne i dag.


Mette


carpe diem - grib nuet


Sov sødt Kingo

31.10.1991 - juli 2008


Sov sødt Cæsar

2003 - 2009


Sov Sødt Simone

29.4.2008 - 12.9.2010

Vi savner jer!!


HF Student anno 2009


Barfodstrimmer bør forbydes!!!


0
0
Svar på denne tråd
 
 ambitioner
Forfatter: 
Dato:  22-10-2010 08:12

Som jeg har skrevet til Skovbakkens ?Avalon?, skal den brima bruges til hygge ridning. Og mest dressur, men den må også gerne kunne tage et spring. I ny og næ, det kan godt være at det gør det. Det er også derfor jeg spørg mig for, da jeg ikke har nogen idé om det. Det har du ret i, og det skal man jo tage højde for. Det kunne jeg ALDRIG finde på, hader og se dyr der ikke har det godt. Dette betyder alt, så vil ALDRIG gå på kompromis på det pungt. Ved det kommer til og koste, derfor er det også pt. kun en idé, og en drøm jeg har.

Kirsten







0
0
Svar på denne tråd
 
 Mette ♥Flicka♥
Forfatter: 
Dato:  22-10-2010 08:19

hej

det håber jeg også at jeg er, nej det skal jeg ikke. Skal ha en med nogen år på bagen, og som har set en masse. Ja det er det, men ved at araber kan være vågne. Derfor tror jeg ikke, det er sådan en jeg skal ha. Det vil jeg også gøre, samt ha en veninde med ud og se på hest. Ved det kommer til at koste, derfor undersøger jeg det også først. Jeg vil heller ikke være med i en klub, da jeg heller ikke er til det snobberi og hysteri. Der kan være i en klub

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skovbakkens ♥Avalon♥
Forfatter: 
Dato:  22-10-2010 08:37

Det er oki, alt det ved jeg har haft en del parter. Så ved hvad der høre til, af hårdt arbejde. Og der hvor jeg gerne vil ha den hen, har de lovet at hjælpe.

Det er også det jeg er i gang med, er i gang med at finde ud af om jeg entlig har råd. Da jeg ikke vil købe en, også ikke ha råd.
Jeg ved ikke hvad jeg har til rådighed, dette er jeg først ved at finde ud af. Og før jeg ved det, kan jeg ikke sige det.
Det kan godt være at de pynter sandheden, men så kan man jo ikke stole på nogen. Starter nok med at kigge fra 6, kan godt være jeg blir nød til at gå op.

Det vil jeg også, og tar en veninde med som har egen hest. Da det ikke er noget jeg tør selv, jamen der er jeg da glad for tillykke. Ja det er det, da det jo gør at jeg kan ligge mere til side. Til det uforusette.


0
0
Svar på denne tråd
 
 ´Trådstarter
Forfatter: 
Dato:  22-10-2010 09:44

Det er heldigvis ikke alle sælgere der er såen. Og jeg stoler normalt på folk fra første færd af. Indtil andet er bevist.


Men det er bare vigtigt at have en ekstra med, netop for at have flere øjne som en sikkerhed, for evt. fejl ved hesten


Håber helt klart at du får råd til en hest og at du finder den rette! For det er fantastisk at have sin egen hest


MVH Pernille



*Skovbakkens Avalon*


!*R.I.P Dear Tana C. Miss You*!


Hellere såres af sandheden, end gøres lykkelig af løgnen!!!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider