Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Luftige, lette boller
Forfatter: 
Dato:  16-08-2010 14:18

Jeg får hele familien på besøg til fødselsdag i aften, og der skal da boller på bordet!

Men! Jeg duer ikke til gærdej, så jeg søger en opskrift på lette, luftige og frem for alt idiotsikre boller! Normalt når jeg kaster mig ud i den slags bagværk ender jeg med stenhårde kanonkugler, der er direkte pinlige at servere!


Så hjælp mig! Be' pænt om... ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-08-2010 14:35

Fødselsdagsboller: ca 28stk


4spsk sukker

4 æg

100g smør

5 del vand

75 g gær

2 tsk salt

1200g hvedemel


Pisk æg og sukker til det bliver hvidt og luftigt.

Smelt smør, tilsæt vand til smørret så det får den rette temperatur for gæren. Udrør gær i vand/smørblanding.

Kom gærblandingen i sukker/æg blanding.

Tilsæt salt og mel.

ÆLT godt.

Lad hæve ca 30 min. gerne længere (1 time)

Form til boller og efterhæv ca 20 min.

Pensl med æg eller mælk

Bag 12-14 min v. 200grader på midterste rille.



Når du bager boller er det vigtigste nok at gæren ikke kommer i for varm væske for så hæver dejen ikke..


Jeg får ALTID komplimenter for mine boller til div. fødselsdage.


Og hvis du vil snyde så laver AMO altså meget fine joghurt boller. Du ved den der melblanding hvor du bare tilsætter vand og gær.

Hvis det skal gå stærkt er de mega gode, men lidt tungere end dem man laver selv.


Held og lykke og god fest :)


Og så er det sagt!

(Med forbehold for ændringer)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mit bidrag til debatten
Forfatter: 
Dato:  16-08-2010 16:06

Jeg fandt lige denne opskrift på http://www.anarka.dk


De godeste fødselsdagsboller
10 store boller

125 ml piskefløde
125 ml vand
1 æg
35 gram gær
2 tsk honning
½ tsk kardemomme
1/4 tsk groft salt
400 gram hvedemel

Fløde og vand varmes op til det er håndlunt. Gæren opløses heri og ægget, honning, kardemomme og salt røres i. Melet tilsættes lidt efter lidt til du har en temmelig våd dej, dog så fast at den akkurat lige kan holde faconen. Giv den nogle tæsk med en stor flad grydeske til dejen er blank og glat. Dæk med et klæde og lad hæve i 45 minutter.
Gør dine hænder våde - det er lettere end at bruge mel - og form boller med let hånd, direkte fra skålen og ned på en bageplade. De kan ikke trilles, så lad være med at prøve. Lad dem efterhæve 20 min og bag så 15 minutter ved 225 grader (200 grader varmluft). Spises lune, og samme dag, de bliver hurtigt tørre.

Bollerne kan laves med 5 gram gær og hæve natten over i køleskabet. De skal så efterhæve et par timer på bagepladen. Det giver bedre smag, men kræver selvsagt lidt mere planlægning.


Iøvrigt en rigtig god og sjov og oplysende blog derinde..... (Og nej, det er desværre ikke min blog)


VH Pernille

Charles Baudelaire sagde engang: "Man kan ikke være forsigtig nok i valget af sine forældre"


Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 et godt trick
Forfatter: 
Dato:  16-08-2010 18:16

Jeg lavede også kanon-kugler engang.. Men havde en veninde der bare ku det der... Og har siden taget det her til mig..


Ælte, ælte, ælte.. 5 minutter med maskine fx


Tricket er meget klæg dej, meget mindre mel end du tror! Hun satte faktisk dejklumper på bagepladen med en ske, da man ikke kunne trille dejen til kugler, så klæg var den.


Lad dejen hæve 1 time, eller mindst til dejen er dobbelt størrelse.

Den lange hævning kan godt klares i alm. ovn ved 30-40 grader, men ikke mere. Der er både lunt, og ingen træk.


Nå bollerne er på pladen, er det vigtigt at de hæver igen i mindst 15 minutter inden de kommer i den forvarmede ovn - hvis ikke de har gang i hæveprocessen, får de "varmechok", og hæver ikke meget mere.


Olie i dejen giver lidt længere holdbarhed/mindre tørre boller..


Held og lykke :)









0
0
Svar på denne tråd
 
 Her er:
Forfatter: 
Dato:  16-08-2010 18:19

STJERNERÅDET: Si melet ned i skålen!! SÅ bliver de luftige :D


NORMAL ER FOR AMATØRERE!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg laver
Forfatter: 
Dato:  16-08-2010 18:19

dem som står på siden af mel fra Rema.

Faktisk kan min mand, som kan smadre en kageblanding, lave denne opskrift uden problemer.

Og folk elsker dem.


Mvh. Tine

Windsor Elite dressur 17" fit 3 sælges. 4500,- Eller bud


God kat 2 pony købes. Skal være fornuftig i hovedet. Søges til rigtig hestefamilie.

0
0
Svar på denne tråd
 
 det vigtigste
Forfatter: 
Dato:  16-08-2010 18:46

er som sådan ikke opskriften, men at du ikke bruger for varme væsker for så smadre du gærkulturen og får dermed kanonkugler.


Så skal dejen hæve både før og efter du laver bollerne.


Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 min grundopskrift
Forfatter: 
Dato:  17-08-2010 11:41

Næsten garanti for lette boller


½ pakke økologisk gær (20g)

1 tsk salt

1 spsk sukker

5 dl lunkent vand

1 dl creme fraice

½ dl flydende margarine

mel til det passer


Alle ingredienser blandes og mel tilsættes lidt ad gangen til dejen er blød uden at klæbe.

Der skal æltes rigtig meget (min 10 min i hånden) og så skal den ellers bare sættes til at hæve overdækket, til ca dobbelt størrelse.

Skal æltes igen inden dejen deles, formes og sættes på en bageplade for at efterhæve.


Udfør priktesten for at se om de er hævet nok inden de kommes i ovnen. Prik på bollen med en finger, retter overfladen sig ud umiddelbart efter er de klar til at komme i ovnen.


Bages ved 190 grader i 14 min

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej nej...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2010 11:49

Jeg kan sagtens lave lette boller (du har allerede fået en masse opskrifter, så det springer jeg over).

Men jeg savner de der gammeldags, bløde, lidt klæge og tunge boller. Nogen der kan bage sådan nogen? Jeg overvejer lidt om jeg skulle forsøge mig med Praxis' opskrift.



Skønne plage fra 2008 sælges. Se præsentation :)


Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok

Kender du denne pony?
0
0
Svar på denne tråd
 
 idiotsikreboller
Forfatter: 
Dato:  17-08-2010 12:09

men de er ikke lette som smørboller...


men hvis du er i tvivl med gæren.. så kom gæren i kold vand og kun en bette smule.. lav dejen og sæt den i kølskabet..

dagen efter former du bollerne og lader dem hæve og smider i ovnen.. så smager de ikke af gær og er super gode.. jeg vil mene enhver bolledej kan laves på sådan en måde..


men jo mere smør jo mere luftig er min erfaring.. og jeg laver altid boller uden fedtstof..


Super ridelig og ukompliceret 9 års RDS dressurhoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Og så den hurtige
Forfatter: 
Dato:  17-08-2010 18:50

8-10 boller:

  • 50 gram gær
  • 50 gram marg
  • 2 dl mælk
  • lidt salt
  • 2 spsk sukker
  • mel ca 6-8 dl

Marg smeldtes, halv mælk lunes og gæren opløses her i. Resten af mælken blandes i marg (for at afkøle hurtigere). Marg/mælk blanding kommes i gær/mælk blandingen. Salt og sukker tilsættes. Mel tilsættes efter behov.


Dejen skal være lækker, ikke klistre eller virke tør. Æltes godt samt ikke for meget mel giver luftige boller.


Boller formes og hæver i ca 15 minutter. Pensles med mælk, æg, vand eller kærnemælk.


Bages i 12-15 minutter ved 225c


Med venlig hilsen

Lena


0
0
Svar på denne tråd
 
 Linda-N
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 09:41

Super gode boller


Lavede din opskrift igår og mums de er bare lækre og super lette at lave


Hilsen Charlotte - www.ck-foto.dk



NKG Miniatureheste - avl og salg af miniatureheste

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456123456
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 12:05

Melet i sig selv er vigtig, køb kvalitet med et højt protein indhold, så får du god bagværk.


Så er der sommer igen

www.trendsales.dk/ main.asp?site=sort_gal...h=;u=36641


Motordrevet pælebor sælges, se profilen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 boller , bager , boller
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 12:13

jeg bruger en jeg har fra min bror som er bager


Har divideret den lidt ned, :)


50 g gær

5-6 dl vand

10 g salt

50 g sukker

75 ml Olie margerine

2 mellem str æg

og ca 1 kg mel


gær og vand rører ud, så salt, sukker, oliemargerine, og æg i , til sidst mel,for at slippe for at bruge mel når jeg ælter bruger jeg olie, ( et tip fra broderen) så bliver dejen ikke så tung, pga den ekstra mel. laver ca 30 boller på en 55-65 g stykker og lader dem hæve i 45 min,pensle dem og ind i en forvarmet ovn i ca 12 min ved 200 grader.



De er gode og luftige ... man skal bare huske at ælte dem godt ...



Avl af Welsh Sec B - F og DSP


Stutteri Friis



0
0
Svar på denne tråd
 
 Dales.
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 14:34

Det lyder godt for jeg er også ved at bage Linda N's boller, de står og hæver nu


Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Min blog!
Med hunden, haven, egne digte og andet pladder
Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 15:32

Jeg skal i morgen prøve at bage AMOs bedste boller. MUMS de lyder lækre, og slet ikke sunde Meeen prøves skal de. Er der andre derude som har prøvet opskriften, så skriv gerne om den var god!!

Den lyder således:


600 gr hvedemel

3 æg

250 gr smør

50 gr. gær

2 dl. mælk

45 gr sukker

1 tsk salt


Det skulle der eftersigende gerne komme 24 boller ud af. Glæder mig til at smage resultatet. Jeg er ikke en haj i et køkken - endnu!


Bates Maestro dressursadel sælges m/sikkerhedsbøjler og stigeremme. 17", sort, mellem bom, pæn og velholdt. PRIS 3000,-

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider