Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Heste er bange nytårsaften
Forfatter: 
Dato:  30-12-2009 01:32
Indsat fra nyheden Heste er bange nytårsaften:

Vis hensyn når du skyder nytåret ind. Heste er bange for fyrværkeri, siger Hestens Værn

Mange hunde og katte reagerer negativt på fyrværkeri. Det gør heste også. Derfor appellerer Hestens Værn indtrængende til at man viser hensyn ved afskydning af fyrværkeri.

- Tænk på dyrene og vis hensyn, når du skyder nytåret ind. Lad være med at skyde fyrværkeri af i nærheden af stalde og folde med dyr, siger Hestens Værns formand, lektor og dyrlæge Julie Fjeldborg. Heste er flokdyr, og blot én "skudræd" hest kan sætte panik i resten af flokken, forklarer hun. Og det kan få katastrofale følger.


Sådan kan hestene hjælpes gennem nytårsskyderiet

• tag hestene på stald / alternativt i læskur med bom for, så hestene bliver i læskuret
• dæk staldvinduerne til, så hestene ikke kan se lysglimtene
• flyt nervøse heste væk fra vinduer
• tænd lyset i stalden
• skru op for musikanlægget i stalden - og sluk igen, når fyrværkeriet er ovre, så hestene kan få ro
• sørg for at hestene har rigeligt med stråfoder
• tilse hestene i løbet af aftenen og natten


Kilde: Hestens Værn

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vorherre bevares
Forfatter: 
Dato:  30-12-2009 08:36

Nu har vi jo efterhånden haft heste i mange mange år, og hvert år har vi heste i løsdrift dvs ude på foldene, og det er klart det bedste sted at have dem gående. Når man rider fx i trafikken så opdager man jo hurtigt at heste er bange for ting de IKKE kan se, mens det er sjældent at de reagerer på ting de kan få øje på.


Så jo mere man spærrer dem inde, lukker for deres synsintryk og forsøger at camouflere lydene, desto værre gør man det.


At de skal have stråfoder og jævnligt opsyn er vist logik, men resten er ævl.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-12-2009 09:07

Charlotte - lige præcis også min erfaring gennem mange år med heste i løsdrift.

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er jo ferskelligt
Forfatter: 
Dato:  30-12-2009 09:29

hvordan heste reagere.

Alle afkom efter gamle lakhila og shila, er ligeglade med det. Men en araberhoppe jeg på et tidspunkt havde i stalden, var hunderæd for det. Hendes mor og alle afkom efter denne hoppe, var også hundræd for det.

Jge lader lyset være tændt uden for stalden og i gårdspladsen, sætter radion til at spille og giver dem rigeligt med wrap til natten. Når det værste er overstået, slukker vi og går i seng.







IMC ønsker jer alle en


GLÆDELIG JUL



0
0
Svar på denne tråd
 
 halløj
Forfatter: 
Dato:  30-12-2009 09:29

Tænker akkurat det samme som Charlotte.


Lad dem se hvad der forgår i stedet for at spærre dem inde....!


Bedækning tilbydes ved den sorte ox hingst Falkhan Expresso.

oestergaard.upfront.it/Forside





0
0
Svar på denne tråd
 
 nytår...
Forfatter: 
Dato:  30-12-2009 11:05

Vi kender problemet med en meget bange pony nytårsaften eller når det bliver skudt fyrværkeri af. Det er uanset om hun er inde eller er på fold


Snerle er normalt den mest roligste der findes. Men ved fyrværkeri reagerer hun med at stejle og forsøge at springe over bokslågen/ boksvæggen.

Hun er førerhoppen, så når hun er bange smitter det til de andre-


For 3 år siden fik jeg via en dyrlæge kendskab til noget beroligende hun kunne få


De 3 års nytårsaftner har hun stået stille og roligt i stalden og gumlet på sit hø. De andre tager det også pænt.


Dyrlægen har lige været her og giver Snerle sin nytårs sprøjte som vi kalder den.


Hilsen

Mona

2 dejlige han kattekillinger søger nyt hjem.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Damgard
Forfatter: 
Dato:  30-12-2009 13:14

Vores bliver inde med lyset tændt, så de ikke kan se glimt.


Vil ikke ricikere at de skulle komme til at gå igennem hegnet og løbe paniske rundt nytårsnat. Kan lige se det for mig.


Tror egentligt også, at de er mest rolige indenfor, da de er meget trygge der.


Damgaard


Med den firbenede skygge



0
0
Svar på denne tråd
 
 Her holder vi også....
Forfatter: 
Dato:  30-12-2009 14:30

nytår udendørs; i boksene er især vallakken tydeligt urolig, på trods af lys, wrap, musik m.m., på folden gider han dårligt løfte hovedet.


Min reaktion på artiklen var præcis den samme som Charlottes...


Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine er også helt kolde
Forfatter: 
Dato:  30-12-2009 17:41

Nu er det jo mig, der har lagt pressemeddelelsen på, men det betyder ikke, at jeg tror, det gælder alle heste.

Mine egne f.eks er fuldstændig kolde overfor det. Hvis man skulle fremhæve en form for reaktion, så er det, når den store stikker hovedet ud af vinduet og råsniffer det krudt, der bliver skudt af.


Men alligevel synes jeg, at det er fint, at Hestens Værn gør opmærksom på det overfor nye hesteejere etc.

Og især er det fint, hvis der andre steder er folk uden forstand på heste, der læser det, som så måske lige rykker lidt væk fra naboens fold, inden de tænder deres fyrværkeri.


Mvh Jean

0
0
Svar på denne tråd
 
 nytårsaften
Forfatter: 
Dato:  30-12-2009 18:41

Sidste år var mine heste lidt nervøse kl. 24, da det lød som om der var udbrudt krig i nabobyen.

Dog stod de bare og så forskrækkede ud og lyttede, men de løb ikke rundt i boksen eller noget. De havde massere af hø, lukkede vinduer, lys tændt og radioen kørende på P2.


I år kører vi med samme opskrift....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Aldrig...
Forfatter: 
Dato:  30-12-2009 19:00

Jeg har aldrig oplevet nogle af mine heste reagere nytårsaften.




Team Rahmberg
Salg ~ Feriepasning ~ træning

SALG
7 års travhoppe Hygge/skovtur 12.000 evt. afb
5 års DV vallak på 178 cm. 58.000

3 års DV vallak - Nytilredet 32.000

* * *

HMS Kursus v./ Aalborg 22-24.1

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan vidst aldrig siges for tit
Forfatter: 
Dato:  30-12-2009 21:25

Oplysning om at vise hensyn kan vidst aldrig siges for tit .


Hvis man aldrig har oplevet en hest med angst for fyrværkeri, så kan det være svært at sætte sig ind i hvordan den vil reagerer.


Vi har førhen altid haft rolige heste der ikke rokkede med et øre nytårsaften, men da min datter fik sin hoppe fik vi andet syn på den sag. At stå med en panisk hest der flemer, skærer tænder, sparker og vader rundt i boksen og bukker og stresser - det er absolut modbydeligt

Så vi har siden da altid ladet lyset være tændt, radioen spiller i baggrunden og døre osv er lukkede. Vi ser til dem nogle gange og giver dem wrap og hø osv. Men vi "pyldrer" ikke om dem eller giver dem særlig opmærksomhed pga nytåret.


Heldigvis er vi flyttet til et roligere sted, så de sidste 3 år har datterens hoppe haft mere ro omkring sig. Men der hvor vi boede før, uanfægtet af at det var en stråtægt gård, uanset naboerne også havde heste og andre dyr, så var nytårskrudtet noget de påskønnede mere end hensynet til dyrene, så der blev braget løs i flere timer, jo større brag jo bedre - og sådan var det også til fødselsdage, sankt hans osv.


Godt nytår til alle


;o) Lillian

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heste...
Forfatter: 
Dato:  30-12-2009 21:33

reagerer forskelligt. Min kæreste har nogle kammerater på besøg og de skulle lige fyre lidt af. Første gang stod hestene på folden og kiggede nysgerrigt på. Da braget kom løb de begge ret forskrækkede rundt. Nu var det så også noget der kun sagde bang og ikke noget med lysglimt, så braget kom uden forvarsel. Da jeg havde taget hestene ind gik de igen ud og fyrede lidt af. Den gamle hoppe var ret urolig og kunne slet ikke koncentrere sig om sit hø. Det fik hingsten til at blive urolig og ikke længe efter traskede de begge uroligt rundt i boksen.

Sidste år sagde plagen ikke noget til det, men den gamle er hunderæd. Dog er min erfaring at det rareste for hende er radio og lys i stalden.


Jeg ville ikke turde at have dem ude. Tænk hvis de slap fri og der skete en ulykke. Jeg husker i hvert fald for nogle år siden, da en flok heste i løsdrift slap ud og blev dræbt af toget nytårsaften.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vores bliver ude
Forfatter: 
Dato:  31-12-2009 01:39

Jeg har nu også erfaring med at de er roligst når de kan se.. især løsdriftheste der er vant til at kunne komme ud synes jeg bliver forvirret og stresset hvis de spærres inde..

Staldejer giver dem en ekstra potion hø lige før det værste begynder, så de har noget at koncentrere sig om imens..


Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma



0
0
Svar på denne tråd
 
 Diskotek
Forfatter: 
Dato:  31-12-2009 10:44

Problemet med at tænde for radioen, er jo at den skal køre på diskoteks-styrke for bare nogenlunde at camouflere lyden af fyrværkeri ellers går lyden igennem.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nytårs aften
Forfatter: 
Dato:  31-12-2009 11:06

Jeg har fuldstændig samme mening og erfaring som Charlotte.


Og så må sådan en nyhed da være mest vigtig for folk uden for hesteverdenen.



Godt Nytår alle sammen.



Caroline
Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vore heste
Forfatter: 
Dato:  31-12-2009 12:26

har altid været fuldstændig ligeglade - selv om der er blevet skudt endog rigtig meget. Det eneste år vi har haft nervøse heste var et år hvor vi havde en hest opstaldet. DEN var bange og det smittede til de unge heste. Året efter, hvor den ikke var der var der totalt ro i stalden.


Vi lader lyset være tændt - og så spilles der "Vivaldis fire årstider" og/eller "Gun's and Roses" for dem hele aftenen. De kan dem vist udenad


I år er det lidt spændende at se om føllene reagerer, men de går stadig i boks med deres mødre så mon ikke de beholder roen.

(ja-ja de er jo føl indtil midnat)


Puffy

0
0
Svar på denne tråd
 
 Damgaard
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 11:28

Vores var ret urolige først på dagen men, så gik det fint og de tog det rigtigt pænt resten af dagen og aftenen.


Efter midnat fnøs de lidt, men stod ellers roligt.



Damgaard


Med den firbenede skygge



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er enig charlotte
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 11:29

Det må nok være årets dårligste råd, som hestens værn der kommer med.

Jeg tror også, at det er værere, at lukke hestene inde, og derved forhindre dem i at flygte og orientere sig overhovedet.


Jeg var selvfølgelig ude i løssdriften kl. 00.10 Og alle 4 heste stod omkring høstativet og gumlede fredeligt.

Kiggede op på fyrværkeriet uden frygt.

Godt nytår !


barrel racing...det er sgu da grineren .

av av mit skinneben !



0
0
Svar på denne tråd
 
 tror vidst
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 11:57

det er meget forskelligt fra heste til hest.

mine går også i løsdrift. og tænkte da også at det ville være bedst for dem hvis de kunne se hvad det var der skete. men ak nej. jeg var da utrolig glad for at jeg var gået ud i god tid. for da de startede med at fyre af. gik der panik i min dv hoppe og hvis jeg ikke havde været der ude så tror jeg hun var løbet igennem indhegningen. så jeg måtte tage dem ind i løsdriften/stalden. der faldt de lidt til ro. og efter en time kunne jeg gå fra dem igen så de kunne komme ud.

så jeg ved da at til næste nytår så skal de stå inde.


jane

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider