Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Risengrød (forkoge risene?)
Forfatter: 
Dato:  20-09-2009 14:41

Jeg har hørt noget om at man kan forkoge risene lidt i vand inden man koger dem med mælken? er der nogle der er risengrød eksperter der vil give mig nogle tips? Jeg har aldrig lavet det før, så hvis i ville fortælle mig det som var jeg et lille barn


Håber i kan hjælpe

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-09-2009 14:47

Jeg koger altid i vand først.


Min opskrift er således:


1,5 dl ris koges i 3 dl vand. Når vandet er fordampet (ca. 20 min.) hældes ½ liter sødmælk i. Det hele koges op under omrøring, og småkoger derefter til grøden har rette konsistens (også ca. 20 min.).


Dette giver ca. 2 portioner, dvs. kun mad til én, hvis man er lige så pjattet med risengrød som jeg :-P



Mvh. Julie

---


Medhjælper hos Vodagergård - Avl af danske oldenborg - Se mere på www.vodagergaard.dk


Alexia af Vodagergård †10.11.2008 -Du er savnet!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-09-2009 14:49

Glemte at tilføje, at jeg godt kan finde på, at pakke gryden ind i en dyne og lade den stå i nogle timer, efter sødmælken er hældt i, og det er kogt op. Efterfølgende koger jeg den så op igen, for at få den varm igen.


Men det er mest, hvis jeg ikke har tid til at stå og røre i gryden, så er det lidt nemmere (men langsommere) på denne måde.



Mvh. Julie

---


Medhjælper hos Vodagergård - Avl af danske oldenborg - Se mere på www.vodagergaard.dk


Alexia af Vodagergård †10.11.2008 -Du er savnet!

0
0
Svar på denne tråd
 
 jdfyhhgkjh
Forfatter: 
Dato:  20-09-2009 14:53

Tak :)


Skal der låg på, og skal det være svag varme?

Skal vandet koge før der kommer ris i?


Jeg er ikke så meget for det med dynen, men hvis jeg bare tager den normale vej er det 20 min? (efter risene har kogt i vand i 20 min.?)




0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-09-2009 15:30

Ris og koldt vand hældes i gryden. Derefter koges det op under omrøring, men når først det koger, kan man godt ligge låg på, så længe man kigger til det med jævne mellemrum. Og ja, når det koger skal det selvfølgelig ned på svag varme, så det ikke koger over ;-)


Når mælken er hæld i skal man ikke skrue op (måske en enkelt tand), og derefter rører man i det hele tiden. Man kan godt, når det koger, lade det stå og koge under låg, men min erfaring siger mig, at det bliver MEGET bedre, hvis man rører konstant. Jeg plejer at tage en god bog med i køkkenet, så det ikke bliver alt for kedeligt ;-)


20 min. x 2 giver 40 min. ;-) I alt sætter jeg 1 timer af til at lave det, da det jo også tager tid, inden det koger. Men det kommer også an på, hvor stor en portion man laver.



Mvh. Julie

---


Medhjælper hos Vodagergård - Avl af danske oldenborg - Se mere på www.vodagergaard.dk


Alexia af Vodagergård †10.11.2008 -Du er savnet!

0
0
Svar på denne tråd
 
 ijhddkjfghkdjfkhj
Forfatter: 
Dato:  20-09-2009 16:01

Tusind tak for hjælpen. Jeg prøver :-)




0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-09-2009 16:13

Hvis du smider et smørklat i mælken, så koger den ikke så nemt over.




2 søde killinger bortgives

de er renlige og har fået ormekur.

Kan afhentes i 9362 Gandrup

Gratis part til tosset krikke søges.

Han er sort og kan ses på min profil.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider