Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Dræbersnegle hvad gør du?
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 09:45

Så er det vores tur til at få haven invaderet af de her grimme brune snegle. De spiser køkkenhaven, da det er det eneste vi hhar i haven udover lidt blomster. Når jeg skal ordne til efteråret, sætter jeg en snegle kant på højbedet, men er det mon nok, når de har været der? Hvad med gift, hvordan fungerer det for havens andre dyr? både småfugle, hund og kat?

Til næste forår, skal haven have den store tur, der skal alves terasse og nye bede, vil gerne have lidt styr på sneglene inden, så de ikke æder det hele.

Glæder mig til at høre Jeres erfaringer.


Hilsen Marianne Frandsen
* Nu med Welsh pony og ingen DVér...


Super hø sælges fra Juni 09. Mini wrap og alm. små høballer

Fra loft eller direkte fra marken

0
0
Svar på denne tråd
 
 Husk at løbe...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 10:03

i zig-zag når de angriber


Har HELDIGVIS ikke erfaring med dem!


TinaR


Mor til Filippa 060603, Mikkeline 260205

og Bertram 250108


0
0
Svar på denne tråd
 
 Pindsvin...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 10:20

de "udrydder" dræber-snegle, men hvordan du lige får "lokket" dem til at være i din have, ja det er så spørgsmålet ?


Pøj pøj...


Vh. Jill



Hvert græsstrå har sin egen dugperle





0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 10:42

faktisk pindsvin. Men også en stor have

Tænker vi er nød til at gå skrappere til værks, men vil ikke lægge gift som skader pindsvin mv. Men indtil da må vi så løbe zig zag når vi ser dem.


Hilsen Marianne Frandsen
* Nu med Welsh pony og ingen DVér...


Super hø sælges fra Juni 09. Mini wrap og alm. små høballer

Fra loft eller direkte fra marken

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine forælder
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 10:58
Klipper dem over med en saks,og samler den sammen og smider dem ud.. :-D
Ellers kan du drysse groft salt på dem,el du kan samle dem sammen og hælde kogt vand på dem,så dør de... :)
God fornøjelse med de klamme snegle :-D
Og pas på du ikke glider i nogen af dem nu du zig-zag'er i mellem dem B-)



Døm mig ikke før du kender mig Laurits den dejlige oldenborg R.I.P Misty
Laurits og jeg ville altid savne dig
0
0
Svar på denne tråd
 
 dræbersnegle
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 11:01

Vi plejer at gå en tur om aftenen, når de fleste er kommet frem fra deres skjul, og så samler vi dem simpelthen i en spand og hælder kogende vand over. Det er den mest humane måde at slå dem ihjel på, fordi de dør med det samme. Det gjorde vi sidste år, og jeg har faktisk ikke set nogen i haven i år. Selvom de er rigtig trælse, så er der jo ingen grund til, at de skal pines ihjel, som nogen gør, når de putter salt på dem...Karina


Min hest søger partrytter. Se her for info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dræber-snegle...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 11:17

Ja, måske er det bare mig... ???


Men kunne hverken "klippe dem over med en saks", "drysse salt over dem" eller "hælde kogende vand over dem"...???


De er trods alt stadig levende væsner.


Håbet vil da være at der kom en invasion af pindsvin og "ordnede" det pr. naturens orden...


(ja, bare min mening)...




Vh. Jill



Hvert græsstrå har sin egen dugperle





0
0
Svar på denne tråd
 
 Ænder...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 11:24

Køb et par Roun eller Moskus ænder, de spiser dem på ingen tid. Når haven så er tom for snegle, så lejer du dem ud til naboerne.

Når alle naboerne har haft dem lejet, så er dine sneglebørn så store at du har brug for dem igen.

Ved juletid smider du dem i ovnen og der er et dejligt måltid.

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234565
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 11:41

hunde katte, fugle pindsvin alt kan sagtens tåle sneglegiften. Jeg ved det både fordi det står på pakken, og fordi min lab har spist 2,5 kg sneglegift. han fik ikke engang dårlig mave.


Men det godtnok noget dyrt hundefoder, kan ikke anbefales som sådan.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pindsvin kan ikke tåle det
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 12:01

Men- tager det Vinbjergsnegle også- så er jeg med.


Jeg har ikke haft dem i haven før i år- men de er sku klamme, når katten har lagt en død mus- så er den nærmest væk næste dag.


Sneglene kan lide at gemme sig, så har du lidt brænde/tagplader mm er det en nem måde at finde og indfange sneglene på. De kan lide de samme steder.


Ølfælder: Gav sylteøjsglas ned til halsen og kom en ½ øl i- det drukner de i.


Hvis jeg var dig- ville jeg være mest bekymret om de æg- der klækker næste år.


Nej, jeg har ikke bekæmpet sneglene- det er levende væsener. Men de kan overføre salmonella- så måske er det deres skyld, at to killinger har mavekneb. Eller de rå mus/fugle.


At komme salt på- er dyrplageri. Så hellere samle og skolde eller klippe. De tiltrækkes af ådsler- også af deres egne- så lægger man de døde ud- kan man nok let samle levende ind.



Mvh
xtiny


*** The truth is out there- but the lies are in your head***




0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg syntes
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 12:39

det er klamt nok at træde på en. Kan ikke hverken klippe, eller "koge" dem, så kaster jeg vist op

Må nok indrømme at jeg mest er til den giftige model...Må ud og se hvilke slags jeg kan bruge i haven uden det påvirker fugle og små svin. Det med ænderne var også en mulighed, men jeg kan ikke æde den bagefter når jeg ved den har levet af de ulækre tingester...


Tak for indputs


Hilsen Marianne Frandsen
* Nu med Welsh pony og ingen DVér...


Super hø sælges fra Juni 09. Mini wrap og alm. små høballer

Fra loft eller direkte fra marken

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uendelig kamp
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 13:31

Jeg må nok starte med at skuffe dig og sige, at når føst de er i din have, så forsvinder de ikke igen. Kedeligt men sandt.


Du kan selvfølgelig dæmpe mængden, men udrydde dem vil næppe lykkes.


Her hos mine forældre blev haven invaderet for flere år siden. De nåede frem til haven i små mængder i sensommeren det første år og året efter væltede de ind i tusindvis fra nabolandmandens eng, som støder op til den ene side af haven.

Jeg overdriver ikke, når jeg siger, at mine forældre myrdede omkring 30.000 snegle den sommer. De fleste blev hakket over med en spade.


I år er bestanden ikke nær så stor. Først og fremmest fordi den første del af sommeren var meget tør. Derudover er de nok også ved at finde et mere naturligt leje.


Køkkenhaven er nu flyttet til højbede. Det er nemmere at holde højbedene sneglefri.

De bruger sneglegift i højbedene og ved de blomster, som sneglene foretrækker at spise.


Ja, sneglegiften går ud over alle slags snegle = dermed også vinbjergsnegle desværre.

Det er dog ikke gået ud over bestanden af vinbjergsnegle her i haven, da de ikke kommer i højbedene normalt og dermed ikke havner ved giften.


Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg.....
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 14:57

Jeg er ved, at have en rimelig erfaring med dem, da vores gård havde stået tom da vi købte den...


Den første sneglesæson klippede jeg mere end 13.000 over. Det er altså slet ikke hverken svært eller ulækker...

Jeg lader dem altid ligge, for efter 1 time, sidder der de næste 4 og spiser af den første, så tager vi lige dem med også


At hælde salt på dem er rendyrket dyremishandling, udtalelse fra div fagfolk.


At koge dem gider jeg ikke, så skal de for det første samles, dernæst skal man skille sig af med det klamme kogesaft og er der ret mange i spanden, så bliver vandet for koldt, så de sidste dør langsomt, ligeså dyremishandling.


Det siges, at den bedste måde er at klippe, da de dør hurtigst ved dette..


Da jeg havde taget de godt 13.000 hjalp det helt godt, året efter var der ikke ret mange...


Vi har nu igen masser, jeg klipper på livet løs, men er også gået over til gift, jeg kan ganske simpelt ikke overkomme det.


Giften er altså giftig for pindsvin, jeg ved godt, at der står på pakken at det ikke er, men spørger man pindsvinevenner, så siger de at disse pindgrise dør af at æde forgiftede snegle...

Min nabo er pindgrisemor


Jeg har overvejet det med ænder, men når man også campere, bliver det bøvlet med at lukke ud og ind, vil ikke lave rævemad, og det er meget svært at lave ænder renlige, så de ikke skider hvor de kommer


Hilsen Vibeke



R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år



Skulle du mangle wrap, super kvalitet, 1. slet 2009, minibigballer, Nordjylland - så skriv...



www.mellemhaven.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Moskusænder
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 22:14

er anskaffet til formålet "udryddelse af dræbersnegle" her. Og så er julemiddagen også sikret samtidig.


Vi har vist set en enkelt hybrid-snegl (den var til gengæld også mega-stor) i år, ellers tror jeg, at ænderne har taget sneglene.... Jeg har i hvert fald ikke bemærket nogen rigtig.


Men hvis pindsvin også er effektive, så må vi jo se om vi kan få fat i noget til at lokke pindsvinene til....



Zamangah



En ven er den, som ved alt om dig og som synes om dig alligevel

(Elbert Hubbar)


Sælges; 2 års Oldenborger hingst og Angloaraber hoppeføl.

0
0
Svar på denne tråd
 
 drikker en øl
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 22:23

har heldigvis ikke set dræbersnegle i min egen have - men i sommerhuset Min kære fader brugte lidt til på at snakke med dem og lokke dem i øldåserne - det virker uden man behøver at snakke med dem og så øldåserne ud bagefter.

Men det kræver altså en tur sydover efter dåseøl, drikke dem osv. - men så kan man da holde en fest mens man fanger dræbersnegle og zig-zagger mellem dem





Venlig hilsen Heidi


Jeg kan forstå dit indlæg forkert og så beklager jeg,

men mit svar afspejler sig i min fortolkning af dit indlæg.


Brun 17" County Competitor Medium bom sælges


0
0
Svar på denne tråd
 
 Heidi Sørensen
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 22:27

Jo, men eftersom dåserne skal genbruges og snegle ikke lige går i dåsegenbrug, syntes jeg det må være en klam fornemmelse, at skulle dele dåsen fra sneglene, før begge dele ? kasseres - eller hvad gør man ved sneglen?



Hilsen Vibeke



R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år



Skulle du mangle wrap, super kvalitet, 1. slet 2009, minibigballer, Nordjylland - så skriv...



www.mellemhaven.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 22:34

tror ikke lige disse er røget i genbrugsen *SS*


men øldåserne er et meget velbrugt trick her i vores lille flække :-)





Venlig hilsen Heidi


Jeg kan forstå dit indlæg forkert og så beklager jeg,

men mit svar afspejler sig i min fortolkning af dit indlæg.


Brun 17" County Competitor Medium bom sælges


0
0
Svar på denne tråd
 
 Heidi Sørensen
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 22:36

Miljømæssigt er det helt ude i rude skov at smide øldåser i skralderen......


Hilsen Vibeke



R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år



Skulle du mangle wrap, super kvalitet, 1. slet 2009, minibigballer, Nordjylland - så skriv...



www.mellemhaven.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Moskus ænder
Forfatter: 
Dato:  03-08-2009 11:45

Vi har de sidste par år haft moskusænder, købt som ællinger først på sommeren (og tro mig de er ikke mange uger gamle før de giver sig i kast med sneglene).. de er super effektive, tager både snegle og snegleæg (og så gøder de græsset i haven ganske gratis )Nåh ja, de er fuldstændig bedårende som små



Og ja, når man så når til november/december er de perfekte til julemiddagen (sådan en fritgående velfærdsand er det rene mums, men pas på under tilberedningen - der er ikke meget fedt på sådan en fætter..)




Kristina



Wraphø 2009

Vil du sikre din hest´s grovfoder vinteren over, så reserver nu, vi laver 2. slæt i 40-50 kg baller!


0
0
Svar på denne tråd
 
 kristina-og-y
Forfatter: 
Dato:  03-08-2009 13:52

Jeg vil gerne bestille 2 velopdragne som kun skider i egen gård


Aj pjat, men de er godt nok kære...


Hvad gør du for at holde dem inde, og samtidig æder de snegle... måske er jeg temmelig dum på feltet, men går de ikke hjemmefra?


Hvis jeg lukker dem ud på min 8 tdl, ser jeg dem så nogen sinde igen? Eller bliver det naboen som får julesteg


Hilsen Vibeke



R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år



Skulle du mangle wrap, super kvalitet, 1. slet 2009, minibigballer, Nordjylland - så skriv...



www.mellemhaven.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis nu
Forfatter: 
Dato:  03-08-2009 20:33

Vi bor lige op af både mark og skov. (lydbælte)


Når det har regnet er der OVERSVØMMET med dræbersnegle i skoven - man kan virkelig ikke gå der uden det siger svup, splat og smat (n)

Totalt klamt!


Så vi har jo næsten bare ventet på at blive invaderet.

Men...? Forrige år havde jeg vel en 10-15 stykker i alt, de blev kappet med spaden.


Hunden fandt dem - viste hvor de var og så kappede jeg dem over (y)

Jeg gik en runde om aftenen.


Sidste år så jeg ikke én eneste?

Og har ikke set én eneste i år heller? Selvom de stadig er i massevis i skoven.


Lad os sige jeg bliver invaderet af dem næste år - hvordan så med de ænder?

Vi har almindelig ligusterhæk med 60cm hegn i, og så smedejern i indkørslen.


Vi har bede med de gængse stauder.

Tager ænderne ALT eller tager de kun snegle og andet "ukrudt"??

Vil jo nødig at jeg heller ikke kan have mine planter i fred ;)


Men I kan da låne Ronja til sneglejagt - hun kan vitterligt finde dem og vise hvor de er.

Hun spiser dem absolut ikke, men hun kan ikke lide dem og ved at jeg heller ikke kan - så hun gik fint rundt og viste vej med mor og spaden :P




Giv et bud på de smukke pandebånd, der er at finde på http://www.mevert.dk/salg.html


Tell that someone that you love
Just what you're thinking of
If tomorrow never comes

***

~Garth Brooks~

0
0
Svar på denne tråd
 
 Velopdragne ænder
Forfatter: 
Dato:  03-08-2009 21:32

Vibs: renlige ænder kan du vist ikke finde


Men det er faktisk ikke noget problem at holde dem hjemme, vi holdt dem i buret de første par uger og fodrede dem morgen og aften... og nå de så en dag bliver lukket ud, ja så er de vant til at få mad i burret om aftenen - vores kom når vi kaldte (som regel ) De er nødt til at være burret inde til aften nat ellers bliver de middag for Mikkel..





Kristina



Wraphø 2009

Vil du sikre din hest´s grovfoder vinteren over, så reserver nu, vi laver 2. slæt i 40-50 kg baller!


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-08-2009 22:09

Jeg har haft et par ænder til låns i år og de har ryddet godt op i bestanden af snegle.

Ænderne stikker ikke af, de bliver hvor der er mad.

Mine kunne flyve, men gjore det sjældent.

Moskusænder er ikke så kønne som voksne, men Rounænder er smukke og elsker også snegle.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider