Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvad kan vi selv gøre???
Forfatter: 
Dato:  01-08-2009 09:04

Ja desværre er der jo en del tilfælde af løse heste på de danske veje.

Især midt på sommeren og om efteråret, hvor græsset på foldene er meget ringe, læser vi ofte om disse kedelige tilfælde, af løsgående heste på vejene.

Jeg syntes det er på tide, vi får sat gang i snakken om, hvad vi heste ejre kan gøre for at sikre at det netop ikke sker.


Jeg vil da lægge ud med at beskrive, hvad jeg gør for at undgå løse heste på den forkerte side af vejen.

Mit hegn tjekkes flere gange om ugen og stolper der er beskadiget eller slidte, udskiftes med det samme.

Hegnstråden udskiftes også, hvis den er rusten.

Foldene er store, så der er god plads til at der kan løbes rundt og leges.

Der er altid strøelse på folden, som man frit kan gnave i. Halm lægges ud hver dag, i de måneder hvor der er rigeligt med græs. Resten af tiden, lægges der wrap ud på folden.

Der er altid rigeligt med frisk vand og altid tilsluttet strøm til hegnet, når hestene er ude.

Da jeg endnu ikke har læ for solen på folden ( er ved at blive lavet) ja så kommer de ind på stald, når solen står højest på himlen og insekterne er grimmest.


Hvad har i andre af gode råd og ideer`.

Kom frem med alle jeres gode ting, så vi heste folk, kan få endnu mere styr på vores heste.







0
0
Svar på denne tråd
 
 God idé
Forfatter: 
Dato:  01-08-2009 10:13

Jeg gør som dig - dog får mine muler ikke wrap på folden, vi har græs hele året, fedt om vinteren.. og luksus-problemet med alt for meget græs om sommeren!


Dog tester jeg også indimellem strømstyrken rundt omkring på hegnet, just in case!





Kristina



Wraphø 2009

Vil du sikre din hest´s grovfoder vinteren over, så reserver nu, vi laver 2. slæt i 40-50 kg baller!


0
0
Svar på denne tråd
 
 da jeg havde
Forfatter: 
Dato:  01-08-2009 10:18

hest hjemme ved forældrene, der gennemgik vi også hegnet flere gange om ugen, sørgede for at skifte rådne pæle, og fjerne ukrudt omkring hegnet. Derudover tjekkede min far hegnstyrken ca 1 gang om måneden.

Vores heste havde et stort stykke at gå på, men det var magert græs, så de fik hø efter behov, desuden fik de hø på folden om vinteren.



Kom Nanna lige forbi og sagde


tidligere kendt som nannasarahamalie & nanna1979


Hittemissen søger nyt hjem se min annonce

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=22&i=7209&t=7209

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ordenligt
Forfatter: 
Dato:  01-08-2009 10:27

Hegn.


Plads nok til at de kan komme væk fra hinanden.


Enten græs eller anden stråfoder, HELE TIDEN.







Illum !!

.


Realistisk kyniker og livsglad livsnyder..


Og man....


Så fik HG også nok.... :-)









0
0
Svar på denne tråd
 
 Og være realistisk omkring
Forfatter: 
Dato:  01-08-2009 10:28

hesteflokken.


Der er ikke sikkert at Musse og Bimse kan gå sammen, selv om ejerne er gode venner!!!!!!!!!!






Pia


Ved du hvem MAN er???








0
0
Svar på denne tråd
 
 dadada...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2009 10:30

Jeg er enig til et vis punkt... Det med at foldene bliver triste og grå, og folk måske ikke lige tænker så meget over det, men at hestene fakttisk går og er småsultene, og kan finde på at bryde ud!!!


Men andre gange, kan stolper, hegn mm være i orden og alligevel kan det ske!!!


I sidste uge kom vores genbo ind, hestene var løbet ud!!


Vi har fået ny hest i flokken, min teori går på at den har stået ved læskuret og slappet af, en eller flere af de andre heste er kommet op til den, den er blevet presset og "i krogen" ved ledet, og derefter brydt ud, og de andre fulgte med!!!


Det kan ske lige meget hvor godt hegn mm så end er!


Men rigtigt, mange hestefolde ER simpelthend for dårligt hegnet ind!


Jeg tjekker i et helhedsblik markerne hver dag, og går gerne en tur rundt et par gange i ugen hvor alt bliver tjekket, og måske hver 14dag kommer strømmåleren lige en tur med rundt, så jeg er sikker på at stødet når hele vejen rundt!!!




Er livet ikke skønt, at leve for at være til ;-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 hegn mm
Forfatter: 
Dato:  01-08-2009 15:10

ja nu er det måske ikke verdens bedste billede fordi det egentlig er gyngestativet der er det væsentlige - men en god del af vores fold er hegnet med fast hegn, som i (måske) kan se. På indvendig side er der 2 tråde. Der er ydermere et "buffer" hegn ud til vejen (mellem vej og fold er der vores have med gyngestativet etc), så børn og hunde ikke falder ud. Der hvor der ikke er fast hegn er der som minimum tråd - og på de "farlige" steder også solidt trådhegn eller vildnis.


På folden er der æslernes hus, høbunken der bliver suppleret 2 x daglig, grene, pinde, en sjov bakke at gå op og ned af, rulle-steder, altid vand etc, så der ikke skulle være den vilde grund til at gå ud!


Men Inger, de, der ikke får hegnet ordentligt; de er garanteret ikke på HN....


Christina & Alle De Kongelige




TO SMÅ ÆSLER SÆLGES, Nordjyll.

hoppe & vallak

(ikke mine!!!!)


Skriv besked for info



0
0
Svar på denne tråd
 
 flot....
Forfatter: 
Dato:  01-08-2009 15:14

jeg glemte billedet


.. btw: SKULLE de mod alle odds bryde ud, så ender de på deres græsfold!'



Christina & Alle De Kongelige




TO SMÅ ÆSLER SÆLGES, Nordjyll.

hoppe & vallak

(ikke mine!!!!)


Skriv besked for info



0
0
Svar på denne tråd
 
 løse heste
Forfatter: 
Dato:  01-08-2009 15:25

vi bor ud til en vej, hvor folk kører enormt hurtigt på trods af huse, som ligger tæt til vejen. Vi har heldigvis et bredt og lækkert læbælte - alligevel er jeg RIGTIG nervøs for, hvad der kan ske, hvis mine heste render ud. Derfor gør vi følgende:


har hegnet ind med noget ordentligt tråd osv, som er strammet godt op og i en fornuftig højde osv. Pælene er banket dybt i jorden.


tråden tjekkes dagligt


Vi har en permanent hegnstester på, som altid blinker. Vi kan se den fra køkkenvinduet, og opdager så ret hurtigt, hvis der ikke er strøm på.


Elhegnet er sådan noget elefant-halløj, som slår sindssygt hårdt.


Vi slår græs og ukrudt væk under tråden


Og så er der altid græs eller stråfoder på foldene, som er store nok til, at hestene kan komme væk fra hinanden.


Da vi satte Ynox og Rebecca på fold sammen første gang, havde jeg sikret hjørnerne, så de var runde --- ingen heste blev presset ud i et hjørne.


Jeg har 7-9-13 aldrig haft løse heste.


Registreret minishetlænderhingst søges til bedækning af shetlænderhoppe.

Specielle farver søges - ikke sort.


3-års angloaraberhoppe sælges. Tilridning igang, super temp.

0
0
Svar på denne tråd
 
 opstaldet
Forfatter: 
Dato:  01-08-2009 17:32

mine heste står opstaldet, så det ersvært at sige 'hvad de gør' men så vidt jeg ved er da da selvfølgelig tråd på og strøm. og ingen ukrydt osv. omkring hegnet. går også ud fra at de tjekker strøm osv.


men en ting jeg lige vil kommentere er det muttemor har skrevet med hjørnerne. det var eddermandme smart! det er ikke noget jeg har tænkt på før, men det gør jeg da bestemt nu, så tak, eller hvad man nu lige siger

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-08-2009 18:26

Reflex grimer.. De er GULD værd i mørke.. De kan købes til en 50.-



Dalicio


Loki fra Olstrup


Kold og varm gir lunken




0
0
Svar på denne tråd
 
 Ordentlige forhold og vedligehold
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 00:28

Store folde - hestene skal kunne bevæge sig - også i turbo tempo.


Ordenligt hegn som løbende bliver tjekket og vedligeholdt.


Altid strøm på hegnet.


Altid adgang til stråfoder - græs, hø eller halm.


Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg mener
Forfatter: 
Dato:  02-08-2009 01:17

vi har gjort det næsten umuligt for hestene at slippe ud fra foldene, men 100 procent sikker kan man vel aldrig værer.


Vi har store folde, hegnspælene er glasfiberpæle så de forgår ikke så let, der er 2 rækker hvidt strømførende tråd alle steder, trådet tjekkes dagligt ved ind/ud lukning.


Vi har masser af græs, men om vinteren får de wrap på folden og så er der selvfølelig altid afgang til frisk vand.


Ydermere har vi lavet en 700 m travbane rundt om foldene, banen er omkranset af de samme glasfiberpæle og med det samme tråd i 2 rækker, som på foldene. Så skulle de slippe igennem det første hegn møder de et nyt hegn, indvendig og udvendig hegn kører på særskilt strøm, så hvis det inderste strøm svigter pga. et evt. brud er der stadig strøm på det yderste hegn.


Travbanen fungere også som sluse til/fra foldene/stalden, så det er et ret lukket system.


Og så gør vi vores yderste for kun at lukke heste der fungerer godt sammen på samme fold, for at undgår at nogen bliver jaget igennem hegnet.



Helen.


R.I.P. Chicco min øjesten, du vil altid være elsket og aldrig blive glemt, du bor i mit hjerte for evigt.....

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider