Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Topskat....hjælp!
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 22:29

Hej med jer


Jeg er absolut ikke et økonomisk geni, så jeg håber at i kan hjælpe mig.

Sagen er den at min forskudsopgørelse for 2008 siger at jeg max må tjene 350.000 kr. for ikke at ryge i topskatten. MEN nu har jeg tjent omkring 359.000 kr. og jeg mangler stadig min løn for december...Kan jeg undgå at betale topskat? Hvor meget betales i topskat? Ja, hvad gør jeg?

Jeg har ikke så jeg kan indsætte på en ratepension(hvilket jeg heller ikke har, jeg har en kapitalpension), så min bankrådgiver vil gerne låne mig et beløb til at sætte på en hurtigt oprettet ratepension. Men er det en god idé? Skylder jo penge til banken i forvejen for noget andet.

Ved godt at det er dumt, at jeg ikke har tænkt på det noget før, men ja....hvad skal jeg sige.


Jeg er virkelig total lost, når det kommer til Skat og pension.

Nogen som kan hjælpe?


hilsen Jane


Ghandi

*24/6-1992 - 23/10-2006*

Savnet


www.milan-cherie.dk



0
0
Svar på denne tråd
 
 Bzz Bzz
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 22:42

Nu har vi progressiv beskat i DK (har lige haft om det i international økonomi).

Vil mene, at du kun skal betale topskat af det beløb, der overstiger "grænsen". Altså de 350.000 :)


Mvh.

Mia-musen
;D

0
0
Svar på denne tråd
 
 bzz bzz
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 22:43

Hov mente beskatning ;) og ikke beskat :P


Mvh.

Mia-musen
;D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 22:51

Progressiv beskatning? Siger mig ikke en hujende papfis


Men hvad er topskatten? Hvor meget vil jeg skulle betale af de 9000 kr indtil videre?

Er det noget som skal betales nu eller til foråret?


hilsen Jane


Ghandi

*24/6-1992 - 23/10-2006*

Savnet


www.milan-cherie.dk



0
0
Svar på denne tråd
 
 Bzz Bzz
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 23:03

Nu måtte jeg lige hive mine notater frem


Kan se, at topskatsgrænsen ligger på 332.000 kr.

Man skal derfor betale topskat (mener det er næsten 60 %? eller i hvert fald mellem 50-60&) af det beløb, der overstiger de 332.000.

Jeg ved desværre intet om, hvornår de skal betales. Kan kun sige det, jeg har lært i skolen (den smule, jeg har lært :P )


Mvh.

Mia-musen
;D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 23:05

Det er i orden...du ved da mere end jeg gør

Jeg er sat til 350.000 før AM-bidrag mv.


hilsen Jane


Ghandi

*24/6-1992 - 23/10-2006*

Savnet


www.milan-cherie.dk



0
0
Svar på denne tråd
 
 Topskat
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 23:20

er vist 60%, så det kan ikke betale sig at knokle ekstra


Man kan overføre det man tjener for meget til en pensions opsparing, så skal du ikke betale skat af dem.

Mvh. Karina


Super smuk irish cob hoppe sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/214336/


Yderst velholdt hus på landet sælges

www.robinhus.dk/ejendom/ default.asp?boligid=36834

0
0
Svar på denne tråd
 
 topskat
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 01:29

Eftersom at du ikke har betalt topskat hele året, så tror jeg ikke du skal betale dem før de laver en opgørelse over 2008. Dvs pengene skal betales til marts, eller hvornår det nu er de plejer at udbetale/opkræve penge.



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 08:22

Hvis du låner penge i banken, er det vist kun dem som tjener penge - og det er banken.


Bankerne sætter pensionspenge i er aktier (helst deres egne, som er de dårligste). Da det er bankudlån og aktiemarket der er skyld i den verdenomspændende økonomiske krise, er det nok ikke nogen god ide, først at låne penge og derefter sætte dem i aktier.


Du kommer til at betale ca. 20 % mere, af det du tjener over 350.000 kr. På den lange bane kan det bedre betale sig end både at betale renter af lånet og miste penge på aktier.



Hilsen fra Pony-mor.


Livet er for kort til -

Ikke at vælge sine kampe med omhu.



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 08:37

Godmorgen Pony-mor - sikke noget gramatisk sludder jeg har skrevet - håber det forstås alligevel.



Hilsen fra Pony-mor.


Livet er for kort til -

Ikke at vælge sine kampe med omhu.



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 09:23

Pony-mor: Det er såmænd ikke kun noget gramatisk sludder du skriver. Bankerne sætter ikke bare en pensionsopsparing i egne aktier - det må/kan de ganske simpelt ikke.


Du kan sagtens bare sætte pengene på en pensionsopsparing uden at investere pengene. Som renteniveauet er i øjeblikket, giver det et ok afkast på den måde. Ellers er der mange former for lavrisiko investeringer, hvis du er mere til den slags. Men det kan banken fortælle dig alt om :-)


Om du skal låne penge til indskud på ratepension afhænger af mange ting. Hvor hurtigt ville du kunne betale dette lån tilbage? Hvad skal du betale i rente på lånet? osv. En simpel konsekvensberegning vil kunne fortælle dig om det er en god idé. Alternativet hvis du ikke gør det, er jo at du skal betale de ca. 60 % til skattevæsenet og så er pengene jo "væk" under alle omstændigheder.


Og så har du lært til næste år, at ta' fat i det i lidt bedre tid ;-) Få lavet en arbejdsgiveradministreret ratepension, hvor du fast overfører penge til, direkte af din løn hver måned. Så står du ikke med det her problem næste år. :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 09:58

Godmorgen...lidt sent, men hva


Tak for alle jeres svar...jeg tror nok at jeg har forstået det.

Jeg skal betale 60% af det beløb som overstiger 350.000 kr. eller....? ja, jeg er ikke så kvik til det med Skat, pensioner osv.


Jeg syntes selv at det banken fortæller med at låne pengene af dem til en ratepension lyder lidt som ris til egen bagdel...for dem. Hvad skal jeg med en ratepension? Jeg har en kapitalpension og en igennem TL via arbejdet, som der går en del ind på....hmm.

Ja, hvad fanden er en ratepension egentlig og hvorfor skal det være sådan en?...hvorfor kan jeg ikke indbetale til en af dem jeg har i stedet?


Bare rolig, næste år kommer jeg ikke til at ryge i topskatten. VD har fjernet alle de gode penge fra vintertjenesten så nu er det egentlig mere en sur pligt. Ingen sjove lønsedler, hvor man har tjent 75.000 kr på en måned...øv øv.



hilsen Jane


Ghandi

*24/6-1992 - 23/10-2006*

Savnet


www.milan-cherie.dk



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 09:59

Jamen Nett16 det kan jeg så oplyse dig om at det gør både Nordea og Den Danske Bank rask væk.


Måske bankrådgiveren får større bonus





Hilsen fra Pony-mor.


Livet er for kort til -

Ikke at vælge sine kampe med omhu.



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 10:25

Ja, du skal betale 59 % + kirkeskat, af de penge du tjener over kr. 350.000.


Du kan ikke trække indskud på kapitalpensionen fra i topskatten - den går kun til og med mellemskat. Det er derfor du er nødt til at indskyde på en ratepension, hvis det er for at fjerne topskatten. En ratepension er en pension med løbende udbetalinger. Man vælger over hvor lang tid pensionen skal udbetales og så får man et årligt eller månedligt beløb udbetalt fra den. Man betaler alm. indkomstskat (dog ikke AM-bidrag) når pengene blive udbetalt.


Hvorfor skulle det være ris til bankens bagdel? De tjener penge på det både i form af pensionsindskud + lån til dig.


Du skal tænke på det sådan at grunden til at man indskyder på ratepension for at slippe for at betale topskat, er det for at betale pengene til sin egen alderdom i stedet for skattevæsenet. Det er de to alternativer man får. :-)


Pony-mor: Rent lovgivningsmæssigt er der mange restriktioner der gør at det ikke burde være muligt. F.eks. kan man max investere 20 % af pensionen i det man kalder enkeltpapirer (herunder bankaktier) eller det der svarer til max indskud på kapitalpension (i år kr. 44.500). Dette for at man ikke "gambler" med hele sin pensionsopsparing - vi kan vist alle blive enige om at det ville være rimelig øv hvis hele ens pension står i IT Factory-aktier. Derudover er der lavet nogle regler bankrådgiverne skal følge som hedder MIFID, som netop sikrer at der ligger en god rådgivning bag en hver form for investering vores kunder foretager. Hvis de regler bliver brudt kan det kosten banken dyrt.


Regler eller ikke regler, så ville jeg aldrig nogensinde anbefale en kunde, at investere sin pensionsopsparing i bankens egne aktier. Det ville min egen personlige morale ganske enkelt aldrig nogensinde tillade.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Pension
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 11:33

Jeg indbetaler til en kapitalpension, men kommer jeg op og skal betale topskat, så kan jeg bare få flyttet noget af min indbetaling på en kapitalpension og over på en ratepension, så jeg skal ikke lave ekstra indbetalinger. Jeg flytter bare pengene i stedet.


Rideudstyr sælges - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjahh...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 16:05

du kunne jo også bare betale din skat og glæde dig over du har tjent så mange penge i stedet for at prøve at snyde uden om.. det er jo kun af det over grænsen du skal betale, så det er jo ikke det helt store..


Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma



0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 20:08

Det synspunkt kan jeg ikke rigtig følge - snyde udenom?


Staten har jo netop lavet reglerne på den her måde, fordi de ønsker at man selv skal spare op til sin alderdom, fremfor at lade dem sponsere den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 00:36

Igen...tak for alle svarene...jeg bliver ski da så klog Forhåbentlig.


Nett16: Jeg mener selvfølgelig ros Arbejder for mange timer i tiden


Lisbeth ♥Figorina♥: Den skal jeg lige have igen...flytter du "bare" rundt på pengene? Hvordan? Skriv gerne en PB om det...det lyder interessant




hilsen Jane


Ghandi

*24/6-1992 - 23/10-2006*

Savnet


www.milan-cherie.dk



0
0
Svar på denne tråd
 
 Nett16
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 00:48

Jeg tvivler på at reglerne er lavet for at folk skal skynde sig at panik indbetale i håb om ikke at skulle betale topskat


Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tanica
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 02:44

Jeg låner lige din tråd til et par spørgsmål..


Hmm, altså jeg betaler hver mdr. et beløb ind på en kapitalpension. Hvis vi siger jeg tjener over de 350 000 kr, så er der forskel på om jeg har en kapitalpension eller ratepension? I forhold til om man kan slippe for topskatten..


Skal jeg indberette på min selvangivelse hvad jeg sætter ind på min kapitalpension?


Ja, jeg er meget uvidende om dette emne, desværre




Venlig hilsen

Kongehøj


Stubben dressur-sadel til salg


1
0
Svar på denne tråd
 
 Kongehøj
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 05:10

Helt i orden...måske vi begge kan blive klogere



hilsen Jane


Ghandi

*24/6-1992 - 23/10-2006*

Savnet


www.milan-cherie.dk



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 08:05

Signe: Dette har folk gjort i mange mange år. Hvis staten havde et problem med det, tror du så ikke der var grebet ind? Det er jo ikke just et super hemmeligt hul der netop er dukket op ud af det blå.


Tanica: For lige at gøre det helt klart. Man kan IKKE bare flytte penge fra en kapitalpension til ratepension. Tror det der menes er at overførslen til kapitalpensionen sættes i ro og pengene sættes ind på en ratepensionen i stedet.


Kongehøjen: Ja, du får ikke fradrag for indskud på kapitalpension i topskatten. Så der er stor forskel.


Til brug for årsopgørelsen bliver der automatisk indhentet oplysninger fra banker, forsikringsselskaber og pensionskasser om indskud på fradragsberettiget pensionsordninger - ligesom du kender det fra renteudgifter/indtægter. Men det er selvfølgelig altid en god idé at tjekke det efter. Du kan også sagtens forskudsregistrere med det. Hvis ikke du gør det vil du bare få pengene tilbage i skat.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Vil det sige
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 10:15

at hvis jeg ikke skal betale topskat, så er det lige meget om man mar ratepension eller kapital?


Venlig hilsen

Kongehøj


Stubben dressur-sadel til salg


0
0
Svar på denne tråd
 
 Desperate
Forfatter: 
Dato:  28-06-2018 16:06

Der er da godtnok nogle, der er desperate for at finde læsere til deres skodhjemmeside. Først blev den gamle AM/PM tråd(hvor svært kan det være ) gravet frem i går og nu denne. I går kom jeg til at klikke på linket og følte min IQ dale bare ved at kigge på overskrifterne. Er der virkelig nogle, der læser det @!#$?


6
0
Svar på denne tråd
 
 Gør som de kloge
Forfatter: 
Dato:  16-07-2018 09:42

Hej Tanica,

Du må altså undskylde, at jeg først ser dit spørgsmål nu, for jeg har simpekthen bare den rette løsning til dig. Selvfølgelig ville det rigtige være rigtigt at betale den skat man står til at skulle betale, men vi burde jo have lov til at tage vores egne beslutninger.

Du kunne jo gøre som andre har gjort før i tiden. Jeg ved at Mossack Fonseca, som er et udenlands advokatkontor, kan hjælpe med at passe lidt på pengene, så du ikke behøver betale dansk skat. Man skal vidst passe lidt på med det, da der nogle folk som er kommet lidt i klemme med det. Men penge gemt, er penge tjent, og sådan har det altid været. Held og lykke, hils Stein!

Kh Heste Joe

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider