Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hurtigvoksende busk-beplantning-noget
Forfatter: 
Dato:  28-11-2008 21:32

Jeg er så heldig at bo i en tjenestebolig på den efterskole, jeg arbejder på, men forstanderen har valgt at fælde de træer og buske, der stod og skærmede for min have og hus.

Altså, det der skærmede stod vinkelret (på skolens grund) på min have.


Nu er der åbent ud mod skolens grund, jeg elsker at arbejde med de skønne unger, men jeg vil rigtig gerne have lidt privatliv, når jeg er hjemme.


Det kunne forstanderen godt forstå, han satte fire fag op af så'n noget bredt flet plankeværk, men, men... der mangler ligesom ca. fire fag mere, men det mener den kære forstander ikke, der skal plantes noget, så vil den kvikke spørge, hvorfor blev der fældet i første omgang??? Tjah, who knows...


Så spørgsmålet er som følger; hvilken beplantning vokser hurtigt og giver god afskærmning?



Venligst Jen9


"Tomorrow is another day without any mistakes"

Anne fra Grønnebakken.

0
0
Svar på denne tråd
 
 planter
Forfatter: 
Dato:  28-11-2008 21:35

Ribes af en art - kan klippes som hæk, bliver tæt og vokser hurtigt, evt. den med de røde blomster?


Men der er jo ikke meget som bliver 2 meter på 1 år fx. Det skulle da lige være pil.


:Pia


*


0
0
Svar på denne tråd
 
 buske...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2008 21:43

Pia: Ribes? Ribs? Har du en nærmere betegnelse? Og pil, kan man plante det som hæk?



Venligst Jen9


"Tomorrow is another day without any mistakes"

Anne fra Grønnebakken.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ribes...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2008 21:52

Ribes er fællesbetegnelse for en række buske, ribs og solbær er nogen af dem, men de fås også som pryd- og hækbuske. Ribes alpinum, ribes sanguineum, aureum osv. Fjeldribs, blodribs og guldribs. Kan ikke spises, men fx. blodribs har kønne røde blomster. Vi har en hæk af fjeldribs, tror jeg det er, den vokser sindssygt hurtigt og bliver nærmest en halv meter bredere pr. år, så jeg skal virkelig være hård med hæksaksen. Den er godt nok gammel, men utrolig tæt også her om vinteren.


Har et par buske af fjeldribs, og de er altså også store selvom jeg for 2 år siden klippede dem ned i knæhøjde, de er i hvert fald 1½ m. allerede.


Ofrer man lidt mere kan man købe færdig hæk, dvs. hækplanter som allerede er 150 cm.


Spirea vokser også ret godt til.


:Pia



*


0
0
Svar på denne tråd
 
 Pil er let
Forfatter: 
Dato:  28-11-2008 22:00

At stiklingeformere og vokser hurtigt. Hassel er også et bud.

Forsythia er også god (vår-guld hedder den også).


Pil kan plantes af store stykker.( De gror lystigt af afsavede stykker- og kan fås i færdigmål/hegn!).- Så kan man indenfor plante ribes (pæn forårsblomstrende) eller uægte jasmin (viburnurnum)- bedst som uklippet hæk. Eller syren...



Mvh
xtiny


*** Kærnemælkshorn til Folket!***




0
0
Svar på denne tråd
 
 kirsebærlaurbær
Forfatter: 
Dato:  28-11-2008 23:09

er en mellemstor buks som er grøn hele året, vi plantede en for nogle år siden, den er over 2 m høj nu og dejlig tæt. Men ellers kør i en planteskole og bed om råd, så kan du også se de forskellige muligheder, selvom det nok ikke lige er årstiden for det nu.

Mvh Naja



Smart 3'er pony sælges, super temperament

0
0
Svar på denne tråd
 
 spirea eller
Forfatter: 
Dato:  29-11-2008 12:00

som pjem siger fjeldribs.. De skal bare plantes tæt da de er 3-4 år om at brede sig nok.. Grønel er også en fin mulighed og er flot samtidig..

jeg ville vælge spirea.. den med de lange hvide bloster ranker..


Tinna


0
0
Svar på denne tråd
 
 Køb en voksen hæk
Forfatter: 
Dato:  29-11-2008 12:21

Hvis det var mig ville jeg køre på planteskole og købe en hæk der er høj allerede, vel er den dyrere men de få meter du skal bruge koster ikke en bondegård, men skynd dig inden frosten går mere i jorden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 buske...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2008 13:32

Dejlige forslag. Jeg takker alle.


Ja, det nemmeste ville være at købe noget færdighæk, men den kære forstander sidder meget tungt på pengekassen....



Venligst Jen9


"Tomorrow is another day without any mistakes"

Anne fra Grønnebakken.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider