Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Brug af lammeskind. uetisk?
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 20:43

Jeg har lige søgt efter et lammeskindsunderlag her på HN og faldt samtidig over en masse debat på andre sider om det etiske i at bruge netop sådan et.

Jeg fik tilbudt et lammeskind i merino uld, og søgte derefter lidt info på netttet om produktet. Der dukkede oplysninger op som jeg egentlig ikke havde lyst til at vide!

At små lam bliver flået levene, moderfåret får flået det ufødte lam ud af maven fordi jo yngre lammet er, jo blødere er det. Og sådan fortsatte det. Det var racen Merino fra Australien og New Zealand!


Hvad mener i om dette, er det etisk korrekt at bruge sådan et skind? Jeg har da miset lysten til at købe et af de "lækre" underlag!

Ved nogen om man kan købe et dansk produkt hvor det er forgået "humant"?


Håber i har lyst til at give jeres mening om dette. Jeg ved at Horsepoint forhandler disse Merino produkter.



Hilsen Christina

med

Madelaine af Nord-Als (Shet.)

& Kanoa. (FRB)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 20:48

Jeg har faktisk ikke noget i lammeskind og det er helt sikkert at der heller ikke kommer noet ind ad døren, hvis det foregår på en så uetisk måde.

Jeg ville overveje at tjekke med butikken før jeg købte noget, simpelthen for at gøre opmærksom på at jeg kun er interesseret i produkter produceret under hensyntagen til en ordentlig dyreetik.


Jeg undskylder på forhånd evt. manglende punktummer, kommaer, taste og stavefejl:=)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 20:51

/DarkAngel


Bevar Grisen! www.heste-nettet.dk/forum/1/1656549/ 1656549/


Hesteviskeren (film) sælges.

Sælges: "Den sorte hingst gør oprør" + "den sorte hingsts datter" Bøger af Walter Farley. Begge helt nye

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej....
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 20:58

Hvor forfærdeligt!!!


Nu er jeg sikker på at jeg ikke skal have et lammeskind!





Hilsen Christina

med

Madelaine af Nord-Als (Shet.)

& Kanoa. (FRB)


0
0
Svar på denne tråd
 
 syns det...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 21:10

...er fedt at de forskellige tøjfirmaer vælger at droppe omport af australiens lammeskind pga deres grusomme måde at behandle deres lam på!!!


Gud hvor er det forfærdeligt!


Om ikk andet hvis man skal have et lamme skind kan man da i det mindste søge for at det kommer fra et ordentlig sted...




M.V.H
Tine

***Vær dit eget ikon***

(") (")
('.' )
(")-(")
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja helt enig
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 21:38

Enig med dig, Tine.


Kom nu i andre! Kom med jeres mening? Også selvom i selv rider med et lammeskind. Jeg vidste heller ikke hvordan det foregik før idag!





Hilsen Christina

med

Madelaine af Nord-Als (Shet.)

& Kanoa. (FRB)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu har det
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 21:54

jo været meget oppe i medierne for et par mdr siden, så jo, jeg ved godt hvad der foregår. Og jeg ejer intet i lammeskind. Hvis jeg skulle få lyst til det en dag, så ville det blive skind fra danske får.




Mange hilsner fra Sine

Haflinger til salg!


Where do we go nobody knows
Don't ever say you're on your way down, when
God gave you style and gave you grace
And put a smile upon your face

~Coldplay~

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 22:00

OMG... altså nu har jeg et lammeskind, faktisk 2... men efter at have set dette køber jeg ALDRIG flere SLUT!

Jeg følte virkelig jeg skulle da jeg så de billeder... puha, stakkels små dyr. Hvor er der grusomt!


Michelle


HUSK hjelmen, den er pænere end kraniebrud


**HUS/RÆKKEHUS/NEDL. LANDBRUG søges til leje omkring Aalborg**


0
0
Svar på denne tråd
 
 ja jeg har lammeskind
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 22:22

til mine sadler og jeg bruger dem også.

Jeg ved ikke hvilken type får de kommer fra. de er indkøbt for over 10 år siden og da var der desværre ikke focus på hvilken får de kom fra.

Jeg vil indrømme, at de vil blive brugt som jeg plejer at brug dem. Men ved indkøb af nyt, vil jeg nu være opmærksom på, hvilket land skindet kommer fra.


MOBBEN IMC.
Presning af halm/hø i små baller tilbydes.
tlf.20285450
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det hjælper
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 22:36

da ikke en hujende klaphat at stoppe med at bruge lammeskind. Det rammer bare en masse uskyldige på deres levebrød.


Hvis man endelig skal være politisk korrekt er måden at gøre det på da istedet at støtte de mennesker der faktisk lever af dyr fordi de kan lide dem.


Jeg stopper da heller ikke med at ride fordi jeg ser nogle skrækkelige undervisere/ryttere. Vælger istedet at støtte dem som jeg syntes har fat i noget af det rigtige.


Så brug lidt tid på at kræve at sælgerne af produkterne kan garantere for at dyrene er blevet ordentligt behandlet. Og tænk så på at behandlingen af Merinolammene også gør at i skal interessere jer for uldtøj, lammekød, uldstopning etc.


Iøvrigt findes der også danske avlere af Merino. Måske man skulle gøre mere for at støtte dem!


Salg af rideudstyr til islandske heste og deres ryttere.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen det er
Forfatter: 
Dato:  17-06-2008 23:09

Det er jo ikke spørgsmålet om ikke at bruge lammeskind, men at sørge for at få det fra ordentlige landmænd, der behandler deres dyr som dyr, og sørger for at de får en ordentlig, smertefri opvækst og kommer så skånsomt herfra som muligt.


Og det gør man bedst ved at tænke sig om, og sige i forretningen præcis hvadfor noget lam du IKKE vil have. Så skal de nok bestille et produkt hjem, som du kan købe med god samvittighed.

Ellers må man købe dansk, så undgår man nogen af de problemer.


Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Min blog!
Med egne digte og andet pladder
Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lammeskind
Forfatter: 
Dato:  18-06-2008 00:52

"Det hjælper da ikke en hujende klaphat at stoppe med at bruge lammeskind. Det rammer bare en masse uskyldige på deres levebrød."


Jeg giver helt ærligt ikke en hujene klaphat for dem og deres levebrød!

Jeg mener da at det bedste er at lade være med at bruge lammeskind der stammer fra sådanne steder!


Og som i andre også har fat i, så sørge for at købe dansk.

Jeg så også et sted hvor de dyrker uld fra Merinofår i DK under gode forhold, men ved ikke hvad de bruger det til. Sikkert ikke til rideudstyr.


Er der nogen der kender til lammeskind produceret i DK?





Hilsen Christina

med

Madelaine af Nord-Als (Shet.)

& Kanoa. (FRB)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan sagtens
Forfatter: 
Dato:  18-06-2008 00:55

Man kan sagtens købe lam, men lige merino er ret sjældent på disse kanter og dermed dyrt.


Men der er gotlandsfår, som har et meget flot gråt skind. Og texel som er hvide, dem blir der slagtet en del af.


Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Min blog!
Med egne digte og andet pladder
Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
0
0
Svar på denne tråd
 
 Åhhh nej
Forfatter: 
Dato:  18-06-2008 07:45

Hvorfor skal det altid ende sådan.. Godt det kommer frem..


Jeg har selv et lammeskinds underlag, har ik brugt det længe og ved faktisk ikke hvor det stammer fra..


Har ikke selv set nogen programmer om dette i medierne desværre..


Usmageligt..



Mette & Miss I´Will


Tjek min hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/Mettes-hunde


0
0
Svar på denne tråd
 
 Det var da godt nok det
Forfatter: 
Dato:  18-06-2008 09:39

groveste. Jeg har heldigvis ikke lammeskind, kun et syntetisk et. Det er nu også sagen uvedkommende, da det jo også kunne stamme et andet steds fra end Australien.


Men skulle jeg have et ville jeg helt klart nu undersøge hvor det kommer fra i verden.


De der fåreavlere de skulle selv prøve at få flået huden af rø.... helt ind til det bare kød og så kunne de fortælle hvor dejligt det var Det er fand.. dyremishandling det der foregår over alle grænser, føj siger jeg bare.


Jeg er mundlam over nogle mennesker kan være så barbariske og uden omtanke for andre end sig selv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Christina (kanoa2)
Forfatter: 
Dato:  18-06-2008 11:37

Hvorfor du lige har sakset i mit indlæg forstår jeg virkelig ikke.


Nøgleordet i sætningen er jo netop uskyldige. Her vel underforstået som jeg også skriver i næste sætning:

Hvis man endelig skal være politisk korrekt er måden at gøre det på da istedet at støtte de mennesker der faktisk lever af dyr fordi de kan lide dem.


Men jeg må vel gå ud fra at du læste første sætning, misforstod den, og derefter ikke gad læse resten.


Salg af rideudstyr til islandske heste og deres ryttere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Køb dansk!
Forfatter: 
Dato:  18-06-2008 13:32

Jeg forstår ikke folk der køber kød/skin til de lave priser man kan få det til når det kommer fra udlandet.! Der er en gund til det er så billigt som det er og der er dyrvelfærden det er gået ud over.


Køb aldrig lammeprodukter fra australien!


- Jeg arbjder med får til dagligt, vi har 1700 moderfår og jeg synes ikke der er noget uetisk i at bruge lammeskin, bare dyrene har haft det godt.

Og dyrene skal have det godt, vi har ansvaret for dem. Og jeg ikke forstå folk der kan bære over med eller se igennem finger med de forfærdelige mishandlinger der sker i Australien mod får/lam.


Så det man kan gøre er at købe dansk, det er måske lidt dyre, men er dyrenes velfærd ikke det værd ?


Mig og mit får Prinsesse





Sirid

*Heima á Sölvabakka...

*Min hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/sirid

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-06-2008 13:46

Puha... Jeg vil da til at tænke over, hvor det lam jeg køber kommer fra. Jeg forstår ikke, hvorfor pelsen skal rykkes af på den måde. Er der en der kan forklare mig, hvad meningen er med det?


4 stk. blå 120 liters fodertønder sælges :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 MamadahieMarie
Forfatter: 
Dato:  18-06-2008 13:48

Fordi det er billigst og lettes...


Men usandsynligt stykt og ondskabsfuldt


Sirid

*Heima á Sölvabakka...

*Min hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/sirid

0
0
Svar på denne tråd
 
 køb danske
Forfatter: 
Dato:  18-06-2008 14:02

jeg køber lammeskind og kød hos min lokale landmand tesseuld der ligger ved Herfølge i køge, de har selv deres får gående på marken og man får bare det fineste møreste kød derude, de har en gårdbutik og en hjemmeside hvor man kan købe alt muligt lækkert strik fra uld de selv har lavet garn af osv. ved ikke om jeg må sætte net adressen ind så søg på tesseuld hvis i vil se mere


mvh

katja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Framtid
Forfatter: 
Dato:  18-06-2008 22:26

Framtid: Nej jeg forstår ikke dit indlæg om at straffe de uskyldige på deres levebrød! Hvilke uskyldige mener du?


Nu er det de Australske og New Zealandske fåreskind jeg tager afstand fra, selvfølgelig ikke dem der behandler dyrene godt. D


Jeg siger ikke at man aldrig må bruge lammeskind, men man bør tage skarpt afstand til dem i linket. Levebrød eller ej.


Ellers forstår jeg ikke hvad du mener?



Hilsen Christina

med

Madelaine af Nord-Als (Shet.)

& Kanoa. (FRB)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Christina (kanoa2)
Forfatter: 
Dato:  18-06-2008 23:21

Har du i så fald bemærket at der var andre indlæg end dit hvor generaliseringen slog igennem?


Og med uskyldige mener jeg selvfølgelig alle andre fåreavlere, også af merinoracen, som ikke lige bor i australien og new zealand.


Og endnu engang må jeg jo bare konkludere at du ikke læste resten af mit indlæg? Men jeg kan jo farve det rødt og sætte det ind igen så du måske bedre kan få øje på det?


Hvis man endelig skal være politisk korrekt er måden at gøre det på da istedet at støtte de mennesker der faktisk lever af dyr fordi de kan lide dem.


Jeg stopper da heller ikke med at ride fordi jeg ser nogle skrækkelige undervisere/ryttere. Vælger istedet at støtte dem som jeg syntes har fat i noget af det rigtige.


Så brug lidt tid på at kræve at sælgerne af produkterne kan garantere for at dyrene er blevet ordentligt behandlet. Og tænk så på at behandlingen af Merinolammene også gør at i skal interessere jer for uldtøj, lammekød, uldstopning etc.


Iøvrigt findes der også danske avlere af Merino. Måske man skulle gøre mere for at støtte dem!


Og så vil du måske bemærke at vi stort set skriver det samme! Jeg påpeger bare nogle andre ting, som jeg mener er mindst lige så vigtige. At tro at man kan stoppe mishandlingen ved at stoppe med at købe sadelunderlag grænser vist til det naive. Jeg tvivler stærkt på at det er deres hovedindtægt.


Men bliver efterspørgslen stor nok kunne det måske blive en dansk avlers!


Men har du bare en dårlig dag og er træt af at alle i tråden er stort set enige om at det er noget svineri, er du da mere end velkommen til at misforstå mig. Jeg kan godt bære det.


Salg af rideudstyr til islandske heste og deres ryttere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-06-2008 11:09

Sigrig K --> Jeg er godt med på det er billigst og lettest, men hvorfor gør man det? Altså, hvorfor kun tage så lidt skind, og så lige der?


4 stk. blå 120 liters fodertønder sælges :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-06-2008 11:19

Jeg ville ALDRIG købe et lammeskind, hvis jeg ikke var sikker på, at det var ioverenstemmelse med DANSKE regler om dyrevelfærd.


Kør evt ud til en fåreavler og spørg om du kan købe skindet der??


Personligt er jeg ikke til skind, pels, og lign, men har ikke noget imod at andre bruger der. SÅ LÆNGE DET ER PÅ DYRENES PRÆMISSER...


Med Venlig Hilsen

Ina Brøndum


Oliver 16 08 03

Lukas 04 04 06

Silas 21 07 07


Snart med Zahrah Hamrah El Azraff OX

Ask den gæve Shetter

-Men uden Mirco...


Støt kampen mod kræft


0
0
Svar på denne tråd
 
 MamadahieMarie
Forfatter: 
Dato:  19-06-2008 12:37

Jamen man bruger vel også resten, bare til noget andet vel?!


Man kan også købe gotlænder skind, det er der meget af i DK og det er virkelig dejligt og blødt.

Jeg ved ikke om man kan købe skind hos fåreavlern vi må ikke slagte selv så skal de jo slagteriet, men man kan vel godt købe et lam og få kødet og skindet, men så skal det jo gaves....


- så længe der er efterspørgel på et produkt bliver det produktseret, og bare folk ikke vil bestale mere end de gør, må man også forvente at det ikke kan være det fedeste dyreliv, det er der ikke råd til.



Sirid

*Heima á Sölvabakka...

*Min hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/sirid

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-06-2008 12:44

Puha det er da skrækkeligt :-( Jamen grunden til jeg spørger sådan er bare fordi, at jeg ikke helt forstår metoden der er beskrevet på eb.dk For mig lyder det som, at det lille lam stadig er i live når det ligger der og er spændt fast...


4 stk. blå 120 liters fodertønder sælges :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 MamadahieMarie
Forfatter: 
Dato:  19-06-2008 12:56

JEg forstår heller ikke det helt... Det giver igen menning at bruge så små lam til det, de lammeskind jeg har set ligner det er fra ældre lam..


At små lam bliver flået levene, moderfåret får flået det ufødte lam ud af maven fordi jo yngre lammet er, jo blødere er det. Og sådan fortsatte det. Det var racen Merino fra Australien og New Zealand!


Det forstår jeg ikke helt, jo det er rigtigt at jo "frisker" lammene er jo løser sidder skindet.

MEn det med ufødte lam det giver absorlut ingen menning! De er jo så små man kan ikke bruge det...



Sirid

*Heima á Sölvabakka...

*Min hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/sirid

0
0
Svar på denne tråd
 
 Artiklen på EB
Forfatter: 
Dato:  19-06-2008 13:04

Handler om at man tager den luns pels der sidder med hud og hår omkring rumpen på lammene. Når huden så heler op efter denne usmagelige behandling, så er er ikke noget uld hvor mitter, flue og andet utøj kan sidde og formere sig, men så er bagpartiet uldløst.

Det er jo tit med får at de ikke er så rene bagi pga uld og afføring og på denne måde mener man at man undgår alt utøjet.


Artiklen handler ikke om selve pelsningen, men de lidelser lammene bliver udsat for, for at de ikke får utøj omkring rumpen senere.


Kæft hvor åndsvagt, hvad faen gjorde fårene inden der kom mennesker til..... klippede sig selv bagi not.


Det er en gangske usmagelig behandling af forsvarsløse dyr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lammeskind
Forfatter: 
Dato:  19-06-2008 13:11

Nu har jeg kigget lidt rundet, jeg kan godt se at det er svært at finde noget der ikke er australsk...


Men så må man havde fat i nogle lokale gårdbutikker hvor de har får eller uldbutikker


Sirid

*Heima á Sölvabakka...

*Min hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/sirid

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-06-2008 20:33

Hvor er det dog skrækkeligt :-( Så det er altså derfor, at lammeskind ofte har sådan en bar "plet" hvor enden har været? Føj da... :-(


4 stk. blå 120 liters fodertønder sælges :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-06-2008 20:52

Uetisk? Ja det er..


Mvh Heidi


Stop Meningsløse Trafikdrab:
http://www.smtd.dk/


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-06-2008 04:06

Framtid: Jeg HAR skam læst dit indlæg men misforstod dig. Den slags sker jo, så fald bare ned igen og drop sarkasmen



Hilsen Christina

med

Madelaine af Nord-Als (Shet.)

& Kanoa. (FRB)


0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-06-2008 07:39

føj hvor ad.... stakkel dyr siger jeg bare.


kommer sådan til at tænke på de der lammeskindssadler som mange rider med..de er vel også produkseret i australien..


nej det mindste man kan gøre hvis man skal bruge kød eller skind fra dyr er i det mindste at sørge for at de har et godt liv og sørge for at de er døde inden man tager noget fra dem..det andet der....frygteligt.




mvh hesteprutten michaela


Team Skunk


slid men vid ting tar tid..piet hein.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Eeeeej
Forfatter: 
Dato:  20-06-2008 10:18

Jeg har også et lammeskindspad, ved godt nok ikke hvor det er fra, men årh, hvor forfærdeligt.


Det var aldrig blevet købt, hvis jeg vidste hvordan det foregår. Kan da bare håbe det ikke er fra Australien . .


SÅ kolde folk kan være for penge !!




"Love is when someone you trust cuts a smile in your face"


>>Mardy,min. Jeg elsker dig<<


0
0
Svar på denne tråd
 
 Christina (kanoa2)
Forfatter: 
Dato:  20-06-2008 10:38

Godt så. Vil bare ikke misforståes som om jeg går ind for det svineri.


Jeg, der er ved at dåne bare ved tanken om en voksbehandling


Salg af rideudstyr til islandske heste og deres ryttere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 men danske regle
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 10:15

om dyrevelfærd er i princippet heller intet værd, hvis ikke de overholdes, og det har vi jo set flere gange at de ikke bliver. Feks med transport af dyr..


Fjordhest er bedst!


Mor til Naia født d 4-1-06


Bøger til ssa udd købes!

skriv pb/mail.


0
0
Svar på denne tråd
 
 merino uld
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 21:22

Jeg bruger aldrig Merino uld.

Uld hvor fårene har haft det godt, har jeg ingenting imod at bruge.




Mvh. Natasha


Nu med Bonnie som parthest <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lammeskind er ikke nødvendigvis uetisk
Forfatter: 
Dato:  06-05-2021 08:20

Hej,

 

der er i dag et stort fokus på dyrevelfærd og bæredygtighed i pelsbranchen. Det er blevet en mærkesag for de danske skindhuse at kunderne får et naturprodukt, der er af den højest mulige kvalitet, der kun kan opnås ved, at dyrene har haft gode levevilkår. Derudover er det ret væsentligt at nævne, at virksomheder, der arbejder med og sælger pels, importerer pelsen fra kødindustrien. Det er dermed ikke dyr, der avles for deres pels. I stedet skal man se det sådan, at alt det spild der ellers kunne foregå på et slagteri bliver lavet om til virkelig smukke naturprpodukter af højeste kvalitet. Hvis man ønsker at blive klogere på dette emne, kan man med fordel læse denne artikel om Dyrerettigheder eller bæredygtighed?.

 

Hvis du er på udkig efter et ægte lammeskind, hvor certificeringerne for dyrevelfærd og bæredygtgihed er opnået, skal du kigge på lammeskindet.dk

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider