Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Sygdom eller forgiftning. Hest død.
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 10:16

Ja, så skete det. Vi mistede en hest pga. sygdom.

onsdag gik han meget for sig selv, og vi gik ud for lige at tjekke ham. Han var hævet i hele ansigtet, og lignede et kraftigt tilfælde af sommereksem. Vi tog ham op i stalden, og tilkaldte dr. dyr. Han kom med det samme og gav ham nogle sprøjter.

I dagene efter havde vi dyrlæge stort set hver dag, men intet hjalp. Vi havde 3 forskellige dyrlæger ude at se på ham.

Hans ben begyndte at hæve op, og væske gult. hele tiden og meget.

Hans temeratur kom op på 42.

Søndag morgen var den helt gal, og dyrlægen kom og skød ham.

Dyrlægen sagde at hans lever var stået af.

Dyrlægerne har 2 teorier. Enten er det en kraftig forgiftning, ellers er det en smitsom hestevirus, hvilket betyder at hele bestanden på ca 20 heste er i farezonen.

Dyrlægerne kunne ingenting gøre og ingen af sprøjterne de gav ham hjalp det mindste.


Hvis i har oplevet noget lignende hører vi meget gerne fra jer


Carina
Nu uden Sjakalen...
Ung mor til Nicklas født. 4-8-04
Welsh-enthustiast
0
0
Svar på denne tråd
 
 Brandfeber?
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 10:20

Jeg føler med dig, det må være en ubehagelig måde at miste sin hest på.


Har den haft kværke?

Uden at have nærmere kendskab til det, synes jeg at det lyder som om, det kan have været brandfeber, som heste kan få som følge af en kværkeinfektion. Det kan vist endda komme måneder efter.


Men så havde dyrlægen nok godt vidst, hvad det var.




JANNE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grimt...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 10:22

Hejsa.


Puha jeg føler med dig. Tog dyrlægen en blodprøve fra ham? Så kunne i få sikkerhed om at det ikke var hestevirus, som gjorde ham syg. Grimt at i ikke ved præcis hvad der var galt.


Hilsen


Maria.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 10:26

Få den dog obduceret, så du kan få klarhed for hvad det er, den fejlede - ka godt være det koster 'lidt' penge - men hellere få en klarhed på, hvorfor den blev syg...



MVH.

Betina


Avl af stambogsførte shetlandsponyer

se mere på: www.stutteri-lyngholm.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 forgiftning...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 10:30

hvis det er en forgiftning, må i jo have nogle blomster/planter på marken eller i nærheden som heste ikke kan tåle... det er i hvert fald lige det jeg kan se en forgiftning på den måde skulle komme fra...

kommer der folk forbi som kan finde på at give dem græs eller sådan noget over hegnet??


det er trist at det er endt sådan :(


men groft sagt, så er det da at håbe at det er en forgiftning og ikke virus, så alle de andre heste er i fare!!


mvh

sanne


Søndermarks Myandor og Speedy Conzales

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor er det
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 10:39

trist med din hest. Føler virkelig med dig. Og så det at du ik er klar over hvorfor han døde.

Håber da ik der er noget smitsomt i området

Har nemlig selv heste tæt på Holbæk.

Håber du vil opdatere os, når du måske har fundet ud af hvad der var galt.


HILSEN KARINA.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brandfeber
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 10:58

jeg har oplevet noget i samme stil med 3 heste hvoraf de 2 døde- det hed brandfeber- jeg ville absolut få det undersøgt-

Jeg kender en der havde en gamle hoppe der blev aflivet med væske over det hele - her var det lever der var stået af.

Håber for dig at det er leverproblemer den har haft- den hest jeg fik til at overleve blev MEGET kraftig bundet omkring ben for at ikke tage skade i sener og led.

MVH Dorthe

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kender også til hesten
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 11:12

Ja, jeg kender også til den hest som måtte lade livet i går...


Der er taget en blodprøve af hesten, men der går 10 dage før de kan sige noget... Og dyrlægen sagde at det ikke var sikkert de fandt noget, og hvis de gjorde kunne det være noget der var 5 år gammelt...


Hesten blev undersøgt for kværke, men dyrlægen gik væk fra den teori igen... De holder stadig på en meget frygtelig forgiftning (han har dog ikke stået på en mark, så forbi passerende kan give ham noget)

eller en virus, hvor der går 7-9 dag inden symtomerne kommer..!


Hesten stod den første dag med en feber på 39,8 og om natten med 42,5... Derefter faldt den, men hesten begyndte at tisse blod, tydelig tegn på at nyrerne var stået af og at blodkarene i hesten sprang. Til sidst kom der også frode og blod ud af munden på ham og han kunne ikke rejse sig, derefter blev han selvfølgelig aflivet søndag formiddag. Det hele har taget godt 3 dage..!


Så hold godt øje med jeres heste, da det er et frygteligt syn..!


Symtomerne er:

Soleksem-agtig på næsen

Hævet i hovedet og meget i alle 4 ben

Høj feber

Sløvhed


Som sagt er der 20 andre heste derude,3 af dem er føl, og det ene føl er mit...


Én gang Welsh, altid Welsh..!

Ejer af: Dorthealyst Epsilon samt hingste-føl (sec. F) efter palomino-hingsten Mr. Chapman



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis nogen
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 11:24
Hvis nogen har oplevet noget lignede, vil vi meget gerne hører om det...

Én gang Welsh, altid Welsh..!

Ejer af: Dorthealyst Epsilon samt hingste-føl (sec. F) efter palomino-hingsten Mr. Chapman



0
0
Svar på denne tråd
 
 Vicky...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 11:26

Godt du lige kunne komme med nogle flere facts. Lovede Margit at skrive herinde, men er jo ikke helt inde i sagen.


Carina
Nu uden Sjakalen...
Ung mor til Nicklas født. 4-8-04
Welsh-enthustiast
0
0
Svar på denne tråd
 
 Min farfars hest
Forfatter: 
Dato:  09-07-2007 11:34

Det med, at hesten tisser blod fik mig til at tænke på min farfars gamle arbejdshest.

Hesten anstrengte sig meget for at få en vogn i gang. Vi kørte op og tømte vognen og skulle ud med vand til kalvene. Da vi var ved at læsse mælkejungerne med vand (ja - det var dengang) på vognen løb hesten pludselig med vognen. Min farfar fik hentet hesten og vendte den og vognen, så de stod med hovedet væk fra indkørslen, da han troede, at det var det, der fristede. Pludselig lægger hesten sig ned og knækker en vognstang.

Min farfar fik hesten op og spændt fra i en fart.


Et stykke tid derefter tissede hesten blod. Dyrlægen kunne ikke rigtigt gøre noget og hesten endte med at dø. Det hele gik meget hurtigt og var mit første møde med døden, så det glemmer jeg ikke.


Dyrlægen mente, at det var højst sansynligt var en sprængt milt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  11-07-2007 14:45

Så har jeg haft snakket med dyrlægerne der har været ude hos den omtalte hest... Og de er næsten sikre på at det var brandfeber hesten havde fået... For den virus der var tale om, ville hesten have været syg af i flere dage end lige 3...

Dyrlægerne holder på det ikke smitter, men vi tager selvfølgelig vores forbehold, når vi omgåes de andre heste derude... Vi har stadig en mulighed for sygdom de næste 7-9 dage...

Dyrlægen har opgivet at dyrke blodprøven, da de ikke kunne bruge det til noget...


Men et forfærdeligt syn var det uden tvivl, og jeg ønsker ikke for nogen, at deres heste kommer det igennem som har været sket her..!


Én gang Welsh, altid Welsh..!

Ejer af: Dorthealyst Epsilon samt hingste-føl (sec. F) efter palomino-hingsten Mr. Chapman



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider