Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 kronisk ledgigt
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 11:53

Jeg har lige fået konstateret kronisk ledgigt, eller det vil sige jeg mangler nogle undersøgelser endnu, før diagnosen er helt på plads, men speciallægen var ikke i tvivl om at det er det jeg har.


Da jeg ikke rigtig har nogle erfaringer med gigt, ville jeg høre om der er nogen herinde der kender til det. Hvordan er det at leve med - noget man kan gøre ud over medicinen noget man absolut ikke skal gøre.


Jeg har været på gigtforeningens hjemmeside og kigge og melder mig ind der indenfor et par dage.


Håber der er nogen der kan svare på bare lidt af mine spørgsmål, eller har noget de vil dele ang. gigt.


Hilsen Nina



0
0
Svar på denne tråd
 
 Gigt...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 11:58

Min far har gigt - han har til tider rigtig rigtig ondt, og til tider mærker han intet til det.

- I starten kan jeg huske han ikk følte det var til at leve med, men man vænner sig til det..

Mere kan jeg desværre ikk hjælpe dig med..

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg kan kun sige
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 12:25

at man skal være meget påpassselig med at tage gigt medicin.. da det har så mange skadelige bivirkninger... du skal opveje om du har så ondt at du vil tage de bivirkninger med.. som i værste fald kan koste dig livet.


det er barske ord, men har lige sagt farvel til et familiemedlem som døde pga. ødelagte lunger som følge af gigt medicin.


sørg for at sætte dig godt ind i hvad bivirkninger der er ved netop din medicin.


Mette


Billeder af mine børn.

Et barn er en engel, hvis vinger krymper i takt med at benene vokser.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Leddegigt på 10. år...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 12:25

Hej!


Jeg har leddegigt på 10. år. Det "brød ud" efter en graviditet..hvilket jeg kan forstå på lægerne er meget typisk.


Det er en rigtig "skod-sygdom"...men man lærer (næsten)at leve med den. Nogle gange - især i koldt vådt vejr - gør det rigtig av...sommeren er bedre .


Jeg har til tider tudet og hevet mig i håret over de ting jeg ikke kan ...småting som "normale" mennesker ikke skænker en tanke. Har aldrig kunnet sidde på gulvet og lege med ungerne..kan ikke løbe - og heller ikke gå alt for lange strækninger...at købe sko er et helvede for mine fødder er hårdt angrebet !


Jeg har gennem årene taget alle mulige og umulige former for medicin - og også forsøgt mig med alternativ behandling. Skal starte på en ny medicin om en uges tid...Håber den virker !


Men heldigvis er der rigtig mange former for medicinsk behandling som virker godt for de fleste... og sørg for at holde leddene "i gang" uden at overbelaste dem!


Jeg gik en sæson til varmtvandssvømning...det var lykken! Varme er i det hele taget en god ting når du har leddegigt.


Du bliver simpelthen nødt til at rejse ned i varmen flere gange årligt !!


Derudover skal din omgangskreds, familie og venner også "lære" at omgåes en leddegigtpatient. Du vil sikkert køre hurtigere træt end du plejer og måske i den anledning være nødt til at aflyse aftaler...og de venner som ikke forstår eller accepterer det er ikke værd at samle på...husk det!


Men nu skal det hele ikke lyde så trist!!! Du kan være heldig at den "brænder ud"..eller ikke "er i udbrud" så ofte...for selvom det gør nas ind imellem - så vænner man sig til det...og behandlingsmulighederne bliver hele tiden bedre og bedre !


Det blev sådan en helt generel smøre...hvis der er noget helt konkret du vil spørge om så hold dig endelig ikke tilbage!


Og pøj-pøj med det hele... !


KH


Malene

0
0
Svar på denne tråd
 
 varm vand
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 12:33

hej


det er da en meget træls diaknose du har fået dig der.. min mor har også ledgigt (jeg har en anden form for gigt)


min mor er i kemo og det hjælper så ekstrem meget på hende. jeg tager gigt piller 3 gange om dagen, da det er bedst at tage det jævt hele tiden i forhold til at først at tage det når det det gør meget ond.for så er det mange gange for sent at tage en.. har lært det her på en gigt skole at det er bedst.


det jeg har af godt råd er at gå i varm vands bassin, alle dem jeg kender er ekstem glade for at gå der. kan desvær ikke selv komme i sådan vand, pga astma eksem det eksplodere når jeg går i klor vand.




MVH Line


En ven er en der forstår din fortid tror på din fremtid og aceptere dig i dag som den du er!!




0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 13:41

tak for jeres svar, det er rart at høre fra nogle der har det tæt på, eller selv har det.


Ang. medicin, så er jeg i den nok lidt specielle situation at jeg også har hoftedysplasi, og skal opereres for det sidst i juni måned - derfor er der en del gigt medicin jeg ikke må få.

Jeg bliver startet op på noget der heder salphrinsyn (eller sådan noget) i slutningen af måneden (jeg skal til MRI scanning først, som del i et forsøg jeg er med i)og så får jeg også sprøjtet binhyrbark ind i ledene, samtidig med at jeg starter på medicinen - for at bære mig over operationen. Det er især mine håndled der er angrebet og det passer jo ikke ret godt med 8-12 uger på krykker, så det skal vi ha styr på - men det er min speciallæge heldigvis meget ops på.


Jeg har også overvejet varmtvands træning - det lyder rigtig godt. Jeg skal muligvis også til varmtvands genoptræning efter min OP, så så kan jeg da få det af prøvet.


Hilsen Nina



0
0
Svar på denne tråd
 
 leddegigt
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 15:06
Jeg har leddegigt, og har haft det siden jeg var 13.

Jeg lever fint med det, tager Salazopyrin (sulfasalazin) som virker næsten helt på mig, og ikke har bivirkninger.
Methotrexate har jeg prøvet og dét slog mig næsten ihjel, min lever kunne ikke nedbryde det.

Så kan kun tilslutte mig de andre, du skal sætte sig ind i hvad du får af medicin og mærke efter hvad din krop siger.

Jeg lever ret normalt, ridning hjælper helt utroligt godt - det bygger mine muskler op og det er som om at hestens varme 'smører' mine led. Selvfølgelig er der dage hvor jeg har ondt og er træt, men så indstiller jeg bare tempoet efter det.

Varmtvandstræning tror jeg er ret godt... det er i hvert fald vigtigt at du bygger dine muskler op, så de kan tage deres del af 'slæbet' og aflaste leddene.

Jeg kan ikke løbe og hoppe (dvs nogle gange kan jeg godt, men det gør nas) og jeg er meget træt når gigten er aktiv. Ellers lever jeg ret normalt, det vigtigste for mig er at være opmærksom på hvad min krop 'siger' - det vil jeg også anbefale dig.


Anissi
0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 17:57

Hejsa.

Ja jeg er har kronsisk ledgigt i alle mine led og er født med det. Jeg er typen som ikke tager medicin, men bare bider tænderne sammen, nok fordi jeg har vænnet mig til smeretn, men jo det kan da gøre ondt når feks ens knæ hæver 15 cm i omkreds af betændelse osv og ja mit job har jeg måtte sige favel til da jeg efter at have slidt for hårdt (hvilket ikke er smart for en med kronisk ledgigt) har ødelagt begge min skuldre permanent.


Det værste var at hesten måtte jeg sige farvel til i den periode min skulde var rigtig slemme, da jeg ikke engang kunne løfte ben på den, men ja nu har jeg nok lært at tage den lidt mere med ro...bare lidt...griner og nu er jeg begyndt at ride igen og det går faktisk rimeligt godt.




Du bliver bare nødt til at lytte til din krop og finder hurtigt dine egne begrænsninger og lære at leve efter det.


jeg prøvede en healer engang og det var en succes. efter en behandling havde jeg ingen andfald af slem grad i tre år, men healeren er desværre ikke healer mere, så det lidt trælst.


men pøj pøj med dit ledgigt og håber ikke at den udvikler sig som min har gjordt.



mvh michaela






Elsk mens du lever...

michaela Og super hyppen halifax

0
0
Svar på denne tråd
 
 Leddegigt
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 18:39

Halløj,


Som du kan se er du langt fra alene, der er rigtigt mange, specielt kvinder, der får det.

Jeg har selv været syg i ca. 5 år og haft diagnosen leddegigt i ca. 2 og har muligvis en bindevævssygdom oveni.


Jeg havde supersvært ved at affinde mig med ikke længere at kunne alt hvad jeg gerne ville. Har altid været meget fysisk aktiv, men det er nu helt umuligt på samme niveau som tidligere.

Jeg syntes det der er sværest at tackle egentlig ikke er smerterne, men den enorme træthed der bare kan overfalde en og vare i flere dage.

Noget af det jeg har fundet ud af er super vigtigt er, som andre også har nævnt lidt om, at man HOLDER SIG IGANG, at man selv forsøger at acceptere sine begrænsninger (DET er svært!!) og at man får det ok med at (skide) på andres forventninger - de KAN ikke mærke hvordan du har det og de kan stort set heller ikke se på dig du er alvorligt syg.


Jeg har fra starten været i medicinsk behandling, først med to præparater der nu er forbudt, men det seneste år har jeg så været på en mild form for kemoterapi med et præparat der hedder Metotrexate (MTX) og det har virkelig virket godt på mig. Ja en overgang i starten følte jeg mig helt rask! Men nu har det vist fundet sig et jævnt leje og som jeg har det nu kan jeg leve med det. Jeg har mand, hus og to børn, en hulens masse hunde og et par ponyer og jeg passer så meget jeg kan, resten hjælpes vi alle ad med. Jeg håber på at kunne komme i flexjob - ihvertfald gøre forsøget - for man bliver altså ikke rig af det!


Det var min plan at fortælle dig at du nok vil opleve at det er dødsvært at acceptere i starten, men du vil opdage at man kan leve og også leve et godt liv med masser af indhold, selvom man har fået den pokkert sygdom. Faktisk tror jeg den har fået mig til at leve lidt mere i nuet og ikke tage så meget for givet, og det synes jeg er stort og givtigt.


Du er velkommen til at skrive igen hvis du får en downperioder, eller bare har generelle spørgsmål.


Mange venlige tanker

Heidi.


Mennesker vil forråde dine hemmeligheder, dit venskab og din kærlighed. Men dyr vil aldrig bedrage dig...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op Nina
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 20:58

Har du været i min dagbog .


Jeg er også gigtpatient, og har dobbelsiddet hoftedysplasi med efterfølgende slidgigt i begge hofter.


Jeg har kroniske hævelser i håndleddene, som også er behandlet med binyrebarkhormon.


Jeg er hofteopereret 6 gange, så hvis du har nogle spørgsmål eller mangler en at snakke med, skal du være mere end velkommen.



Jeg vil ikke lyve for dig, du går en uuholdelig tid i møde. Jeg ville aldrig ønske for min værste fjende at de skulle igennem sådan en tur.


Det er til tider meget frustrerende, du vil føle dig meget hjælpeløs, og føle lige meget hvor meget du gør for at trives og fungere, så vil det ikke lykkedes.


Jeg håber virkelig du har dit bagland i orden, at du har nogle kanone læger som kan og vil forstå hvad du gennemgår.




Endnu en FjordFan.
.

Ejer af guldklumpen Sylvia.



Søger Billig Passier



0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt enig
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 21:43
med Heidi, trætheden er det værste, specielt fordi det er svært at forklare andre - eller de forstår det ikke.

Men så må man jo bare gentage det. Og lytte til sin krop, det er det allervigtigste.

Jeg er efterhånden nået frem til at det er en gave at have en sygdom der tvinger en til at mærke efter i kroppen - jeg er fx meget mere 'i harmoni' med min krop end de fleste jeg kender, fordi jeg simpelthen er nødt til at mærke efter 'hvordan har jeg det i dag' før jeg gør noget. Hvilket vil sige at jeg slipper for slemme stresssymptomer, fordi jeg kan mærke dem allerede inden det bliver til noget.

Vil også tilslutte mig det med at holde sig i gang. Det er vigtigt.

Anissi
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 21:49

Jeg har også haft leddegigt i nu snart 7 år - jeg får også Methrotraxate i en meget stor dosis 9 stk. om ugen, faktisk mere en man må få - men med den dosis kan jeg nogenlunde fungere, jeg får også smertestillende i depotpiller så jeg er nogenlunde smertestillet hele tiden.


Metrotraxate er svært og vende sig til - jeg havde kvalme og migrene af det i starten (i næsten et halvt år) på kun 3 piller om ugen. Men kroppen lære og acceptere det.


Jeg har prøvet alt mulig naturmedicin - og behandlinger - meget hjælper lidt men ikke meget.


Jeg har været med i et forsøg på Odense Sygehus i 5 år, for måske at kunne gøre livet lettere for andre med leddegigt.


Som mange af de andre skriver er det værste ikke at kunne det man før kunne. Jeg har et flexjob - nu 19 timer pr. uge - jeg er sekretær på et ældrecenter - jeg skal ned på 12 timer - da jeg ikke har kræfter til mere.


Jeg er nød til at sove ca en time når jeg kommer hjem - og ridning bliver det ikke så meget til - men man lære at vælge det man helst vil - mange gange rider jeg - istedet for at gøre rent.


Jeg begyndte for et år siden at ride Western (var før dressur rytter) og jeg må sige at den stil passer både hesten og mig utroligt godt - jeg overbelaster ikke mine arme og min lille hissige dressurhest er simpelthen gået flere gear ned - faktisk har jeg aldrig haft så meget glæde af min hest som nu.


Nu ikke mere brok - held og lykke - håber det bedste for dig - husk at grine meget i din hverdag - det hjælper bare så meget, mange siger jeg er en glad person, men det hjælper mig igennem mange smerter at kunne grine.


Pøj Pøj.


Med venlig hilsen

Anita Andersen





0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har så
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 22:27
ën anden gigt sygdom, nemlig psoriasis gigt- den minder utrolig meget om leddegigt. Jeg får mtx og kan godt tåle det, min tal er meget forbedret, men det kan også være fordi sygdommen sover, ikke fordi det hjælper.Til sommer skal jeg over på noget andet, men det er kun fordi jeg gerne vil være mor på tidspunkt mInden for de næste par år) og så må jeg ikke tage mtx
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 22:46

Mange tak for de mange svar, jeg tænkte jo nok egentligt at der ville være nogen på HN der kunne fortælle mig lidt mere om det hele.


Jeg har heldigvis et godt bagland - især min mor er god til at smide hvad hun har i hænderne og finde ud af at komme til fyn når jeg skal til undersøgelse, også selv om jeg først ringer lidt over midnat aftnen før og siger at jeg gerne vil have hende med.


Min hofte regner jeg med kan ordnes med den ene operation og så det genoptræning der høre til.

Jeg har også ret meget tilid til mine læger, både min egen læge og min special læge lader til at gå meget op i at jeg især lige nu skal være klar til den OP.


Det letter meget at høre at der er mange der lever med det, og som også har hest og rider. lige pt. nuser jeg kun min hest - jeg har heldigvis en rigtig sød part som rider ham alt det hun kan - lige nu kan jeg ikke overskue det. Men hvor er det rart at kunne komme i stalden og hesten så bare er i nusse humør, fordi han kan mærke at jeg er lidt nede.


Mange tak for alle svarene,

Hilsen Nina



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan også være med
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 23:44

Jeg har haft kronisk leddegigt siden 1994, og ja der har været mange drøje perioder i tiden. Alle mine led er ødelagt, jeg har stive håndled, skæve albuer og mine skuldre sidder næsten fast, så jeg ikke kan løfte armene ret højt, jeg har kunstigt venstre knæ og jo, mine fødder og ankler er heller ikke gode, men ellers har jeg det fint ;o).

Jeg har i mange år valgt at være uden medicin, efter at have prøvet meget forskelligt, jeg startede med salazopyrin, så mtx og Arava. Det eneste jeg kun har prøvet en gang og har sagt nej til siden er cortison præparater. Jeg vil ikke dø af det her, og det præparat er for skrapt efter min smag. Jeg kan ikke tåle smertestillende medicin, da jeg også er bløderpatient. Bløderdelen har gjort at jeg har fået ledblødninger hver gang et nyt led er blevet angrebet, og så er brusken blevet nedbrudt meget hurtigt.

Jeg er så startet på de biologiske mediciner, startede med Enbrel, som jeg ikke kunne tåle og nu får jeg Humira. Det har givet mig et næsten nyt liv.

Jeg er ikke nær så træt og mine tal er alle helt fine. Jeg er også en af de få, der absolut ikke kan tåle varme, eller varmtvandsbassiner. Det får min gigt i udbrud, men Norge i 15 graders frost, stopper det totalt.

Jeg har valgt at fokusere på det jeg kan og ignorere alt det andet, så jeg kan det meste af det jeg altid har kunnet, det tager bare lidt længere tid.

Trætheden er nok det sværeste at takle, smerterne kan jeg leve med, er måske nok lidt mere hys når det gør ondt, men trætheden, det er absolut ikke kun ældre der har brug for middagsluren.

Det er en skod diagnose at få, men tænk i dag er jeg faktisk lidt glad for den alligevel, misforstå mig ikke for nu har jeg haft den længe nok, så den må godt gå væk, men hvis jeg sammenligner mit liv i dag, med det jeg havde før jeg blev syg, så er det i dag meget bedre. Det at blive tvunget til at geare ned i tempo, at lytte til sin krop og prioritere anderledes, har for mig betydet et andet indhold i livet, et mere konsentreret og faktisk meget større livskvalitet. Det er nok svært for raske at forstå, men jeg tror mange gigtpatienter når dertil, hvis de tør og vil.

Vi har en skod diagnose, men er det gigten der styrer dit liv, eller styrer dit liv gigten? Jeg har valgt.



Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
0
0
Svar på denne tråd
 
 min mand har kronisk leddegigt
Forfatter: 
Dato:  10-05-2007 06:18

og nogle steder også slidgigt. Han har haft det siden han var 18 (er nu midt i 40'erne).

Han har i den tid fået udskiftet begge knæ, den ene hofte, den ene ankel og har fået skruet et par nakkehvivler sammen.

Det lyder voldsomt, men han er heldigvis en person, som rent psykisk kan tage det, selv om det til tider selvfølgelig ikke er ret sjovt. Han tænker nemlig som Mette skriver i sidste linie.


Min mand har redet en del i sit voksenliv og tager stadig en tur i ny og næ. Han overrasker faktisk ind imellem lægerne med de ting han gør - det burde man ikke kunne - siger de. Men så længe det kun knager, holder det. Dog har jeg oplevet to gange at hoften er smuttet - den ene gang på dagen hvor vi skulle hjem fra ferie i USA...


Han har prøvet stort set al den medicin, der er på gaden. Lige nu stikker han sig selv med Humira, får prednisolon og mtx.


Han har arbejdet fuld tid hele sit arbejdsliv, men kom dog sidste år på flextid, så det nu hedder maks. 15 timer om ugen.


Vi lever fint med hans sygdom, og der er intet vi ikke kan gøre sammen...




Med venlig hilsen
Mette


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har haft
Forfatter: 
Dato:  11-05-2007 15:14

leddegigt (og senere også slidgigt, værst i begge hofter og knæ) siden jeg var 5 år gammel og i dag er jeg 36 år.


Det er mange års sygdom (eller rettere handikap, da jeg IKKE betragter mig som syg) og historie at skrive om, og det orker jeg ikke *bs*.


Jeg har en leddegigt-heste hjemmeside www.tyrannimus.com, hvor jeg bl.a. beskriver en del af min historie.


Jeg spiser reelt set ikke piller (altså gigtmedicin), men har dog i dag brug for kodimagnyl bla om morgen. Det har været en regel altid at spise lidt ved pilletid pga tidligere begyndende mavesår.


Varme er godt, også med varmeapperat.


Jeg er fuldt ud overbevist om at man kan nå langt med den "rette indstilling" - altså ikke lade sygdommen få magten - lade sig styre af sygdommen, det er desværre normalt for mange, som også lader sig præge af samfundets indstilling til hvordan man skal se ud, uddannelse og levestil i det hele taget.


Du skal dog være forberedt på at det KAN (ikke altid) blive hårdere for dig fx på arbejdsmarkedet.

Mine to første jobsamtaler gik i vasken pga gigten, den første blev jeg smidt ud fra - og det er faktisk lovligt ifølge HK.

Af samme årsag prøver jeg ikke at få sygedage hvad jeg har bevis på i to af mine jobudtalelser. Det betyder ikke at jeg har været syg.


At røre sig er rigtig godt, men lyt til din krop, er den træt så stop. Er du nået til smerterne er du gået for langt.


Det er rigtig at ved vejrskift, kan det gøre ondt, men det gør altså kun ondt i den grad du "lader" det gøre ondt.


Alle kan få dage hvor de er mutte mv, det vil du i højere grad muligvis opleve med dig selv.


I dag er jeg ansat på kontor med fuld power på, jeg arbejder over (men der en konsekvens, da jeg må indrømme at trætheden er hård), jeg har min egen frieserplag som jeg er med til at træne, og det går faktisk godt.


Ergo, du sætter grænsen for hvor meget det må gå ud over din hverdag og dit liv.


vh jannie


ps beklager tastefejl mv




Med Venlig Hilsen

Basses´ mor - Jannie.

Dejlig Frieser på ca. 12 mdr. - skal trænes til handikapridning

www.tyrannimus.com (nyt design på hjemmesiden-ny video-ny gæstebog)

0
0
Svar på denne tråd
 
 det der gigt
Forfatter: 
Dato:  11-05-2007 21:00

Jeg har lidt af det siden jeg var fire.

Jeg syntes det er rigtigt tungt om vinteren, men sommeren er fin!

Jeg har et stift håndled og dårligt højre knæ. Samt ondt i diverse led ved frost og vejrskift, samt vådt vejr. Men det kan jeg tage!

Det mest invaliderende for mig er helt klart den træthed som følger med og nogle gange varer i lange perioder


Og det værste er nå venner og kæreste osv ikke har forståelse for det og mener man må tage sig sammen, det er bare øv.

Men vil have min kæreste med til lægen, så han kan få forklaret det er en del af sygdommen at være så træt!


Hvad gør i andre for at afhjælpe trætheden?



0
0
Svar på denne tråd
 
 trætheden
Forfatter: 
Dato:  11-05-2007 22:52

ja trætheden er slem!! jeg har faktisk i perioder haft gavn af et naturmiddel, jeg gik i matas og spurgte om de havde noget som hjalp mod træthed, og fik nogle piller.. tager dem engang i mellem, og de tager faktisk toppen af det..


men ellers har jeg også haft gavn af det der ginsing drikkemixtur..


og ellers må man bare tage hensyn til sig selv en gang i mellem, og sove lidt mere..




Hilsen Mette

________________________________


Smiler verden til dig, så husk at smile tilbage

0
0
Svar på denne tråd
 
 Psoriasisgigt
Forfatter: 
Dato:  11-05-2007 23:09

Jeg har ikke leddegigt, men kroniske ledsmerter, sandsynligvis pga. psoriasis, men der kan ikke stilles en eksakt diagnose.


Derudover har jeg slidgigt i begge hofter, lænden og fingerledene. Har både en kunstig hofte og en ganzopereret, så hvis du har spørgsmål til hofteoperationer, er jeg vist et levende leksikon.


Det værste ved gigtsygdomme syntes jeg er trætheden. Da jeg arbejdede var jeg så træt, at jeg lå på sofaen hver dag, når jeg kom hjem. Trætheden opstår dels pga. de evige smerter, men også fordi smertestillende medicin i sig selv er trættende.


Jeg er idag nået dertil, at jeg kun skal arbejde så meget, at jeg ikke er nødt til at tage smertestillende, og at jeg er istand til at have et liv ved siden af arbejdet. Om det kan lade sig gøre vil den nærmeste fremtid vise


Pøj pøj med undersøgelser, operation osv.






Mvh

Mette & Lunapigen



www.lille-hovgaard.dk

Opstaldning og sommergræs i Kolding V

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej linse
Forfatter: 
Dato:  12-05-2007 10:54

som det nævnes - sove lidt mere, man kan kun lytte til kroppen, og forlanger den hvile, i vores tilfælde mere end normalt, å må man gøre det.


Jeg skal indrømme at det liv jeg har valgt kræver ofre, som andre tager for givet at gøre i hverdagen, fx rengøringen halter, og ja her ser ikke rent ud altid (samtidig har jeg 2 katte, det gør det ikke nemmere).


Jeg prøver at spise sundt, passe min seng til de 8 timers søvn hver dag, og så har jeg mindst én dag om ugen i natøj, tv, en god bog og mine katte (min hest basse må undvære den dag)og i sidste ende "ofre" ting - kæreste er reelt set også ofret, jeg har ikke overskud til at date.


Alfa omega, gi kroppen den hvile den forlanger.


vh


Med Venlig Hilsen

Basses´ mor - Jannie.

Dejlig Frieser på ca. 12 mdr. - skal trænes til handikapridning

www.tyrannimus.com (nyt design på hjemmesiden-ny video-ny gæstebog)

0
0
Svar på denne tråd
 
 uden medicin
Forfatter: 
Dato:  12-05-2007 13:44

Hejsa!

Jeg er også leddegigt patient dog stadig under udredning pga graviditet/graviditeter hvor jeg ikke har kunnet blive undersøgt nærmere ell experimentere med medicin. Jeg har haft ledsmerter siden jeg var barn/teenager men ikke været udredt dengang desværre...

Jeg har imellem mine graviditeter fået taget div blodprøver mm bla en knogleskinzitigrafi?/staves :-) Der viste jeg har større ledforandringer i begge skuldre, fødder samt hænder :-(


Jeg har i min graviditet samt nu været smertelindret med kodein samt depot panodiler hvilket har fungeret ok men bestemt ikke nok...

Jeg er nu færdig med at amme og skal igang med udredning igen samt ny medicin. Kender også alt til trætheden og snes også den er værre at tackle end smerterne! Især når man har børn og familie.


Til jer der har valgt ikke at tage medicin, er jeres ledforandringer, smerter mm forværret?

Jeg har nemlig fået at vide at nogle mediciner kan evt stoppe gigten ell holde den nede i længere tid. Og vil derfor gerne "teste" noget af det nyere der er kommet.

Jeg har fået de gængse præparater men har fået et mavesår på denbeskostning så det var ikke løsningen for mig. Derudover har jeg også en blod/bløder sygdom der gør mit blod tykkere så let er det sørmer ikke


Jeg synes det var/er svært at indse sine begrænsninger men som andre også skriver lære man at leve mere i nuet samt udnytte de gode perioder. Og man lære utrolit meget om sin krop og sin krops grænser. Og så det egentlig utroligt HVOR meget man kan selvom man ikke BURDE kunne :-) Tror at hvis der er jern hård vilje så der altid en vej.

Ang ridning har det hjulpet mig meget, men må så nok også indse at min lille vallak bliver for livlig til mig :-( på sigt.









Venlige hilsener

fra

Maria C`armeur

&

Vicktoria`s Secret




Nu mor til tre Prinser og en lille Prinsesse


Samt Pony mor in spe...





Welsh cob vallak fra 2004 sælges se præsentation!










0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider