Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Opskriften på din bedste sovs/sauce
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 13:07

Skulle vi ikke tage at lave en tråd med gode sovse/sauce opskrifter. Det kan være alt lige fra god gammeldags brun sov, til bearnaisesovs, rødvinssovs eller vildtsauce.


Kom med din(e) bedste opskrift(er)!


Jeg kan da lige lægge ud med en nem rødvinssauce(eller er det sovs?):


1 fint hakket løg svitses. Rødvin (ca. 1/2 liter) hældes ved. Rødvinen skal simre i 40-50 min., derefter spædes sovsen op med fløde, og den jævnes, smages til og gives kulør.


Er rigtig god til f.eks oksemørbrad.



Så er det jeres tur! Kom med et bud på en god sovs/sauce og evt. hvad den er særlig god at spise til.


Håber på mange gode opskrifter




Med venlig hilsen

Helle Sophie Christensen


...med Smukke Røde Ganger - ikke den eneste


  • Jack Ellis sikkerhedsvest str. XS sælges 400,- Se billeder på præsentation

Klipning af heste tilbydes

i Ikast og omegn

0
0
Svar på denne tråd
 
 vildtsauce
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 13:18

Ja for MIG er starten på en god Sauce en god FOND !

Den bedste sauce er for mig en vildtsauce !


Den starter med et afkog af enten ben eller steg med ben af et stykke vildt.Og det kan være fasaner,rådyr,harer eller lignende.

Fonden koges,brasheres med urter og krydderier efter smag.

Den sigtes og der kommes fløde i.

Når den så er kogt lidt ind kommes der lidt danablu(rocheforte) i og ribsgele.

Derefter smages den til med salt og evt ekstra kryderier og den jævnes.

Hvis den mangler lidt kan man komme en okseboullion i eller lidt vildtboullion.

MUMS.


Mvh Graven


Søde stabile hestepassere søges til flotte store ponyer !

Savner du omgang med heste/ponyer ? Så kontakt mig over HN.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm tja.
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 19:47

Hmmm tja en god knorr bearnaisesovs og en knorr mornaysovs (altså pulver) kommes i en gang smør og der tilsættes mælk... MUMS...

;-)


KnuZ

Vibber...

Nu med jordens skønneste hunde...

www.123hjemmeside.dk/Teglgaard2/



0
0
Svar på denne tråd
 
 bearnaise
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 19:53

hjemmelavet bearnaise...det er godt..


jeg plejer at koge lidt fond ind,og tilsætte lidt essens...så smelter jeg en pak lurpak smør,og sier vallen fra...så pisker jeg smørret i,og lader det køle lidt...


så pisker jeg 4 æggeblommer i...det må ikke være for meget varme på og man skal piske og piske endnu mere...



så tilsætter jeg estragon...


nams...


SVEND 4 EVER






Itchy and Scratchy


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 20:08
Min bedste sauce er helt klart Jensens whiskeysauce. Har endnu ikke fattet at lave sauce fra bunden.
Respekt til jer der kan ;)

-Jane

Arrangerer Ute Lehmann weekendkursus i Aalborg Foråret 07

Venter guldfølle i juli 2007

Regulator Complete sælges ved Aalborg

Trailerlæsning og problemløsning
Se mere på min hjemmeside www.hms4life.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen så prøv Sejberg´s ...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 20:29

... whiskysovs


På den pande hvor man har stegt de gode bøffer, kommes 1 lille dåse koncentreret tomatpuré og en 1 tsk. Dijonsennep m. honning.

Det varmes godt op, mens man rører det rundt.


Så hælder man ca. 1 krus almindeligt postevand i og koger op.


Spæd derefter langsomt op med ca. 1/4 liter piskefløde og kog godt igennem.

Drys en lille håndfuld rosmarinblade i (hak dem lidt med en kniv)

Lad være med at bruge tørret esdragon, køb en potte frisk rosmarin.

Smag til med salt, peber og evt. 1 tsk. sukker.


Nu skulle sovsen allerede smage rigtig godt, men nu kommer den store beslutning ... ... skal det blive en Cognacsovs i stedet??


Min foretrukne "sovse-whisky" er Tullamore Dew, som sovsen får 4-5 spsk. af, kog op og smag om den skal have mere.


Nytårsaften greb jeg en De Luxe Cognac og det blev dæleme godt ... ja når manden ikke skriver på HN, må jeg jo selv skrive det.

Mvh. Lisbeth





Svend 4 ever


Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog i mod fra andre

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lisbeth
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 20:39

Den der, lyder bare KONGE godt Eller hvad det nu hedder !!


Har aldrig smagt CognacSovs! - Men det lyder som om det godt kunne være rigtig rigtig lækkert !!


Den opskrift må vi bare prøve i en nær fremtid !!


Hvad servere du ellers til, ? , altså udover kødet og sovsen


Tak for den

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hjælp hvad har jeg dog skrevet???
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 20:39

... ja selvfølgelig skal man ikke bruge tørret esdragon ... dumme mig da, men heller ikke tørret rosmarin


FRISK ROSMARIN !!!


Mvh. Lisbeth



Svend 4 ever


Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog i mod fra andre

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lisbeth
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 20:40

Ha' nu du siger det opdagede jeg også lige "fejlen" efter jeg havde postet mit indlæg...


Er der nisser på spil ,, eller er det svend ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svends ovnbagte grøntsager ...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 20:51

... var lige hvad vi fik til


Kartofler, gulerødder, pastinakker, rødbeder og rødløg skåret i grove tern og blandet med rapsolie og bagt ved 200 grader ca. 40 minutter (eller til det er mørt)

Det kan også laves, så det bliver "snasket" og kan spises uden sovs.

Så blander jeg søde blommetomater i, de skal skæres i kvarte og jeg drysser noget Kille Enna krydderisalt på inden det kommer i ovnen.

Mvh. Lisbeth



Svend 4 ever


Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog i mod fra andre

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 21:10

hvad der skal til, nemlig! Det lyder rigtig godt. Tror også jeg vil tilsætte peberfrugter! Mums.


Hvad er det der krydderi salt, Kille Enna ??


Smukke-peds bearnaise lyder også mums, det har jeg aldrig lavet fra bunden, har på fornemmelsen det tager tid.. måske derfor Men det er jo det som er værd at vente på... Det må være et nytårsfortsæt, at lave saucer fra bunden, og ikke pulver saucer... Smager alligevel lidt af, sort, eller pap...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det der Kille Enna krydderisalt ...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 21:28

... køber jeg i Super Brugsen, det er fremstillet af Urtekram.

Ud over fransk havsalt består det af chili, kanel, sort peber, koriander frø, fennikelfrø og spidskommen.


Det smager fantastisk til sådan nogle blandede rodfrugter, men jeg bruger det ikke, hvis jeg vil lave en sovs til.

Mvh. Lisbeth



Svend 4 ever


Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog i mod fra andre

0
0
Svar på denne tråd
 
 kantarelsauce
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 21:33

Er min bedste sauce.


En god gang kantareller svitses på pande i smør-ikkke Kærgården men rigtig smør.Tilsættes lidt salt og peber.


Herefter hældes piskefløde i en gryde,saucen bages op,kantarellerne tilsættes og det hele simrer ved svag varme ½ times tid.Herefter skal saucen hvile inden den igen opvarmes let inden servering.Den smager super godt hvis der tilsættes lidt god cognac.




Annette






KINGSTON springsadel,17 tommer,bred bom, sælges-billeder på præs.





0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 22:42

Jeg laver næsten aldrig sovs, men når jeg gør er det som regel tomatsovs.

Er på kostplan, og når man ikke spiser så mange grøntsager er denne en fin måde at få nogle på alligevel.

Jeg blender en dåse hakkede tomater, fx med ekstra peberfrugt, løg osv for at nå mit antal grøntsager. Det smager jeg til med krydderier der lige passer til kødet og til sidst en smule stegesky og vand i. Er tomatsmagen for markant smager man til med ketchup, det runder smagen af.

Det lyder banalt, og måske ikke så lækkert med blendet grønt, men det smager rigtig godt, og så er det nemt! :)

Jeg kan spise den til stort set alt. Og man kan bruge næsten samme fremgangsmåde til suppe også.


-Maria

Nu den lykkelige ejer af fjordbissen Kasper! :D


0
0
Svar på denne tråd
 
 1234566
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 02:46

Åh ha, jeg er lige på arbejde og har derfor ikke opskriften på mig, men min yndlingssovs er absolut gorgonzolasovs.. Og så skal den helst være lavet af min søster, så kan den næsten spises med en ske!!


Nina

0
0
Svar på denne tråd
 
 tomatfløde sovs
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 04:30
den er lækker!

lidt under en kvart liter piskefløde!
en tomatpure, lidt vand
en karton flydende tomat(puré)
salt, peber og paprika
evt hvidløg, lidt sukker, eller lidt ketchup.. mums!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Sovser
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 09:33

Jeg elsker sovser, det er det bedste ved hele maden, dog har jeg aldrig turdet at lave bearnaisesovs selv - hatten af for dig smukke-ped...

Min favoritsovs, da vi spiser meget pasta er:

1 dåse hakkede tomater naturel, 1 dåse hakkede tomater m.hvidløg, kommes på panden/i gryden, tilsæt lidt oregano, og til slut 3/4-del pakke flødepikantost udrøres - Mums dejlig og cremet, den skal varmes op og koge et par minutter og så er den færdig...

Til medisterpølse og frikadeller snyder jeg med sovsen... dvs. jeg laver en gang Knorr Hollandaisesovs udfra opskriften på pakken, når den er "færdig" tilsætter jeg en spiseske HP Sovs og Sovsekulør - Vupti Brun sovs

Lad os få nogen flere opskrifter på nemme, gode, snyde sovser også... (Hehehe så kan jeg printe tråden ud)



De bedste hilsener

Tina



Slave af:

Radissen, HN og alle vores dyr

se os på

www.123hjemmeside.dk/kloevested




0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider