Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvordan skal vi dog få den renlig - Hund
Forfatter: 
Dato:  04-10-2006 19:26

For ca. 2 måneder siden købte vi ny hundehvalp.


Golden retriver tæve på 13 uger.


Hun bloiver VED med at skide og pisse indenfor, uanset hvad, den kommer ud på både gå tur hver eneste dag, har fri adgang til haven. Også bor vi desuden på landet så hundene løber frit overalt.


Men alligevel er den ikke renlig, selvom den lige er blevet luftet går den direkte ind og skider overalt.


Nu er mine forældre ved at gå helt ned, efter vi lige troede den var stoppet, kigger vi på overetagen (Mine forældres soveværelse) og midt i deres dobbelt seng er der @!#$ overalt.


Dette er sket 3 gange nu, og nu har de bare fået nok.


Hvad skal vi dog gøre? Det er simpelthen frygteligt!!


Vores anden hund på 10 år går pænt udenfor men hvalpen fatter intet...




Gode råd Mangles i HØJ grad...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2006 19:33

Mit bedste tip: Skæld hunden ud, når I ser den gør det. Fortæl den, at det den gør er fortkert, og det vil I ikke have. Så skulle den gerne forstå det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det hjælper
Forfatter: 
Dato:  04-10-2006 20:02

ikke at lukke hvalpen ud hvis det er på de forkerte tidspunkter


Den skal ud når den har sovet, spist og leget


I skal gå med den ud og blive der til den er kommet af med noget, ros den og tag den med ind

0
0
Svar på denne tråd
 
 renlighed
Forfatter: 
Dato:  04-10-2006 21:00

Hvalpe skal besørge eller tisse med det samme, de vågner, kort efter de har spist og drukket, efter at de har leget / eller bare løbet rundt, når der kommer gæster i huset, hvergang de bliver opstemt og ellers ca. 1 gang i timen...

Man skal ikke vente på at hvalpen selv signalerer at den skal ud og tisse...Den vil som regel blot søge lidt væk, fra vores normale opholdsrum...Da hvalpen tager det for at være uden for hulen...

Det er derfor vores ansvar, at sørge for at tage hvalpen udenfor, på de førnævnte tidspunkter. Tag hvalpen ud og bliv selv udenfor hos hvalpen, til den har besørget. Ros hvalpen når det sker. På denne måde får hvalpen ikke succes med at besørge inde, men kun succes med at besørge ude... og den vil derfor selv begynde at gå mod døren og pibe når den er trængende...

0
0
Svar på denne tråd
 
 13 uger...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2006 21:52

Hej Lærke,


Allerførst, det er virkelig ikke hensigtsmæssigt at følge rådet med at skælde hvalpen ud for at besørge indendørs. Den forstår absolut ingenting og vil blot blive forvirret og bange, hvilket rent faktisk kan føre til at den vil vedblive med at småtisse meget længe, når den bliver usikker i andre situationer.

Dernæst, der går der en vis tid før hvalpens blære er udviklet og den er derfor, som 13 ugers hvalp, overhovedet ikke herre over hvornår den sætter sig og allermindst hvor.

Som både Jeanette og Maja skriver, er det jer der skal sørge for at vise hvalpen det rette sted at besørge og I skal have roen og lade den selv finde ud af hvad den skal. Ros, ros og atter ros, og intet pres. Det er faktisk heller ikke ualmindeligt at hunde er op mod 6 måneder før de er helt renlige...

Så tålmodighed, kærlighed og viden er vejen frem. Det er jer der er de kloge og kan forstå verden som vi har indrettet den-det kan jeres hvalp slet ikke endnu.


Mange gange pøj, pøj og tillykke med hvalpen.


Kh. Tine.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Øhm...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2006 21:56

Jeg synes egentlig ikke at det virker som om I har gjort meget andet end at sørge for at den kommer ud?

Det lærer den jo ikke noget af.


Som de andre siger, så gå med den indtil den tisser eller laver stort og rooos den - alt hvad i overhovedet kan.

I øvrigt kan man somme tider godt mærke på hvalpe at de er ved at skulle noget - de ligner som regel nogen der søger efter det rigtige sted, og de er vældigt målrettede.


Igen som de andre siger - hvalpe skal ud når de har sovet, leget og spist.


HUSK AT ROSE!




Vickie


Igen med Zheena.

Og aldrig mere uden.



LEJLIGHED SØGES!

1-2½ værelses lejlighed søges akut på amager!

Tilladelse til husdyr.

Skriv eller ring, - ALT har interesse.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvalpen
Forfatter: 
Dato:  04-10-2006 22:13

må da være ældre end 13 uger... (?)


Dårligt råd jeg kom med...



0
0
Svar på denne tråd
 
 Lærke...!
Forfatter: 
Dato:  04-10-2006 22:21

Lærke :)


Vi har også lige fået hunde vaps, og den har kun tisset indenfor 1 gang og skidt inden for 1 gang inden for 3 uger, jeg tager den med ud LIGE når den har spist/drukket/sovet/ leget og været vild og så gør den det selv.


Jessie er allerede begyndt at sætte sig ved døren når hun synes hun trænger.



Hun er Labrador :)





Ejeren af den dejligste shetlænder hoppe!
| Man blir aldrig for stor til en shetlandspony |

Medejer af den dejligste tinker hoppe!



Siden om Donna | Siden om Rino | Siden om Mooni

0
0
Svar på denne tråd
 
 man skal ikke regne med
Forfatter: 
Dato:  04-10-2006 22:30



...at en hvalp begynder at være renlig, før end efter den er et ½ år.. :)


Nogle racer er det først omkring 1 års alderen.. :) :)






Mkh.
Else.




Man lugter ikke af hest, man dufter.. :) :) :)

HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!



Lækker kl.münsterlænder/breton bl. hanhund 1 år, søger nyt hjem NU.

Henv.:Laila Thomsen 97301303

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det forstår jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  04-10-2006 22:36

Jeg har med alle de hunde jeg har haft fra hvalp fulgt de retningslinier som LineogPiv skriver om, og jeg har ikke med een eneste af mine hvalpe haft uheld efter en uge.


De hunde jeg har haft er Schæfer,Collie, Gravhund, Dalmatiner,Rottweiler, Australian Shepherd, Irsk Ulvehund og Jack Russell terrier.


Det er da rimeligt forskellige racer eller?


MH Conny




Følg klummen "Trænerliv" på

WESTERNPORTALEN der har 11,500 hits om dagen


Vil du vide noget om NONI Juice?

WWW.NoniUser.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kan ikke bare forvente
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 00:03

at en hvalp "fatter" hvornår og hvor den må besørge.


En hvalp er styret af sine instinkter og hvad den har lært og hvis din hvalp ikke er "renlig" (virkelig renlig er der ingen hunde der er før de er 6 mdr. gl minimum, for før kan de slet ikke kontrollere deres blære) er det fordi den enten er utryg eller har lært at besørge indendørs.


Det nytter ikke noget at lufte hvalpen hvis den f.eks er utryg ved at besørge udenfor. Det kan være en stor og farlig verden for hvalpen og derfor vil den vælge IKKE at besørge udenfor for at undgå at gøre andre hunde opmærksom på at den er der.


Find et hjørne af græsplænen tæt ved døren og lav det til tisse-sted. Læg et par af hvalpens @!#$ der så den kan lugte noget "hjemligt" og føler sig tryg. Tag den ud på tissestedet hver gang den har sovet, leget, spist, drukket eller bare virker en anelse urolig. Gå stille rundt med den og giv den en tisse-kommando (bestem selv, jeg plejer at sige tis-tis) og ROS den når den gør det rigtige.


Det tager ofte tid at gøre en hvalp renlig, især hvis den ikke er helt tryg og det kan jeg egentligt godt forstå den ikke er, hvis I lader bare et minimum af jeres frustrationer og irritationer komme frem. Hvalpen har ingen anelse om hvorfor I er sure og bliver blot mere usikker = det forøger risikoen for dumme uheld.


I enkelte tilfælde kan I "straffe" hvalpen. Hvis den sætter sig for at besørge kan I hurtigt snuppe den, sige NEJ og så bære den uden for (og vente tålmodigt indtil den har besørget), men straffen må aldrig blive fysisk og at f.eks. tvinge dens snude ned i lorten/tisset er direkte dyrplageri og medfører blot en endnu mere svag og frusteret hund.


13 uger er altså ingen alder. Væn jer til at have hvalpen under opsyn KONSTANT de næste par uger, så vil jeg garantere jer at der vil komme en markant fremgang. Man kan ikke bare regne med at hvalpen bliver renlig af sig selv eller vælger at skide udenfor fordi døren står åben - man må selv gøre en meget ihærdig indsats.







Belgiske hyrdehundehvalpe (malinois) med DKK-stambog søger absolut gode hjem.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd
 
 Louise...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 05:14

Min tøs var altså renlig fra hun var 15 uger gammel


Hun har siden da besørget to gange indendøre - og det var pga dårlig mave (hun er 9 år nu)


Så jo - hunde under 6 mdr. kan godt være renlige.


Som andre har skrevet, gå ud med hvalpen efter søvn, leg og måltid.


Held og lykke.


Med venlig hilsen

Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg tror
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 06:31

problemet ligger i "fri adgang til haven" - det er jer, der skal styre hvornår hun skal ud, for i hendes univers hører haven med til huset, og eftersom hun ikke får andre muligheder end at besørge i det, der er hele hendes hjem, skelner hun ikke mellem inde og ude.


min mors lab gjorde det samme - det var også en sommerhvalp. De sad altid ude på terrassen og så gik hunden ind og tissede!


Begræns adgangen til haven og gå med hver gang - og ROS når hun gør det ude.


Hvalpe skal tisse når de har spist, leget eller sovet - eller hvis der er gået lang tid siden sidst!


Held og lykke :-)


Mvh

Christina & Prinsesserne, Skrydenlyst


PRINSESSERNE SØGER EN PASSER :-)

8830 Vammen


0
0
Svar på denne tråd
 
 stadig baby
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 06:34

Den er endnu ikke så gammel, så fat mod. Men det kvævet er ekstra indsats, af de mennesker den bor sammen med.


En hvalp skal tisse m.m når den har sovet, leget, spist og indimellem!

Hvis i er meget opmærksommen, vil i ret hurtigt lære at læse den.


I min verden skal der ikke skældes ud, når det sker uheld, på så ung en hvalp, men roses når det lykkes ude!


Hvis man tager hvalpen i "ulykken" så ta´ den og vend bunden i vejret (det mindsker strømmen) ude i haven, og HUSK ros når det lykkes.

held og lykke

Joan

0
0
Svar på denne tråd
 
 5 mdr.
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 09:21

Som jeg forstår det er den 5 mdr. nu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lene...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 10:20

nu er det jo ikke min opdagelse og mening, men ganske almindelig viden. En hvalp kan man ikke regne med er renlig og kan holde sig før den er 6 mdr. gammel. Hvis din hvalp har kunne være alene i 8-9 timer uden at tisse fra den var 13 uger gl. tager jeg hatten af for det; personligt tror jeg simpelthen ikke på det.


Ja, du kan da sagtens lære din hvalp at være renlig hvis det betyder at den siger til, når den skal ud, men det er jo ikke det samme som at den kan holde sig en hel dag. Rent fysiologisk er hvalpe ikke i stand til at kontrollere deres blære før de er 6 mdr. så hvis din hvalp peb og ville ud fordi den skulle tisse og du ignorerede den ville jeg mene at den nok skulle finde ud af at sætte sig indenfor istedet for at holde sig (fordi sidstnævnte er fysisk umuligt for hvalpe).





Belgiske hyrdehundehvalpe (malinois) med DKK-stambog søger absolut gode hjem.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lærke...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 11:13

Jeg kan kun tilslutte mig de andre som siger at det allervigtigste er at huske at rose hunden når den besørger. Det er mindst 1000 gange vigtigere end at skælde ud hvis den kommer til at have et uheld indenfor.


Men ingen har nævnt hvor vigtigt det er, at hunden er ude uden at jeres gamle hund er med. For hvalpe har det altså med at glemme hvad det er de skal når de kommer ud og der en legekammerat. Nøjagtigt som børn glemmer deres pligter/lektier når de har venner med hjem efter skoletid.


Ellers kan jeg kun sige at i skal have jeres opmærksomhed på hvalpen stort set hele tiden. Specielt i de ovenfor nævnte situationer såsom efter søvn, spisning etc.


Nu ved jeg ikke hvordan i fodrer. Men husk at hunde der har mad stående hele tiden er sværere at gøre renlige. Alene af den grund at man aldrig ved hvornår de spiser...


Held og lykke med projektet.


0
0
Svar på denne tråd
 
 vi har også
Forfatter: 
Dato:  05-10-2006 13:19
lige fået hvalp. Næsten da. Vi hentede hende for 3 uger siden idag. En dejlig hvid schæfer tæve. Fra første dag gjorde vi det at vi gil ud med hende når hun havde spist, sovet, drukket eller leget. Den første uge havde vores hus en duft af lo... men nu er hun stort set renlig. De gange hvor der sker et uheld er som oftest vores egen skyld og skyldes som regl at vi ikke var opmærksomme nok på hendes tegn. Hun bliver nemlig lettere urolig og trisser lidt rundt når hun trænger til at komme ud. Hun er ude om morgennen for første gang ved 6 tiden og sidste gang mellem 22-23. Men når der har været et uheld indenfor så vasker jeg gulvet i Rodalon. Det fjerner al lugt og bakterier. Evt tidligere uheld kan jo dufte og dermed gøre det "tilladt" at have uheld indendøre.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider