Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Forstuvet fod - nogen gode råd?
Forfatter: 
Dato:  16-05-2006 16:05

Jeg var så uheldig at forstuve min fod i søndags. På fredag har jeg sidste skoledag dag, så jeg ville ikke synes, at det ville være så sjovt, at skulle humpe rundt på krykker og kaste med karameller og vand Jeg køler foden ned hver 2. time (når jeg kommer hjem fra skole) og går med krykker, da jeg slet ikke kan gå på foden.


Har I nogle gode råd, som måske kan få hævelsen og smerte til at falde hurtigere?






-Team Jessen-
Dunja, Boy & Star



0
0
Svar på denne tråd
 
 RICE-behandling
Forfatter: 
Dato:  16-05-2006 16:19

Rest

Ice

Compression

Elevation


Eller tag en tur til fysioterapeut. En der har ultralyd.

EJg har fået min forvredne fod behandlet et par gange med ultralyd og det har virkelig speedet helingen op.


Forvent dog ingen mirakler hvis foden er rigtigt forstuvet.


Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forstuvet fod
Forfatter: 
Dato:  16-05-2006 16:24

Du skal holde foden oppe HELE tiden, op med den ;-D

- Og så hold den i ro.


Når jeg har forstuvet min fod, og den virkelig er forstuvet, så kan jeg ikke gå på den og ligger med benet i vejr konstant.


Så du må nok finde på et kostume med krykker til :-P





Mvh Rollo


JHN Moderator


...Hesteløs.




*Chanell, Rollo, Marie, Uffe, Fame & Meti - de savnede*

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rollo...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2006 16:26

Jeg har overvejet Snøvsen ;D


Æv æv.. kan jo ikke sidde med den oppe hele tiden, for så kan jeg jo ikke sidde her og bruge tiden på HN ;)






-Team Jessen-
Dunja, Boy & Star



0
0
Svar på denne tråd
 
 Da jeg
Forfatter: 
Dato:  16-05-2006 18:52

Da jeg for nogle måneder siden forstuvede min fod lå jeg de første par dage med foden oppe HELE tiden og lå med is på det meste af tiden.


Da hævelsen var faldet tog jeg til lægen og fik lagt en meget støttende bandage af et eller andet specielt materiale og spooky nok kunne jeg støtte lige med det samme bagefter uden at det gjorde det mindste ondt og lægen sagde så at jeg skulle gå så meget som muligt og undgå at sidde for meget stille.


Ved ikke om du har været til lægen for hvis du ikke har synes jeg helt bestemt du skal tage derop og høre om de evt kan ligge en eller anden støttende bandage på.


Håber du får en go og ikke humpende dag


Hilsen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heidi...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2006 07:50

Vi har været på skadestuen, og jeg har fået en bandage på, som jeg skal tage af hver aften. Hvor længe gik der før din hævelse faldt?


Jeg fik at vide, at jeg bare skulle gå på foden, men den er stadig meget hævet, så mit ben er helt "skævt" fordi jeg ikke kan rette det op pga. hævelsen. Derfor er det lidt svært bare at gå på den.


Tak for dit svar! :)




-Team Jessen-
Dunja, Boy & Star



0
0
Svar på denne tråd
 
 ondt i foden.
Forfatter: 
Dato:  17-05-2006 14:57

Føst vil jeg give tina ret med "RICE", det virker men man må kun have is på 20 min, så varme på 20 min osv.

Jeg har nu altid kun brugt is, husk endelig at lægge et viskestykke el. lign imellem is og hud.

Gemmen de 4 år jeg har været på landsholdet i judo, har jeg utallige gange haft forstuvet begge ankler og div. tæer, så jeg taler af erfaring når du kan begynde at støtte på foden igen, vil jeg råde dig til enten at tape den op, eller anskaffe dig et ankelbind, der kan forhindre at du kommer i endnu en yderstilling hvor den så forstuves igen.
En forstuvning er en lang proces, der kan nemt gå et par måneder hvor du kan mærke til det efterfølgende, så husk at vær forsigtig God bedring...

det var alt fra mig, håber du kan bruge rådet.

venlig hilsen Belinda
0
0
Svar på denne tråd
 
 belinda...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 20:53

Tak for dit svar :)


Jeg har her i dag, gået en del uden krykker, og uden så voldsomme smerter. Jeg har jo en elastikbandage på fra sygehuset, men jeg har også sådan et "ankelbind" som støtter fodleddet (som jeg bruger når jeg løber), tror du også jeg kan bruge det? Eller er der en speciel mening med det jeg fik fra sygehuset?


Jeg håber (og tror) at jeg kan gå helt uden krykker i morgen




-Team Jessen-
Dunja, Boy & Star



0
0
Svar på denne tråd
 
 Brug banager
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 21:11
Mest muligt- og skån foden.
En forstuvning varer 2-3 uger. Længere, hvis man har vredet og slået leddet.

Jeg har selv gået med gips på et forstuvet håndled, men den gjorde ondt i månedsvis efter!

Støt leddet og belast det mindst muligt.

Hvis det ikke hæver, så er varme godt. Is er mere mod hævelser.


Mvh xtiny
---

< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.

---
<t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan?

bash.org


0
0
Svar på denne tråd
 
 xtiny...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 21:34

Hvor længe skal man regne med at den er hævet





-Team Jessen-
Dunja, Boy & Star



0
0
Svar på denne tråd
 
 987654
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 01:46

Da jeg forstuvede min fod, ude foran parken, var på vej til koncert (Rock 'n royal)

Av av.

Jeg stod op i 6 timer, og gik bagefter.

Der var den super hævet.

Men måske hjalp det?


2 dage efter var jeg til hest, uden sadel.

1 uge efter med sadel.


Først, ingen krykker!

Foden ska holdes i gang, og ha hvile.

Og du ka godt regne med, at det laaang tid efter, ka gøre lidt ondt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bevæg foden så meget
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 11:21
som muligt UDEN at det gør ondt - det fremmer helingen. (Fibrene kommer til at ligge i den rigtige retning fremfor på kryds og tværs)

RICE (Som er omdøbt til PRICE i øvrigt :) ) indeholder da ikke varme ?:-) - de første 48 timer må der overhovedet ikke komme varme i nærheden af en skade da det fremmer kardilation (Udvidelse) således at hævelsen bliver større så vidt jeg har lært. Jo større hævelse jo længere tid tager det før skaden bliver god igen.

Belinda - har du fået nogen begrundelse til at varme skulle være godt på en skade (Inden for de første 48 timer altså)? Varme er jo godt på ældre skader fordi det fremmer kardilation sådan at fibrene bedre kan arbejde - men akut er det skidt sku jeg mene?!? Det er ikke en kritik - jeg er såmen bare nysgerrig :)

PRICE bestsår i øvrigt af:

Pressure: En nyopstået skade bør holdes under stort pres (Kompressionsforbinding) i 15 - 20 minutter for at mindske hævelsen.

Rest: Ja det er vel ikke så underligt at foden skal holdes i ro så længe hævelsen stadig arbejder. Det vil sige at man i de første 24 - 48 timer bør holde skaden i nogenlunde ro. Herefter er det bare med at komme igang igen indtil smertegrænsen (Der må gerne være ømhed)

Ice: Is på med et håndklæde imellem i ca 20 minutter en gang i timen de første 6 - 8 timer.

Compression: En støttende forbinding som skal ligge fast men ikke så stramt at tæerne bliver blå :)

Elevate: Skaden skal så vidt muligt holdes over hjertehøjde.

Ice og Elevate gælder forresten også når en ældre skade "bryder op igen" med hævelse til følge.

/Trine T =)

What We Do in Life Echoes in Eternity
0
0
Svar på denne tråd
 
 til carina
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 14:18

hej carina.

jeg vil sige du skal kun bruge bandagen så længe foden er hævet, efter hævelsen er faldet skal du kun bruge ankelbindet til at støtte med. brug endelig stadig is, hvis du syntes den hæver eller gør ondt, men KUN 20 min af gangen, og så som de andre siger op med foden

du må være tålmodig, det er en LANG proces før den er god igen , så derfor er det vigtig du passer på den og ikke overbelaster den, det kan du sagtens mærke når du gør, tor mig så ser man sådan her ud

venlig hilsen belinda
0
0
Svar på denne tråd
 
 ja sq da
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 16:46

ned i videobutikken, lej 2.514 film, videre derfra til nærmeste supermarked og køb guf til de næste 14 dage, ring til al familie og alle venner og beklag situationen,- meeen om de ikke lige kan ta' over for en periode, derfra direkt til sofaen med benene oppe og HYG DIG (i den erkendelse at du alligevel hverken kan gøre fra eller til)


KH


Annette




rigtige piger rider hver dag


0
0
Svar på denne tråd
 
 Mindst 1 uges tid
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 19:33
Men den slags skader tager den tid, de tager.
Det er vigtigt ikke at overbelaste, da skaden så ikke får ro til at hele op.

Pas iøvrigt på ikke at lægge bandagen for stram, da det så vil forøge hævelsen, når blodet ikke kan løbe tilbage. En bandage skal ligge til og støtte, men den må ikke føles stram.

Min dreng har haft forstuvet foden og adskillige fingre flere gange, og jeg har også selv haft min del i tidens løb, men det er fordi, vi er lidt hypermobile. :-(


Mvh xtiny
---

< MoLaUstEr > They call it PMS because "Mad Cow Disease" was already taken.

---
<t_SaBeR_t> Does your Army of Darkness have a dental plan?

bash.org


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider