Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 husleje stigning - hvor meget?
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 14:05

Hvor meget må en udlejer hæve huslejen med?


Jeg har lige fået en husleje stigning på ca. 12 procent, uden at udlejer har gjort noget med bygningen.


Der står det er på grund af stigende udgifter til vand og renovation.


Må det godt stige så meget? jeg syntes, jeg har hørt noget om at det kun må stige med indeksreguleringen, når der ikke er sket ændringer i lejligheden.


Nogen der kender reglerne?





"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er ikke helt inde i reglerne
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 14:14

Jeg tror ikke jeg kender reglerne bedre end dig, men jeg er helt sikker på, at du har ret.


Han kan da heller ikke sige, at det er stigende udgifter til renovation, hvis han ikke foretager nogen. Det lyder da mærkeligt.


Nu ved jeg ikke, hvordan reglerne er HVIS han så foretager en renovation, men jeg ved at hvis det er kommunen der er udlejer og de foretager byfornyelse og sætter huslejen op, så kan lejerne få forhøjet boligstøtte i nogle år efter byfornyelsen, så de kan betale den forhøjede leje.


Men mon ikke der er en eller anden herinde, der er mere klog på reglerne end mig.


Mvh


Anna





Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Renovation og
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 14:20

Renovation og renovering er to forskellige ting :-D Renovation er bortskaffelse af affald og renovering er ombygning af ældre ting.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Familieadvokaten
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 14:31

Prøv at gå ind på www.familieadvokaten.dk


Vælg brevkassen og så underpunktet bolig og så igen lejebolig. Der er masser af spørgsmål som dit og der står nøje beskrevet, hvordan huslejestigningen skal være formuleret. Hvis ikke det er sket helt korrekt, så er den ugyldig.


Det vil sige, at den faktisk skal indeholde en beregning, der dokumenterer hans udgifter og hvordan det påvirker jer. Endvidere skal den indeholde klagevejledning. Men check hjemmesiden.




*** Små gule, der kan og vil ***

0
0
Svar på denne tråd
 
 lyder af meget...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 14:40

det lyder godt nok som en stor stigning.. 12 % især hvis der intet er sket mht istandsættelse...







Alt over 165 er ikke en hest men en Giraf :-)

ODENSE; Sød og glad ældre hest søger rolig rytter til skovtur/hygge fra juli.... skriv og hør nærmere!

Privat rengøring tilbydes i ODENSE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lejelov
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 15:03
For Privat udlejning:

§ 48. Lejeforhøjelse efter § 47 eller § 47 a kan gennemføres med 3 måneders varsel.

Stk. 2. Kravet om lejeforhøjelse skal fremsættes skriftligt og indeholde en angivelse af lejeforhøjelsens størrelse. Kravet skal tillige indeholde oplysning om grunden til lejeforhøjelsen samt om lejerens adgang til at gøre indsigelse, jf. stk. 3. Indeholder kravet ikke disse oplysninger, er det ugyldigt.

Stk. 3. Vil lejeren ikke godkende kravet om lejeforhøjelse, skal han skriftligt fremsætte indsigelse senest 6 uger efter, at kravet om lejeforhøjelse er kommet frem til ham. Udlejeren skal da indbringe sagen for huslejenævnet senest 6 uger efter lejerfristens udløb, hvis han ønsker at fastholde kravet om lejeforhøjelse.


For udlejning via boligselskab:


§ 9. Den samlede leje for en afdelings boliger og lokaler skal til enhver tid være fastsat således, at den giver afdelingen mulighed for af sine indtægter at afholde de udgifter, der er forbundet med driften, herunder til foreskrevne bidrag og henlæggelser og lignende i henhold til reglerne i lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v.

Stk. 2. Lejen for en afdelings boliger fastsættes efter deres indbyrdes brugsværdi.

Stk. 3. Ved afdelingens ibrugtagelse skal lejen og fordelingen heraf på de enkelte lejemål godkendes af kommunalbestyrelsen, når byggeudgifterne er opgjort og den endelige finansiering er tilendebragt.

Stk. 4. Ændringer i lejefordelingen skal godkendes af kommunalbestyrelsen.

§ 10. Lejen fastsættes årligt på grundlag af et driftsbudget for det kommende år. Lejeforhøjelser, der er nødvendige til opfyldelse af kravet i § 9, stk. 1, samt lejeforhøjelser, der er en følge af ændringer i lejefordelingen, jf. § 9, stk. 4, kan gennemføres med 3 måneders varsel. Hvis huslejeforhøjelsen er sket med for kort varsel, er lejeren først forpligtet til at betale forhøjelsen fra det tidspunkt, hvor et tidsmæssigt korrekt afgivet varsel ville have haft virkning.

Stk. 2. Lejeforhøjelser som følge af stigninger i en afdelings driftsudgifter skal fordeles således, at fordelingen af den samlede leje på de enkelte boliger opretholdes, jf. § 9, stk. 2.

Stk. 3. Lejeforhøjelser som følge af forbedringsarbejder skal godkendes af kommunalbestyrelsen. Overstiger lejeforhøjelsen inden for et regnskabsår ikke 1 pct. af lejen, kan forhøjelsen dog gennemføres uden kommunalbestyrelsens godkendelse.

Stk. 4. De i stk. 3 nævnte lejeforhøjelser fordeles som nævnt i stk. 2, forudsat at arbejderne medfører den samme relative forøgelse af brugsværdien.

Stk. 5. Krav om forhøjelse af lejen skal varsles skriftligt over for den enkelte lejer med det i stk. 1 omtalte varsel og indeholde oplysning om forhøjelsens beregning, grunden til forhøjelsen og forhøjelsens størrelse angivet i kr. pr. måned.

Stk. 6. Bliver udlejeren bekendt med, at varslingsskrivelsen ikke opfylder kravene i stk. 1 eller stk. 5, skal udlejeren hurtigst muligt skriftligt orientere samtlige berørte lejere herom. Orienteringen skal samtidig indeholde de påkrævede oplysninger. Hvis forhøjelsen er sket med for kort varsel, skal lejerne oplyses om virkningen heraf. De i stk. 3 nævnte lejeforhøjelser kan først varsles til ikrafttræden fra tidspunktet for ibrugtagelsen. Udlejeren kan tage de nødvendige forbehold om kommunalbestyrelsens godkendelse.

Stk. 7. Gør forholdene det påkrævet, kan kommunalbestyrelsen påbyde forhøjelse eller nedsættelse af lejen.

§ 11. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 9, stk. 3 og 4, og § 10, stk. 3 og 7, kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

§ 12. Uenighed om, hvorvidt et varsel om huslejeforhøjelser er i overensstemmelse med gældende regler, jf. § 10, stk. 1 og 5, afgøres af beboerklagenævnet.

§ 13. Socialministeren kan fastsætte nærmere regler om de i §§ 9-12 nævnte forhold.



Først og fremmest


Har du lejet ved en privat mand, eller via boligselskab?

Er brevet udformet som det skal være. Mindst tre måneders varsel, samt mulighed for at klage over dette.


Hvis ikke ville jeg råde dig, til at ringe til en advokat med speciale i boligret - han kan rådgive dig, uden at det nødvendigvis koster noget, medmindre han skal til at skrive breve osv. for dig.


-Annette


0
0
Svar på denne tråd
 
 Du lader til at have
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 15:20

fået en skatte og afgiftsforhøjelse, jf. lov om leje, §§ 50 og 51.

Den skal være varslet senest 1. maj, hvis udlejer skal kunne opkræve den fra 1. januar 2006.

Den kan naturligvis kun opkræves med det, der svarer til udgiftens/afgiftens størrelse, fordelt efter lejlighedernes indbyrdes lejefordeling.


Har du ikke fået en beregning med, hvoraf du kan se, hvorledes ændringen forekommer?




Livet er som en pølsemaskine; hvad der kommer ud af det, afhænger af hvad man kommer i ... :-P
0
0
Svar på denne tråd
 
 ingen beregning
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 16:36

der står bare.


på grund af fortsatte stingninger på både vand, renovation og ejedomskatter, ser vi os nødsaget til at lade huslejen stige pr. 1. juni 2006.


også hvormeget jeg skal betale mere. det er ikke ret meget, men syntes nu alligevel at det virket som et lidt speget måde at gøre det på.


"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg mener
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 16:37
ikke ret meget er 175 kr. om måneden men det er også meget når jeg kun betaler 1425 kr nu.

"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

0
0
Svar på denne tråd
 
 asferg
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 16:47

De skal varsle den slags mindst tre måneder i forvejen. Derudover skal de give dig en rimelig beregning på det. samt en klagevejledning.


Den huslejestigning du har fået, er ugyldig.


Kontakt en advokat. Selvom 175 kr her og nu ikke er meget, så bliver det til en del på et år.


-Annette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er IKKE en advokat
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 20:41

du skal kontakte, men Huslejenævnet i den kommune, hvor du bor. Har du ikke fået en beregning, er varslingen ugyldig, men det skal du have en afgørelse fra Huslejenævnet om. Ellers kan udlejer bare opkræve den alligevel.

Det koster ca. 120 kr. at indbringe en sag for nævnet.




Livet er som en pølsemaskine; hvad der kommer ud af det, afhænger af hvad man kommer i ... :-P
0
0
Svar på denne tråd
 
 JeanetteB
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 20:45

Huslejenævnet hvis det er privat lejet ja, beboerklagenævnet hvis det er via boligforening. Netop fordi jeg har så lidt oplysninger til min rådighed, foreslog jeg en advokat - Så risikerer man heller ikke at "spilde" tid med unødvendige led i behandlingen af sådan en sag ;)


-Annette

0
0
Svar på denne tråd
 
 mange tak
Forfatter: 
Dato:  12-04-2006 23:43

Tusind tak for hjælpen, jeg vil kaste mig ud i projekt "ikke så stor stigning"


God påske til jer alle


"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider