Logo used for printing
Ryttersnak
Avl

Du skal være logget ind, for at kunne bruge, Mine debatter

Hvor nødvendigt er det med andre føl?
Forfatter:  TW (Skriv besked)
Dato:  27-07-2010 16:25

Jeg skal for første gang prøve at have føl næste forår, og ville lige høre jeres mening om, hvor væsentligt det er med legekammerater i de første måneder. Jeg kan godt regne ud, at det sikkert er bedst for føllet at gå sammen med andre føl, men er det mon synd/skadeligt hvis det kun går sammen med moderen de første 5 måneder på en fold ved siden af andre (voksne heste)? Har I selv haft "ene-børn" før?

Det lidt særlige ved situationen er, at jeg ikke selv bor i Danmark når hoppen skal fole. Det er netop pga. udlandsarbejde det næste år, at jeg har valgt at forsøge mig som avler. Jeg er ikke frisk på at lade en anden ride min hest imens, og samtidig vil jeg vildt gerne have et føl efter netop denne hoppe. Så alt i alt skulle det være nu, mens hun alligevel ikke skal rides. Hvis jeg er rigtig heldig får jeg min kommende konkurrencehest ud af det :)

Men det betyder så, at jeg er nødt til at finde det HELT rigtige sted, hvor de passer rigtig godt på hoppe og føl og tager sig af det hele for mig (jeg kommer nok kun hjem max en gang om mdr). Der hvor hoppen står nu, stoler jeg rigtig meget på ejerne - de holder virkelig øje med hypperne og de har det godt. De er godt nok ikke så erfarne ift. at få føl, men de vil 100% forsøge at gøre alt rigtigt. Der er bare ikke andre føl næste år, så føllet kommer i så fald til at undvære legekammerater frem til ca. 5. mdr, hvor jeg kommer hjem og skal have begge heste med til Sjælland uanset. I den forbindelse finder jeg legekammerater et sted, hvor jeg selv kan passe dem begge.

Men er det synd i de 5 mdr?? Problemet er, at jeg ikke kender en avler selv, som jeg ellers kunne overlade hende til.. Jeg kender stort set kun ryttere. Jeg er villig til at betale hvad det koster, bare jeg virkelig føler mig tryg ved at overlade foling og det at have hoppen og føllet de første 5 mdr. til vedkommende. Jeg ville vildt gerne finde en erfaren avler til det, hvor de kunne gå sammen med andre føl, men kender bare ikke lige den rigtige. Er lidt øm over min hoppe, så det er pokkers svært det med at overlade det hele til andre.. Nogen herinde, der enten har en mening om det med "ene-børn" eller som måske endda har et godt forslag til en at overlade det til - helst på Fyn/ikke for langt oppe eller nede i Jylland?? (ps. det er en lille sød og medgørlig hannoveranerhoppe. Ejeren er også medgørlig, bare lidt en hønemor når jeg nu ikke selv kan holde øje).

Svar på denne tråd  Forrige tråd | Næste tråd
 Jeg ville forsøge
Forfatter:  Sine (Aslan) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  27-07-2010 16:46

at finde et stutteri, hvor du kunne plante din hoppe plus fremtidigt føl.

Føl kan som sådan sagtens leve uden legekammerater det første halve år - det gjorde mit det første - men åååh, hvor har de bare meget glæde af hinanden, hvis de er to eller flere.

De søger hinanden utroligt hurtigt og desuden er "følbørnehave" hvor den ene hoppe tager sig af to eller flere føl ad gangen, imens de andre har fred til at græsse noget som heste helt automatisk gør og jeg tror det er rigtigt sundt.

Så det ville være mit råd

tja...
Forfatter:  Poivre ♥MM♥ (Skriv besked)
Dato:  27-07-2010 18:19

mit føl var mere irriteret på sin jævnaldrende (forstår jeg godt). Nu har hun fået en jævnaldrende mere, som hun også er sur på. :)

I mit tilfælde kunne min i al fald godt have gået uden jævnaldrende, det virker som om, hun får mere ud af de voksne. Men om ikke andet, har de da med de små, mulighed for at komme højere i hieraki..

Græs/Løsdrift 500 /1000 vinter /boks, vest for Århus, med ridebane. Link

Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

Mine har været "enebørn"
Forfatter:  StaldRohan (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  27-07-2010 18:25

dog med selskab af "legetanter og onkler" netop dem her som rigtigt godt gider at lege.. Det største problem har som sådan ikke været de første par md,, men jeg må sige at de fra 3 md og frem bare har så godt af selvskab..

Jeg glæder mig som et lille barn til at der kommer 2 her næste år.

Personligt ville jeg ikke overlade hoppe og føl til folk der ikke er "avlervant" men jeg ELSKER også at følge føllende fra deres første skridt til alle de oplevelser de får. Det er så sjovt at se dem og jeg syntes jo personligt at jeg har den fedeste tid sammen med dem.. mens de er søde, dejlige og nemme.. lømmeltiden når de er (en) plage var jeg gerne foruden.. Tænker hver gang.. "så skal vi til det igen!! "

Hvis det er et afkom du selv skal beholde så havde jeg ifolet hende næste sommer (hvor du alligevel skal afsted) og ventet på og fulgt føllet selv.. De første md er altså noget helt specielt. ikke mindst med ALT den grundlæggende prægning.. og det er ikke meget rod der skal laves i den de første 6 md. før du står med balladen når du kommer hjem.

udover dette så skal du også lave et regnestykke på at aflevere din hoppe i fol til fuldpas, inkl. foling, pasning, nattevagter prægning osv. og vide hvem du overlader den til.. Det er ikke en billig fornøjelse!! Jeg har haft en ståede her og hun gav 3000 kr pr md. hun tog afsten 3 md før hoppen folede og kom også først hjem 3 md senere.. Men så havde hun så også en dejlig smuk lille hoppeføl der kunne blive trukket og løftet ben og få grime af og på og som var passet i alle leder og kanter. Men det er mange penge.. og spørgsmålet er om det er sparet godt væk ved at den evt går i løsdrift eller bare "passer sig selv" det er smag og behag!!

Held og lykke med beslutningen..

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.dk

Basis kåret Skimmel PRE hoppe sælges.

Se hjemmeside.

jeg står
Forfatter:  atenta (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  27-07-2010 18:27

tror jeg nok(Hun er ikke scannet drægit i nu) med det samme. og synes det er meget svært, men lige nu håber jeg bare:) så kommer det andet nok.

skive til mig hvis der er spørgsmål til dressurkursus.

Tak for svarene foreløbigt
Dato:  27-07-2010 21:35

Tak for svarene :) Er temmelig uerfaren mht. føl, så vil rigtig gerne høre andres erfaringer med ene-børn.

Hoppen er allerede i fol, så den beslutning er truffet :) (håber også at din er drægtig atenta). Ville selvfølgelig gerne have været hjemme og fulgt det hele selv, men på den anden side ville jeg nok næppe få gjort alvor af at få føl og give hoppen den pause senere i dens uddannelse - det passer lige så fint ind, nu hvor jeg alligevel ikke kan ride stævner i over et år. Håber helt klart at føllet bliver min fremtidige ridehest, men der skal nok lidt held til at avle en stjerne i første forsøg..

Hmm, må lige overveje det lidt, jeg hælder nok også mest til at finde et godt sted med andre føl, og har også fået et par personlige beskeder med steder, der umiddelbart ser super godt ud. De få steder jeg selv havde tænkt på var bare kæmpe stutterier, hvor jeg var lidt i tvivl, om der ville blive holdt øje med hestene. Ville virkelig være ked af, hvis de fx gik med skader, der ikke blev opdaget. Jeg vil gerne se flere steder, hvis andre af jer skulle have plads og overskud til en ekstra hoppe og føl næste forår - gerne en erfaren avler på Fyn/ikke for langt væk i Jylland. Mange tak for de personlige henvendelser og svar her foreløbigt :)

Jeg har
Forfatter:  Helena (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  27-07-2010 22:36

Jeg har fået i alt 5 føl indtil videre, og kun 1 af dem har haft en legekammerat - og der er da indtil videre blevet meget normale

Normalt har de gået sammen med mindst 1 anden hest, men i år har jeg desværre måtte sende resten af flokken på græs et andet sted i nærheden, da der var nogle uoverensstemmelser imellem hvem der bestemte og hvis føl det var, hvis du forstår

Føllebølle virker dog glad og tilfreds, men der mangler nok lidt leg. Jeg regner med at flokken skal samles igen i midten af september, og så får hun et par legekammerater de er dog hhv. 1 og 2 år ældre end hende.

Helena

2 års vallak efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

1 års hoppeplag efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

3. maj 2010 - Hoppeføl efter Romanov/Leredo/Romancier

www.gghorses.dk

Overskrift
Dato:  27-07-2010 23:45

Hmm, rart at høre at følle godt kan klare sig som enebarn, hvis det bliver løsningen - hoppen står nemlig så godt hvor den står, det var bare rart lige at få lidt reaktioner på om de første 5 mdr. uden andre føl ville være synd. Det ser ud til, at der er lidt for og imod. Mht. de ældre heste på stedet er jeg virklig i tvivl, de kommer nok på hver sin fold, da især den ene kan være ret strid.

Jeg overvejere videre, og ser hvad der evt. dukker op af muligheder. Tak for svar i hvert fald:)

Føl alene også her
Forfatter:  Helle 1 (J) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  29-07-2010 10:18

Hej TW

Har også fået et (dv) hingsteføl sidste år og den har heller ikke haft legekammerater, da vi ikke er avlere, men gerne skulle have en ny ridehest til min datter om nogle år.

Vi har hestene hjemme, 5 selv og 2 opstaldere, de første 5 måneder gik han selvf. med sin mor, derefter med 2 vallakker på 18 og 11 år, synes han virker meget harmonisk, har været meget i hænder og han virker ikke som om han savner noget. Pt er han på sommergræs med en 6 års vallak, det går også fint, de er perlevenner. Han er måske nok meget rolig på fold, ser ham sjældendt tage en fræser eller bukke, men æder bare græs det meste af tiden.

Så tror sagtens, at man kan få fornuftige heste ud af det.., selvom det helt optimale nok er at have legekammerater

Venlig hilsen

Helle

123456
Forfatter:  Huber ♥Pariwiset♥ (Præsentation Opd.) (Skriv besked)
Dato:  30-07-2010 22:18

min dreng på et år gik alene sammen med sin mor og en flok andre hopper... da de to han skulle lege med ikke kom ud... han styrede de damer på folden og han virkede ikke ked af det de skiftes som en normal flok til at passe han så tror han havde det fint nok... men vil sige derefter skal de have en eller flere at lege med min går sammen ed 3 andre hingsteplage og hvor har de meget glæde af hinanden :) de skal gå sammen så længe som muligt :) så de kan lege og "slås" med hinanden

Legekammerater
Forfatter:  Charlotte ♣Stutteri Lund♣ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  31-07-2010 07:53

Jeg vil sige at selvfølgelig overlever føl at være uden legekammerater, men har man først prøvet at have 2 føl eller flere gående sammen, så vil man gør ALT for at ens føl skal få jævnaldrende selskab.

Mvh.
Charlotte

Til salg:

3-års DV-hoppe, 165 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis

3-års DV-hoppe, 162 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin

Flere sammen
Forfatter:  Michelle ♥Stald Bjerregravϖ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  31-07-2010 09:10

Er bare så skønt, mine er nu 2 mdr og snart 3 mdr og de leger bare så meget. De kan få flere timer til at gå med det, og får sig nogle løbeture med bukkespring og jeg skal komme efter dig.

Man kan se de er på udforsker tur sammen, og undersøger alt sammen side om side, så sødt at kigge på.

Imens kan begge mødre gå og hygge sig, en anden fordel er også at de passer hinandens føl på skift, så ligger de to føl ned og sover, så bliver den ene hoppe ved dem, mens den anden kan gå lidt sine egne vejne.

Det giver et godt sammenhold i flokken.

Kan kun anbefales.

Dansk Oldenborg Avl
Heste der kan og vil.

Bjerregrav´s Amigo tilsalg. Efter Effekt

Bjerregrav´s Amy tilsalg. Efter Dalmosegårdens Tempo.

Venter føl efter Lamour af Støvlebæk medio Maj2011.

Vi fik vores
Forfatter:  Lillian (Balingo) (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  31-07-2010 09:59

allerførste føl 17/6 og hun går med sin mor, sin "tante" og hendes føl fra 2009 og vores lille maskot "shettien".

De er allesammen hopper og de hygger. Hun bliver passet godt af både tanten og shettien, så mor kan få lidt fred fra sprællebassen - og så forsøger hun at lege med åringen, men indtil nu har hun faktisk mest legeglæde af vores shetti og så tanten

Vi ville ellers gerne have en jævnaldrende til hende hun kunne lege med og havde hun været blevet en hingst, så var den nok også kommet i "føl-børnehave". Men indtil videre ser hun ud til at trives meget fint som hun har det og vi er så glade for hende og nyder at se hende vokse og opleve verden.

Hvis du er tryg ved det sted din hoppe står nu og de er med på at beholde hende og følle og være der for dem, så ville jeg ikke overveje at flytte

Du ved trods alt hvad du har og at det er godt og trygt.

Trods vi er helt uerfarne og også har haft mange overvejelser og tanker undervejs, så har vi haft stor glæde af at kunne trække på erfarne avleres gode råd og vejledning.

;o) Lillian

ensamma föl
Forfatter:  Lena 2 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  31-07-2010 12:02

Hästar är flockdjur och jag tror att alla föl mår bäst av att växa upp med jämnåriga lekkamrater. Min erfarenhet är att föl som är lite skygga blir tuffare och mer framåt även mot människor när de har lekkamrater i hagen. Jag tror dock att det är allra viktigast är att hingstföl har lekkamrater, de leker från 2-3 månaders ålder på ett annat vis än stofölen. Ibland händer saker som man inte kan rå på, vi har t ex i år tre föl i stallet, men en är konvalescent, så den har boxvila/korta stunder ute, så det får bli att ett föl är ensamt med mor de första månaderna. Han blir nog häst ändå, men man märker på humöret att han hade behövt ha kompisar att leka med, men nu går inte det då han ska hållas så stilla så gott det går i några månader.

Konklusion
Dato:  31-07-2010 17:40

Tror konklusionen bliver, at følle skal stå et sted med andre føl.

Det er nogle helt utroligt søde mennesker hoppen står ved nu, så de forstår såmen sagtens, at jeg nok vælger en mere erfaren avler med andre føl i stedet. Så nu er det bare med at få fundet de helt rigtige at overlade ansvaret til. Alle de personlige henvendelser jeg har fået lyder til at være avlere, jeg turde overlade det til, så nu må jeg rundt og kigge de næste måneder og vælge :) Tak for svarene.

12324565356
Forfatter:  Jeannette *Stald-Bøgely* (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  31-07-2010 20:00

Mit første føl gik også som enebarn, der blev dog efter et stykke tid lukket et par ældre hopper med derud. Vi valgte dog da han var hingst at skille ham fra mor som 6 mdrs og købte en lille pony hingst til ham på samme alder og hold da op hvor de sloges og havde meget glæde af hinanden :-)

I år har jeg et hingste og et hoppe føl der går sammen med deres mødre. og ja de søger hinanden rigtig meget, men jeg synes ikke det er synd at de er enebørn det første halve år. Selvfølgelig er det optimalt men ikke en nødvendighed. Tror mere det er ved 6 mdrs alderen de har mere brug for jævnalderne og andre for at få prøvet deres grænser af og lære de sociale spilleregler at kende.

Mvh Jeannette

Mor til Marcus Mikael 191106

Pinto araber er vejen frem...

føl alene
Forfatter:  maja1981 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  31-07-2010 21:10

jeg ville ikke betænke mig ved det, men istedet sætte mor og føl sammen med en anden legeonkel/tante indtil.

Havde heller aldrig haft føl før da jeg købte en ifolet hoppe

jeg havde udover hende to ældre vallakker(som så kun blev til 1 kort efter pga slem tilbagefald af forfangenhed)

en uges tid efter føllet var kommet blev vallakken lukket sammen med mor og føl.

det gik rigtig godt og lige fra starten blev føl (hingst) og vallakken bedste venner.

ham den gamle legede rigtig meget med følle og de gik altid sammen.

mor blev desværre aflivet pga slem gigt i benene da følle var 1 år.

jeg har nu vallakken og følle som nu er 2 år. og de er stadig bedste venner, og følle har aldrig virket som om han har manglet selvskab af andre jævnaldrene. og er nu sød og normal efter min mening

min søster fik uventet føl og hun voksede også op med kun mor og tre andre hopper og har heller ikke virket som om hun savnede noget (måske hvis det havde været et hingsteføl, pga mere leg. mine legede ihvertfald RIGTIG MEGET)

Teori og praksis
Forfatter:  mylady (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  01-08-2010 10:06

Jeg har altid været af den opfattelse, at selvfølgelig skal føl have jævnaldrende legekammerater.

Sidste år skulle vi have føl, og det var meget vigtigt for mig at finde en anden hoppe med føl, så der var to føl. Det lykkedes at finde en hoppe og et par uger efter sidste føls ankomst blev de lukket sammen. Men de havde desværre slet ingen gavn af hinanden. Hingsteføllet ville lege og være vild, mens hoppeføllet helst bare nussede eller løb rundt og blærede sig.

Så snart hingsteføllet blev fravænnet og chippet, sendte vi ham i løsdrift med andre føl/plage, hvilket virkelig gavnede ham helt enormt.

I år har vi kun et hoppeføl, men hende og hoppen fra sidste år har allerede meget mere gavn af hinanden end de to fra sidste år havde.

Derfor tror jeg nok min teori er ændret lidt. Legekammerater er godt, men samme årgang kan være meget forskellig, så de får ikke nødvendigvis den store glæde af hinanden, og så vil jeg hellere sende dem afsted i løsdrift, hvor de kan gå i en større flok.

Mvh

Mette

Sommergræs i Kolding tilbydes

Se mere her

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

HN afstemning
Hvilket grovfoder får din hest? (Forslag: Julie ♣Platiano♣ )

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater

Logo