Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 Opstaldning nær Kolding - forslag
Forfatter: 
Dato:  11-11-2016 20:48
Hej alle.
Som nogle af jer har gættet har jeg halvpart på denne Irish Cob, som tilhører en sympatisk ejer.

For et par uger siden spurgte jeg ejeren om noget helt andet, men pludselig tog samtalen et sving - om jeg var interesseret i at have Lex som helpart? Altså, inklusiv ret til at flytte hende? (Det, som herinde kaldes lånehest)

Øhm.
Det må jeg jo indrømme at jeg er.

Luksus problemet er, at så vil jeg gerne flytte hesten. Men hvortil?

Rytteren har brug for:
Kort transporttid. Bor i Kolding, arbejder i Odense. Nær Kolding eller Vestfynsk del af motorvejen.
Adgang til som minimum oplyst ridebane, men helst også ridehal (evt via halkort, men jeg vil ikke bryde mig om at ride på vej i mørke)
Omgivelser egnet til ture - og sympatiske mennesker at ride med. (Sympatiske mennesker er ekstremt vigtigt, da omgangskredsen er meget fattig på hestetosser.)
At man må tage sin underviser med.
Og naturligvis fuldpas. Fodring, mugning, ind og ud luk. (Der er sikkert mange dejlige fuldpas steder. Jeg er bare læge og har skiftende vagter og mere end 37 timer pr uge + omgangskredsen bor på Sjælland. Ups. )

Hesten vil gerne have:
Mest mulig foldtid
Rigeligt grovfoder
- små flokke på foldene gætter jeg på at gør det nemt for hende at falde til.
Jeg har ikke kendskab til astma eller andet, udover at hun skal fodres som en koldblod. Og ekstreme mængder insekter måske kan give antydning af sommereksem på mulen.

Hvad har i af forslag til lovende steder?
Og er der noget specielt jeg skal være opmærksom på ift at have lånehest? (Jeg regner med at vi laver kontrakt for et år af gangen og ejer betaler forsikring og vaccination, jeg betaler resten.)
Er der noget specielt ift budget? (Opstaldning, foder udover hvad der evt er inkluderet, evt halkort, undervisning, smed. Hesten har fuldt udstyr men jeg risikerer at "komme til" at købe mere, men det gør jeg allerede. Jeg aner ikke hvad der skal forventes at lægge til siden til dyrlægeregninger - jeg har 20.000 kr luft på kontoen. )
0
0
Svar på denne tråd
 
 Gudsøgård
Forfatter: 
Dato:  11-11-2016 21:43

Gudsøgård ved landevejen mellem Kolding og Middelfart kunne være et bud.

 

Jeg har lånt hest ud tidligere og betalte alle dyrlæge-udgifter. Jeg ville som ejer ikke lægge min hest liv i hænderne på låner. Hun skulle bare ringe efter dyrlægen, hvis hun fandt det nødvendigt.

Skulle man diskutere dyrlægeposten, så finder jeg det mere rimeligt, at låner tager sig af de løbende forventelige udgifter til vaccine og tandrasp.

Hvad hvis hesten får tarmslyng? Skal du så betale 20-30.000 for evt operation?


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  11-11-2016 22:13
... Jeg vil se forsikring kontrakten før jeg overtager hesten.
Og det skal diskuteres i låne kontrakten.

Hvis noget er uklart, vil jeg behandle hesten somom jeg ejede den - og pive bagefter.
Som læge har jeg set hvor meget tavs lidelse gamle mennesker kan gennemgå med følger af brud, kroniske lidelser mv. Jeg vil ikke gå uendelig langt for at holde liv i dyr - men det er etiske grunde før økonomiske. (Tror jeg - har aldrig afprøvet det hårdt imod hårdt.)
Men det tager jeg da lige med i overvejelserne.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider