Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 Træls sadelleje - hvilken sadel?
Forfatter: 
Dato:  11-07-2016 15:42

Hej allesammen :)

 

Først lige en beskrivelse af min ene hoppes sadelleje:

*Sporty/slank men tønde/cylinder formet hest

*Meget skrå og umarkeret skulder som er meget tilbagetrukket

*Lettere overbygget (vækst)

*Bred ryg

*Gjordleje langt fremme

 

Hun har haft utallige af sadler og den som har kunne ligge bedst på hende (dog stadig med tildens til at glide en anelse frem), er en Silhouette dressursadel (gammel model) med fit. 4 bomvidde.

Derudover bruger hun en Equisoft dressurgjord med lammeskind.

 

Jeg har slanket hende så meget som det er muligt, da sadlen slet ikke kan blive liggende hvis hun samtidig er for tyk.

 

Min sadelmager har pt. sadlen hjemme for at give den en ny stopning og nye gjordstropper, og han mener at den ligger som den skal, men at jeg nok skal overveje enten at udvide bommen eller skifte sadlen, når hesten (om et års tid) forhåbentlig har sat muskulatur.

Hun er kun meget let redet, og har derfor ingen muskulatur pt. Mit eget håb var at sadlen ville kunne blive liggende bedre, når hendes skuldermuskulatur udvikles, men så mener sadelmageren at hun vil være for bred til sadlen og så kommer jeg til og stå med problemet igen.

 

Jeg hælder mest til at udvide bommen på nuværende sadel, når tiden kommer, netop fordi jeg har haft så store problemer med at finde en sadel der ligger så godt som den.

 

Dog vil jeg gerne se hvad der ellers kunne være af muligheder (andre sadler) til et sadelleje som hendes.

 

Krav som en sadel skal kunne leve op til:

*Lige bom (ikke buet)

*Bredt kammer (så bredt som muligt)

*Skal ligge en anelse højt fortil, for at kompensere for en lette overbygget bagdel (og dermed stadig ligge i ligevægt)

*Gjordstropper skal ligge langt fremme eller kunne rykkes helt frem

*Brede puder (stor bæreflade)

 

Hvilke sadelmærker/modeller ville i mene kunne være interessant at kigge på, når tid er? Jeg er IKKE interesseret i bomløsesadler (medmindre de er godkendt til stævner og ligner en engelsk sadel), og det SKAL være en dressursadel med lange gjordstropper.

 

Billede af sadelleje (ser ikke så slemt ud på billedet, som det er, men her kan i se at jeg ikke kan slanke hende yderligere):

 

Billede

 

Og her er et billede fra da jeg købte silhouette sadlen i vinters (inden den blev rettet af sadelmager, og da hun stod opstaldet et andet sted.. Ligger for langt fremme på billedet):

Billede

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Frank Baines
Forfatter: 
Dato:  11-07-2016 21:57

Kender en hest der minder meget om det du beskriver. Den var heller ikke helt nem at finde sadel til. En Frank Baines ligger godt på den. Det er den model til markerede heste, selvom hoppen ikke er markeret.

Tror en Frank Baines ville være værd at tjekke ud til din hest. Sadlen har dog et meget dybt sæde og meget knæstøtte. Det er jo lidt en smagssag om man kan lide det.

 

Mvh Stine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har gode
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 14:05

Jeg har gode erfaringer med at få ombygget en Stübben Scandica.

2 forskellige sadler til 2 meget forskellige heste.

Den ene meget som din, der blev ændret på bommen, ved at montere lidt tykt læder et sted, og så tage lidt ud et andet sted langs bommen. Det virkede fint, i de knapt 10 år jeg havde hesten.

 

Ellers er Prestige, en god sadel til mange forskellige slags heste, og kan tilpasses.

Jeg har selv en Prestige Leonado, som nu er små 10 år gammel, den gik sidste år i arv til min nye hest, da den heldigvis kunne tilpasses


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 16:04

Lige umiddelbart er mine "rytter krav" sekundære, når det gælder om at finde en sadel .. Det vigtigste er at sadlen passer hesten, og så må jeg jo bare vænne mig til den sadel det nu måtte være.

 

Men altså HVIS jeg kunne vælge frit, så er det kun godt jo mere støtte der er. Jeg sidder selv perfekt i en bates innova. Jeg har mange problemer med min ryg, som kan afhjælpes ved den rette støtte .. Men altså .. Jeg overlever nok den times ridning om dagen i en "@!#$" sadel, hvis det er dét som skal til for at min hest ikke får rygproblemer.

 

Lige umiddelbart tror jeg ikke at Stübben kan gøres bred nok i kammeret .. Men vil klart tage et kig på Frank Baines :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 22:02

Min hoppe er meget lig din, ihvertfald i din beskrivelse af sadellejet. Hun er også mega svær at finde sadel til, samtidig er hun ultra kort, runde ribben og umarkeret sadelleje/skulder.

 

Vi startede faktisk også ud med en Silhouette sadel som jeg var ok glad for, men den voksede hun så ud af hurtigt :(

Hun er kun 5 år og ikke redet specielt meget, så lige nu handlede det for mig om at finde en sadel der kunne ændres på, indtil hun ligesom er "færdig-formet".

 

Jeg har derfor købt en helt ny Thorowgood T8 Low Profile til hende. Thorowgood var i sin tid et discount-mærke, men de har i dén grad oppet sig og laver nu nogle vildt fine sadler- især til prisen!

 

Den T8 jeg har fået nu ligger rigtig godt, den vejer ikke så meget og kopfjernet kan skiftes og den er uldstoppet. Desuden kan knæstøtterne flyttes rundt og gjord-ophængende kan ligeledes flyttes rundt i 3 forskellige positioner. Så den er jeg faktisk blevet glad for :)


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 MieChristine
Forfatter: 
Dato:  13-07-2016 12:46

Hun er for bred over ryggen til bates/wintec sadler, så jeg tænker det nok er det samme med Thorowgood? Hvor bredt er kammeret og er puderne brede ? Har du evt. et billede?

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-07-2016 13:47

Thorowgood og Wintec/Bates kan ikke sammenlignes, det er ikke samme sadler. Thorowgood brander jo sig selv netop som dem, der leverer sadler til de brede, runde heste :)

 

Du kan Google Thorowgood T8 low profile og se den, ellers kan jeg tage nogle billeder af min.

 

Min sadelmager mente at det enten var Thorowgood eller Jeremy Rudge der kunne ligge på min, som nogle af de eneste muligheder da hun er så bred og umarkeret.


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-07-2016 14:09

Okay - tak skal du have :) Den vil jeg kigge lidt nærmere på :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prestige er fantastisk
Forfatter: 
Dato:  24-07-2016 13:23
Jeg syntes prestige sadler ligger rigtig godt, du skal selvfølgelig have den brede der passer, men den ville jeg prøve.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 HDR Paris
Forfatter: 
Dato:  25-07-2016 20:57

Du skulle prøve en HDR Paris - lige bomfacon og meget bred bæreflade, og så kan gjordstropperne flyttes efter behov, så den er super til heste, som har et svært sadelleje. Den passer bedst runde, umarkerede heste med lige ryg. Jeg har en til salg i fit 3,5, hvilket svarer til bred, bom 34 ca.

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

0
0
Svar på denne tråd
 
 gjorden
Forfatter: 
Dato:  26-07-2016 12:54

Jeg er også ejer af et stk hest hvor sadlen glider frem på trods af at den er tilpasset og burde blive liggende.

 

Jeg rider med Bates og wintec sadler på min og er rigtig glad for dem -nu skriver du at det ikke passer på din fordi den er for bred over ryggen. Har du også prøvet wide udgaverne?

 

Nå men min erfaring er egentlig at når man har en hest med fremadliggende gjordlege, så glæder det om at finde den rigtige gjord! (selvfølgelig skal sadlen også passe)

jeg har prøvet mange forskellige og er kommet frem til at dem som virker på min hest er de anatomisk gjorde -ikke banangjorde.

Her er læder eller det "stof" som de bruger på wintec gjordene dem som virker på min hest.

Samtidig skal jeg også passe på at gjorden ikke bliver for bred og tyk oppe ved albuen da den så gnaver.

 

Så mit råd til dig vil være at nu har du fundet en sadel som passer hesten (så længe det vare), så nu skal du til at finde en gjord :)

 


Cand. Agro.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-07-2016 23:48

jeg har en hest med nogenlunde samme facon som din, og jeg har også været igennem et hav af sadler, alle gled frem Nu nævner du godtnok at du ikke tror at en stubben er bred nok i kammeret, men det er sådan en sadel jeg har nu, og den ligger bare perfekt glider ingen som helst steder. Det er en ældre stubben scandica nova, bom 32. Det tog mig lige en uges tid at vænne mig til det lidt hårdere og fladere sæde, men det tænker jeg ikke over nu, til gengæld har den dejligt store knæstøttter.

 

Lige et billede af min hests facon

Billede

 


Hedevang

 

Mangler du en flot festkage?

http://Kagetilkaffen.dk

 

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 12:19

Prøv Sommer sadlerne :)


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook - HER

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hedevang
Forfatter: 
Dato:  31-07-2016 17:22

Ved du hvor mange cm kammeret er på det smalleste sted?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jjjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 23:41

Mere end en bred god hånds bredde.j


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook - HER

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider