Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 Tophorse Jutlandica dressursadel
Forfatter: 
Dato:  06-05-2015 09:12

 

Hejsa :)

Er der nogen herinde der ved noget om Tophorse Jutlandica Dressursadlen?

Jeg har lige købt en "brugt" (nærmest ny), og undrer mig over at jeg ikke kan finde den på google.

Er der nogen herinde der kender den? og eventuelt ved hvad sådan en koster? (ny pris)
i får lige et billede af banditten :)

Billede


nu med gule Hjalte Tidselbjerg

 

men savner min røde basse Apache

 

 

og husk så lige de tre fingre der peger mod dig selv, når du peger på andre!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tophorse
Forfatter: 
Dato:  26-05-2015 19:29

Tophorsesadlerne produceres vist ikke længere. De var Stübbens parallel mærke og ret billige. De er stoppede med skum, kan ikke tilpasses og er ikke anatomisk korrekt opbyggede efter i dags viden om hestens ryg og sadlens indvirkning.

 

Jeg har en 15+ år gammel tophorse hængende i kælderen og INGEN sadelmagere eller andre, der forhandlere sadler vil have noget som helst med den at gøre. Værdiløs og ubrugelig er hvad den er og de vil ikke engang se den, når jeg nævner den. Det er så også over 12 år siden den har været i brug, men den er næsten som ny i udseende.

 

Så har du umiddelbart gjort et knapt så godt køb og skal virkelig være opmærksom på om den ligger korrekt på din hest.

 

Min tophorse ryger på forbrændingen en dag ved lejlighed. Har ikke samvittighed til at sælge den til en godtroendes hesteejer, der måske putter den på en hest i den tro at det er en brugbar sadel.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ah så ringe er de
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 09:46

Så ringe er Top horse sadeler altså heller ikke, men det er da klart sadelmager ikke syntes det er en god sadel når der ikke kan tjenes penge på at stoppe om hele tiden.

Det er ikke en 15000 kr sadel men en ganske udemærket sadel, jeg har selv haft en og den lagde super godt på hesten.

Mange er de dyre mærker laver også med skum, Prestige laver begge dele, især mange springsadeler med skum.

Alle sadeler skal lægge godt på hesten ligegyldigt mærke.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er ikke skummet
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 16:37

Det er nu generelt ikke skummet de har noget imod. Ud over at den selvfølgelig ikke kan tilpasses og derfor skal passe perfekt til hesten.

 

Det er den ikke anatomisk korrekte opbygning af sadlen den er gal med. Kammeret er for smalt, pudderne er ikke syet efter nutidig standard og giver ikke korrekt trykfordeling på hestens ryg.

 

Engang var var det en udemærket sadel - i dag ved vi bedre og sadlerne er designet anderledes. Ligesom at mange af de gamle Kieffer og Stübben (og sikkert mange andre mærker) heller ikke er noget værd i dag.

 

Nej sadlen er ikke dyr. Mener at den jeg har hængende kostede omkring de 5.000 kr fra ny (for omkring 15 år siden).

0
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum
Forfatter: 
Dato:  01-06-2015 13:39

okay.. jeg er egentlig lidt i chok, for det eneste jeg har oplevet er at jeg sidder fantastisk og at sadlen passer laaaangt bedre end dyrere sadler jeg har haft...

jeg har haft hest i mange år, og kan godt se hvis den er helt gal, og det er den ikke her..

Min sadelmager forklarede mig princippet i skummet og brugte meget tid på at tjekke at alt var som det skulle være.... han kunne SAGTENS have solgt mig en langt dyrere sadel, og jeg spurgte ham sågar om ikke en af de dyrere var bedre til hesten..

"NEJ!" sagde han og holdt fast i at sadlen lå som syet på hesten...

og jeg oplever også at hesten har LANGT nemmere ved arbejdet end før... han er løsgjort, villig og runder sig gerne til begge sider som han af og til kunne have svært ved før..

så at den skulle være så ringe kan jeg ikke genkende...
og "anatomisk korrekt udformet" må vel også være et spørgsmål om den enkelte hest, for hvad er anatomisk korrekthed i forhold til forskellene på fjordhest vs. varmblod, Svajrygget vs. karperyg, bred vs. smal?

anatomisk korrekt vil vel altid være et spørgsmål om hestens anatomi, og ikke sadlens udformning generelt?


nu med gule Hjalte Tidselbjerg

 

men savner min røde basse Apache

 

 

og husk så lige de tre fingre der peger mod dig selv, når du peger på andre!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis den passer
Forfatter: 
Dato:  01-06-2015 14:18

En sadel er jo ikke dårlig hvis den passer.

 

Men f.eks. er den tophorse jeg har hængende meget smal i kammeret, skæv (er den blevet med årene hvor den bare hængt) og puderne er ikke med syninger i kanterne, hvilket betyder at den støtter på en mindre del af hestens ryg og dermed fordeler trykket på et mindre areal af hestens ryg. I dag er sadlerne jo med mere formsyede (eller hvad det nu kaldes) puder, der fordeler trykket på mere af hestens ryg. De små runde puder på ældre sadler giver mindre trykfordeling.

 

Skummet er ikke dårligt, medmindre sadlen ikke passer, da den ikke kan tilpasses. Men det er jo ligegyldigt, hvis bare sadlen passer. Eneste ulempe her er at man jo så skal købe ny sadel, hvis hesten ændrer sig i sadellejet (muskler, vægtøgning, vægttab osv.). Her har man større mulighed for tilpasning hvis sadlen er stoppet med uld.

 

Jeg sidder også fantastisk i min tophorse, men den kommer aldrig på ryggen af en hest igen.

 

Jeg har nævnt den til 3-4 forskellige sadelmagerere og Heri i Lynge i forbindelse med at jeg skulle købe sadel til min nye hest. Jeg nåede lige at sige tophorse sadel, før de alle sagde nej tak, værdiløs, usælgelig og ikke noget de vil have med at gøre. Så den har jeg ikke formået at kunne sælge som et tillæg til indkøb af den sadel jeg endte med at købe.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider