Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 Træpillesmuld - opstart af boks/mugning
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 15:02

Kære HN'er

 

Jer, der har en masse erfaring med træpillesmuld ...

 

1) Hvor mange sække skal der til opstart af en stor boks (15-16 m2)?

 

2) Hvor mange sække (á 20 kg) bruger I om ugen?

 

Jeg har et svin af en DV-hoppe ;)

 

Pt. står hun på spåner, men eftersom hun roder boksen rundt og sviner som jeg-ved-ikke-hvad, må der en ændring til: TRÆPILLESMULD :)


Med venlig hilsen

Kimmie Helene If

 

<3 Simine <3 Thor <3 Coco Bolero <3 Mille <3 Atorka <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 15:23

Hejsa.

 

Jeg har endnu ikke den helt store erfaring med træpillesmuld, da jeg kun har brugt det i 2 måneder.

 

Mine heste stod på tørv/spåne blanding før, men da jeg ikke kunne forene mig med hverken pris eller det mørke udseende, valgte jeg at gå over til træpille smuld.

 

Jeg har 3 heste som står på det. En som er meget renlig, en som egentlig også er renlig, men da han er meget stor, tramper han alligevel en del rundt i det og den sidste hoppe er et stort svin. Hun skider over det hele, hun tramper rundt i det, hun skraber så det hele bliver kørt op og hun er i det hele taget bare træls at ordne boks hos.

 

Da jeg brugte tørv, brugte 1 balle om ugen til den renlige hest og 2-3 baller om ugen til bokssvinet og den store hest, og så syntes jeg faktisk ikke at de stod så rent som jeg gerne ville have det. Dette var ved at æde mig op økonomisk, så jeg besluttede at jeg måtte prøve noget nyt.

 

Træpillesmuld har faktisk overrasket mig indtil nu. Jeg kan ikke sige hvor meget der skal bruges til opstart, da jeg har kørt videre på mine tørvebokse.

 

Men nu bruger mit bokssvin kun 1 pose om ugen, og ca hver 3 uge får hun 2 poser istedet for en.

 

Den store og den renlige får kun en sæk om ugen.

 

Det ser jo ikke ud af en pind, når man hælder sådan en pose ind i boksen. Så jeg startede første gang med 3 sække på en gang. 2 dage efter hvor pillerne havde udviet sig, stod hestene i en MEGET velstrøet boks. Jeg kunne sagtens have sparet den ene pose.

 

Jeg synes det er super nemt at holde, det giver et meget tørt underlag.

 

Så alt i alt er det et billigt produkt som giver en fornuftig bund.

 

På minus siden støver det meget i forhold til tørv eller spåner. Den del er jeg lidt ked af, da jeg hader støv. Jeg synes også at det kan lugte lidt mere end tørv/spåner, dette er dog ikke mere end jeg kan leve med det, da jeg alligevel ikke bevarer underlaget som der er tisset i. Det bliver fjernet mindst en gang om ugen.

 

Så for mit vedkommende er det stadig på prøve, da jeg egentligt nok er mest et spånemenneske, nu hvor jeg ikke har mulighed for halm. Men prisen og letheden ved arbejdet, samt at jeg synes hestene står mere tørt på træpiller, er ved at overbevise mig om, at mine heste nok kommer til at stå på træpillesmuld i næste sæson. Prismæssigt kommer jeg ned på halv pris, og det har meget at sige, når men tænker på at jeg i tørv kom op på 7000 kr for 5 måneder. Det er for dyrt til at jeg kan fortsætte med det.

 

Håber du kan bruge mit svar.

 

Hilsen Ane

0
0
Svar på denne tråd
 
 smuld...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 15:27

Jeg ville nok bruge ca. 1 sæk pr. kvm som opstart.

Jeg har lidt forskellige typer, den ene en stor drægtig dv bruger 2 sække a 20 kg ugentligt, især nu hvor der trygges lidt ekstra på blæren :-)

Og så har jeg en som får en sæk ugentligt, en meget renligt hoppe som har ét bestemt sted der bruges som toilet.

 

Men forvent 2-3 sække ugentligt hvis det er et svin.

 

Held og lykke med det, jeg syntes at det fungerer meget bedre end andet - har prøvet træpiller, hamp og halm, dette er det letteste og der smides knap så meget rent ud, og så er det ganske økonomisk (selvfølgelig kan intet sammenligne sig med halm mht pris)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-04-2015 19:43

jeg har også prøvet træpillesmuld. var endelig rigtig glad for det, men da mit gulv ikke er isoleret ja så blev det simpelhen for fugtigt i løbet af kort tid her i vinter.

så jeg endte med at gå tilbage til halm



0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2015 23:34

Jeg siger foreløbig tusind tak til Jer, der har svaret mig!

 

Jeg vil forsøge mig med træpillesmuld (det er billigere end spåner, og det lyder jo fornuftigt, ud fra det I skriver!) :) ...

 

Så når hestene kommer på stald efter sommer, skifter jeg :)

 

Rigtig mange tak :)


Med venlig hilsen

Kimmie Helene If

 

<3 Simine <3 Thor <3 Coco Bolero <3 Mille <3 Atorka <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg droppede
Forfatter: 
Dato:  01-06-2015 17:33

smuld, det støver heeelt vildt.

Jeg har ikke kræfter til at muge halmstrøelse ud selvom vi har masser af halm, og det giver væsentligt flere fluer. Træpiller er ikke en mulighed hos mig.

Jeg har fundet en fin løsning med de grå Vidaspåner, og så bruger jeg smuldet i bunden når jeg fx. fjerner våde pletter.

Det virker rigtig fint her - minimalt støv, og smuld i bunden gør det lidt billigere.


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Biosalg.dk
Forfatter: 
Dato:  01-06-2015 17:34

Var for øvrigt billigst med de grå Vidaspåner. 3 pl. lev for 3.750 kr.


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider