Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 Hamp/tørv/andet i løsdrift
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 09:19

Er der nogen, som har erfaring med hamp/tørv eller andet i læskur til hestene?

 

Indtil videre har jeg altid brugt halm i skuret til "pigerne", men jeg er ved at være lidt træt af at skifte det ud så'en ca. hver 14. dag. Selvom det har været i et godt lag (dybstrøelse), bliver det alt for hurtigt gennemblødt, men det er der selvfølgelig nok en lidt logisk forklaring på, hmm.

Efter deres nattesøvn i skuret bliver kroppene strukket godt igennem, samtidig med at en stønnen undslipper deres læber - derefter kommer der en blære- og en rygradstømning, og tilsidst lyder der et veltilpas suk.

Ja, jeg kan følge med i hele deres "morgentoilette", da jeg står på bagsiden af skuret og fylder wrap i deres nette

 

I løbet af dagen bruger de det også som toilet, og da de er henholdsvis 1.72 m og ca. 1.55 m, bliver der ret hurtigt sjappet derinde.

 

Kom glad med både gode og mindre gode erfaringer med anden form for strøelse i et læskur


Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Strøelse
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 17:13

Jeg har tørv som "grund" lag i min løsdrift der suppleres med hamp. Dette fungerer for mig fint. Bunden kan sagtens være overflade fugtig, men aldrig smattet eller decideret våd. Vi supplerer ca. Med 1 Balle hamp om ugen. Løsdriften er vel 4 x 7 M. Vi brugte en hel Palle tørv til opstart a 1350 kr.

Derudover har vi købt hamp for 2500 hvor der gerne skulle være til hele vinteren. Der går to heste på ca. 165 og en shetter.

Vi har støbt bund i løsdriften.




0
0
Svar på denne tråd
 
 Alt andet...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 18:16

....end halm, med mindre man elsker udmugning og stor mødding.

 

Halm får hestene til at bruge løsdriften som toilet, har selv prøvet det. Skiftede derefter til spåner og en overgang flax og med det går hestene kun ind for at få hvile eller læ, mens de gør alt andet udenfor. Forbruget er minimalt i forhold til halm. Jeg har ikke muget ud i flere år, kun strøet lidt ovenpå ca. hver 2. måned og der er knastørt. Jeg tror de med halm godt kan lide at stå og nippe til den (især hvis der ikke er andet stråfoder ad libitum) og så ikke gider at gå udenfor når trangen melder sig.

 

Det skal siges at al fodring og vanding her foregår udendørs, i foderhæk (som ALTID er fyldt), vandkar og krybber. På den måde søger hestene udenfor straks de rejser sig og det falder det dem meget mindre naturligt at bruge løsdrift som toilet .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 20:33

Vi har - om sommeren - i vores løsdrift, træpiller med spåner oveni. Vi muger klatter ud hveranden dag.

 

Når det begynder at blive koldere og hen mod vinteren fylder vi (ovenpå den i forvejen lavet bund af spåner/træpiller) halm oveni. Vi tager klatter i halmen og pletter ca hver 14 dag. Vi fylder halm ind 2 gange om ugen.

 

De er to heste derinde (dog lille hest/pony) og det fungerer rigtig godt.


Vi bruger halm i vinterperioden fordi det er hvad der varmer mest for hestene ligge og slumre i om natten (og det gør de, for de har altid halm over det hele om morgen)

 

Så kan jeg anbefale dig vores sommer løsning. Nemlig træpiller og spåner blandet.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  27-11-2014 20:54

her blander vi træpiller og easystrø,- og selvom hestene både spiser og drikker udendørs, fiser de ind i løsdriften når der skal laves både småt og stort

 

-så sprøjter det jo ikke på benene...


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-11-2014 10:05

Mange tak for jeres svar

 

Det kan godt se ud som, om at jeg hellere må prøve en anden form for "seng" til dem.

 

De er nogle småskøre madammer, for ud over læskuret har de også en løsdriftstald på 24 m2 med fast bund og træpiller ovenpå, men det er altså skuret på 14 m2 med SG II-bund og halm, de bruger til at sove i

 

Fodring og vanding foregår ikke i skuret - vand henne ved stalden, krybbefoder inde i stalden og stråfoder rundt omkring på marken i nette og på paller (slowfeeder).

 

Klatterne fjerner jeg hver dag, ligesom marken også bliver renset dagligt, da jeg nok tilhører den lidt hysteriske udgave af menneskebestanden, som godt kan lide at se på en "pæn" mark - og så satser jeg på, at ormebestanden kan holdes nede

 

Er der så fast bund i jeres skure/løsdrift? Hvis nej, har det så givet problemer i forbindelse med undergrundsvand? - Dermed ment at strøelsen suger for meget væske nedenfra i forhold til ovenfra.

 

Jeg har ingen planer om at lægge fliser/belægningssten ind i skuret inden ny strøelse kommer til - dog er der en "listekant" på 20 cm, de skal træde over for at kommer derind.


Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider