Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 Trense m muslinger
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 22:11

Kære alle

 

Min mor har i mange år, efterhånden, snakket om "trense med muslinger". Dem kan hun huske helt tilbage fra barns ben, men ... jeg har aldrig set sådan et vidunder. Derfor to spørgsmål:

 

1) Er der nogen, der kender til disse og kan fremvise et eller flere billeder?

2) Kan de købes nogle steder/special laves? Gerne hvor ....

 

Håber I kan hjælpe :)


Med venlig hilsen

Kimmie Helene If

 

<3 Simine <3 Thor <3 Coco Bolero <3 Mille <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 GHR heste
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 22:29

Set hos/på Garder husar Regimentets heste.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som Pilou skriver...
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 11:47

... så er det nok garderhusarernes snekketøj, din mor kan huske. Deres hovedtøjer er pyntet med snekker, som oprindelig har haft en betydning, ud over at pynte - jeg husker ikke hvilken.

 

hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fastelavnsridt
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 13:27

Jeg tror også nok at det bruges i nogle egne af landet som har tradition for fastelavns optog til hest...

der udover kender jeg det også kun fra gardehusarerne, men man må da kunne lave det selv ud fra et fotografi... En god tube lim og så i gang ;)


 

Mvh. Karen TT

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vistnok noget med...
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 13:48

Hej,

 

De der muslinger på lædertøjet har efter sigende det formål - har man i hvert fald bildt mig ind en gang for mange år siden - at beskytte hesten mod slag med sabler i nærkamp. F.eks. den lane rem, der hænger ned foran hestens hals, skal beskytte mod sabelslag mod hestens hals.

 

Om det er rigtigt eller ej, ved jeg ikke, men det er interessant om andre ved mere???

 

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trense med snekker
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 16:30

Billede

 

Fastelavn på Amager: her bruges trense og fortøj med snekker, som vist nok er magen til dem gardehusarerne bruger - men her er hestene så også pyntet med blomster i nakken, manen og halen

Hilsen Annebeth - som i gamle dage var "hesteholder" for en af fastelavnsrytterne i Ullerup på Amager


Magne Gad - Krydsningshest med pondus!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hesteskadronen...
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 18:15

Det er rigtigt at snekketøj bruges ved Gardehusarregimentets Hesteskadron.

De skaller der er på læderet kaldes "snekker" og vi har fået fortalt, at de stammer fra et flodleje i Afrika, og er næsten umulige at opdrive.

 

de er påsat læderet for at beskytte hesten, og læderet mod angreb fra sabler, da det var hvad man kæmpede med i gamle dage.

 

Eskadronen har en sadelmager og en elev ansat til at lave bl.a. Snekketøj. På deres snekketøj er skallerne skåret over og syet fast til læderet, og det er vist en meget langsommelig proces.

 

jeg tror ikke det kan købes nogen steder, men jeg ved det ikke.

 

 

jeg har også set det brugt i Sønderjylland i forbindelse med ringridning. Men det er vist noget med at de går i arv dernede.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 23:24

De bruges ihvertfald til fastelavn herude på Amager :-) Jeg har netop set et annonceret tilsalg, 8500,- var prisen - de er vidst ikke helt billige i indkøb :-)



/Line

Fuldblod, hesten med xx faktor!
 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Historisk artikel
Forfatter: 
Dato:  25-07-2014 09:04

Til dem der bliver nysgerrige vedr. traditionen for fastelavnsridt, er der her et link til en artikel fra lokalarkivet i Tårnby:

taarnbybib.net/pdf-filer/glemmer_du/ 2013/GD-2013-1-web.pdf

 


 

Mvh. Karen TT

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider