Logo used for printing

HN afstemning
Kræver dit opstaldningsted, at din hest er udtaget fra konsum? (Forslag: Nomorehorses)

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

Opstaldning i vandrefold/paddock paradis
Forfatter:  Chuntao (Præsentation Opd.) (Skriv besked)
Dato:  30-08-2012 11:11

Hej alle sammen

Jeg har her på det sidste undret mig lidt over hvor udbredt opstaldning i vandrefold/paddock paradise er.

Hvilke steder kender i? (vil være meget interesseret i at høre om steder omkring Skanderborg, men også bare generelt..)

Hvor kan man evt. "finde" stederne?

Jeg har lidt på fornemmelsen at mange har lavet det for deres egne 2-3 heste derhjemme.

Julie Herold

Yesterday is history, tomorrow is a mystery and today is a gift - that's why we call it the present

Igang med BBH Basisinstruktør-uddannelsen.

0
0
Svar på denne tråd

paddock paradise
Forfatter:  Jette-Stald Møllegården (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-08-2012 11:39

Ideen er god og jeg synes egentlige også det burde kunne praktiseres lidt flere steder, men det er faktisk svært at holde sådan et arrangement ordentligt og i god stand.

Jeg har tænkt tanken flere gang, og har fundet et kompromi der passer mig og mine heste + opstalderer.

Hestene går om vinteren på en stor fold med bakker, op til den fold er der flere mindre områder der er indkrænset af træer, der er store trær på folden og flere løsdrift huse, samt noget overdækket osv.

det synes jeg passer bedre til de danske forhold, hvor vi har brug for læ ikke kun fra skur osv. men også naturligt læ.

hestene får deres wrap/halm hvor der hvor jeg synes der er mest læ om vinteren og sådan at de ikke kommer op og slås om en bunke, men har flere forsyningsmuligheder.

jeg tror ikke helt på ideen om faste vandre stier, når vi snakker danske forhold, hvis du ser en alm firekantet løsdrift fold vil du også se at der er vandre spor men at de ændre sig efter vejret og årstiden.

hvis du vil se min fold, er du velkommen til at komme fordi, så vil jeg da gerne vise dig rundt, men det kræver selvfølgelig at du lige kommer forbi sjælland.

jette

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Dato:  14-09-2012 10:35

Hej Jette

Spændende sted du har :)

Hvorfor tror du det vil være svært at holde ordentligt og i god stand? Og tænker du at vandrestierne er et problem på grund af mudder?

Har du forsøgt at følge dine heste med GPS for at se hvor langt de går? Det kunne være spændende at se, jeg har selv overvejet at anskaffe et system til at finde ud af det.

Når du siger at høet kommer i bunker, så går jeg ud fra at du ikke bruger slowfeedere? Har du erfaringer med dem og bevidst valgt dem fra?

Ud fra hvad jeg kan se på din hjemmeside kommer de også på boks dagligt. Eller jeg tager måske fejl?

Julie Herold

Yesterday is history, tomorrow is a mystery and today is a gift - that's why we call it the present

Igang med BBH Basisinstruktør-uddannelsen.

0
0
Svar på denne tråd

mange spørgsmål
Dato:  14-09-2012 14:35

Jeg vil prøve at svare dig så godt jeg kan:

Ja, jeg mener det danske vejr er en udfordring mht. hele konceptet, og det omhander faktisk også stråfoder.

Jeg fodre hvor jeg synes det er mest hensigtsmessigt - og i min verden er en slowfeeder bare endnu et stk. ekstraudstyr der godt kan undværes - er det varmt i vejret får de lidt mindre wrap og mere halm er det koldt får de mere wrap og mindre halm - ganske enkelt.

i min verden skal heste der går ude hele året have fri adgang til stråfoder i ordentlige mængder hele tiden og det er fuldstændig ligegyldigt om de er i en slowfeeder eller ej, men jeg synes det er nemmest at udfodre i bunker, så kan jeg også fordele efter temperament osv.

og nej jeg har ikke gps på mine heste og vil heller ikke have det.

Jeg har bokse til alle heste, det er vist mere for min egen skyld.

Hestene går i løsdrift i blandet flok, men jeg har mulighed for at tage dem ind fx. ved fodertid, hvis der er problemer med at nå at spise, ved smed, ved dyrlæge osv. og selvfølgelige også ved sygdom.

samtidig kan jeg godt lige at jeg ved at hestene kan komme på boks, hvis vejret er ekstremt og jeg må indrømme at det er sjældent jeg tager fejl når hele flokken står inde i den løsdrift der har adgang til boksene, så kan jeg love dig for at de kan komme hurtigt i boks når jeg åbner lågen.

mht. mudder så kan det bare ikke undgås, lige meget hvad man gør, hvis man vel at mærke ønsker naturlige folde - vi har både sandbakker, områder med store runde sten, en jordbakke (kan ikke holdes med græs for hestene elsker den) et stort græs om råde og små "rum" på folden. Vi fylder altid grus foran løsdriftstaldene og laver "vandafledning", men nogle gange er der altså mudder.

hvis du ser på paradis paddock konceptet, så er det skabt i et helt andet klima, med helt andre bundforhold og vejrforhold end vi har her i dk.

udover denne fold har vi heste på helt normale vilkår, boks om natten og fold om dagen i alle de lyse timer.

Du er selvfølgelige velkommen til at stille alle de spørgsmål du har og jeg skal gerne forsøge at svare så godt jeg kan.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forsøger mig
Forfatter:  Bossemor (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  17-09-2012 10:47

Jeg har lavet vandrefolde rundt på min, iøvrigt lille, grund.

Alligevel er der blevet plads til mange forskellige områder og aktivitet til hestene. Er velsignet med en meget alsidig grund der går rundt om gården og det gør selvfølgelig det hele lidt nemmere.

Jeg bruger slowfeedere og hø net og når der ikke er græs, så bevæger hestene sig meget rundt og synes at stortrives. De kommer alle i boks om natten.

Det er min første sæson med konceptet og jeg er selvfølgelig meget spændt på hvordan det bliver til vinter og er enig med Jette i at mudder nok ikke kan undgåes.

Vi arbejder stadig på projektet og så kan der jo også ændres hen ad vejen hvis man synes der skal forandringer til. Feks. kan grene og sten flyttes og den indre tråd kan vel også flyttes hvis man vil.

Jeg er indtil nu meget glad for omlægningen og synes mine heste også fungerer bedre og har ikke haft problemer med overvægt i sommer som jeg plejer (hestenes, alså )

Der er en FB gruppe: Paddock paradise Denmark, som er rimelig aktiv omkring emnet.

Jeg har endnu kun mine egne heste i systemet, men forsøger at leje et par bokse ud. Spændende at se om der er interesse for det.

Vi er som sagt ikke helt færdige endnu, men du er da velkommen til at komme og kigge hvordan vi har gjort det. Bor syd for Odder.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Dato:  18-09-2012 15:32

Tak for dine svar Jette. Jeg har lidt yderligere spørgsmål, hvis det er i orden med dig ;)

Hvis du fodrer ad libitum uden slowfeedere, tager dine heste så ikke på?

Kommer dem, der går i løsdrift også på boks om natten. Og hvorfor går de ikke evt. i løsdrift/på fold hele døgnet?

Bossemor: Jeg vil rigtig gerne komme forbi og kigge på dit setup, sender lige en PB :) Og tak for tippet om FB-gruppen.

Har dine heste grovfoder ad libitum?

Hvad har du af alternativer til vinter, hvis stierne bliver helt mudrede?

Og hvad er din grund til at tage hestene ind om natten? Og har de så stadig adgang til grovfoder ad libitum?

Julie Herold

http://julieherold.wordpress.com/

0
0
Svar på denne tråd

svar.............
Dato:  18-09-2012 22:08

Hvis du fodrer ad libitum uden slowfeedere, tager dine heste så ikke på?

Nej, de bliver ikke fede og heller ikke tynde, jeg fodre med forskelligt stråfoder:

2 slet med analyse i efteråret og de "varme vintermåneder sammen med vårbyghalm,

1 slet med analyse i de "kolde" vintermåneder samme med vårbyghalm

når man fodre med stråfoder adlibitum handler det om at være på forkant og ændre efter vejeforhold, varme, osv. .

Kommer dem, der går i løsdrift også på boks om natten. Og hvorfor går de ikke evt. i løsdrift/på fold hele døgnet?

jamen jeg skriver jo at de går på løsdrift dvs. de er ude hele døgnet

men jeg tager dem ind hvis de ikke når at spise deres krybbefoder, hvis de er syge, hvis det er koldt og regner og stormer, hvis der er snestorm - prøv at læs mit forrige svar på spørgsmålet igen der har jeg forklaret det.

jette

0
0
Svar på denne tråd

Lidt svar
Forfatter:  Bossemor (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  19-09-2012 08:09

Bossemor: Jeg vil rigtig gerne komme forbi og kigge på dit setup, sender lige en PB Og tak for tippet om FB-gruppen.

Du skal være velkommen - viser gerne min model frem hvis andre kan have glæde af at se hvad der kan laves på en lille grund.

Har dine heste grovfoder ad libitum? Tja... de har stadig lidt græst som de får i små portioner men de har hø, dog spiser kun meget lidt af det. Ideelt set skal de have ad libitum, -HVIS altså jeg kan undgå at de bliver fede. Det vil tiden jo vise. Det vil også være nemmere at feks. kun skulle fylde slow feederne op én gang om ugen.

Hvad har du af alternativer til vinter, hvis stierne bliver helt mudrede? Stierne vil nok nogen steder blive mudret i perioder. Det kan delvis afhjælpes med at lægge grene og sten til at få den til at ændre rute. Også her må jeg drage nogen erfaringer.

Og hvad er din grund til at tage hestene ind om natten? Og har de så stadig adgang til grovfoder ad libitum? Jeg rider begge heste og tager dem derfor ind i den forbindelse samt til fodring Jeg fodrer morgen og aften og min erfaring er at det fungerer bedst når jeg også vil have noget energi at ride på. Vi (både hestene og jeg) har det fint med at de er inde om natten. De går ude 10-12 timer pr. dag. De har ikke ad libitum i boksen, men får tildelt 2x når de er inde.

Jeg har iøvrigt også set mekaniske anlæg, hvor man lukker ned nogle timer hver nat for at få ro og afbræk i hestenes indtag af foder, så det har jeg det fint med.

Min holdning er iøvrigt at vi skal lære så længe vi lever... hvis der er noget der ikke synes at fungere, så må vi finde en anden løsning. Det gør jo bare det hele lidt mere spændende.

Boks udlejes i mindre stald med vandrefolde syd for Odder. Veldrænet 20 x 50 bane med lys

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Pris og vilkår for annoncering

Mest populære sider

Logo