Hej Jannni
Jeg vil aldrig købe eller sælge hest uden handelsundersøgelse og røngten. 
Som køber står man jo bedre i dag med den nye købelov, men sælgeren skal jo også have nogle penge, at betale med hvis hesten skal retur. 
Desuden, ender det i tvist tager det nemt 6-12 måneder inden der kommer en afgørelse. Måske længere og der bliver kun taber. Undtagen advokaterne 
Som sælger står man jo helt umuligt. Det er de mest vanvittige "fejl" heste kommer retur på i dag. 
Den gamle 4 ugers prøvetid har aldrig eksisteret iflg. advokater og man kan ikke bare skrive at "hesten er købt som beset". 
Konklution : de penge til handel- og røngtenundersøgelse er givet godt ud.
Jeg har et godt eksempel : jeg købte for 3 år siden en 11 års gl. vallak. Han var brugt til skovtur samt let dressur, jeg vidste, at han ville blive brugt mere hos mig, så han fik "hele pakken". Da han efter nogle få måneder blev halt, sov jeg helt roligt fordi han gik suverent gennem dyrelægekontrol. Det giver ro i sjælen, at vide hvad der er under "huden". Endelig kan det jo ske at hest og rytter ikke passer sammen og den skal sælges igen, så er det rart at vide hvad man sætter til salg 
Ellers håber jeg du finder drømmehesten 
Venlig hilsen
Birgitte Sauer Nielsen