Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hovseneben syndrom
Forfatter: 
Dato:  21-03-2005 15:37
Hejsa

Desværre så fik min ene hest i sidste uge konstateret hovsenebenssyndrom eller betændelse på det ene forben.

Noget værre noget og en rigtig trist medelelse og rigtig synd for min hoppe.

Hun skal derfor til at have 4-punkt ringsko på begge forben og min smed har i samråd med min dyrlæge fået styr på hvorledes de skal ligges med på med såler osv.

Efter 2 måneder skal hun så til kontrol og så må jeg krydse fingre for at det er bedre og hun kan blive 100% rask igen.

Derfor ville jeg gerne høre om der nogen af jer der har haft/har en hest med denne diagnose.
Jeg ved at min hest sikkert aldrig må få lov til at springe bane springning, men chancen for dressur er absolut til stede.

Hvor ofte kommer hesten sig.
Tager det lang tid.

Min dyrlæge har fortalt mig at det kan tage flere måneder eller blot 3 måneder.
Eller det kan være den slet ikke kommer sig.

Men det er altid rart at høre fra andre der har erfaringer med dette.

Jeg er lidt skeptisk på om hun vil blive 100% i orden - for hun er kun 5 i år og faktisk ikke redet netop pga af halthed så en ting er når hun ikke bliver redet, men den dag hun skal til at yde en masse, så er jeg bange for at hun får ondt.

Jeg krydser fingre og håber min dejlige hoppe kan blive rask så vi også kan få den oplevelse det vil være at træne dressur sammen.


Mvh. Louise
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kommer jo lidt an på
Forfatter: 
Dato:  21-03-2005 15:51
hvor fremskredent sygdommen er. Men det kan røntgenbilleder af hovsenebenet jo afsløre.

Hvis det indre i hovsenebenet er begyndt, at 'krystallisere' - altså blive hårdt, så har min erfaring (dyrekøbt) været, at hesten har så ondt at den må aflives. Den har det som om, den konstant går med "søm i skoene"

Jeg har hørt om heste i andre, tidligere stadier af hovsenebenssyndrom, som har kunnet klare sig med specialsko og være gående. Og nogle som har haft hovsenebensbetændelse i så let grad, at de er kommet over sygdommen.

Men hvordan så det ud på røntgenbillederne af din hest?

De bedste hilsner,
Lotte K.
:-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Røntgen viste
Forfatter: 
Dato:  21-03-2005 15:54
Hej Lotte

Billederne viste ujævnheder i randen - ligesom små hakker hele vejen hen når billedet var taget lige oppefra og ned eller omvendt.

Derfor i forhold til det andet forben som ikke viste tegn på noget, var der en markant forværring.

Min dyrlæge sagde at han mente at hun havde 70% chance for at blive ridehest igen.


Mvh. Louise
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hest med hovsenebetændelse.
Forfatter: 
Dato:  21-03-2005 16:42

Hej Louise.

Da min hest var i tjek for spat (bøjeprøve) lavede dyrlægen også bøjeprøve på forbenene og til alles undren var der udslag på det ene forben, vi havde ikke opserveret at han evt. skulle have prob. med det.

Så hesten kom i røngten og det viste sig at han havde begyndende hovsenebenbetændelse i begge forben men det var så lidt at dyrlægen mente at chancerne var rimligt gode , fik sygebeslag (eggbarsko m/sål) og stod så stille et stykke tid.

Vi startede genoptræning det gik fint 2-3 mdr så var den gal igen, forfra igen et par mdr det samme igen, så kom han i røngten igen og det var blevet meget værre på bare 4-5 mdr.

Så kom vi ind i den våde periode og han trådte sine sko af 2 gange og det var der at det rigtigt gik op for mig hvor dårlig han var det gjorde så ondt på ham når han skulle sko`s at vi (dyrl og jeg) blev enige om at nu måtte det være slut, jeg fik uanvendeligheds erklæring og han blev aflivet i feb. i år.

Han`s forløb startede i maj 2004 og han blev aflivet i feb. 2005 så det gik rigtigt stærkt.

Vh. Dorthe.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan ikke
Forfatter: 
Dato:  21-03-2005 18:46
rigtig hjælpe dig med nogen lysende historie omkring hovsenebensbetændelse, da de historier jeg kender har været med negativ udgang. Pånær en enkelt. En af hestene i min stald fik det diagnostiseret for 6 år siden og går pt M-niveau i dressur.

Og det er det lyspunkt som jeg lidt "klamrer" mig til. Min hest har nemlig også lige fået konstateret hovsenebensbetændelse, eller mere retteligt er det vel hovsenebenssyndrom eftersom der ikke er opklaringer på røntgen billedet.

I Shalus tilfælde er den ordinerede behandling 3md på Eggbarr sko med moderat motion.

Jeg overvejer dog at sende den til yderligere undersøgelser på Ansager eller lignende for at få udspesificeret diagnosen eller nærmere indkræset den, da jeg synes den måde min dyrlæge gjorde det på var lige løselig nok...

Jeg har iøvrigt forsøgt at læse mig til så meget som muligt på engelsk og danske sider, men meget af det man finder her på nettet er jo ret udokumenteret...

Held og lykke med din hest!

Hilsen
-Matilde og Shalu :-D-
- Nu i SAK -

0
0
Svar på denne tråd
 
 forsøg kontakte
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 00:47
dyrlæge lennart østblom
han er den i europa der har forsket mest på hovsenebensbetennelse - han bor i gamle ry.
Nummber findes på oplysningen.

Dyrlæge Østblom er også opfinder af eggbarrskoen
han er helt utrolig dygtig, har ikke alminnelig praksisk - men kan måske råde dig til hvad du kan gøre og hvem du kan kontakte.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Til stina...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 01:24
Stina: Hvorfor fortæller du ikke i denne tråd at barfodstrimning kan kurere fx forfangenhed og hovsenebensbetændelse??-nu du gør det så flot i tråden om barfod(kan ikke lige huske hvilken en af de to tråde du påstulerer dette i)???? 8-)

Mvh Makul
0
0
Svar på denne tråd
 
 Har selv en
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 08:35
hej louise
Min hest har også hovsenebensforandring.
Han har siden maj 2004 gået med spc.sko, sådan en hel aluplade.
Han stod først stille i 2½ mrd.(var på fold) og derefter begyndte en laaaang genoptræning, 30min skídt på fast underlag og efter 6 uger (tror jeg nok) var jeg oppe på 120min.
så blev der lavt trav intavaller ind, i ca. 14 dage.

Så kunne jeg stille og roligt gå i gang med bane arbejde igen.
Min hest er stadig gående.

Jeg har dog lært at der er nogle ting at han ikke kan tåle, hvis han tabet en forsko, SKAL han blive i boksen til smeden har været der, altså ingen fold.
Han kan ikke tåle at gå på den frosne knoldede jord, så heller ingen fold i frost vejr.

Du skal også undgå at ridt på en "tung" bane, din hest har bedst af en fast bane.

Jeg rider 1 gang om ugen en tur på fast underlag i 1-1½ time, det mener min dyrlæge er en god ide.

I min daglige træning af hesten arbejder vi meget med at han skal gå "bagfra", så han ikke kommer til at løbe for meget på forparten. Undgå volte arbejde man kan godt stille ned af langsidene, det slider ikke lige så meget.

Nå, jeg kunne vist bleve ved.

Jeg krydser finger for dig og din hest.

mvh

Julle
0
0
Svar på denne tråd
 
 hvad siger dyrlægen?
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 10:41
jeg kunne godt tænke mig at vide : hvad siger dyrlægen at det kommer af ?? og smeden ?? er der er årsag til at din og andres heste har fået det?

jeg har kun kunnet læse at det kan komme af : ridning på forparten eller forkert skoning. passer det ?? Der må jo være masser af andre årsager til at det kan komme. Men jeg kan også læse at eks. travheste næsten aldrig får det !!?




Rid smukt
Rid Klassisk.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Min dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 11:02
siger at man ikke ved hvad den direkte årsag til Hovsenebensbetændelse/hovsenebenssyndrom, måske kan lave dragter og/eller snævre dragter disponere, men forkert ridning skulle ikke være en af grundene. Med hensyn til skoning så er det åbenbart noget der har været diskuteret frem og tilbage men så vidt jeg har læst mig frem til ja så er det heller ikke umiddelbart smeden man kan skyde skylden på... Tror mere det har været noget der har været hevet frem for i det mindste at kunne placere "ansvaret" et sted.

Jeg tvivler dog ikke et sekund på min smeds kompetence, hvorfor jeg jo heller ikke kan være i tvivl om at han er uden skyld i diagnosen... :-)

Desuden er hovsenebensbetændelse/hovsenebenssyndrom jo så ufatteligt mange ting hvorfor årsagen jo også er svær at identificere, også fordi det lyder til at det er ret inviklet at skulle præcisere diagnosen nærmere end blot at det sidder i det område af hoven...

Hvis man kunne pin pinte årsagen ville det jo være dejligt nemt at gå ind og ændre på den faktor der udløste sygdommen...

Hilsen
-Matilde og Shalu :-D-
- Nu i SAK -

0
0
Svar på denne tråd
 
 amerikanske forskere
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 11:12
mener, at have bevist en sammenhæng mellem hovsenebenssyndrom og den måde hesten sætter forhovene i jorden.

Der kan læses mere om "navicular syndrome" i det vedlagte link (håber det virker):

http://www.hoofrehab.com/end_of_white_line_disease.htm#Navicular

Hvis hesten sætter tåen i først, så tager den elastiske ballepude ikke stødet, som den ellers er tiltænkt, og det skaber friktion i og omkring hovsenebenet, og det er disse læssioner, der går under betegnelsen hovsenebenssyndrom.

Når først der er sket skader i området, læges de ikke igen, men man kan i en periode hjælpe hesten med sygebeslag, men hvis hesten stadig sætter tåen i først, så er det en stakket frist inden hesten igen viser halthed mv. igen.

Hvis man kan få hesten til at sætte hoven rigtig i jorden, altså dragten først med overrulning frem til tåen, så kan hestens brugstid forlænges, men det varierer alt efter, hvor stor skaden er og i hvilken tilstand den elastiske ballepude er i.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for henvisningen
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 11:42
til den omgan læsestof, jeg har dog læst noget lignende på flere barfodssider.

Det jeg savner er noget vægtig dokumentation for alle disse solstråle historier om "pil skoene af din hest og kurer den for hovsenebenssyndrom", hvis det virkelig var den enegyldige og rigtige kur burde det vel hurtigt vinde indpas også blandt vetærinerer og dermed blive en mere gængs behandlingsform... Men ikke en af de mere officielle vetærinere steder jeg har søgt efter information om behandling/diagnostisering af hovsenebensproblemer er skoen af blevet nævnt som en mulighed.

Så jeg er skeptisk, og indtil videre vil jeg benytte mig af den behandlingsvej som dyrlæge og smed har udstukket for ig og som andre dyrlæger har sagt er den eneste fornuftige vej at gå..

Hilsen
-Matilde og Shalu :-D-
- Nu i SAK -

0
0
Svar på denne tråd
 
 gid det var så let
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 12:15
Hej shalu

Gid det var så let som du beskriver der. Hvordan skal det få indpas så længe der er ikke er sat penge af til at bevise det. Og hvordan skulle viljen til det komme så længe folk har dømt det ned på forhånd? Af folk som ikke engang selv tager ud og kontrollerer hvorvidt hovene bliver slidt ned, at hestene ikke bløder at de ikke render rundt ømtået osv?

Mit råd er indtil andet er bevist, så brug eggbaren medmindre I har en dyrlæge og en barfodstrimmer/smed ved hånden der i FÆLLESSKAB vil løfte den opgave. Jeg har set eksempler på at det kan lade sig gøre, for er årsagen en forkert hovform; underløbne dragter, indsnævring af hovene, lang tå eller evt høje hæle, så kan hoven rettes op igen. Man skal jo fjerne årsagen først, selve forandringen i hovsenebens regionen, kan man nok ikke gøre noget ved, men man kan fjerne belastningen fra området. Eggbar flytter tyngdepunktet længere bagud men skoens udformning tillader ikke hoven at udvide sig bagtil. Glucosamnín og MSM kan hjælpe på evt betændelsestilstand.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej makul
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 12:16
tak for rosen til mine andre indlæg
Jeg ved dessverre ikke nok om hovsenebensbetennelse, men det gør Dyrlæge Lennart Østblom - jeg anbefaler at kontakte ham. Han har forsket og ved aller mest om dette emne. Det er utrolig inspirerende høre ham fortælle og behandling af heste - han har utrolig mange erfaringer fra sit forsknings arbejde, udover at han er en utrolig dygtig dressur rytter.


0
0
Svar på denne tråd
 
 >>Keppie
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 13:18
Jamen burde det ikke også kunne vinde en hvis interesse hvis resultaterne er så 100% gode som det der bliver beskrevet i den artikel som A henviser til??

Jeg ved godt at det ikke er så let, men eftersom hovsenebensproblemer er et problem for et stort antal rideheste burde en eventuel universal kur (igen sådan lyder det i den artikel A henviser til) så ikke hurtigt vække interesse nok til at få noget ordentlig forskning på området igang??

Det lyder jo alt sammen meget godt, og jeg kunne da også i et svagt øjeblik fristes til at få hevet skoene af hesten, da det jo umiddelbart lyder rigtig godt... og så alligevel min fornuft siger at det ville være et dumt træk...

Inden hesten fik de problemer den har nu talte jeg om muligheden for at lade hesten gå barfods med min smed, hvilket han på det kraftigste frarådede. Trods det at han selv er uddannet i USA og ikke virker særligt forstokket i sine holdning og selv har mange kunder hvis heste går barfods, var hans bedømmelse at min hest ikke ville kunne gå som ridehest hvis den skulle have skoene af... og at hesten sandsynligvis ville være meget ømfodet igennem en lang periode (ikke bare ved ridning) hvis jeg insisterede på at pille skoene af den

Min hests største problem er iøvrigt en tendens til flade dragter, da hoven vokser mere udaf end nedad og har heller ikke nu i forbindelse med dens diagnose fået forsnævrede dragter... smeden sagde ellers at det hyppigt fulgte i kølvandet på problemer i det område da hesten så netop ville forsøge at aflaste ved at sætte tåen i først, heller ikke slidningsmønstret af skoen har ændret sig nu her op til diagnosen...

Jeg har overvejet om man evt. kunne filme hestens måde at sætte hoven i på for at se om den sætter tåen i jorden først eller hvad den gør...

Det pokkers ved diagnosen er jo også at den er så uspecifik og at det ikke rigtig lyder til at derer muligheder for nærmere diagnosticering...

Med hensyn til MSM og Glucosamin så har jeg ikke før hørt om det i forbindelse med hovsenebensproblemer, men det er da bestemt noget jeg ville overveje... du må gerne uddybe din viden om emnet o forhold til diagnosen...

Hilsen
-Matilde og Shalu :-D-
- Nu i SAK -

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for alle svarene
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 14:21
Hej Alle

Tak for jeres svar og medfølelser.

Det er ikke rart at vide at chancen ofte er lille når ens hest får konstateret hovsenebenssyndrom.

Det er også en bekostelig affærer med de her speciel sko og check hos dyrlægen.

Dog er prisen den største hos hesten, hvis den går rundt og har ondt, selvom den får speciel sko på og bilver skånet.

Min skal have alle chancer for at blive rask men det skal også være reelt overfor hesten.

Er der ikke nogen bedring at se når hun skal til tjek om 2 måneder, så må jeg tage konsekvensen af det - men en lille bedring er også nok.

Jeg kan sagtens se den onde cirkel som Dorthe skriver at skoene bliver trådt af og hovene måske bliver dårligere og dårligere ved så mange sko beslag og har svært ved at beholde dem på, specielt ikke optimalt.
Det gør mig ondt med din hest, Dorthe, det må ikke være rart at skulle tage den endelige beslutning, men hellere gøre en ende på det end at han skulle gå og have ondt.

Grunden til at min hest har fået denne skade mener dyrlægen at hun er for lav i dragterne - samtidig med at hun overstrækker sin sene bagpå benet.

Min smed har ikke andel i denne skade, han laver sit arbejde perfekt og beskæring og skoning er 100% i orden.

Nu glæder jeg mig til at få dommen om 2 måneder - for det er nok først her at jeg sådan rigtig bliver stillet overfor realiteten af min hests skade, afhængig af hvor slemt eller godt det ser ud.

Endnu en gang tak for jeres svar og ikke mindst den store interesse der er for at finde årsagen til hovsenebenssyndrom og forebyggelse af dette, selvom jeg nok tror at det er meget individuelt fra hest til hest.

Mvh. Louise

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar tilbage
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 14:45
Hej Matilde/shalu

Pete Ramey, Jackson og Guerrera bliver brugt af en del dyrlæger i USA til behandling af forskellige cases, deres situation i Usa for 5 år siden er ligesom den vi har idag i Danmark. Jeg behandler ikke uden dyrlægens accept nogen heste for nogen som helst sygdomme. Grunden til at man ikke bruger det med at tage skoene af, er at man forestiller sig at de bliver ømme og at hovene ikke vokser.Og man vil hellere ty til et sygebeslag. Hvis sygebeslaget kun skulle på en periode og så helbredte alle heste, ville det jo være kanont, men det gør det jo ikke. En dyrlæge i USA, Tia Nelson har behandlet mange heste ved at tage skoene af dem og slippe dem løs på store arealer et halvt års tid og så har langt de fleste heste rettet sig. Nogen gange kan naturen gøre noget vi andre ikke kan, men det kan tage tid. Det kan også godt være den ømmer sig lidt de første par uger, men har den ikke ondt nu, og den kan jo smertebehandles? Jeg har kigget lidt på billederne i din præsentation og der hvor du traver i ridehus kan man se momentet lige inden hoven sættes i jorden og den kommer ned med tåen først. Men tag en videooptagelse på asfalt og spil det på slowmotion. Obs mange heste lander faktisk tå først, men det er nok ikke alle der udvikler halthed.Der er nok også nogen der går lidt mere småt uden man hæfter sig ved det...

Vedrørende og MSM så virker det inflamatorisk og der kan være processer igang i området. glucosamin virker ved gigt tilstande.

Hvis din dyrlæge er intereseret er vedkommende velkommen til at ringe til mig. Det kan godt være at eggbarskoen hjælper din hest og så er det jo perfekt. Det er da synd at få slået hesten ned.

Måske den anden Matilde har nogle solstrålehistorier der?

PS jeg kommer bare med et alternativt og nej det er ikke brugt herhjemme. Jeg kender et par åbne dyrlæger, der kender mit arbejde, men jeg vil ikke trække deres navne herind. Men hvis hesten ikke bliver øm på fold er der jo ingen skade sket ved at prøve? Man kan også bruge jacuzzi spa støvlerne i behandlingen.
0
0
Svar på denne tråd
 
 svar tilbage
Forfatter: 
Dato:  22-03-2005 14:48
Hej Matilde/shalu

Pete Ramey, Jackson og Guerrera bliver brugt af en del dyrlæger i USA til behandling af forskellige cases, deres situation i Usa for 5 år siden er ligesom den vi har idag i Danmark. Jeg behandler ikke uden dyrlægens accept nogen heste for nogen som helst sygdomme. Grunden til at man ikke bruger det med at tage skoene af, er at man forestiller sig at de bliver ømme og at hovene ikke vokser.Og man vil hellere ty til et sygebeslag. Hvis sygebeslaget kun skulle på en periode og så helbredte alle heste, ville det jo være kanont, men det gør det jo ikke. En dyrlæge i USA, Tia Nelson har behandlet mange heste ved at tage skoene af dem og slippe dem løs på store arealer et halvt års tid og så har langt de fleste heste rettet sig. Nogen gange kan naturen gøre noget vi andre ikke kan, men det kan tage tid. Det kan også godt være den ømmer sig lidt de første par uger, men har den ikke ondt nu, og den kan jo smertebehandles? Jeg har kigget lidt på billederne i din præsentation og der hvor du traver i ridehus kan man se momentet lige inden hoven sættes i jorden og den kommer ned med tåen først. Men tag en videooptagelse på asfalt og spil det på slowmotion. Obs mange heste lander faktisk tå først, men det er nok ikke alle der udvikler halthed.Der er nok også nogen der går lidt mere småt uden man hæfter sig ved det...

Vedrørende og MSM så virker det inflamatorisk og der kan være processer igang i området. glucosamin virker ved gigt tilstande.

Hvis din dyrlæge er intereseret er vedkommende velkommen til at ringe til mig. Det kan godt være at eggbarskoen hjælper din hest og så er det jo perfekt. Det er da synd at få slået hesten ned.

Måske den anden Matilde har nogle solstrålehistorier der?

PS jeg kommer bare med et alternativt og nej det er ikke brugt herhjemme. Jeg kender et par åbne dyrlæger, der kender mit arbejde, men jeg vil ikke trække deres navne herind. Men hvis hesten ikke bliver øm på fold er der jo ingen skade sket ved at prøve? Man kan også bruge jacuzzi spa støvlerne i behandlingen.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovsenebensbetændelse..
Forfatter: 
Dato:  26-03-2005 15:22
Er noget værre skidt!
Min hyp fik det konstateret for 2 ½ mdr. siden..
Hun har nu haft boksro i 2 mdr og lige som jeg troede det hele var godt, haltede hun stadig..
Er nu alvorligt bange for at jeg bliver nødt til at sige farvel til min elskede hyp.
Jeg synes bare det er utrolig svært, især fordi penge har en så stor rolle, og det burde det ikke have..

Mine forældre har ikke råd til alle de forskellige dyre behandlinger som kan fås, og jeg tvivler på at de hjælper.
Hvis jeg vælger at beholde hende som hyggehest (Hvis hun ikke har for ondt) Så får jeg kun halvdelen af forsikringspengene, og så har jeg ikke råd til en ny hest.

Det burde ikke være sådan! har det helt dårligt over det, men der er jo ikke rigtig noget at gøre.
-pengene har magten!

Dyrlægen mener at Zoie har fået sygdommen, fordi hendes hove er for små i forhold til hendes kropsbygning og på den måde bliver hendes forben meget overbelastet.

Held og lukke med jeres hypper alle sammen!
krydser fingre for os!

Mvh. Camilla og Zoie



En god hest behøver ikke være en racehest! :-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Keppie og..
Forfatter: 
Dato:  26-03-2005 16:31
Først.. I det første indlæg står der at der er ordineret ringsko, jeg går ud fra det bare er en fejl fra forfatterens side, men jeg vil da lige slå fast at man under ingen omstændigheder må bruge ringsko, da den tværstang der er på skoen, vil gå op og forstyrre / give det i forvejen dårlige hovseneben, smerte.

Keppie- Eggbarskoen skal, hvis den laves korrekt, give hoven rigeligt med plads, den største fejl som jeg ser det, er hvis skoen ikke bliver lavet lang nok, og hvis smeden ikke laver buen rund nok.
0
0
Svar på denne tråd
 
 og.....
Forfatter: 
Dato:  26-03-2005 16:37
Nej jeg har desværre ikke lige nogle solskinshistorier.

Men jeg tror da lige jeg ville tage en slapper med at bruge en barfodssmed til det her.
0
0
Svar på denne tråd
 
 >> Camilla
Forfatter: 
Dato:  27-03-2005 16:51
Hvis hesten har ondt og vil blive ved med at have ondt er det jo heller ikke noget ved at lade den blive ved med at leve.

Det har jeg i hvert fald gjordt op med mig selv omkring Shalu... Hårdt, men alternativet ville være at skulle sælge den som hyggehest, da jeg ikke har råd til to opstaldninger... og det vil jeg i hvert fald på ingen måde have samvittighed til. SÅ hellere videre at den hvis vi når dertil har fået en god afslutning...

Iøvrigt så skal Shalu nu til videre undersøgelser på Ansager, jeg har hele tiden haft svært ved at forlige mig med at Diagnosen var/er så¨uspecifik, og kunne ikke forstå at der ikke var mere at gøre... Jeg fik så kontakt til en Dansk dyrlæge i england (sendte ham en mail) der har lavet en del undersøgelser på hovsenebensheste, som bekræftigede mig i den fornemmmelse...

Så nu tager vi skridtet... det er selvfølgelig træls at have spildt så mange penge på den første dyrlæge, men sådan må det være... min bank er heldigvis forstående...

Denne dyrlæge mener iøvrigt ikke man kan tale om hovsenebens problemer uden at der også samtidig vil være problemer i hovbenet, da disse strukturer er så funktionsmæssigt (og fysisk) tæt forbundne..

Hilsen
-Matilde og Shalu :-D-
- Nu i SAK -

0
0
Svar på denne tråd
 
 En af de bedre historier
Forfatter: 
Dato:  28-03-2005 10:03
Jeg har en af de bedre historier om hovsenebensbetændelse.

Min hest fik konstateret det i maj måned sidste år, efter en sommer hvor det kun gik den forkerte vej, bl.a. pgra flere tabte sko blev min hest erklæret uegnet til ridebrug. På dette tidspunkt var min hest meget halt på bøjeprøve (grad 4 på det ene forben).

I løbet af den næste måned blev det hele noget værre da hun tabte sko igen. Denne gang kom hun til at gå uden sko i 3 ugers tid, da min smed ikke kunne få fat i kunsthorn til at bygge hoven op igen. Da han endelig havde fået fat i det var det ikke nødvendigt mere.

Efter hun fik sko på igen (denne gang uden såler og silikone) begyndte det at gå fremad. I løbet af et par uger var hun blevet rengående.

Jeg begyndte at genoptræne i slutningen af september, og nu rider jeg hende stort set som om der ikke er noget galt. Jeg springer dog ikke og hun får mindst en dag om ugen hvor hun bliver skridtet i stedet for at blive redet. I øvrigt går hun på fold hver dag hele dagen.

Selvfølgelig er der ikke gået ret lang tid efter at hun er blevet rengående (kun 6 måneder), og der kan og vil med meget stor sansynlighed komme tilbagefald på et tidspunkt. Men uanset hvad så har jeg fået nogle gode måneder og forhåbentlig også år på min hest inden det sker igen.
Jeg kan iøvrigt oplyse at jeg lige nu rider dressur på LA-niveau.

Jeg vil tilsidst ønske dig held og lykke med din hest og husk at bevare håbet, for nogle heste bliver gående igen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen hjælp
Forfatter: 
Dato:  28-03-2005 16:08
Hejsa

Jeg har haft en hoppe med begyndende hovsenebensbetændelse. Så let angrebet at det ikke kunne ses på røngten, men blev konstateret gennem bedøvelse af de forskellige led.

Hun blev ordineret boksro med eggbar sko i 3 mdr (det blev hun væver af), derefter fold, hvor jeg så satte hende i fol og ventede med ridning til føllet var afvænnet, så der var mere end 1 års pause, men hun blev aldrig rengående under rytter alligevel.

Jeg er ked af alle de kedelige historier du må lægge ører til Louise, men størstedelen af de heste der får problemer, kommer altså ikke igennem det, måske det så ruster dig mod det du har i vente.

Held og lykke.....Dorte


Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har en hest
Forfatter: 
Dato:  28-03-2005 17:15
meget meget kraftige forandringer på hoveseneben ( begge forben) Hun var faktisk erklæret 100 % færdig til andet end fold.. Men jeg har haft en fantastisk smed som har kunne aflaste hende så meget at hun nu går skovtur med trav og galop og er 100 % smerte fri.. Jeg skåner hende dog mest muligt, men vi nyder vores stille og hyggelige skovture..
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider