Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  01-12-2001 13:17
Hej er det farligt at købe en hest der krybbebider, er det ik noget med de kan få astma? knuzz pernille*Glædelig Jul alle*

























0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  01-12-2001 13:18
Sorry at siden jeg skriver på er så stor, jeg er ikke helt klar over hvad der er galt!! Er der nogle der ved det! knuzz pernille
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  01-12-2001 13:23
Hej Pernille !

Jeg ved ikke det med astma......har godt nok aldrig hørt om det, men som sagt skal jeg ikke kunne sige om det er sandt eller ej.

Jeg har dog selv en krybbebider som står uden rem, ham har jeg aldrig haft problemer med !

Jeg ville aldrig selv lade være med at købe en hest fordi den var krybbebider, men det er jo en "smagssag" !

Mvh. Caroline
Se verdens sødeste hest her :-0
http://www.villofresco.subnet.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  01-12-2001 13:45
ok...*Glædelig Jul alle*

























0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  01-12-2001 17:47
Jeg har heller ikke hørt, at de kan få astma, men at nogle af dem har lettere ved at få kolik på grund af den luft de sluger.

Det er iøvrigt meget meget svært at få opstaldet en krybbebider, da mange stadig tror på, at det er "smitsomt".

Personligt tror jeg ikke, jeg ville købe en krybbebider, da der er masser af andre heste på markedet uden staldfejl og jeg har ikke lyst til at købe mig til problemer (både med opstaldningen og hvis den tit har kolik). Jeg skal dog ikke kunne sige, om jeg ville gøre det, hvis det virkelig var "drømmehesten" jeg stod foran.

Men om det ligefrem er farligt at købe en krybbebider? Nej, det tror jeg ikke, sålænge man er klar over de problemer, der kan medfølge.

MVH

Wivian - der har stået i stald med en krybbebider og ikke en hest overtog uvanen.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  01-12-2001 18:16
Hej !

Åhh den med at det er smitsomt har jeg mødt mange steder, jeg tror aldeles ikke på det ! Har aldrig set en hest bliver smittet og jeg mener det er en gammel skrøne !

Har dog den erfaring at rideklubber sjældent er så kræsne når det kommer til at opstalde krybbebidere !

mvh. Caroline
Se verdens sødeste hest her :-0
http://www.villofresco.subnet.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  02-12-2001 20:58
Min datters drømmepony er desværre også krybbebider, men vi har ingen problemer af den grund. Og ingen af de andre i stalden er da blevet smittet, såååååå......
Hun prøvede endda nogle ponyer, men endte hele tiden tilbage ved ham her, så det blev ham. Og det har vi ikke fortrudt. Og han har aldrig haft rem på, ligesom han heller ikke har haft kolik eller har fået ødelagt tænderne. Og nu er han altså 16 år, så jeg tror ikke, det er farligt!
Hilsen Vips
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  02-12-2001 21:59
Myterne om krybebidning er - ja, myter!
Det smitter IKKe, og det er IKKE sundhedsskadeligt - ingen forøget risiko for kolik, ingen forøget risiko for astma eller andet. Det er bare en irreterende vane. Jeg ville ikke betænke mig for at købe en krybebidder såfremt resten var som det skulle være - så ville jeg bare sørge for, at den havde rig mulighed for at komme på fold og ellers være aktiveret så meget som muligt. Nogle heste keder sig nemmere end andre, og krybebiddere er som regel af den slags som keder sig ret nemt, så kan man ligeså godt hjælpe dem med at ikke kede sig ;-)

-susanSike fint det er med lidt farve i bunden
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  03-12-2001 09:40
Jeg har selv en krybbebider og han bliver nødt til at stå med rem 24 timer ellers får han kolik. Her i sommers har han haft kolik 4 gange pge. han har stået og slugt lift, så helt ufarligt er det altså ikke. HAN HAR IKKE SMITTET NOGEL ENDNU OG TROR HELLER IKKE AT DET KAN SKE.

Pas på med jeres heste.

Hilsen Camilla
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  03-12-2001 20:11
Hvad mener i når i skriver SMITTE ???

Heste kan jo lære fra hinnanden, det er nok det folk frygter hvis der er en krybebider / væver i stalden


:-0 ERRARE HUMANUM EST.
Det er menneskligt at fejle.:-0
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  03-12-2001 20:17
Hej Futte !

Det er jo det med at de lærer fra hinanden som "vi" mener med at smitte !

Hvis heste iøvrigt er så gode til at lære fra hinanden kan jeg ikke forstå min hest ikke snart går Grand Prix øvelser det er jo underligt vi rider tit inde i ridehuset sammen med en hest der kan......så min hest bliver nok snart smittet af den.

Ligesom det er underligt at han ikke snart lærer at stå på staldgangen uden at være bundet, det kan de andre heste, hvorfor smitter den slags ikke ?

Jeg mener når krybbebidning smitter, så må svære øvelser og god opdragelse vel også gøre.......*gg*

Ej.....krybbebidning smitter ikke ifølge mig som I kan se på mine indlæg.....

Mvh. Caroline
Se verdens sødeste hest her :-0
http://www.villofresco.subnet.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Bare et lillle råd.
Forfatter: 
Dato:  06-12-2001 12:19
Grunden til denne vane er som regel kedsomhed, så måske kunne et hestelegetøj hjælpe eller en usprøjtet gren som den kunne afbarke og derved beskæftige sig.





Alle dage bliver bedre når man smiler :-)
Det er klart som vand.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Bare et lillle råd.
Forfatter: 
Dato:  06-12-2001 12:58
Hej.

Det er meget heldigt, at der er så mange af jer, som ikke har haft problemer med jeres heste når de er krybbebidere.

Det farlige ved krybbebidning er blandt andet kollik. Kollik kan hesten dø af, så derfor er det klogest, at gøre hvad man kan, så hesten ikke får kolik, det vil sige, at man skal gøre hvad man kan for at den ikke er krybbebider.

Grunden til at den får kollik er ikke fordi den bider i krybben, men fordi den trækker meget luft ind ved at gøre den øvelse. Den behøver faktisk ikke en krybbe for at være krybbebider, men bare et eller andet, som den kan sætte fortænderne på, når den trækker luft ind.

Jo, krybbebidning smitter.

Krybbebidning kommer oftest af kedsomhed. Og hvis andre i stalden keder sig tilstrækkeligt, kan de sagtens lære at gøre det samme som den, der er krybbebider. Jeg har selv oplevet det flere gange og en dyrlæge vil fortælle jer det samme.

Men er det denne hest du vil have, så køb den, det er jo sikkert stadig en dejlig hest, men hold øje med de andre heste og pas på kollik. Du må love at gøre hvad du kan for at begrænse denne unode.

Med venlig hilsen Sara.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  07-12-2001 08:29
En nyerer undersøgelse viser, at kimen til krybbebidning lægges når hesten er ung. Får den ikke nok stråfoder, så kan den senere blive krybbebider. (Måske).

Men vi (og videnskaben) ved faktisk ikke ret meget om hvorfor heste udvikler unoder.

Heste lærer også fra hinanden - naturligvis, for de er jo flokdyr og efterligner hinanden - det holder sammen på flokken.

Så ser en hest, at en krybbebider finder behag i det, så vil den jo nok også prøve det. Hvis den ellers har tid og ikke lige er optaget at noget andet.

Og så kan staldens miljø nok også påvirke udviklingen af unoder: er stalden stressende? - eller keder hestene sig og så selv må finde på noget at underholde sig med?.

Og så er nogle måske arveligt belastede.

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  07-12-2001 22:08
jeg har selv en hest som krybbebider. Nu ved jeg jo ikke hvor gammel din hest er, men min er to år og han er efterhånden vokset fra det. han gør det måske en to tre gange om ugen nu. Så det kan være din også vokser fra det. men hvis Han/hun er gammel eller skal vi sige højere oppe i alderen end min, så skal du nok ikke forvente dig noget. Men tilgengæld kan jeg sige at det ikke er farligt... det er bare møgirriterende. Men man kan få noget der hedder en krybbebiderrem... Man siger den hjælper, den har godt nok aldrig hjulpet de heste jeg kender som har brugt den, de rev den i styker efter et par dage. Men du kan jo prøve *S*

held og lykke og god jul *SS*
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  08-12-2001 17:18
Hejsa..
Jeg har også en krybbebider i stalden, og ingen har endnu lært af den*S*
Den gør det af kedsomhed, men det er nu sådan en slem vane at den gør det ALTID: Imens den spiser, imens den er på fold .os.v.

Den har ikke haft nogen men, haft kolik eller andet... såå.. det eer nok dens måde at have en dårlig vane på. ( Jeg bider også negle *S*)

MVH
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  12-12-2001 20:45

hej
jeg har en hest der er alvorlig krybbebider
han var det ikke de første 3 år vi havde ham men vi solgte ham og han var væk i 1 år da han kom tilbage krybbebed han på alt både i folden og inde vi vil ikke bruge rem på ham men har gjordt følgene ... inde i boxen har vi fjernet alt hvad han kunne bide i, sat plader op ind til de tilstødene boxe men stadig så han kan kigge ind men ikke bide i kanterne.. ude på folden som er lavet af telefonpæle har vi skåret små brædt stumper og skruet på stolperne så nu kan han slet ikke bide i noget som helst vi har dog fundet ud af at det var værst i forbindelse med foder... hvergang han finder på noget nyt forhindrer vi ham i det og nu er der rent faktisk ikke flere steder han kan gøre det
det skal lige siges at han er på fold hver dag sammen med 10 andre heste til om aften og når han kommer ind for han masser af hø så hans er ikke kedsomhed men snare noget omkring foderet
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  13-12-2001 21:46
Ok så ved jeg det!!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  15-12-2001 14:08
Hej Pernille.
Jeg ved ikke, om du har købt hesten eller ej, men jeg vil da lige fortælle, at jeg også har en krybbebider, og at jeg blev meget ked at det, da jeg fandt ud af, at han var blevet krybbebider også fordi han sluger falsk luft ind, hvilket ikke kan være sundt for ham.
Han er 1½ år og dette har stået på i ca. ½-1 år, men heldigvis har han aldrig fejlet noget.
Det eneste er, at det er træls (som vi siger herovre vest på) at se på, men der kan gøres noget ved det både i stald og på marken, for det er "bare" kedsomhed og en dårlig vane.
Prøv at smørre hjortetaktsalve rund på bokskanten og hvor han ellers bider - Advarsel det stinker, men hjælper på min hest/plag.
Jeg tror ikke, at jeg ville købe en krybbebider (der er så mange heste til salg), med mindre det er/var drømmehesten...
Med venlig hilsen
Pia og Rohmann
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  15-12-2001 21:23
hej
jeg ved ikke om du har købt den men som sagt købte vi vores tilbage selvom vi vidste at den var blevet krybbebider jeg ville ikke være bange for det hvis du ellers kan lide den .
du kan også smøre hovfedt på kanterne det hjælper også
kedsomhed er det største problem dog har det også et eller andet med foderet at gøre hos os men du kan da tage et hø net og lægge en bold i og så hænge op eller en træstamme du også hænger op den kan den bide i men ikke krybbebide da den så vil bevæge sig,
der var også den mulighed at hænge bildæk op der er mange ting du kan gøre for at forhindre den i det.
hvis den kommer på sommer græs til sommer kan det også være at den har glemt det når den kommer ind til efteråret vel at mærke hvis den ikke kan stå og krybbe bide ude på folden .
dens fodertrug kan du fjerne og give den mad på gulvet i stedet for på den måde kan du være heldig at den glemmer alt om det ,
der er ingen i vores stald der er blevet smittet af det og han har heller ikke været syg imens vi har haft ham.
men haft kolik 3 gange imens de andre havde ham forde de intet gjorde ved det,
hilsen mal
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Krybbebider er det farligt?
Forfatter: 
Dato:  15-12-2001 21:33
jeg vil lige tilføje at vores hest HAR fået ødelagt tænderne så selv føgelig skal man gøre noget ved det .
lav forskellige øvelser med din hest istedet for kun at ride på den hvad den ret hurtigt vil syndes er dødkedeligt der findes mange gode bøger med forskellige øvelser.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider